handdator

Visa fullständig version : Svett & etikett


Sidor : [1] 2

Spettet
2014-04-28, 06:18
Avsnitt 1: Bodybuilding

Kalle Zackari Wahlström i utmanande och roligt träningsprogram

Del 1 av 8: Bodybuilding. Programledaren Kalle Zackari Wahlström testar på träningsformen bodybuilding. Det är en tuff utmaning med annorlunda inslag för Kalle såsom; deffning, vaxning och spraytanning. Kalles utmaning är att på väldigt kort tid komma i form för att kunna ställa upp och tävla i klassisk bodybuilding på Luciapokalen i Göteborg.

http://www.svtflow.se/video/1929194/avsnitt-1-bodybuilding

Wormzie
2014-04-28, 06:59
Riktigt kul avsnitt :) såg hur han vände tjejen, hon mirade lite under tävlingen ;)

HVR
2014-04-28, 08:20
Ha! Skön snubbe. "Nu har dieten börjat! Så nu äter jag tonfisk till mellanmål... som en katt."

Fredron
2014-04-28, 08:34
Tack, det var riktigt underhållande.

billmaier
2014-04-28, 08:43
Bra avsnitt och riktigt skön snubbe dessutom. Ser fram emot avsnittet då han provar på strongman.

XXXL
2014-04-28, 08:49
Han påminner lite om Erik Haag.

DekeThornton
2014-04-28, 08:58
Han påminner lite om Erik Haag.

Inte så konstigt med tanke på att de är bröder.

Trevligt program för övrigt. Jag brukade läsa hans numera nedlagda blogg om träning, Stark som en björn, snabb som en örn. Den var ofta underhållande.

Mazr
2014-04-28, 10:13
Riktigt trevligt och roligt program! :)

XXXL
2014-04-28, 10:22
Bara jag som tyckte det var lite smått roligt att han inte såg helt felplacerade ut mot vissa andra när han tävlade? Vad var de för konstig klass han var med i?

Inte så konstigt med tanke på att de är bröder.

Trevligt program för övrigt. Jag brukade läsa hans numera nedlagda blogg om träning, Stark som en björn, snabb som en örn. Den var ofta underhållande.

Haha va? De ser inte direkt lika ut men sättet han pratar på är ju precis lika dant.

David Brent
2014-04-28, 10:28
Bara jag som tyckte det var lite smått roligt att han inte såg helt felplacerade ut mot vissa andra när han tävlade? Vad var de för konstig klass han var med i?



Haha va? De ser inte direkt lika ut men sättet han pratar på är ju precis lika dant.

http://blogg.svt.se/svett-och-etikett/pa-forekommen-anledning/

Agitator
2014-04-28, 10:58
Så himla kul att det är en kopia av Erik Haag. Det blir mindfuck när han pratar.

Fruns kommentar mot slutet, du såg jättebra ut, du var inte sämst :)

En härlig fru helt enkelt!

Vitkål
2014-04-28, 11:01
Bara jag som tyckte det var lite smått roligt att han inte såg helt felplacerade ut mot vissa andra när han tävlade? Vad var de för konstig klass han var med i?


Fruns kommentar mot slutet, du såg jättebra ut, du var inte sämst :)

En härlig fru helt enkelt!

Som XXXL skrev så var han ju faktiskt inte sämst.

Latissimus Dorsi
2014-04-28, 11:30
Jätteroligt avsnitt, bra skildring av bodybuilding tycker jag också :) jättebra gjort

XXXL
2014-04-28, 11:59
Så himla kul att det är en kopia av Erik Haag. Det blir mindfuck när han pratar.

Inte bara dialekten, utan sättet han pratar på och sättet han rör sig på. Nu har jag ingenting emot Erik så det gör inget men kul att två bröder kan vara så pass lika.

Som XXXL skrev så var han ju faktiskt inte sämst.

Tycker det är lite konstigt att så många där inne var så släta

DekeThornton
2014-04-28, 12:04
Tycker det är lite konstigt att så många där inne var så släta

Nu kan jag inte ett skit om bodybuilding, men kan det inte vara så att det är någon öppen klass där många ställer upp oavsett om de är i seriös form och har någon chans att vinna bara för att få en känsla för hur det är att stå på scen och tävla?

XXXL
2014-04-28, 12:06
Nu kan jag inte ett skit om bodybuilding, men kan det inte vara så att det är någon öppen klass där många ställer upp oavsett om de är i seriös form och har någon chans att vinna bara för att få en känsla för hur det är att stå på scen och tävla?

Jag visste inte att de fanns nån sån typ av klass, är det inte bara längd och vikt?

DekeThornton
2014-04-28, 12:08
Jag visste inte att de fanns nån sån typ av klass, är det inte bara längd och vikt?

Ingen aning, jag bara gissar. Vi får väl vänta på att någon av de på forumet som kan de här sakerna får syn på tråden och svarar.:)

ducedo
2014-04-28, 12:38
På förekommen anledning.

http://blogg.svt.se/svett-och-etikett/files/2014/04/Sk%C3%A4rmavbild-2014-04-22-kl.-12.54.14.png

Det här är jag och mina syskon, Erik och Sara. Det är därför du tycker att jag och Erik låter lika.

http://blogg.svt.se/svett-och-etikett/pa-forekommen-anledning/

PureWhey
2014-04-28, 13:14
Mja, tyckte det var tråkigt fram tills han gick ut med poseringskallingarna lol :D
Kollar nog inte så mycket längre än det dock.

E: Spolade fram, vad är det för klass han är med i?! Folk i sämre form än honom som är med.

MackeJuve
2014-05-05, 01:22
Längtar tills att han ska bli coachad av Årsjö i strongman! Crossfit och MMA blir fett också!

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

maattee10
2014-05-05, 07:18
Längtar tills att han ska bli coachad av Årsjö i strongman! Crossfit och MMA blir fett också!

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

då kan du titta nu :d

http://www.svtflow.se/video/1969465/avsnitt-3-strongman

Frantic
2014-05-16, 11:08
Det 4e avsnittet är också ute nu. Kalle är riktigt härlig och hans fru verkar helt underbar hon också.

Knatcharn
2014-05-16, 13:34
Strongmanavsnittet var kul, blev ännu mer sugen på att blanda in lite starkemanträning i mitt eget schema.

Jag tror definitivt att man har nytta av att bära runt på tunga saker, det är väldigt lite vågrät förflyttning av vikter i vanlig styrketräning.

Agitator
2014-05-16, 17:38
Var imponerad över att han klarade 200 kg i marklyft samt pressa 70 kg och den där stenen.

Men han såg ju inte att ha den kapaciteten i sig. Imponernade minst sagt. Undrar vad han väger och hur lång han är.

XXXL
2014-05-16, 19:13
Var imponerad över att han klarade 200 kg i marklyft samt pressa 70 kg och den där stenen.

Men han såg ju inte att ha den kapaciteten i sig. Imponernade minst sagt. Undrar vad han väger och hur lång han är.

Han har tydligen tränat i 12 år enligt han själv på bloggen.

tp_88
2014-05-16, 19:59
Gillar den också!

David Brent
2014-05-19, 18:06
Avsnitt 5: MMA tillgängligt, http://www.svtplay.se/video/1999641/avsnitt-5-mma

HMS Laestander
2014-05-19, 19:32
Fan vilken rolig serie, riktigt bra faktiskt.

Hade trott när man såg reklam om den på SVT för ett tag sen att det skulle vara förlöjligande av allting men verkar porträttera allting på ett bra sätt. Skön snubbe som håller i det, och hans fru verkar också vara en trevlig prick. Kul att titta på!

MackeJuve
2014-05-19, 19:36
Vilka jävla monster maratonlöpare är... :) Otroligt imponerande. Jag är precis som Kalle, tänker bara på när det är okej att stanna. Intressant att Isabella gillade att tänka på att just springa när hon löptränade och att hon inte försökte koppla bort hjärnan.

Jode
2014-05-19, 19:37
Gillar verkligen Kalle och tycker programmet är riktigt underhållande. Verkar vara en kille med ganska najs syn på livet!

Agitator
2014-05-19, 21:11
Hmm,... såg att han kettlebellsvingade lite. Jaha, så han är en sån där...

Hmm, motståndaren 93 kg, men sedan när hans vikt skulle ropas upp så försvann det.

Aja, 93 kg och ser så tunn ut, så lång då med andra ord.

Macroman
2014-05-23, 11:58
Såg programmet om bodybuilding. Konceptet är ju ganska kul tycker jag. Kommer nog kolla på fler program.

En sak jag reagerade på var att hans bf-% beräknades till 7,6 % innan deffen började. Kan ju inte stämma med tanke på hur han såg ut. Hade gissat på 12 %.

Knatcharn
2014-05-23, 12:02
Han har verkligen inte 7% och jobbar mot 4, väldigt konstig mätning.


Diggar hans blickar in i kameran hela tiden när han har ångest, så klockrent speglande av hans tankar utan att säga något.

timoat
2014-05-23, 12:39
Kul program. Fick en shock när han sa att han var 32. Ser ut som 40.

tp_88
2014-05-23, 13:09
Han har verkligen inte 7% och jobbar mot 4, väldigt konstig mätning.


Diggar hans blickar in i kameran hela tiden när han har ångest, så klockrent speglande av hans tankar utan att säga något.
Kaliper mäter väl underhudsfett, så du kan lägga till 4ish procentenheter för att få kroppsfett.

Latissimus Dorsi
2014-05-23, 13:11
Såg programmet om bodybuilding. Konceptet är ju ganska kul tycker jag. Kommer nog kolla på fler program.

En sak jag reagerade på var att hans bf-% beräknades till 7,6 % innan deffen började. Kan ju inte stämma med tanke på hur han såg ut. Hade gissat på 12 %.

Han var ändå lagom hård. Sub 10% lätt.

Macroman
2014-05-23, 13:12
Kaliper mäter väl underhudsfett, så du kan lägga till 4ish procentenheter för att få kroppsfett.

Mm jag vet hur man mäter. Han såg ut som mig i kroppen o jag har 12,5 % mätt med egen kaliper. Enorm skillnad mot att få 7,6 %. Fattar inte hur det går till.

Macroman
2014-05-23, 13:13
Han var ändå lagom hård. Sub 10% lätt.

Inte innan deffen men efter ja.

tp_88
2014-05-23, 13:16
Mm jag vet hur man mäter. Han såg ut som mig i kroppen o jag har 12,5 % mätt med egen kaliper. Enorm skillnad mot att få 7,6 %. Fattar inte hur det går till.
Ptja, det är ingen exakt vetenskap. Skillnader i mätmetod, utförande och individuella skillnader kan säkert leda till den skillnaden utan att någon gör "fel". Som vanligt är det först och främst användbart för att följa sin egen utveckling - inte jämföra siffror med andra människor tagna med andra verktyg, av andra personer och kanske på andra punkter.

timoat
2014-05-23, 13:21
Han ser ut som Adam Goldberg

Macroman
2014-05-23, 13:23
Ptja, det är ingen exakt vetenskap. Skillnader i mätmetod, utförande och individuella skillnader kan säkert leda till den skillnaden utan att någon gör "fel". Som vanligt är det först och främst användbart för att följa sin egen utveckling - inte jämföra siffror med andra människor tagna med andra verktyg, av andra personer och kanske på andra punkter.

Precis, men det går ju inte att mäta så mkt fel kan jag tycka. Det är ju en milsvid skillnad mellan 12 % och 7 %.

Off topic har jag varit inblandad i ett jättebråk med hans syster när jag var ordförande i en bostadsrättsförening. :devil:

Nordenator
2014-05-23, 13:30
Sett alla som kommit. Soft program.

tp_88
2014-05-23, 13:46
Precis, men det går ju inte att mäta så mkt fel kan jag tycka. Det är ju en milsvid skillnad mellan 12 % och 7 %.

Off topic har jag varit inblandad i ett jättebråk med hans syster när jag var ordförande i en bostadsrättsförening. :devil:
Jag tror inte att det behöver vara fel. Olika mätpunkter, olika fettfördelning på olika individer och möjligtvis små skillnader i mätverktyg/mätning så behöver det nog inte vara fel. Men struntsamma.

David Brent
2014-05-26, 18:12
Asnitt 6: crossfit ute. http://www.svtplay.se/video/2020222/avsnitt-6-crossfit

Pzorz
2014-05-26, 18:28
Skön kille, jag uppskattade avsnitten.

Fredszky
2014-05-26, 19:12
Till synes symnpatisk herre den där Kalle, och tipsen är bra, underhållande TV. Dock stör jag mig lite på hans stil. Jag tycker mig se en påklistrad stil att spela lite dummare än vad han är för att passa in och bli omtyckt. Många "Uhhh..." innan han pratar, tittar in i kameran med öppen mun, pratar slött, osv.

