handdator

Visa fullständig version : Ras- och könsskillnader på bänkpressökningar efter 12.5 års träning


King Grub
2014-04-28, 07:15
Strength, when considering gender and race, provides a basis for training, hiring, and retention for police officers. The purpose of this study is to identify muscular strength differences among racial groups from initial-recruit to in-service tests. Strength variables included bench press, bench press/lean mass and bench press/body mass. Scores were retrieved for the 1990 to 1995 recruit classes and were paired to the 2006 in-service fitness log. Sample included 309 officers: 30 females (13 black, 17 white) and 279 males (41 black, 238 white). Mean age of recruit was 24.6 ± 3.4 years and for in-service was 37.1 ± 3.7 years. Time between tests was 12.5 ± 2.0 years. Bench press strength significantly increased for all gender and racial groups. Black males were significantly stronger in bench press at initial-recruit and at in-service than white males. All racial and gender groups increased in bench press/lean mass, however, the increase in white females was not significant. No differences were found between black and white females in all strength variables at both testing periods. Black males were significantly stronger than white males in bench press/body mass only at the initial-recruit test. White males showed a significant increase in bench press/body mass over time, but they did not reach the strength level of the black males at in-service. Police departments, with a properly designed physical fitness program, can expect to see increases in strength of personnel over the first half of their careers; however, there are gender and racial differences.

International Journal of Exercise Science 7(2) : 140-151, 2014.

http://digitalcommons.wku.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1604&context=ijes

tossefar
2014-04-28, 08:53
Intressant! Jag undrar om resultaten skulle vara liknande på afrikanska svarta. Jag vet inte om avel bland slavar ens var vanligt, men jag kan tänka mig att starka slavar hade större chans att föra generna vidare. 95 kg för nyrekryterade tycker jag är ganska imponerande.

Sneaky
2014-04-28, 09:24
Tråkig studie. Fanns det inga mer exakta värden på hur starkare de var? ATT det finns skillnader mellan "raser", om man nu borde uttrycka sig så, visste man ju redan.

King Grub
2014-04-28, 09:36
^^^ abstraktvetenskapsman.

tossefar
2014-04-28, 09:54
Tråkig studie. Fanns det inga mer exakta värden på hur starkare de var? ATT det finns skillnader mellan "raser", om man nu borde uttrycka sig så, visste man ju redan.

Vilka mer exakta värden är det du vill ha då? Vid rekrytering var snittet för svarta män 10.9 kg mer än snittet för vita män.

David_wigren
2014-04-28, 10:37
Man bör ha i åtanke att studien utfördes på poliser i USA som har jobbat under en längre tid. Även om det finns skillnader mellan raser, så känns det som att de sociologiska drivkrafterna till de vita män och kvinnor som både söker och lyckas komma in och bli kvar som polis är för olika för svarta och vita för att man ska kunna säga något generellt. Det är en intressant studie, men man tar nog för vågade slutsatser om man tror att detsamma gäller för den övriga populationen. Speciellt om man också tror att detta gäller i Sverige, där våra mörkhyade har ett helt annat ursprung än de flesta mörkhyade i USA, som i många fall har sitt ursprung från slaveriet.

Blurbs
2014-04-28, 11:21
Vita Jänkare är väl knappast kända för att vara särskilt stora eller fyllda med hormoner.

Vyckzy
2014-04-28, 12:03
Yeah Buddy
Lär ju finnas med i studien

Gnistan
2014-04-28, 12:22
Intressant! Jag undrar om resultaten skulle vara liknande på afrikanska svarta. Jag vet inte om avel bland slavar ens var vanligt, men jag kan tänka mig att starka slavar hade större chans att föra generna vidare. 95 kg för nyrekryterade tycker jag är ganska imponerande.

