handdator

Visa fullständig version : Varför stelnar/svullnar/värker underbenen av pågående löpning?


Clajj
2014-04-28, 10:36
Tidigare när jag joggat/sprungit är det alltid flåset som gett upp först, jag har helt enkelt knappt kunnat andas och fått ge upp pga. det. Nu har jag lyckats bygga upp en grundkondition, så flåset är det inget fel på alls, det känns som jag kan springa hur långt och hur länge som helst utan att känna mig helt slut, men nu är det istället underbenen som ger upp.

Så fort jag börjar jogga så är det som att dom sväller upp, blir jättehårda och stela. Känns som att de inte är ihopkopplade med resten av överkroppen, får ingen juice liksom.

Ibland fortsätter jag springa ändå för jag tänker att det ska släppa om jag bara tar mig igenom det, vilket det inte gör, och när jag stannar för att gå så kan man knappt sen gå för man har två betongklumpar till smalben som bara spaltar i backen. Försöker jag stretcha då gör det skitont.

Nu räcker det tillochmed bara med att komma upp i en snabb powerwalk för att de ska bli sådär hårda.

Superfrustrerande när man knappt fått upp puls och känner att man har så mycket mer att ge. Försöker ju förbränna fett, särskilt nu som kompensation för deffslarv.

Varför blir det så? Och vad göra?

Och om det inte ger med sig, kan det vara en deff-lösning att istället ge sig på crosstrainern i slutet av gympassen för ett 15min intervallpass istället? Vet att det inte är optimalt för styrketräningen, men då får jag iaf in cardio som är snällt för benen tänker jag...

Clajj
2014-04-28, 10:50
Kan tillägga att min högerhand svullnade upp rejält också, så att det knappt gick att knyta näven. Vet inte om det har något samband...

svenbanan
2014-04-28, 11:11
Det där med högerhanden låter skumt. Bortser man från det så låter det som nån variant av benhinneinflammation.

Du kan ju testa att sitta på golvet med vaden vilandes på en skivstång e.dyl. och andra benet ovanpå detta (för extra tyngd). På det sättet kan du "massera" ut knutor och skit som kan finnas i vaden. Även stretching av vadmuskel (innan du springer) kan vara vettigt. Både rakt knä och böjt knä. Lilla muskeln på framsidan/utsidan av skenbenet, som lyfter tårna uppåt, kan vara bra att stretcha och massera.

Det finns femtioelva olika varianter på "massage" och stretch som kan tänkas hjälpa. Dessutom förmodligen diverse övningar för att stärka upp berörda småmuskler. Se över din löpteknik/stegisättning så inte "fel" muskler får göra jobbet.

I slutändan handlar det ju säkerligen om någon form av överbelastning i förhållande till vilan. Men det kan ju säkerligen bero på en massa olika saker.

Eller så är det nåt helt galet du har, eftersom handen ballade ur...

King Grub
2014-04-28, 11:33
http://idrottsskadeguiden.se/idrottsskador/skada/91--kroniskt-kompartmentsyndrom-i-underbenet

Donkey Kong
2014-05-09, 21:59
Alltså, alla är ej byggda för att springa (bra). Sen krävs det bra lång tid för alla ben och senor och hinnor i fötter och ben att "härdas". En mängd faktorer spelar in, vikt, löparvana, underlag, skor, tid, lutning. Ge forumet lite mer data så kommer det nog bra tips. :)

Snällare alternativ är t.ex stavgång och cykling
Svullnaden låter som nåt med saltbalans, vattenbalans eller lymfsystemet. Lymfsystemet, det är väldigt lurigt det...
Men egentligen undrar jag exakt var du får ont och sväller upp?

Men just nu gäller det naturligtvis att lyssna till kroppens varningssignaler och ta ett beslut att...

kalle1321
2014-05-10, 09:39
Svullnaden låter som nåt med saltbalans, vattenbalans eller lymfsystemet. Lymfsystemet, det är väldigt lurigt det...



Hur menar du då? Hur låter det som att svullnaden har med det att göra?