XXXL
2014-05-26, 19:31
Till synes symnpatisk herre den där Kalle, och tipsen är bra, underhållande TV. Dock stör jag mig lite på hans stil. Jag tycker mig se en påklistrad stil att spela lite dummare än vad han är för att passa in och bli omtyckt. Många "Uhhh..." innan han pratar, tittar in i kameran med öppen mun, pratar slött, osv.

Det blir ännu värre om du kollat på några av hans bror Erik Haags program också innan, historieätarna/landet brunsås exempelvis för han har precis samma stil som sin bror.

YC6pcLGmss8

De känns som att Kalle har kollat på sin bror och sen bara kopierat det rakt av, nu har han ju säkert inte det men man får lätt den känslan.

-lIvgq6Kl8g

Fredszky
2014-05-26, 20:16
Ja, jag har sett de programmen också, och jag håller med, Erik har precis samma stil som sin bror. Störde mig på Erik då också även om jag tyckte om programmen. :)

Nordenator
2014-05-26, 20:51
Crossfit alltså. Jag vill inte veta hur många människor som går sönder per år.

Agitator
2014-05-26, 20:56
Ja, de var oförskämt trevliga och hejade på varandra.

Vafan liksom, har de inte fattat att det är luvtröja som gäller samtidigt som man blåser upp sig som stans störsa melonsäljare. De har verkligen inte fattat hur träning ska utföras!

Skämt åsido. Crossfit, tävla i att träna. Inte bli bra på något :)

Beholder
2014-05-27, 01:39
Ja, de var oförskämt trevliga och hejade på varandra.

Vafan liksom, har de inte fattat att det är luvtröja som gäller samtidigt som man blåser upp sig som stans störsa melonsäljare. De har verkligen inte fattat hur träning ska utföras!

Skämt åsido. Crossfit, tävla i att träna. Inte bli bra på något :)

Det låter lite som du beskrev bodybulding med.

spoonchest
2014-05-27, 06:54
Det låter lite som du beskrev bodybulding med.

Baddybuilding: träna under ett år och kom och visa upp vad du förbättrat sen sist.

CF: Kom hit komprimera ett års träning i en kackafoni av lyft, slit, släng hopp, lek, tjo, tjim och dubstep. Och isbad.

AronP
2014-05-27, 07:25
Jag tycker nog tvärtom. CF är något man verkligen kan tävla i men inte direkt något man bör träna i, man bör träna dom individuella momenten istället.

spoonchest
2014-05-27, 09:02
Jag tycker nog tvärtom. CF är något man verkligen kan tävla i men inte direkt något man bör träna i, man bör träna dom individuella momenten istället.

Där sa du nåt. En anledning till att topputövarna inte tränar så mycket WODs utan snarare verkar dela upp momenten i olika pass.

Koettman
2014-05-27, 09:04
Skämt åsido. Crossfit, tävla i att träna. Inte bli bra på något :)

Ett flertal av dom som är riktigt bra på crossfit i Sverige (tex. Björk och Calvin) har en hög rankning inom tyngdlyftningen (http://iof3.idrottonline.se/SvenskaTyngdlyftningsforbundet/ResultatStatistik/Ranking/). Nu kanske det mest säger något om klassen på tyngdlyftning i Sverige, vad vet jag, men ändå.

Jånni Balle
2014-05-27, 09:44
Ett flertal av dom som är riktigt bra på crossfit i Sverige (tex. Björk och Calvin) har en hög rankning inom tyngdlyftningen (http://iof3.idrottonline.se/SvenskaTyngdlyftningsforbundet/ResultatStatistik/Ranking/). Nu kanske det mest säger något om klassen på tyngdlyftning i Sverige, vad vet jag, men ändå.

Det kan inte vara så att dessa börjat med lyftningen långt innan crossfit?

MackeJuve
2014-05-27, 11:19
Jag blir alltid så träningssugen när jag kollar på programmet :) Igår när jag kikade på crossfitten och Kalle berättade hur han gillade att ta ut sig och att den bästa känslan var den när man sitter när, lutad mot väggen helt slut, blev jag extremt sugen på att köra sönder mig själv på gymmet. Väl där så blev det väl ungefär som vanligt, bra tempo på vissa övningar och någon minuts vila mellan seten i andra övningar. Så är det nästan alltid, åker dit sjukt hypad, men väl där så blir det inget extra. Nackdelen med att vara motionär med halv-oklara mål :D

Dezen
2014-05-27, 12:20
Precis kollat på avsnittet om strongman. Fick ju lite cravings på att börja välta traktordäck :D

Koettman
2014-05-27, 19:26
Det kan inte vara så att dessa börjat med lyftningen långt innan crossfit?

Det har väl inget med ursprungsfrågan att göra? Poängen var ju att crossfiteliten även håller hög klass i tyngdlyftning (vilket såklart är en direkt konsekvens av att tyngdlyftning har blivit en orimligt central del av crossfit). Felix Ledin, Lukas Högberg, Rickard Lanner och David Carlsson är ytterligare exempel, alla goda för +120 i ryck och +140 i stöt.

Men som svar på din fråga så är Björk gymnast i grunden. Om Calvin var aktiv i tyngdlyftning innan han började med crossfit vet jag inte.

Exdiaq
2014-05-27, 20:13
Jag gillar Kalle.

XXXL
2014-05-27, 21:43
Har svårt för CF, känns som att de som tränar det vill vara så jävla märkvärdiga, som celsius maffian.

Snubben
2014-05-27, 21:48
Har svårt för CF, känns som att de som tränar det vill vara så jävla märkvärdiga, som celsius maffian.

Kan hålla med där, vilket är synd. Vissa som utöver CF är brutalt starka/duktiga och det är imponerande när de kör genom sina pass. Sen kommer majoriteten och man ryggar tillbaka direkt..

Frantic
2014-06-03, 11:25
Avsnittet med crossfit var roligt! Däremot har jag riktigt svårt för att Kalle står och stirrar i kameran när han pratar med någon som står bredvid honom. Det känns hyfsat oartigt.

Tomten
2014-06-03, 11:42
Avsnittet med crossfit var roligt! Däremot har jag riktigt svårt för att Kalle står och stirrar i kameran när han pratar med någon som står bredvid honom. Det känns hyfsat oartigt.

Det är ett TV-program. De kan ha gjort ett otal tagningar på samma scen. De som talar med Kalle är nog också hyffsat medvetna om varför han står och stirrar i kameran. Det står dessutom ett helt filmteam bredvid dem när de snackar. Det lär vara både omtagningar och avbrott mellan klipp.

Har svårt att tro att någon tycker han är oartig under tagningarna.

Frantic
2014-06-03, 11:48
Det är ett TV-program. De kan ha gjort ett otal tagningar på samma scen. De som talar med Kalle är nog också hyffsat medvetna om varför han står och stirrar i kameran. Det står dessutom ett helt filmteam bredvid dem när de snackar. Det lär vara både omtagningar och avbrott mellan klipp.

Har svårt att tro att någon tycker han är oartig under tagningarna.


Jo, jag vet ju att han inte menar något illa med det men det känns lite märkligt när han inte ens tittar på den han pratar med. Jag har nog aldrig lagt märke till det på ett så tydligt sätt som med Kalle. Han sa ju dessutom i något avsnitt att han är väldigt medveten om kamerorna.

Tomten
2014-06-03, 11:56
Jo, jag vet ju att han inte menar något illa med det men det känns lite märkligt när han inte ens tittar på den han pratar med. Jag har nog aldrig lagt märke till det på ett så tydligt sätt som med Kalle. Han sa ju dessutom i något avsnitt att han är väldigt medveten om kamerorna.

Flow är också en ny tv-tjänst, de lär vilja sticka ut och vara annorlunda, så det är också möjligt att man medvetet väljer att filma på ett visst sätt.

rooz
2014-06-03, 11:58
Sett hälften av CF-avsnittet nu och reagerar på.

1. Undrar vad Louie Simmons hade tyckt om att Solid säljer WSB t-shirts?

2. Innehåller alla avsnitt någon jag typ känner*popcorn*

David Brent
2014-06-09, 07:25
Sista avsnittet, örnmarschen, ute nu. http://www.svtplay.se/video/2056987/svett-etikett/avsnitt-8-ornmarschen

spoonchest
2014-06-09, 08:36
Mycket bra serie. Sista avsnittet var guld.

moz81
2014-06-11, 20:56
http://blogg.svt.se/svett-och-etikett/pallar-ni-att-hjalpa-mig-med-en-grej/

G_lund
2014-06-11, 20:58
Sista avsnittet, örnmarschen, ute nu. http://www.svtplay.se/video/2056987/svett-etikett/avsnitt-8-ornmarschen

Gillar dialekten på en av officerarna.
Avslutar varje mening med "..då va" :D

MackeJuve
2014-06-11, 20:59
Hoppas på en serie 2, sällan har ett program fallit mig så väl i smaken :) SL vore kul ;)

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Acosta
2014-06-11, 21:21
Styrkelyft vore roligt!
Robin Sjögren eller Patrik Andersson som coach :d

Fredron
2014-06-11, 22:53
Riktigt bra serie! :)

Macroman
2014-06-12, 08:46
Som sagt riktigt bra serie!

Kalle är ju den ultimata hipstern! På ett positivt sätt dårå...

Tyckte det var skitkul i dansavsnittet när Kalle var lite låg och Henrik Schyffert tog med han till gymet och bara körde det som var roligt dvs bröst och biceps (Discofredag!!). Schyffert gick ju tom o sa till några andra på gymet som körde ben att det skulle de genast lägga av med eftersom man ändå har långa brallor på gymet. Man ska bara träna det som syns! :laugh:

XXXL
2014-06-13, 09:25
Tyckte det var skitkul i dansavsnittet när Kalle var lite låg och Henrik Schyffert tog med han till gymet och bara körde det som var roligt dvs bröst och biceps (Discofredag!!). Schyffert gick ju tom o sa till några andra på gymet som körde ben att det skulle de genast lägga av med eftersom man ändå har långa brallor på gymet. Man ska bara träna det som syns! :laugh:

Haha disco-fredag, helt klockrent ska fan börja med det själv!

Nån som kände igen gymmet?

pizzabud
2014-06-13, 09:52
sats Odenplan var dom på

XXXL
2014-06-13, 09:54
sats Odenplan var dom på

Okej, det såg rätt byggarvänligt ut

Mental
2014-06-13, 10:06
Sista avsnittet, örnmarschen, ute nu. http://www.svtplay.se/video/2056987/svett-etikett/avsnitt-8-ornmarschen

Gillar att han är reflekterande om vad som driver honom, sökandet efter bekräftelse. Det känns trovärdigt och ärlig. Och är nog mycket sant i många fall. En stark drivkraft.

Lallle
2014-06-13, 10:22
Skitbra serie. En säsong 2 skulle kunna innehålla SL, VL och athletic fitness, bland annat.

G_lund
2014-06-13, 10:31
Skitbra serie. En säsong 2 skulle kunna innehålla SL, VL och athletic fitness, bland annat.

Hade varit kul med någon krävande motorsport typ enduro.

och simhopp :D

Mental
2014-06-13, 10:33
Hade varit kul med någon krävande motorsport typ enduro.

och simhopp :D

Lite vintersporter, typ backhoppning, skidskytte, störtlopp eller något annat skönt!

spoonchest
2014-06-13, 11:24
Lite vintersporter, typ backhoppning, skidskytte, störtlopp eller något annat skönt!
En given gäst hade varit Thomas Wassberg isf.

Jånni Balle
2014-06-13, 11:52
Så det blir en andra säsong? Hoppas på entimmes-avsnitt med längre inspelningstid. Vissa grejer gjorde ju Kalle samtidigt pga tidsbrist.

Menigar
2015-03-25, 12:16
Bump! Första avsnittet av nya säsongen är ute på SVT Flow idag, i första avsnittet är det cyclocross som provas.

http://www.svtflow.se/video/2778097/avsnitt-1-cyklocross

Snubben
2015-03-25, 12:32
Hade varit kul med någon krävande motorsport typ enduro.

och simhopp :D

Vid en intervju så hade de lyft detta men de stötte på problem då det innebar att de behöver filma på natten vilket inte riktigt gick. Troligtvis inte $$$ för det, tråkigt men sant. Hade varit intressant och se hur det är på de som kör, hur jobbigt är det, hur går det till etc.

Macroman
2015-03-25, 12:42
Jag kommer ihåg att jag föreslog Vasaloppet och amerikansk fotboll på twitter när han ville att man kom med förslag. :)

4623
2015-03-25, 12:46
Vid en intervju så hade de lyft detta men de stötte på problem då det innebar att de behöver filma på natten vilket inte riktigt gick. Troligtvis inte $$$ för det, tråkigt men sant. Hade varit intressant och se hur det är på de som kör, hur jobbigt är det, hur går det till etc.