Tja!
Inte helt konstig om de svarta var starkare i början jämfört med vita kanske.
Är gift med en afrikansk dam och har varit i Afrika ett antal gånger.
De som jobbar där jobbar oftast utan maskiner som vi gör här. Lägger väg, gräver, bygger något. Jag ser inte ofta så många överviktiga där och kvinnorna är inte att leka med heller. De kan bära 20 liters dunkar på huvudet flera kilometer när de hämtar vatten. Är väl lite som det var förr här i Sverige.
Kolla på gamla kort med rallare, skogshuggare om ni ser några överviktiga där.
De var urstarka.

Hackenschmidt
2014-04-28, 13:24
Tråkig studie. Fanns det inga mer exakta värden på hur starkare de var? ATT det finns skillnader mellan "raser", om man nu borde uttrycka sig så, visste man ju redan.

^^^ abstraktvetenskapsman.

#REKT #SHOTSFIRED

Artikeln är ju länkad och tillgänglig för alla...

karamellsaus
2014-04-28, 14:18
Ja, svarta är starkare än vita, inget nytt. Dom har dessutom högre testosteronnivåer till ålder 24-25, även fri testosteron. Vita ligger i "mitten" medans asiater längst ner.

Gener gör väldigt mycket och jag vet inte riktigt vad man ska säga till de som tror att det primärt handlar om "sociala faktorer".

BobaFett
2014-04-28, 15:07
...förstår inte riktigt poängen med studien. *rolleyes*

David_wigren
2014-04-28, 16:10
...förstår inte riktigt poängen med studien. *rolleyes*

Som jag förstår det så vill de ge ett underlag för rekryteringen. Antagligen för att hjälpa till och motivera polisen att ta in fler svarta i polisstyrkan.
Å andra sidan så misstänker jag personligen att det är precis därför svarta presterar bättre inledningsvis. De har ett extra samhällskonstruerat hinder att ta sig över, som de vita ofta inte behöver ta sig över. Resultatet kan då bli att de svarta måste prestera bättre och vara starkare för att komma in, något som också skulle kunna förklara skillnaden i studiens resultat.

Latissimus Dorsi
2014-04-28, 16:21
Att vissa mörkhyade personer har otroligt bra gener är väl ingen nyhet för någon?

karamellsaus
2014-04-28, 16:32
Som jag förstår det så vill de ge ett underlag för rekryteringen. Antagligen för att hjälpa till och motivera polisen att ta in fler svarta i polisstyrkan.
Å andra sidan så misstänker jag personligen att det är precis därför svarta presterar bättre inledningsvis. De har ett extra samhällskonstruerat hinder att ta sig över, som de vita ofta inte behöver ta sig över. Resultatet kan då bli att de svarta måste prestera bättre och vara starkare för att komma in, något som också skulle kunna förklara skillnaden i studiens resultat.

Är det så svårt att förstå att vissa grupper unga afrikaner (särskilt afro amerikaner) har högre andel ren muskelmassa och högre värden av testosteron (och fritt testo) än vita?

David_wigren
2014-04-28, 16:35
Är det så svårt att förstå att vissa grupper unga afrikaner (särskilt afro amerikaner) har högre andel ren muskelmassa och högre värden av testosteron (och fritt testo) än vita?

Jo det har de säkert. Jag ville bara poängtera att denna studie inte visar just detta. Denna studie visar skillnader hos svarta och vita poliser i USA.

Wormzie
2014-04-28, 17:10
Så om man vill göra bättre ökningar på gymmet ska man vara svart. Tack för tipset, vet inte om det är värt bieffekterna. Inget jobb, många barn man inte vet att man har och en förkärlek till kycklingvingar.

...förstår inte riktigt poängen med studien. *rolleyes*

Det var inte direkt det man ville undersöka. De visar ju bland annat att poliserna blev starkare av det fysprogrammet de har introducerat dom till. Sen att de valt att belysa skillnaderna mellan svarta/vita och kvinnor/män ger ju bara extra variabler att analysera om man nu skulle vilja grotta ner sig i det. Det är dock stor skillnad i antal svarta och vita deltagare.