Varför måste de filma på natten?

Snubben
2015-03-25, 13:03
Varför måste de filma på natten?

Ingen aning, kan inget om det men det var vad de sa. Intervjun bör finns nånstans på SR P4 Stockholm hemsida.

DekeThornton
2015-03-25, 15:20
Ingen aning, kan inget om det men det var vad de sa. Intervjun bör finns nånstans på SR P4 Stockholm hemsida.

Kan det inte ha varit så att frågan inte gällde Enduro generellt utan Novemberkåsan specifikt, vilket borde innebära en del nattfilmande?

Snubben
2015-03-25, 15:48
Kan det inte ha varit så att frågan inte gällde Enduro generellt utan Novemberkåsan specifikt, vilket borde innebära en del nattfilmande?

Mycket möjligt. Minns inte så bra utan det var enduro, natt och det gick inte för de måste filma. :)

spoon
2015-03-29, 14:24
Blir spännande med styrkelyft. Jag gissar att han lyfter 170-120-220. Men jag kan ha fel, han verkar trots allt väldigt genomtränad.

Vad gissar ni?

Huungg
2015-03-29, 16:00
På instagram där han släppt en snutt av kommande avsnitt säger han att hans max är 140 i knäböj. Räknar med att han ökar 10 kg efter alla tips från experterna. Sen vet jag att han sagt innan att han skäms för sin bänkpress, så 100 kanske? Marklyft lyfte han ju 200-nånting i strongmanavsnittet, så jag gissar på 215.

150-100-215

jego
2015-03-29, 16:18
Är det utrustat eller klassiskt?

Gober
2015-03-29, 16:24
Visst var det väl en kolomedlem i klippet på IG, Mini?

G_lund
2015-03-29, 17:41
Kan man se den tidigare säsongen någonstans?

Latissimus Dorsi
2015-03-29, 17:57
Visst var det väl en kolomedlem i klippet på IG, Mini?

Stämmer

Drfg
2015-03-29, 18:38
Kan man se den tidigare säsongen någonstans?

Ska gå i repris på svt i vår sa han i tyngre podcast :)

ccm
2015-03-29, 22:21
Här kan man se några klipp ur programmet. (http://maxstyrka.se/2015/03/styrkelyft-i-svett-etikett/)

ccm
2015-03-30, 10:06
I morgon intervjuar vi Kalle Zackari Wahlström i MAXstyrka Radio. Har ni någon fråga till honom?

Ado2000
2015-03-30, 11:24
På instagram där han släppt en snutt av kommande avsnitt säger han att hans max är 140 i knäböj. Räknar med att han ökar 10 kg efter alla tips från experterna. Sen vet jag att han sagt innan att han skäms för sin bänkpress, så 100 kanske? Marklyft lyfte han ju 200-nånting i strongmanavsnittet, så jag gissar på 215.

150-100-215

Han har redan sagt i en intervju att han bänkat 120 å markat 220

Agitator
2015-03-30, 13:17
Han har redan sagt i en intervju att han bänkat 120 å markat 220

Låter som fantasier. För så såg det inte ut att vara direkt när han körde strongmanavsnittet och där bulkade han ju konstant och gnällde över all mat.

Toni Radanov
2015-03-30, 14:16
jag var på tävlingen som de spelade in SL avsnittet på och han markar mer än så. ;)

Det är klassiskt för Kalles del! Det var i Karlskoga 10e nov eller något sådant... 2014 dvs.

Får se vad de har med och inte har med men vi höll på från 8 till 16 och de filmade 24/7 så de lär ha fått ihop en heeel del material att klippa ihop till ett ynka avsnitt.

Blir sköj att se iaf! Han är lika sjukt rolig off cam som han är i programmet! Sån skön människa ^^

Agitator
2015-03-30, 15:19
Hans röst som han delar med syskonet är ju extremt skönt. Hans persona verkar riktigt skön faktiskt.

Imponerande att han drar mer än det han gjorde i strongman. För det var ju verkligen hans max då kändes det som.

Men å andra sidan, vissa kändisar gillar ju allt möjligt i kroppen, så kanske är några fina siffror :)

jmkdavid
2015-03-30, 16:17
Låter som fantasier. För så såg det inte ut att vara direkt när han körde strongmanavsnittet och där bulkade han ju konstant och gnällde över all mat.

Imponerande att han drar mer än det han gjorde i strongman. För det var ju verkligen hans max då kändes det som.

Men å andra sidan, vissa kändisar gillar ju allt möjligt i kroppen, så kanske är några fina siffror

Är det helt omöjligt att han har lyckats träna sig starkare sedan förra säsongen spelades in? Kanske bättre formtopp också? Eller är steroider enda möjligheten menar du?

Gober
2015-03-30, 16:33
Haha, steroidkortet på Kalle? Kom igen nu för fan..

Agitator
2015-03-30, 17:45
Skrev fel, menade såklar på kroppen och inte i. *rolleyes*

bälte


Är det helt omöjligt att han har lyckats träna sig starkare sedan förra säsongen spelades in? Kanske bättre formtopp också? Eller är steroider enda möjligheten menar du?

Nej klart som fan han kan blivit starkare, täker väl mer i banorna att vissa individer brukar gilla snabba lösningar osv. För att inte tala om att ha en media karriär men fortfarade öka sina stats som en Sl inriktad heltidslyftare? Jag har faktiskt ingen aning om vad hans max någonsin varit osv eller vad han kommer dra nu på SL avsnittet. Men vill minnas att hans 200 eller om det var 190 på strongman såg väldigt tung ut.

Hoppa fram ett år eller vad det nu är? Ha barn och mediakarriär på det hela men fortfarande kunna öka väldigt bra? Nu vet jag ju inte som sagt hans nuvarande. Jag har ingen aning. Jag antar han har bälte på sig, säkert remmar med om inte armvärmare också. Så förstår om 230 flyger upp som ingenting.

Haha, steroidkortet på Kalle? Kom igen nu för fan..

Ja det var lite onödigt faktiskt, inser jag i efterhand :) Men jag hade bara bilden i huvudet av hans strongmanslyft och minns ärligt talat in vad siffran var, bara att den var tung. Samt se ovan om hans karriär. Men skitsamma, vi vet ju alla att det är för att han har bälte under lyftet som det går bra!

anvihl
2015-03-30, 17:46
Skrev fel, menade såklar på kroppen och inte i. *rolleyes*

bälte

Det hade han väl i strongman också?

Agitator
2015-03-30, 17:57
Det hade han väl i strongman också?

Ja det har du nog fan rätt i. Tror fan om Kalle hittar hit så håller han säkert med mig om alla hjälpmedel och byter uppfattning själv om det.

Han verkar vara en purititan som oss andra, kroppen ska göra jobbet. Kalle, sluta upp med hjälpmedel ifall du ska hålla på och hävda dig mot andra! Annars kan vi ju be schyffert komma inrullandes med en gaffeltruck nästa markpass när ni har tråkigt och vill utamana varandra!

Ado2000
2015-03-30, 18:51
Låter som fantasier. För så såg det inte ut att vara direkt när han körde strongmanavsnittet och där bulkade han ju konstant och gnällde över all mat.

http://www.svtflow.se/klipp/2774705/10-snabba-med-kalle-zackari-wahlstrom

jmkdavid
2015-03-30, 19:40
Agitator *whatever*

Är 90% säker att du trollar, men 10% osäker så det blev riktigt underhållande läsning :laugh:

G_lund
2015-03-30, 20:04
Ska gå i repris på svt i vår sa han i tyngre podcast :)

Tack =)

Men varför finns det inte kvar på svtplay? Köper de bara rättigheter för ett visst antal månader eller?

Toni Radanov
2015-03-30, 21:13
svt har bara gamla grejer i 6 mån sen äre väck. Rättighetsgrejsmojäng for sure!

Dreas
2015-03-30, 21:32
Ja det har du nog fan rätt i. Tror fan om Kalle hittar hit så håller han säkert med mig om alla hjälpmedel och byter uppfattning själv om det.

Han verkar vara en purititan som oss andra, kroppen ska göra jobbet. Kalle, sluta upp med hjälpmedel ifall du ska hålla på och hävda dig mot andra! Annars kan vi ju be schyffert komma inrullandes med en gaffeltruck nästa markpass när ni har tråkigt och vill utamana varandra!
Det är tv. Så vad han säger att han gör i form av kost och vad som händer är två skilda saker. Han berättade väl att han dietade inför bb-tävlingen och körde något annat samtidigt. Spelade in 8 program på 6 veckor eller så. Googla. Finns att läsa.

XXXL
2015-04-01, 11:13
Haha hade ingen aning om att man inte fick svära vid styrkelyft, är det kristendomens sista utpost?

Tomas W
2015-04-01, 11:35
Haha hade ingen aning om att man inte fick svära vid styrkelyft, är det kristendomens sista utpost?

Är väl inte okej i någon sport att svära och prata fult?

XXXL
2015-04-01, 11:44
Är väl inte okej i någon sport att svära och prata fult?

Om det är riktigt grovt ja/och eller personligt, men "jävlar" eller "fan" tror jag du får säga i vilken sport som helst. Det är beteendet man är ute efter när man varnar nån, inte just själva ordet. Idrottare som börjar låta munlädret gå är ju "heta" och behöver lugna ner sig.

ARMSTARK
2015-04-01, 12:16
Man kan skrika HOOAAAH! och hoppa jämfota och örfila sig själv, det är okej och man blir ihågkomen ett halvt sekel senare. ;)

Landström
2015-04-01, 13:24
Haha hade ingen aning om att man inte fick svära vid styrkelyft, är det kristendomens sista utpost?

Otroligt tramsigt.

En svordom behöver inte per automatik vara ohyfsat. Det är snarare ett kraftuttryck. Ohyfsat blir det bara om du riktar svordomen mot någon annan.

Måste förkovra mig i regelverket då jag är nyfiken på hur en svordom definieras. Och vilka ord som kan räknas som svordomar.

Ett bra program och Kalle är en otroligt härlig kille.

Dock kan jag inte låta bli att störa mig på när "tröjbänkar" jämförs med "vanlig" bänkpress utan någon som helst särskiljning eller förklaring. Tröjbänkar ska jamföras med tröjbänkar. Inget annat.

Man jämför väl inte äpplen med päron, eller cykling med löpning? Om en person har ett resultat på milen så är det ju högst relevant information om en cykel har använts eller inte.

Pade
2015-04-01, 13:43
Otroligt tramsigt.

En svordom behöver inte per automatik vara ohyfsat. Det är snarare ett kraftuttryck. Ohyfsat blir det bara om du riktar svordomen mot någon annan.

Fast man kan ändå förstå regeln. Visst det är väl inte i hela världen om man säger fan eller jävlar, men t ex när min polare drog ur sig "fi**a" på en lyftartävling så kändes det lite olämpligt :d

bubbe
2015-04-01, 13:43
Otroligt tramsigt.

En svordom behöver inte per automatik vara ohyfsat. Det är snarare ett kraftuttryck. Ohyfsat blir det bara om du riktar svordomen mot någon annan.

Måste förkovra mig i regelverket då jag är nyfiken på hur en svordom definieras. Och vilka ord som kan räknas som svordomar.

Ett bra program och Kalle är en otroligt härlig kille.

Dock kan jag inte låta bli att störa mig på när "tröjbänkar" jämförs med "vanlig" bänkpress utan någon som helst särskiljning eller förklaring. Tröjbänkar ska jamföras med tröjbänkar. Inget annat.

Man jämför väl inte äpplen med päron, eller cykling med löpning? Om en person har ett resultat på milen så är det ju högst relevant information om en cykel har använts eller inte.

Minns inte riktigt om det tidigare har uttryckligen har stått att svordomar är en anledning som skadar sportens anseende men nu står det så här,
En lyftare eller matchare som på lyftarflaket eller i dess närhet uppför sig på ett sådant sätt
att det kan anses skada vår sport, skall officiellt varnas.
Om hurvida ett "FAN vad dåligt jag lyfte" är att skada sporten är väl regelmässigt ganska tvetydigt, men domarna går iaf på linjen att en svordom skadar sporten...

Även detta har kommit till ganska nyligen:
Det är förbjudet att daska/örfila/slå lyftaren eller inhalera ammoniak eller liknande preparat
inför publik och media.
Vid prisutdelning skall heltäckande träningsoverall (byxa+jacka) bäras!

Är väl inte särskilt många som har heltäckande overall vid prisutdelning vid andra tävlingar än INT.

Loke
2015-04-01, 14:09
Det är ju ingen stor grej med svordomarna. Det är ju främst ett verktyg för huvuddomaren att hålla lite ordning och reda. Jag har kommit undan med att mumla det ena och det andra, det är knappast så att huvuddomarens uppmärksamhet främst är riktad mot att lyssna på vad lyftaren frustar ur sig. Men är det så att svordomarna verkligen drar till sig domarnas uppmärksamhet så tycker jag att det är fullt rimligt att det finns stöd i boken för en tillsägelse.

Men visst, om någon har något förslag på bättre sätt att ge domarna makt att hålla borta de värsta otrevligheterna från podiet så är jag intresserad att höra.

XXXL
2015-04-01, 14:36
Blir de dålig stämningen i lokalen när nån svär eller vad är anledningen? Är det för att de brukar vara barn med?

Det är ju en idrott liksom

3ue1GoGnrBQ

kebne
2015-04-01, 15:07
Det är ju ingen stor grej med svordomarna. Det är ju främst ett verktyg för huvuddomaren att hålla lite ordning och reda. Jag har kommit undan med att mumla det ena och det andra, det är knappast så att huvuddomarens uppmärksamhet främst är riktad mot att lyssna på vad lyftaren frustar ur sig. Men är det så att svordomarna verkligen drar till sig domarnas uppmärksamhet så tycker jag att det är fullt rimligt att det finns stöd i boken för en tillsägelse.

Men visst, om någon har något förslag på bättre sätt att ge domarna makt att hålla borta de värsta otrevligheterna från podiet så är jag intresserad att höra.

En sån regel påverkar inte utövandet av sporten i sig och då är det lämpligast att ha extremt klara regler som inte går att tolka fel. Nu är det väl en tolkningsfråga i onödan typ.

Att be en domare i en tävling göra en bedömning om något "anses skada sporten" (det är ju ett hyfsat komplicerat begrepp) är rätt märkligt även om det givetvis är skönt att kunna ha utrymme att inkludera allt. En domare skulle ju kunna diska folk som använder utrustning under den regeln för att han tycker att det skadar sporten :D

Loke
2015-04-01, 15:21
En sån regel påverkar inte utövandet av sporten i sig och då är det lämpligast att ha extremt klara regler som inte går att tolka fel. Nu är det väl en tolkningsfråga i onödan typ.

Att be en domare i en tävling göra en bedömning om något "anses skada sporten" (det är ju ett hyfsat komplicerat begrepp) är rätt märkligt även om det givetvis är skönt att kunna ha utrymme att inkludera allt. En domare skulle ju kunna diska folk som använder utrustning under den regeln för att han tycker att det skadar sporten :D

Men har du varit på en styrkelyftstävling där du tyckte att domarnas godtyckliga tolkande av dessa regler faktiskt skapade problem? Och hur tydligt vill du att det ska vara? Kan du ge exempel från en annan idrott?

kebne
2015-04-01, 15:27
Men har du varit på en styrkelyftstävling där du tyckte att domarnas godtyckliga tolkande av dessa regler faktiskt skapade problem?

Det var ett generellt påstående angående idrott och regler. En regel kan vara dumt utformad utan att den är problematisk (för tillfället). Det är onödigt att vänta tills saker blir problematiska innan man åtgärdar saker :) Nu är ingen big deal i sig och kommer säkerligen aldrig bli något reellt problem men man gör i allmänhet bäst i att hålla regler så enkla som möjligt och lämna så lite som möjligt upp till "bedömning". :)

MackeJuve
2015-04-01, 16:31
Kollade första avsnittets "Eftersvett och Etikett", Kalle är fan lite douchig emellanåt. Som när han i princip körde över Hasse Mårdh när han återigen skulle försöka förklara reglerna och när han betedde sig som ett litet barn när han vann över militärgrabben i 6-sekunderscyklingen, hade fan haft lust att strypa honom då :D

anvihl
2015-04-01, 16:59
Kul att lite koloiter fick visas i tv-rutan :).

jmkdavid
2015-04-01, 18:05
Dock kan jag inte låta bli att störa mig på när "tröjbänkar" jämförs med "vanlig" bänkpress utan någon som helst särskiljning eller förklaring. Tröjbänkar ska jamföras med tröjbänkar. Inget annat.

Man jämför väl inte äpplen med päron, eller cykling med löpning? Om en person har ett resultat på milen så är det ju högst relevant information om en cykel har använts eller inte.

När tycker du att dom jämförde bänkpress med klassisk bänkpress? Jag läste ditt inlägg innan jag såg programmet och väntade på någon jämförelse under hela programmet... Men den kom ju aldrig? Var det när han pratade om Sandras prestationer du tycker dom borde ha lagt programtid på att förklara att hon tävlar i bänkpress och att han skulle tävla i klassisk styrkelyft? Är det verkligen något att hetsa upp sig över? Dom jämförde ju inte hans max med hennes egentligen? Dom konstaterade bara vad hon hade presterat? Känns som att det inte går att packa in hur mycket info som helst på ett 30min program.

svenbanan
2015-04-01, 19:04
Minns inte riktigt om det tidigare har uttryckligen har stått att svordomar är en anledning som skadar sportens anseende men nu står det så här,

Om hurvida ett "FAN vad dåligt jag lyfte" är att skada sporten är väl regelmässigt ganska tvetydigt, men domarna går iaf på linjen att en svordom skadar sporten...

Även detta har kommit till ganska nyligen:


Är väl inte särskilt många som har heltäckande overall vid prisutdelning vid andra tävlingar än INT.

Det är väl rätt vanligt att förbunden för alla möjliga idrotter är inne och petar i regelverk för klädkod, beteende och liknande.

Sen exakt hur regelverket är utformat är väl olika. I volleyboll (och beachvolleyboll) är det tex inte tillåtet att säga könsord, men ett "fan" är nog okej.

svenbanan
2015-04-01, 19:06
Blir de dålig stämningen i lokalen när nån svär eller vad är anledningen? Är det för att de brukar vara barn med?

Det är ju en idrott liksom

3ue1GoGnrBQ

Han lär ju ha fått böta lika mycket som styrkelyftsförbundet omsätter på ett år också... ;)

StorSven
2015-04-01, 19:43
Haha, steroidkortet på Kalle? Kom igen nu för fan..

Haha, visar hur bisarr och patetisk man är som människa

spoonchest
2015-04-01, 22:08
Fast man kan ändå förstå regeln. Visst det är väl inte i hela världen om man säger fan eller jävlar, men t ex när min polare drog ur sig "fi**a" på en lyftartävling så kändes det lite olämpligt :d
Jo, och ska man som domare sitta och nagelfara vilka svordomar som fungerar så blir det väl snabbt lite farsartat att debattera om vad som var värst och vem som sa vad.
Till slut står det nån silverrygg och skriker "ta det ditt pissluder" till böjracket inför en lätt obekväm publik. Men vad vet jag.

MtotheM
2015-04-01, 22:46
Tycker att svordomsregeln är ett självklart inslag i alla sporter. Blir liksom lite konstigt att sända saker på typ SVT om det gormas "Jävla f**ta!" osv. Har nog däremot aldrig sett någon bli varnad för "fan", "jävlar" eller "helvete".

Gober
2015-04-02, 00:12
Ett bra program och Kalle är en otroligt härlig kille.

Dock kan jag inte låta bli att störa mig på när "tröjbänkar" jämförs med "vanlig" bänkpress utan någon som helst särskiljning eller förklaring. Tröjbänkar ska jamföras med tröjbänkar. Inget annat.

Man jämför väl inte äpplen med päron, eller cykling med löpning? Om en person har ett resultat på milen så är det ju högst relevant information om en cykel har använts eller inte.

De tar upp lite om skillnaden på klassisk och utrustat i eftersnacket på SVT-flow. Håller dock med om att de kunde nämnt det i programmet.

För övrigt riktigt bra hittills, dagens avsnitt med SL var väldigt bra.

XXXL
2015-04-02, 00:27
i eftersnacket på SVT-flow.

Fan jag visste inte ens att de fanns, kollade lite nu och dra åt helvete jag har aldrig varit med om en sån dålig stämning förut i en och samma lokal :d Skulle kunna höra en nål släppas inne på den där krogen.

spoon
2015-04-02, 00:54
Kul med lite styrkelyft i rutan. Tycker det var ett bra program. Speciellt nervositeten som kommer innan man ska in på podiet och lyfta knäböj inför publik samt glädjen efter ett godkänt lyft. Imponerad av Kalle, han är ganska allsidig.

Gober
2015-04-02, 09:01
Fan jag visste inte ens att de fanns, kollade lite nu och dra åt helvete jag har aldrig varit med om en sån dålig stämning förut i en och samma lokal :d Skulle kunna höra en nål släppas inne på den där krogen.

Det känns som att de flesta som var där var antingen stammisar på puben eller intvingade från gatan.

FairtradeDave
2015-04-02, 10:09
Det känns som att de flesta som var där var antingen stammisar på puben eller intvingade från gatan.

https://instagram.com/p/08NBqAijR3/?taken-by=kallewahlstrom

Säkert en del folk som bara ville synas i tv också.

gunhamn
2015-04-02, 11:27
Det är ju ingen stor grej med svordomarna. Det är ju främst ett verktyg för huvuddomaren att hålla lite ordning och reda. Jag har kommit undan med att mumla det ena och det andra, det är knappast så att huvuddomarens uppmärksamhet främst är riktad mot att lyssna på vad lyftaren frustar ur sig. Men är det så att svordomarna verkligen drar till sig domarnas uppmärksamhet så tycker jag att det är fullt rimligt att det finns stöd i boken för en tillsägelse.

Men visst, om någon har något förslag på bättre sätt att ge domarna makt att hålla borta de värsta otrevligheterna från podiet så är jag intresserad att höra.

En sån regel påverkar inte utövandet av sporten i sig och då är det lämpligast att ha extremt klara regler som inte går att tolka fel. Nu är det väl en tolkningsfråga i onödan typ.

Att be en domare i en tävling göra en bedömning om något "anses skada sporten" (det är ju ett hyfsat komplicerat begrepp) är rätt märkligt även om det givetvis är skönt att kunna ha utrymme att inkludera allt. En domare skulle ju kunna diska folk som använder utrustning under den regeln för att han tycker att det skadar sporten :D

Om jag inte minns fel är ju regelboken även direktöversatt från engelska till svenska och internationellt blir det ju lite dumt att ha en regel där man ger varningar för svordomar då domarna i regel bara kommer förstå de engelsktalande deltagarna och sina egna lyftare från sina egna länder, vilka dom kanske inte vill döma bort.
Därför har man formulerat om det till att man ska ge varningar för ett fult beteende på flaket antar jag.

kebne
2015-04-02, 11:31
Om jag inte minns fel är ju regelboken även direktöversatt från engelska till svenska och internationellt blir det ju lite dumt att ha en regel där man ger varningar för svordomar då domarna i regel bara kommer förstå de engelsktalande deltagarna och sina egna lyftare från sina egna länder, vilka dom kanske inte vill döma bort.
Därför har man formulerat om det till att man ska ge varningar för ett fult beteende på flaket antar jag.

Lättaste vore väl i sammanhanget att man inte ska säga några ord i anslutning till lyftet om man nu vill stävja fula ord osv. Som du säger blir det lite konstigt om det ska bli upp till domaren att vara kunnig på alla språk :D

lördagsgrogg
2015-04-02, 11:32
Det var ett generellt påstående angående idrott och regler. En regel kan vara dumt utformad utan att den är problematisk (för tillfället). Det är onödigt att vänta tills saker blir problematiska innan man åtgärdar saker :) Nu är ingen big deal i sig och kommer säkerligen aldrig bli något reellt problem men man gör i allmänhet bäst i att hålla regler så enkla som möjligt och lämna så lite som möjligt upp till "bedömning". :)

Nu läste jag inte vad som var ursprunget till frågeställningen men många sporter har någon form av förhållningsregler liknande detta.

För många småsporter är årets händelse ex. att dom visar sm eller liknande på svt. Då är det inte så kul om bilden blir att alla exempelvis svär som borstbindare eller beter sig på andra presumtivt skrämmande sätt. Det är lätt att exempelvis från förbundshåll få för sig att återväxten försämras om föräldrar blir avogt inställda till att låta sina parvlar börja.

Sen finns ju också risken att om deltagarna beter sig alldeles för grovt det inte ens går att sända i tv.

gunhamn
2015-04-02, 11:35
Lättaste vore väl i sammanhanget att man inte ska säga några ord i anslutning till lyftet om man nu vill stävja fula ord osv. Som du säger blir det lite konstigt om det ska bli upp till domaren att vara kunnig på alla språk :D

Tycker regeln är bra som den är internationellt, då domarna inte kan eller kommer kunna lära sig alla språk MEN man kanske ska skippa svordomarna nationellt, då troligtvis även publiken förstår svordomarna..

XXXL
2015-04-02, 12:31
https://instagram.com/p/08NBqAijR3/?taken-by=kallewahlstrom

Säkert en del folk som bara ville synas i tv också.

Kalle är en sån typ av person också så det är väl kanske inte så konstigt.