Scorpionida
2014-04-28, 20:10
Å andra sidan så misstänker jag personligen att det är precis därför svarta presterar bättre inledningsvis. De har ett extra samhällskonstruerat hinder att ta sig över, som de vita ofta inte behöver ta sig över. Resultatet kan då bli att de svarta måste prestera bättre och vara starkare för att komma in, något som också skulle kunna förklara skillnaden i studiens resultat.

+ 1

Rekryterare har hårdare krav (medvetet eller omedvetet) på svarta rekryter. Där en svart och en vit rekryt är likartade i allting, så fallerar den svarta på "mjuka faktorer" som psyktest, subjektiva värderingar etc, vilka är färgade av rekryterarnas fördomar (medvetna eller omedvetna).

Därav måste svarta amerikaner prestera extra, såsom på fystestet för att komma in öht.

karamellsaus
2014-04-28, 22:00
+ 1

Rekryterare har hårdare krav (medvetet eller omedvetet) på svarta rekryter. Där en svart och en vit rekryt är likartade i allting, så fallerar den svarta på "mjuka faktorer" som psyktest, subjektiva värderingar etc, vilka är färgade av rekryterarnas fördomar (medvetna eller omedvetna).

Därav måste svarta amerikaner prestera extra, såsom på fystestet för att komma in öht.


källa?

David_wigren
2014-04-28, 22:08
källa?

Haha lägg av! Han behöver ingen källa för det påståendet. Klart som fan människor har fördomar som påverkar deras högst subjektiva bedömning av andra människor, som måste motverkas av de objektiva momenten som exempelvis fystesten. Det är säkert inte så överallt, men det är garanterat så på tillräckligt många platser för att det ska kunna ha en inverkan på statistiska undersökningar som denna.

Magnus Larsson
2014-04-28, 22:15
Vilka mer exakta värden är det du vill ha då? Vid rekrytering var snittet för svarta män 10.9 kg mer än snittet för vita män.

Är det så svårt att förstå att vissa grupper unga afrikaner (särskilt afro amerikaner) har högre andel ren muskelmassa och högre värden av testosteron (och fritt testo) än vita?

Studien sade väl inget om testosteronnivåer? Den kan imo lika gärna visa på samband mellan styrka och idrottsutövande. Notera att den ena populationen var avsevärt större än den andra. Osv.

Vete fan vad studien egentligen påvisar.

karamellsaus
2014-04-28, 22:45
Haha lägg av! Han behöver ingen källa för det påståendet. Klart som fan människor har fördomar som påverkar deras högst subjektiva bedömning av andra människor, som måste motverkas av de objektiva momenten som exempelvis fystesten. Det är säkert inte så överallt, men det är garanterat så på tillräckligt många platser för att det ska kunna ha en inverkan på statistiska undersökningar som denna.

Det jag motsätter mig är att skillnaderna i resultatet i studien skulle vara pga "fördomar" vilket resulterar i att svarta blir tvungna att "prestera mer!!".

Låter väldigt naivt att tro på något sådant. Anledningen är högst troligt helt enkelt genetisk då vissa afrikanska grupper i helhet uppenbarligen är mer atletiska än vita (särskilt unga sådana).

MtotheM
2014-04-28, 23:23
Det jag motsätter mig är att skillnaderna i resultatet i studien skulle vara pga "fördomar" vilket resulterar i att svarta blir tvungna att "prestera mer!!".

Låter väldigt naivt att tro på något sådant. Anledningen är högst troligt helt enkelt genetisk då vissa afrikanska grupper i helhet uppenbarligen är mer atletiska än vita (särskilt unga sådana).

Eller att ena gruppen har en större tendens att styrketräna på förhand t.ex. pågrund av kultur.

karamellsaus
2014-04-28, 23:26
Eller att ena gruppen har en större tendens att styrketräna på förhand t.ex. pågrund av kultur.

Så varför uppvisar otränade västafrikaner dels mer överkroppsstyrka men även snabbare sprintresultat?
Varför har västafrikaner högre testosteronnivåer upp till åldern av 25?
Varför dominerar afrikaner kortdistans? Basket?