Landström
2015-04-02, 14:11
Minns inte riktigt om det tidigare har uttryckligen har stått att svordomar är en anledning som skadar sportens anseende men nu står det så här,

Om hurvida ett "FAN vad dåligt jag lyfte" är att skada sporten är väl regelmässigt ganska tvetydigt, men domarna går iaf på linjen att en svordom skadar sporten...



Tack för svar/förtydligande. Min uppfattning är att det blivit sådant jävla fokus på själva svordomen. Inte på beteendet. Sett varningar delas ut till personer som betett sig fullt normalt för en person som tävlar, men som, knappt hörbart, mumlat fram en svordom.

Kom igen nu.


När tycker du att dom jämförde bänkpress med klassisk bänkpress? Jag läste ditt inlägg innan jag såg programmet och väntade på någon jämförelse under hela programmet... Men den kom ju aldrig? Var det när han pratade om Sandras prestationer du tycker dom borde ha lagt programtid på att förklara att hon tävlar i bänkpress och att han skulle tävla i klassisk styrkelyft? Är det verkligen något att hetsa upp sig över? Dom jämförde ju inte hans max med hennes egentligen? Dom konstaterade bara vad hon hade presterat? Känns som att det inte går att packa in hur mycket info som helst på ett 30min program.

Ber om ursäkt om jag vilseledde dig. :)

Nja, jag förstår din poäng men samtidigt tycker jag att det är beklagligt att klassisk lyftning och utrustad lyftning klumpas ihop till samma sak.

Stavhoppsresultat ska väl jämföras med stavhoppsresultat och inte med höjdhoppsresultat.

Om Kalle hade haft ett program där han ska hoppa höjdhopp och tagit hjälp av Sergej Bubka... Om Bubkas världsrekord hade nämnts (6,15 m) så hade det på ett eller annat sätt naturligtvis framgått för tittaren att det är stavhopp och inte höjdhopp det handlar om.

Programmet handlade om klassisk styrkelyft och alla resultat som diskuteras/nämns borde rimligtvis då avse klassisk styrkelyft. Ska resultat från en annan tävlingsform nämnas så borde skillnaden dem emellan framgå/nämnas.

Men detta är inget jag blir upprörd över. Se det mer som en reflektion från min sida.

Gober
2015-04-02, 14:35
Kalle är en sån typ av person också så det är väl kanske inte så konstigt.

Eh, ja? Han jobbar med tv..Skulle kanske bli lite torftigt med programledare som avskyr att synas i tv. Tror väl dock att han vill göra mer än att synas, dvs göra bra tv.

bubbe
2015-04-02, 15:18
Det var iaf väldigt kul att de valde att göra ett program om styrkelyft med kalle. Blev bra, tycker han förmedlade mycket av känslan i sporten. Gillade särskilt det med att man kan tänka innan man provat på att tävla, hur de skulle vara lite läskigt att lyfta inför publik. Men när man väl gör det så har man helt glömt bort dem och har bara fokus på att lyfta stången och få godkänt.

jmkdavid
2015-04-02, 15:57
Ber om ursäkt om jag vilseledde dig. :)

Nja, jag förstår din poäng men samtidigt tycker jag att det är beklagligt att klassisk lyftning och utrustad lyftning klumpas ihop till samma sak.

Stavhoppsresultat ska väl jämföras med stavhoppsresultat och inte med höjdhoppsresultat.

Om Kalle hade haft ett program där han ska hoppa höjdhopp och tagit hjälp av Sergej Bubka... Om Bubkas världsrekord hade nämnts (6,15 m) så hade det på ett eller annat sätt naturligtvis framgått för tittaren att det är stavhopp och inte höjdhopp det handlar om.

Programmet handlade om klassisk styrkelyft och alla resultat som diskuteras/nämns borde rimligtvis då avse klassisk styrkelyft. Ska resultat från en annan tävlingsform nämnas så borde skillnaden dem emellan framgå/nämnas.

Men detta är inget jag blir upprörd över. Se det mer som en reflektion från min sida.

Ok. Vi får "agree to disagree" helt enkelt. Jag personligen tyckte det var skönt att dom inte la programtid på det. Kanske om det hade varit längre program så hade tänkt annorlunda. Nu var det mest skönt att slippa höra "stavhopp vs längdhoppsliknelsen" för en femtielfte gång och få se annat roligt material istället :) Tycker även att det var rätt att prioritera bort att förklara alla olika cykeltävlingsvarianter i första programmet. Tycker att det räckte gott och väl att nämna att Calle varit cykelproffs i tio år och att han var regerande svensk mästare i cyklocross, istället för att gå in på detalj varje gren han tävlar och tävlat i.

z_bumbi
2015-04-02, 16:28
Är väl inte särskilt många som har heltäckande overall vid prisutdelning vid andra tävlingar än INT.

Regeln har skärpts till i år och även om jag tycker regeln är ganska meningslös under SM-nivå (även där kan vi diskutera frågan) så är det inte så mycket svårare än att man följer den på mästerskap.

Tycker att svordomsregeln är ett självklart inslag i alla sporter. Blir liksom lite konstigt att sända saker på typ SVT om det gormas "Jävla f**ta!" osv. Har nog däremot aldrig sett någon bli varnad för "fan", "jävlar" eller "helvete".

Vi (som i LAK) gör någon markering eller ger varningar för svordomar för det är bättre att få det på på en serietävling eller ett DM än att få den på ett SM där folk blir varnade för sådant. Vi drillar t o m nybörjarna utan licens i den frågan när det är "prova på"-tävlingar (dock utan varningar).

Om jag inte minns fel är ju regelboken även direktöversatt från engelska till svenska och internationellt blir det ju lite dumt att ha en regel där man ger varningar för svordomar då domarna i regel bara kommer förstå de engelsktalande deltagarna och sina egna lyftare från sina egna länder, vilka dom kanske inte vill döma bort.
Därför har man formulerat om det till att man ska ge varningar för ett fult beteende på flaket antar jag.

Direktöversättning är lite väl generöst :D men ett fult beteende kan handla om mer än svordomar t ex att kasta bältet, göra gester etc.

anvihl
2015-04-02, 16:39
Tack för svar/förtydligande. Min uppfattning är att det blivit sådant jävla fokus på själva svordomen. Inte på beteendet. Sett varningar delas ut till personer som betett sig fullt normalt för en person som tävlar, men som, knappt hörbart, mumlat fram en svordom.

Kom igen nu.




Ber om ursäkt om jag vilseledde dig. :)

Nja, jag förstår din poäng men samtidigt tycker jag att det är beklagligt att klassisk lyftning och utrustad lyftning klumpas ihop till samma sak.

Stavhoppsresultat ska väl jämföras med stavhoppsresultat och inte med höjdhoppsresultat.

Om Kalle hade haft ett program där han ska hoppa höjdhopp och tagit hjälp av Sergej Bubka... Om Bubkas världsrekord hade nämnts (6,15 m) så hade det på ett eller annat sätt naturligtvis framgått för tittaren att det är stavhopp och inte höjdhopp det handlar om.

Programmet handlade om klassisk styrkelyft och alla resultat som diskuteras/nämns borde rimligtvis då avse klassisk styrkelyft. Ska resultat från en annan tävlingsform nämnas så borde skillnaden dem emellan framgå/nämnas.

Men detta är inget jag blir upprörd över. Se det mer som en reflektion från min sida.

Så det du egentligen säger är att Kalle inte borde ha tagit hjälp av Sandra och mini (trots att de gjorde det skitbra) utan istället någon som lyfter enbart klassiskt för att vi som är intresserade vet att Sandra och mini har lyft utrustat?

Tyckte programmet utmärkt visade hur det ser ut att tävla i klassisk styrkelyft utan att jämföra det mot utrustad lyftning.

Landström
2015-04-02, 19:00
Ok. Vi får "agree to disagree" helt enkelt. Jag personligen tyckte det var skönt att dom inte la programtid på det. Kanske om det hade varit längre program så hade tänkt annorlunda. Nu var det mest skönt att slippa höra "stavhopp vs längdhoppsliknelsen" för en femtielfte gång och få se annat roligt material istället :) Tycker även att det var rätt att prioritera bort att förklara alla olika cykeltävlingsvarianter i första programmet. Tycker att det räckte gott och väl att nämna att Calle varit cykelproffs i tio år och att han var regerande svensk mästare i cyklocross, istället för att gå in på detalj varje gren han tävlar och tävlat i.

Vi är nog inte så himla oense egentligen. Jag personligen har inte heller nåt behov av nån förklaring. :)

Så det du egentligen säger är att Kalle inte borde ha tagit hjälp av Sandra och mini (trots att de gjorde det skitbra) utan istället någon som lyfter enbart klassiskt för att vi som är intresserade vet att Sandra och mini har lyft utrustat?

Tyckte programmet utmärkt visade hur det ser ut att tävla i klassisk styrkelyft utan att jämföra det mot utrustad lyftning.

Nej, det säger jag definitivt inte. Det var en slarvig tolkning från din sida.

Det är inte kritik till varken klassisk eller utrustad lyftning. Tycker däremot det är synd att äpplen blandas ihop med päron när man vet att "Svensson" inte förstår skillnaden mellan äpplen och päron.

Dels så riskerar det att "förminska" Kalles prestation och dels tror jag inte det bidrar positivt till att intressera nya lyftare ute i stugorna.

mini
2015-04-02, 19:04
Jag sa mitt klassiska resultat och utgick hela tiden från att han skulle lyfta klassiskt.
Jag tycker att det blev ett bra avsnitt som visade hur kul det är med lyftning. Däremot är jag inte typen som kan träna utan mål och tävling, men jag fattar att budskapet till målgruppen kan vara vettigt så.

Landström
2015-04-02, 19:13
Jag sa mitt klassiska resultat och utgick hela tiden från att han skulle lyfta klassiskt.
Jag tycker att det blev ett bra avsnitt som visade hur kul det är med lyftning. Däremot är jag inte typen som kan träna utan mål och tävling, men jag fattar att budskapet till målgruppen kan vara vettigt så.

Ja, jag vet att det var ditt klassiska resultat du nämnde. :)

Tyckte programmet var jättebra.

Nu fick i ärlighetens namn programmet kanske oförtjänt kritik från min sida eftersom den fick ta smällen av det jag upplever som "lite trist" när styrkelyft diskuteras i media och bland gemene man. Dvs att folk har svårt att förstå skillnaden.

Agitator
2015-04-02, 22:17
Såg precis programmet. Var över förväntan bra! Inne på samma spår som Landström att det kanske borde varit lite tydligt med att det är skillnader, hade ju gått göra på 15 sekunder i princip, så kändes lite konstigt att det inte nämdes på ett tydligt sett än slutskämtet med tröjorna, som för övrigt var guld att få se. Man fnissade ju själv med för att den trevliga stämningen.

Nu tävlar jag ju inte, men sett en del tävlingar på nätet osv. Ska det inte nämnas när man ska pressa osv, utöver avlyftet? Tänkte på knäböjen och bänkpressen, att det inte var någon given pressignal efter han påbörjat utförande med pause osv? Är det andra förbund man då råkat titta på som kräver stopp i både böj o bänk?

Samt är den där dräkten ett måste? Alla såg ut att ha en dräkt på sig ovanpå kläderna, är det reglementstvång på den biten, eller är det hjälpmedel som de får använda också i klassiskt och bara där av estetiska skäl?

Fick Kalle sitt resultat registrerat på styrkelyft?

Toni Radanov
2015-04-02, 22:18
Du är för evigt "hon med skrevet" nu Mini! Hahaha.

Toni Radanov
2015-04-02, 22:21
Nu tävlar jag ju inte, men sett en del tävlingar på nätet osv. Ska det inte nämnas när man ska pressa osv, utöver avlyftet? Tänkte på knäböjen och bänkpressen, att det inte var någon given pressignal efter han påbörjat utförande med pause osv? Är det andra förbund man då råkat titta på som kräver stopp i både böj o bänk?

Samt är den där dräkten ett måste? Alla såg ut att ha en dräkt på sig ovanpå kläderna, är det reglementstvång på den biten, eller är det hjälpmedel som de får använda också i klassiskt och bara där av estetiska skäl?

Fick Kalle sitt resultat registrerat på styrkelyft?


Han fick samtliga signaler i bänken: Start -> Press -> Rack. (Press efter stoppet på bröstet)

Ingen pausar i böj i något förbund, däremot brukar sprutsniglarna i WPC-cirkusen köra riktigt sega böjar så det nästan ser pausat ut i botten... fast de når aldrig någon vettig botten där :D Pausregel finns iaf inte där. Bara squat-kommando för start och rack när man är klar.

Det är ingen dräkt utan Trikå. Man måste ha trikå i alla förbund. De har inga övriga kläder utom t-shirt. Trikån är en helbody (tänk linne+shorts ihopsydda) som brottare har tex.

Nå mer? Haha ^^

Tyrwing
2015-04-02, 22:21
Edit: pucktvåa

Toni Radanov
2015-04-02, 22:22
Jälla snabb jag va! Säg inget till brudarna på krogen om min fantastiska speed dock...

Agitator
2015-04-02, 22:32
...

Nå mer? Haha ^^

Vettefan, måste drömt. Alltid fått för mig att lyftare får en startsignal, sedan går ner till godkänt djup och väntar på press kommando i böj och bänk. Men då har jag tolkat det fel?

Var tvungen att titta igen på kalles första böj, råkade hitta den. Där hör jag enbart Squat som startsignal sedan är det upp ner som en oljad blixt vilket var grymt, men trodde man var tvungen att gå ner till godkänt djup och vänta på signal.

Men då har jag alltså uppfattat fel om hur det fungerar inom ipf och SL?

Spolade lite nu, såg hans första bänk, där är det stopp och presskommando, vettefan varför jag missade det förut.

Tråkigt för Kalles axel, hur fixar han det? Operation?

XXXL
2015-04-02, 22:44
Tråkigt för Kalles axel, hur fixar han det? Operation?

Jag har samma sak, det går över efter ett tag om man inte bänkar. Hantelpressar funkar bättre, men det gör ont där också när man går upp över 50 kg per hantel.

spoon
2015-04-03, 00:32
Vettefan, måste drömt. Alltid fått för mig att lyftare får en startsignal, sedan går ner till godkänt djup och väntar på press kommando i böj och bänk. Men då har jag tolkat det fel?

Var tvungen att titta igen på kalles första böj, råkade hitta den. Där hör jag enbart Squat som startsignal sedan är det upp ner som en oljad blixt vilket var grymt, men trodde man var tvungen att gå ner till godkänt djup och vänta på signal.

Men då har jag alltså uppfattat fel om hur det fungerar inom ipf och SL?

Spolade lite nu, såg hans första bänk, där är det stopp och presskommando, vettefan varför jag missade det förut.

Tråkigt för Kalles axel, hur fixar han det? Operation?

Ja då har du missupfattat. Du verkar ju intresserad, stick till en klubb och testa :)

anvihl
2015-04-03, 00:49
Nej, det säger jag definitivt inte. Det var en slarvig tolkning från din sida.

Det är inte kritik till varken klassisk eller utrustad lyftning. Tycker däremot det är synd att äpplen blandas ihop med päron när man vet att "Svensson" inte förstår skillnaden mellan äpplen och päron.

Dels så riskerar det att "förminska" Kalles prestation och dels tror jag inte det bidrar positivt till att intressera nya lyftare ute i stugorna.

Nej, det var det inte, du är väldigt abstrakt eftersom du inte ger något exempel överhuvudtaget utan du utgår från din egna kunskap och oro.

Förstår att det inte är någon kritik mot någon form av lyftning, du anser att man inte ska blanda ihop formerna så att Svenssons inte blir förvirrade av den stora differensen i lyfta kilon. Jag anser att någon sådan risk ej förekom i programmet och att du famlar i mörkret, men skitsamma, vi låter tråden gå tillbaka on topic :).

Tyckte återigen det var ett bra program, synd med axeln och hade sympati för honom med tanke på hans lyftväg i bänken :).

Agitator
2015-04-03, 01:10
Kalles röst mindfuckar hela tiden. Blir nästan sugen på att rippa avsnittet till datorn och sedan facetracka kalles ansikte och trycka dit en snyggt skuren Erik Haag nuna :)

Tråkiga är att det inte går att sprida ett sådant klipp eller få cred. Men tar ju inte allt för lång tid :)

Sparven från Minsk
2015-04-03, 06:46
Nu är jag lite off, håller på att titta på senaste avsnittet nu, men Mini är alltså kvinnan som pratade om skrevet nära kalles ansikte i bänken? :)

mini
2015-04-03, 08:39
Nu är jag lite off, håller på att titta på senaste avsnittet nu, men Mini är alltså kvinnan som pratade om skrevet nära kalles ansikte i bänken? :)

Det var min plumpa tvilling.

filmjölk
2015-04-03, 08:47
Det var min plumpa tvilling.

Det var rätt kul! Sån underbar spontan sak att bara haspla ur sig, och killens min var obetalbar:)

Nanderöd
2015-04-03, 09:07
Med eller utan axelskada är jag tveksam till att han skulle vara i närheten av 500kg

ccm
2015-04-03, 09:15
I avsnitt 17 av MAXstyrka Radio intervjuas SVT-profilen Kalle Zackari Wahlström från Svett & etikett. Kalle förklarar sin kärlek till stenar, berättar hur stark Henrik Schyffert egentligen är och vädrar sina åsikter om Jimmie Trywalls rakade kön.

Lyssna på avsnittet här! (http://maxstyrka.se/2015/04/maxstyrka-radio-avsnitt-17-kalle-zackari-wahlstrom/)

bubbe
2015-04-03, 10:46
Med eller utan axelskada är jag tveksam till att han skulle vara i närheten av 500kg

145 + 222,5 + (enl utsago eget pers 120) = 487,5kg.

12,5kg ifrån 500, skulle antagligen inte behövas särskilt lång träning att öka knäböjen med 7,5kg, bänkpressen 2,5kg och marklyft 2,5kg. Så himla långt ifrån tycker jag inte det är.

Agitator
2015-04-03, 11:56
Jaha, fick för mig att mini var sandra :em:

bear.flowertwig
2015-04-03, 11:58
Det var min plumpa tvilling.

Det skulle din plumpa tvilling säkert kunna ta betalt för :booty::whipped: "SL-dominans" :thumbup:

Landström
2015-04-03, 13:14
Nej, det var det inte, du är väldigt abstrakt eftersom du inte ger något exempel överhuvudtaget utan du utgår från din egna kunskap och oro.

Förstår att det inte är någon kritik mot någon form av lyftning, du anser att man inte ska blanda ihop formerna så att Svenssons inte blir förvirrade av den stora differensen i lyfta kilon. Jag anser att någon sådan risk ej förekom i programmet och att du famlar i mörkret, men skitsamma, vi låter tråden gå tillbaka on topic :).

Tyckte återigen det var ett bra program, synd med axeln och hade sympati för honom med tanke på hans lyftväg i bänken :).

Några minuter in i programmet kan man se Sandra dra på ett par väldigt lätta reps på 190 kg. Vikten anges t o m i en textruta.

För den invigde ser man tydligt att hon har en bänktröja och vi vet hur mycket den kan göra. Men den oinvigde reagerar troligtvis inte alls över hennes tröja (förutom att det kanske ser lite konstigt ut) och ser bara vilka vikter hon bollar med.

Detta är ett tydligt exempel på en källa till förvirring.

Nanderöd
2015-04-03, 13:31
145 + 222,5 + (enl utsago eget pers 120) = 487,5kg.

12,5kg ifrån 500, skulle antagligen inte behövas särskilt lång träning att öka knäböjen med 7,5kg, bänkpressen 2,5kg och marklyft 2,5kg. Så himla långt ifrån tycker jag inte det är.

Ok, visste inte att 120 var pers i bänken. 100 såg ut att vara nära max. Men det fanns nog iaf en femma till i böjen.

Agitator
2015-04-03, 14:16
Håller med Lanström om att det blir rätt stor förvirring. Man kallar det för bänkpress, och så har man en tröja som ger mer än 100 kg extra än om man inte haft den på sig.

Men det är ju IPF som skapar problemet och inte lyftarna.

Toni Radanov
2015-04-03, 22:03
Nu ska vi inte dock inte ens försöka påstå (med vi menar jag ni) att "man får 100kg av en tröja" för det är inte många i världen som får det. Av toppeliten dvs! Ja det är såklart stor skillnad mellan tröjbänk och klassisk bänk, speciellt viktmässigt när en tröjspecialist som tex Lönn eller Svensson kör, då vikterna mellan raw vs tröja kan vara enorma men kvinnor får i regel 20-50kg och män 20-70kg av tröja. Varierar enormt.

Vill inte starta tröja vs raw debatt då det finns gott om här men tro bara inte att man tar på sig tröjan och dubblar sin bänk. Eller ens ökar 1 kg i de flestas fall för då ligger de med en stång antingen inbäddad i ansiktet ett missat lyft senare, eller tvärs över kulorna. Testa fåru se!

De kunde gott och väl visa dräkt+lindor när han ändå böjde med lindor så man såg skillnad på utrustning vs raw men.... Raw SL är ju "styrkelyfts nya ansikte" så kan lika väl köra raw helt och hållet och därmed basta. Saker och ting rullar ju ändå åt det hållet så inom några år behövs inte denna diskussion vad det verkar.

Jag brukar ändå säga Raw = höjdhopp utrustning = stavhopp. Bara för man hoppar högt över en ribba kan man inte ta en stav och hoppa 6m. Sen kanske inte ett otränat öga ser skillnaden meeen man bör ju haja när en kvinna bänkar 150+ eller man 250+ (utom Smulter då...) att det rör sig om bänktröja.

Agitator
2015-04-03, 22:34
Nu ska vi inte dock inte ens försöka påstå (med vi menar jag ni) att "man får 100kg av en tröja" för det är inte många i världen som får det. Av toppeliten dvs! Ja det är såklart stor skillnad mellan tröjbänk och klassisk bänk, speciellt viktmässigt när en tröjspecialist som tex Lönn eller Svensson kör, då vikterna mellan raw vs tröja kan vara enorma men kvinnor får i regel 20-50kg och män 20-70kg av tröja. Varierar enormt.

Vill inte starta tröja vs raw debatt då det finns gott om här men tro bara inte att man tar på sig tröjan och dubblar sin bänk. Eller ens ökar 1 kg i de flestas fall för då ligger de med en stång antingen inbäddad i ansiktet ett missat lyft senare, eller tvärs över kulorna. Testa fåru se!

De kunde gott och väl visa dräkt+lindor när han ändå böjde med lindor så man såg skillnad på utrustning vs raw men.... Raw SL är ju "styrkelyfts nya ansikte" så kan lika väl köra raw helt och hållet och därmed basta. Saker och ting rullar ju ändå åt det hållet så inom några år behövs inte denna diskussion vad det verkar.

Jag brukar ändå säga Raw = höjdhopp utrustning = stavhopp. Bara för man hoppar högt över en ribba kan man inte ta en stav och hoppa 6m. Sen kanske inte ett otränat öga ser skillnaden meeen man bör ju haja när en kvinna bänkar 150+ eller man 250+ (utom Smulter då...) att det rör sig om bänktröja.

Men man kan få ut över 100 kg av en tröja. Att sedan alla inte kan få det är väl inget som man behöver diskutera direkt.

bear.flowertwig
2015-04-03, 22:41
Bra avsnitt men jag hade önskat att de gick lite mer på djupet, både angående SL och de övriga sporterna. Principer, tekniker, träningsupplägg osv. Kalle förklarade själv i Maxstyrkas podcast att tanken med S&E är att ta ett steg bortom att bara bli imponerad och visa random idrott/utövare. Att ge sig in i den och verkligen testa och utöva.

spoonchest
2015-04-04, 14:53
Bra avsnitt men jag hade önskat att de gick lite mer på djupet, både angående SL och de övriga sporterna. Principer, tekniker, träningsupplägg osv. Kalle förklarade själv i Maxstyrkas podcast att tanken med S&E är att ta ett steg bortom att bara bli imponerad och visa random idrott/utövare. Att ge sig in i den och verkligen testa och utöva.

Man får tänka på att allt görs på typ två veckor och ska kokas ner till 25-30 minuters program.

J.V
2015-04-05, 06:29
Bra avsnitt men jag hade önskat att de gick lite mer på djupet, både angående SL och de övriga sporterna. Principer, tekniker, träningsupplägg osv. Kalle förklarade själv i Maxstyrkas podcast att tanken med S&E är att ta ett steg bortom att bara bli imponerad och visa random idrott/utövare. Att ge sig in i den och verkligen testa och utöva.De icke-träningsintresserade som nu Kalle verkar försöka aktivera hade då nog snabbt tappat intresset, om han hade fördjupat sig.

Men ja, för oss som redan har intresset för en eller flera sporter och idrotter så hade det nog varit roligare med djupdykningar.

Rahf
2015-04-05, 06:33
Men man kan få ut över 100 kg av en tröja. Att sedan alla inte kan få det är väl inget som man behöver diskutera direkt.

Poängen är att ingen drar på sig en bänktröja och enkelt pressar 100kg mer. Det ligger en annan teknik i den formen.

the_PL_man
2015-04-05, 10:47
Men man kan få ut över 100 kg av en tröja. Att sedan alla inte kan få det är väl inget som man behöver diskutera direkt.

Man kan vinna i genlotteriet också.