Kan du ge mig en logisk förklaring ur ett evolutionsteoretiskt perspektiv varför vissa folkgrupper som under tusentals år utvecklats under helt skilda miljöer med andra överlevnadskrav skulle ha exakt samma fysiska förutsättningar som andra?

MtotheM
2014-04-28, 23:55
Så varför uppvisar otränade västafrikaner dels mer överkroppsstyrka men även snabbare sprintresultat?
Varför har västafrikaner högre testosteronnivåer upp till åldern av 25?
Varför dominerar afrikaner kortdistans? Basket?

Kan du ge mig en logisk förklaring ur ett evolutionsteoretiskt perspektiv varför vissa folkgrupper som under tusentals år utvecklats under helt skilda miljöer med andra överlevnadskrav skulle ha exakt samma fysiska förutsättningar som andra?

Dom kanske har ett mer aktivt vardagliv och därför är starkare och snabbare, något som kan vara kulturellt betingat. Västvärldens övervikt lär inte bidra till bra sprintresultat.

Testosteron påverkas av bland annat styrketräning så om fler styrketränar så kan detta inverka på resultatet.

Det kan bero på många faktorer. Basket kan jag tänka mig är större bland svarta i t.ex. USA än vita, men jag har inga siffror på det. Angående sprinting så är frågan hur stor rekryteringsbasen ser ut. Om en idrott är stor med många stora lands-stjärnor så kommer det ofta ses som prestigefyllt och därför attrahera fler och bättre idrottare (ishockey är t.ex. inte jättestort i Afrika). Ytterligare faktorer kan vara kvaliten på anti-dopingarbetet (T.ex. Jamaica som har fårr mycket kritik pga detta).

Poängen jag försöker göra är inte att det inte kan finnas genetiska skillnader, utan snarare att man inte kan dra allt för snabba och stora slutsatser från en simpel observation.

Hemi
2014-04-29, 00:10
Jag skulle tro att det är lika stora eller snarare större skillnader nere i Karibien. Där jobbar ingen speciellt hårt inte tränar heller. I slumkvarteran kan man se killar som ser ut som färdiga kroppsbyggare. De finns knappt tränings redskap på de fattiga öarna inte proteinrik mat heller och ofta knappt ens mat och inte jobb heller. Ja ibland men alldeles för få. Det spelar ingen roll. Jag minns inte datumet för då man bestämde sig för att slavarna var människor och inte djur. Man avlade dem som djur, även efter det att man förbjöd att ta dit slavar. Det fortsatte i och med att slavägarna avlade in sig själva bara för att få mer slavar. Sen förbjöds det. Usain Bolt har själv svarat på frågan om varför han tror att Jamaica har så bra sprinters, "strong genes".

Frågenarkomanen
2014-04-29, 01:03
Är det så svårt att förstå att vissa grupper unga afrikaner (särskilt afro amerikaner) har högre andel ren muskelmassa och högre värden av testosteron (och fritt testo) än vita?

Varför dominerar inte svarta alla renodlade styrkegrenar som finns då?

Snälla inte pris-argumentet. Det är inkorrekt.

karamellsaus
2014-04-29, 01:06
Varför dominerar inte svarta alla renodlade styrkegrenar som finns då?

Snälla inte pris-argumentet. Det är inkorrekt.

För att vitas muskler har högre styrkekapacitet relativt till storlek, vilket yttrar sig i styrkesporter.

Dock har västafrikaner mer muskelmassa (otränade) och kan i regel utveckla mer massa med styrketräning (om steroider inte tas med i ekvationen), således kommer man se hos "vanliga människor" (inte styrkeproffs) att svarta är starkare än vita.

hugok
2014-04-29, 07:27
För att vitas muskler har högre styrkekapacitet relativt till storlek, vilket yttrar sig i styrkesporter.


Har du någon källa på det? Detta säger jag inte för att vara dryg utan för att det vore intressant att se den.