Kr6llaRn
2015-04-05, 11:04
Men man kan få ut över 100 kg av en tröja. Att sedan alla inte kan få det är väl inget som man behöver diskutera direkt.

Säg inte att "man" kan få ut 100 kg som om det vore en självklarhet att alla kan det. Det är som sagt få i eliten som får ut så mycket.

Kul att du även säger emot din första poäng i samma inlägg. vilket gör ditt inlägg ganska menlöst.

filmjölk
2015-04-05, 11:17
Slingshot borde väl vara ett ganska bra substitut för bänktröja om man är sugen på att se vad man kan få ut av utrustning?

mini
2015-04-05, 11:25
Slingshot borde väl vara ett ganska bra substitut för bänktröja om man är sugen på att se vad man kan få ut av utrustning?

Nä. En bänktröja och X antal träningspass är bra om man vill se vad man kan få ut av en bänktröja.

anvihl
2015-04-05, 18:08
Slingshot borde väl vara ett ganska bra substitut för bänktröja om man är sugen på att se vad man kan få ut av utrustning?

Nja, man kan ju få en liten uppfattning om hur pass mycket man gynnas av att få lite hjälp i botten, men det är ju inte alls samma tryck i en slingshot och personligen blir det ett helt annat lyft teknikmässigt att dra på sig tröja.

Red Apple
2015-04-05, 18:15
Säg inte att "man" kan få ut 100 kg som om det vore en självklarhet att alla kan det. Det är som sagt få i eliten som får ut så mycket.

Kul att du även säger emot din första poäng i samma inlägg. vilket gör ditt inlägg ganska menlöst.

Det är dock inte alls motsägelsefullt. "Man kan" är inte synonymt med "alla kan" och att du väljer att tolka det så konstigt som du gör borde stå för dig, inte agitator.

Kr6llaRn
2015-04-05, 19:11
Det är dock inte alls motsägelsefullt. "Man kan" är inte synonymt med "alla kan" och att du väljer att tolka det så konstigt som du gör borde stå för dig, inte agitator.

Eftersom "man" inte är och aldrig kommer bli en specifikation på en person/typ av person så blir det fel när han skriver att "man kan bänka 100kg mer med tröja"

Då blir det en generalisering. som i detta fall inte stämmer.

Red Apple
2015-04-05, 22:01
Eftersom "man" inte är och aldrig kommer bli en specifikation på en person/typ av person så blir det fel när han skriver att "man kan bänka 100kg mer med tröja"

Då blir det en generalisering. som i detta fall inte stämmer.

Han förtydligade ju själv vad han menade efter att han skrev "man", sen babblar du om att hans förtydligande skulle vara en motsägelse men det är ju bara du som är ute och snurrar.

Toni Radanov
2015-04-05, 23:54
Slingshot är ett skumt mellanting som teoretiskt gör samma sak som en bänktröja men är klart lättare att hantera och justera sett till hur mycket man vill "få ut" av den. Ju högre upp i armhålorna den sitter desto mindre ger den medan är den verkligen på armbågarna blir det rejält töj. Utgår från att man har en relativt trång slingshot för sin storlek. Jag kör Titans största och hårdaste och får liiite mindre av slingshot än av tröjan tex men så är jag ingen tröjspecialist alls. Slingshot är lätt. Tröja är svårt. :D

Men att de teoretiskt ger samma sak: man lyfter mer och ändrar lyftstil, betyder inte att de liknar varandra på något vis sen. Det är också två helt olika världar av bänkande. Alla kan faktiskt dra på en slingshot och bänka för armbågarna hamnar lite närmare kroppen och man lyfter lite mer. Gör man detsamma med tröja (finns numera många olika tröjor också som alla har specifika vinklar och lyftstil som är optimala för dem) så är inget garanterat alls.

Man kan få ut 100kg lr mer av en bänktröja men på rak arm tippar jag på att det är ca 5-10 pers i världen som gör (inte fler än 10 iaf). Om vi nu snackar IPF-tröjor. Blanda inte ihop dem med WPC's multiply tröjor!

Finns ju numera ganska många 300+ bänkar med tröja i flertalet av de tyngre klasserna bland herrar men det är inte ofta de är marginellt över 300 och dessa herrar gör ju över 200 utan tröja. Svensson är en trollkarl med tröja, Sandra Lönn likaså på damsidan. De har den högsta tröjbänken i relation till rawbänken. Att smulter ligger över 400 med tröja är helt galet men så är han ju en 300-bänkare utan.

Fun fact: Om Smulter var lika tröjtrollkarlig som Svensson och därmed fick samma % ökning av tröja skulle han bänka över 500. :D Pretty crazy!

Agitator
2015-04-06, 00:25
Bara för skojs skull så citerar jag Sandra Lönn själv om tröjan från en intervju.

Man lyftet normalt 100 kilo mer med dräkt.

Notera ordvalet "normal". Frågor på det?


Källa: http://www.svt.se/sport/sm-veckan/lonn-ar-starkast-i-varlden

bubbe
2015-04-06, 06:11
Bara för skojs skull så citerar jag Sandra Lönn själv om tröjan från en intervju.



Notera ordvalet "normal". Frågor på det?


Källa: http://www.svt.se/sport/sm-veckan/lonn-ar-starkast-i-varlden

*facepalm*

Du citerar Öberg, och med man så är jag ganska säker på att han menar sig själv eller löst de bästa inom runt hans viktklass iom att reportern frågar honom hur mycket han bänkar klassiskt. Men i vilket fall tar man de tyngsta och bästa lyftarna så är det vanligare med plus 100kg av tröja där än de som bänkar mindre. Du skulle verkligen behöva träna några pass med tröja för att se själv vad det innebär, faktum är att du ju verkar vara helt fascinerad vid tröja. Du borde även prova knäböj med lindor och dräkt vilket ger ännu mer kg om man har tillräckligt med ballar.

rooz
2015-04-06, 07:04
Bara för skojs skull så citerar jag Sandra Lönn själv om tröjan från en intervju.



Notera ordvalet "normal". Frågor på det?


Källa: http://www.svt.se/sport/sm-veckan/lonn-ar-starkast-i-varlden

Är Öberg som svarar på frågan, och jag tolkar det som att han refererar till sig själv med sitt svar.

Ingen jag tränar med får ut mer än 70-80kg som bäst.

Agitator
2015-04-06, 11:47
Är Öberg som svarar på frågan, och jag tolkar det som att han refererar till sig själv med sitt svar.

Oj, ja det blev felciterat där. Missade helt att det var en till lyftare i intervjun när jag skummade igenom den. :em:

C h r i s
2015-04-06, 12:05
Svett & Etikett :kickass:

Att halva tråden består av meningslöst gnäll. :furious:

lege
2015-04-06, 17:13
Någon som hittat säsong 1 någonstans? Lite tråkigt att hittat serien först nu och att det bara finns två avsnitt tillgängliga.

MackeJuve
2015-04-06, 17:28
Någon som hittat säsong 1 någonstans? Lite tråkigt att hittat serien först nu och att det bara finns två avsnitt tillgängliga.

Det kommer ut senare i år på SVT-play.

BengtBurk
2015-04-06, 17:40
Någon som hittat säsong 1 någonstans? Lite tråkigt att hittat serien först nu och att det bara finns två avsnitt tillgängliga.
Sista avsnittet från första säsongen finns på youtube.

Toni Radanov
2015-04-07, 09:32
Någon som hittat säsong 1 någonstans? Lite tråkigt att hittat serien först nu och att det bara finns två avsnitt tillgängliga.

av tramsighetsskäl låg den bara ute 6 mån och är inte kvar på svt play tyvärr.

Såååå it's probably lost forever om du inte hittar något på den alternativa vägen on the interwebz.

ccm
2015-04-07, 10:13
Kalle berättade i MAXstyrka Radio att säsong 1 kommer på SVT Play/Flow någon gång efter den andra säsongen, förmodligen i maj.

Toni Radanov
2015-04-08, 00:29
rly? Nice! Fast äre efter att säsongen tagit slut på webben eller tv? för den börjar på tv i slutet av maj/början av juni.. ^^

Agitator
2015-04-08, 00:47
Har för mig jag hörde han prata om Maj typ. Så när denna säsong är slut så finns ettan tillgängligt på flow.

Lyssnade idag på maxstyrka. Kalle verkar så himla charmig, men det visste man redan från första säsongen. Tänk att få hänga med bröderna en helg!

Så himla tråkigt att höra om skadorna dock när han pratar om dem på maxstyrka podcasten =(

GaindalfTheWhey
2015-04-08, 20:43
Synd att avsnittet om styrkelyft var så sjukt dåligt jämfört med till exempel dagens avsnitt om truppgymnastik. Eller för den delen egentligen valfritt annat avsnitt av de som sänts.

:(

ccm
2015-04-09, 22:47
Har för mig jag hörde han prata om Maj typ. Så när denna säsong är slut så finns ettan tillgängligt på flow.

Lyssnade idag på maxstyrka. Kalle verkar så himla charmig, men det visste man redan från första säsongen. Tänk att få hänga med bröderna en helg!

Så himla tråkigt att höra om skadorna dock när han pratar om dem på maxstyrka podcasten =(

Ja, det kan inte vara roligt att skada sig så när man vet att man har så mycket framför sig som dessutom ska bli TV.

O.W.
2015-04-10, 07:44
Synd att avsnittet om styrkelyft var så sjukt dåligt jämfört med till exempel dagens avsnitt om truppgymnastik. Eller för den delen egentligen valfritt annat avsnitt av de som sänts.

:(

På vilket sätt tycker du det var sjukt dåligt?

Nu har jag bara sett styrkelyft och det innan om cyclocross. Men utifrån dem tyckte jag styrkelyft var bra.

Adama
2015-04-10, 08:07
Jag var lite "missnöjd" med sl-avsnittet med. Tyckte det fokuserades för mycket på hans skada och svordomsreglen. Alldeles för lite tid på träningen av de tre momenten och kanske lite diskussion kring dessa. Väldigt lite böj och mark kändes det som. Och som nämnts tidigare, ingen (?) förklaring av skillnaden mellan utrustad och klassisk sl, sedan nämna (och visa) stora utrustade bänkvikter som tittaren ska "imponeras" av och sen lägger han sig och kör klassisk bänk som en jämförelse.

Men svårt att få en uppfattning hur en utomstående tyckte avsnittet var, gav det en bra bild av sl eller inte? Blev någon sugen på att prova på? Vem vet..

Truppgymnastiken var ett bra avsnitt, delmomenten såg kul ut (utom dansen/mattan ;)).

Frantic
2015-04-10, 10:45
Avsnittet om truppgymnastik var riktigt bra!

Den stora nackdelen med programmet är programtiden. Det hade helt klart tjänat på att vara 15-20 min längre och gå in mer på djupet i sporten och träningen som krävs.

filmjölk
2015-04-10, 11:21
Jag var lite "missnöjd" med sl-avsnittet med. Tyckte det fokuserades för mycket på hans skada och svordomsreglen. Alldeles för lite tid på träningen av de tre momenten och kanske lite diskussion kring dessa. Väldigt lite böj och mark kändes det som. Och som nämnts tidigare, ingen (?) förklaring av skillnaden mellan utrustad och klassisk sl, sedan nämna (och visa) stora utrustade bänkvikter som tittaren ska "imponeras" av och sen lägger han sig och kör klassisk bänk som en jämförelse.

Men svårt att få en uppfattning hur en utomstående tyckte avsnittet var, gav det en bra bild av sl eller inte? Blev någon sugen på att prova på? Vem vet..

Truppgymnastiken var ett bra avsnitt, delmomenten såg kul ut (utom dansen/mattan ;)).

Den största behållningen tyckte jag var Minis skrevskämt. Sen sugen att pröva på sporten blev jag inte, klassisk styrkelyft är ju faktiskt ganska basic och därför lite skrämmande. Man har för få faktorer utom sin egen klenhet att skylla på och man är pinsamt medveten om vilka vikter man inte lyfter. Jag är nog lite för mycket tävlingsmänniska för att vilja göra bort mig i något som är såpass enkelt. På så sätt lockar strongman mer imho.

Loke
2015-04-10, 12:01
Men svårt att få en uppfattning hur en utomstående tyckte avsnittet var, gav det en bra bild av sl eller inte? Blev någon sugen på att prova på? Vem vet..

Jag vet: Flera på Friskis som varit intresserade av styrketräning sedan tidigare tittade storögt och blev lite mer sugna att testa styrkelyft. Marklyft och knäböj är inget nytt för de flesta, det som är intressant är ju hur det ser ut och känns på tävlingar, det lyckades man förmedla bra.

Slartibartfast
2015-04-10, 12:07
Marklyft och knäböj är inget nytt för de flesta, det som är intressant är ju hur det ser ut och känns på tävlingar, det lyckades man förmedla bra.

+1

Jävla gnäll om detaljer. Det är en skitbra programserie. Styrkelyftsavsnittet likaså.

XXXL
2015-04-10, 12:19
Bodybuildingavsnittet var ju inte direkt detaljrikt heller + tvivelaktig coach men det är ett underhållningsprogram så man får ta de för vad det är.

GaindalfTheWhey
2015-04-10, 12:23
+1

Jävla gnäll om detaljer. Det är en skitbra programserie. Styrkelyftsavsnittet likaså.

Förlåt för att jag har en åsikt, jag ska omedelbums ställa mig in i ledet igen!

anvihl
2015-04-10, 14:51
+1

Jävla gnäll om detaljer. Det är en skitbra programserie. Styrkelyftsavsnittet likaså.

Japp, du bestämmer exakt hur andra ska uppfatta en programserie och din och enbart din åsikt är den rätta :bow:.

Är det någon som kommer ihåg hur tung sten Kalle fick upp i avsnittet om strongman förra säsongen?

Slartibartfast
2015-04-10, 15:49
Japp, du bestämmer exakt hur andra ska uppfatta en programserie och din och enbart din åsikt är den rätta :bow:.


Var har jag sagt så? Jag konstaterade att folk gnäller på detaljer, när styrkelyft för en gångs skull får lite uppmärksamhet i mainstreamen. Programmets syfte är väl knappast att förklara för tittaren hur en SL-tävlande lägger upp sin periodisering?

Sen framförde jag min egen åsikt.

F Ultra
2015-04-11, 01:22
Jag var lite "missnöjd" med sl-avsnittet med. Tyckte det fokuserades för mycket på hans skada och svordomsreglen. Alldeles för lite tid på träningen av de tre momenten och kanske lite diskussion kring dessa. Väldigt lite böj och mark kändes det som. Och som nämnts tidigare, ingen (?) förklaring av skillnaden mellan utrustad och klassisk sl, sedan nämna (och visa) stora utrustade bänkvikter som tittaren ska "imponeras" av och sen lägger han sig och kör klassisk bänk som en jämförelse.

Men svårt att få en uppfattning hur en utomstående tyckte avsnittet var, gav det en bra bild av sl eller inte? Blev någon sugen på att prova på? Vem vet..

Truppgymnastiken var ett bra avsnitt, delmomenten såg kul ut (utom dansen/mattan ;)).

Kanske beror mer på att du har koll på hur styrkelyft går till och kan därmed se vad som saknas medan truppgymnastik så är allt nytt och du inte ser samma sak. På ett truppgymnastikforum så skulle nog åsikten vara precis tvärt om.

Ado2000
2015-04-11, 21:26
Bodybuildingavsnittet var ju inte direkt detaljrikt heller + tvivelaktig coach men det är ett underhållningsprogram så man får ta de för vad det är.

Vad var det som var så tviveltaktigt med henne ?

Frantic
2015-04-11, 22:04
Vad var det som var så tviveltaktigt med henne ?

Hon "tvingade" väl honom att äta torsk och ris 7 gånger om dagen?

Kr6llaRn
2015-04-11, 22:11
Hon "tvingade" väl honom att äta torsk och ris 7 gånger om dagen?

Vad förväntar ni er att han skulle äta 2 veckor ut från en byggartävling?

"kom kalle, if it fits your macros, vi drar till donken"

XXXL
2015-04-11, 23:33
Vad var det som var så tviveltaktigt med henne ?

Hon är fitnessinstruktör och har så vitt jag vet ingenting med kroppsbyggning att göra.

Latissimus Dorsi
2015-04-11, 23:39
Hon "tvingade" väl honom att äta torsk och ris 7 gånger om dagen?

Vad annars när man är halvt smalfet och ska träna om 2 veckor?

filmjölk
2015-04-11, 23:51
Vad är det för fel på torsk och ris? Med en smarrig sås till, lite sallad och en god panering :eating:

XXXL
2015-04-11, 23:54
Vad annars när man är halvt smalfet och ska träna om 2 veckor?

Han kanske inte ens gillar torsk? Kycklingbröstfilé ligger runt samma kalori, kanske att torsken ligger något lägre men det är ju marginellt. Jag vet bara att folk som käkar mycket fisk under diet gör det för att de tröttnar på kyckling eller tvärsom.

An Iron Soul
2015-04-12, 00:16
För mig personligen var avsnittet om Bodybuilding en mardröm att se på.
Inte för att jag har något emot bodybuilding. Utan det syntes tydligt på Kalle att han inte mådde bra under det avsnittet.
Det gör ont i mig att se en annan person behöva lida eller göra någonting när det inte finns någon egenvilja.

En annan "höjdpunkt" var när dom filmade backstage. Det var nog ännu värre.
Där någonstans bekräftades min åsikt, att bodybuilding/fitness på tävlingsnivå inte har något med hälsa att göra.

Folk låg helt stilla och utmattade i sina madrasser. Det kanske var tur de, för en sekund trodde jag att ett dödsfall skulle ske.
Lite väl hårda ord kan man tycka men jag såg ingen glädje i någonting i det avsnittet. Det var som helt borta.


Raka motsatsen till pumping iron om vi säger som så..

XXXL
2015-04-12, 00:33
För mig personligen var avsnittet om Bodybuilding en mardröm att se på.
Inte för att jag har något emot bodybuilding. Utan det syntes tydligt på Kalle att han inte mådde bra under det avsnittet.
Det gör ont i mig att se en annan person behöva lida eller göra någonting när det inte finns någon egenvilja.

En annan "höjdpunkt" var när dom filmade backstage. Det var nog ännu värre.
Där någonstans bekräftades min åsikt, att bodybuilding/fitness på tävlingsnivå inte har något med hälsa att göra.

Folk låg helt stilla och utmattade i sina madrasser. Det kanske var tur de, för en sekund trodde jag att ett dödsfall skulle ske.
Lite väl hårda ord kan man tycka men jag såg ingen glädje i någonting i det avsnittet. Det var som helt borta.


Raka motsatsen till pumping iron om vi säger som så..

Många gör fel också och vet inte riktigt vad de pysslar med, så blir de ju när en "idrott" exploderar och alla ska göra det oavsett om man har talang för det eller inte. Många som håller på med det även om de egentligen inte är gjorda för det, det krävdes en viss typ av person förr för att syssla med byggning. Nu krävs de bara en paket riskakor från ICA och ett klippkort på närmsta gym.

Prova att låta 2 miljoner svenskar börja med pistolskytte och se vad som händer.

J.V
2015-04-12, 01:40
För mig personligen var avsnittet om Bodybuilding en mardröm att se på.
Inte för att jag har något emot bodybuilding. Utan det syntes tydligt på Kalle att han inte mådde bra under det avsnittet.
Det gör ont i mig att se en annan person behöva lida eller göra någonting när det inte finns någon egenvilja.

En annan "höjdpunkt" var när dom filmade backstage. Det var nog ännu värre.
Där någonstans bekräftades min åsikt, att bodybuilding/fitness på tävlingsnivå inte har något med hälsa att göra.

Folk låg helt stilla och utmattade i sina madrasser. Det kanske var tur de, för en sekund trodde jag att ett dödsfall skulle ske.
Lite väl hårda ord kan man tycka men jag såg ingen glädje i någonting i det avsnittet. Det var som helt borta.


Raka motsatsen till pumping iron om vi säger som så..Det finns väl inte något på tävlingsnivå/elitnivå som är hälsofrämjande och "har med hälsa att göra" så det kan väl knappast varit en överraskning?


TapaTalk.

Frantic
2015-04-12, 07:15
Vad förväntar ni er att han skulle äta 2 veckor ut från en byggartävling?

"kom kalle, if it fits your macros, vi drar till donken"

Vad annars när man är halvt smalfet och ska träna om 2 veckor?

Det är så stereotypiskt. Det går väl variera med något annat? Potatis? Kyckling? Och dessutom äta varannan/var tredje timme är ju broscience så det skriker om det.

Kr6llaRn
2015-04-12, 07:24
Det är så stereotypiskt. Det går väl variera med något annat? Potatis? Kyckling? Och dessutom äta varannan/var tredje timme är ju broscience så det skriker om det.

Det är ett underhållningsprogram. Sen att Helene valde att ge kalle den typen av upplägg beror nog på att det antagligen är så hon lägger upp de för sig själv. Så vi kan väl jämföra din och hennes meritlista innan du går på henne för hårt.

XXXL
2015-04-12, 10:43
Det är ett underhållningsprogram. Sen att Helene valde att ge kalle den typen av upplägg beror nog på att det antagligen är så hon lägger upp de för sig själv. Så vi kan väl jämföra din och hennes meritlista innan du går på henne för hårt.

Hon är fortfarande fitnessinstruktör.

Toni Radanov
2015-04-12, 10:59
Och du är en internethjälte...? Hon är fortf närmare verksamheten än dig och vad man har för yrke speglar inte alltid kunskap inom ett område. Säger inte att hon är varken bäst eller häst men man kan inte döma någon utifrån deras "titel", däremot vad de gör/säger. Byggaravsnittet skildrade normal prepp för nån som enbart måste panikdeffa.

Eller anser man människor på forum vara respekterade kritiker i alla avseenden nu för tiden? Ahhh the times' are changin'!

Kr6llaRn
2015-04-12, 10:59
Hon är fortfarande fitnessinstruktör.

Vet du vad du pratar om? Vilka tävlingar hon vunnit och vad hon försörjer sig på? Hon hjälper folk att tävla hela tiden? Vem hade varit bättre och isåfall varför? Pls belys mig

XXXL
2015-04-12, 11:02
Och du är en internethjälte...? Hon är fortf närmare verksamheten än dig.

Eller anser man människor på forum vara respekterade kritiker i alla avseenden nu för tiden? Ahhh the times' are changin'!

Mitt inlägg handlar inte om några personliga åsikter, det var många här inne som hade åsikter och synpunkter på hur SL avsnittet var gjort och då ville jag bara passa på att säga att byggaravsnittet inte heller direkt var perfekt gjort.

Ta det för vad det är egentligen.

Toni Radanov
2015-04-12, 11:08
Alla har alltid synpunkter, valid, och allt kan alltid vara/bli bättre beträffande hur saker skildras. De som gör programmet har en mer icke-tränings-hjärna och är vanliga snubbar (producenten osv) och väljer därför det som de anser mest relevant och vettigt för den breda massan som ändå ror i samma båt som de själva. Vi är glada att skumma sporter (för omvärlden iaf) får synas även om det kunde gjorts bättre eller visats från en annan sida. It's just entertainment in the end! Syftet är att prova på något för Kalles del, inte att dokumentärmässigt förklara varenda detalj och skillnad inom en viss idrott.

XXXL
2015-04-12, 11:11
Vet du vad du pratar om? Vilka tävlingar hon vunnit och vad hon försörjer sig på? Hon hjälper folk att tävla hela tiden? Vem hade varit bättre och isåfall varför? Pls belys mig

Frågar du mig om jag vet vad jag pratar om när jag säger att Helena Ahlson är fitnessinstruktör/verksam inom fitness? :laugh:

Ja jag skulle vilja påstå att hon arbetar inom fitness ja, det tror jag nog hon själv kan hålla med om. Annars kan du ju kolla hennes blogg på body, http://www.body.se/bloggar/helene-ahlson

Ja hon hjälper folk att tävla det stämmer, men hon hjälper folk att tävla i figur och bikini.

Vem som hade varit bättre? Ja jag har ingen aning om vem som hade ställt upp eller haft tid men kanske Fotiadis eller Johan Adolfsson. Eller varför inte Oldenmark eller Graneheim.

Frantic
2015-04-12, 11:12
Det är ett underhållningsprogram. Sen att Helene valde att ge kalle den typen av upplägg beror nog på att det antagligen är så hon lägger upp de för sig själv. Så vi kan väl jämföra din och hennes meritlista innan du går på henne för hårt.

Vad har min meritlista med saken att göra? Jag hade för övrigt inte ställt mig på en scen och tävlat oavsett vilken fysik jag haft. Påstår du att man måste äta just torsk och ris för att komma i form.

Jag tycker att programmet är helt fantastiskt, vilket till stor del beror på Kalle, men att borsta bort alla slags synpunkter med - äh, det är bara ett underhållningsprogram är dumt.

Frantic
2015-04-12, 11:14
Finns det förresten någon lista på vilka sporter han kommer att testa under säsongen?

XXXL
2015-04-12, 11:14
Jag nämnde bara byggaravsnittet och dess brister för att inte SL folket skulle gå allt för mycket i taket över saker som missades i deras avsnitt, det missas saker i alla avsnitt och vi får ta de för vad det är.

F Ultra
2015-04-12, 11:27
Det är så stereotypiskt. Det går väl variera med något annat? Potatis? Kyckling? Och dessutom äta varannan/var tredje timme är ju broscience så det skriker om det.

Såvitt jag vet har det enbart testats och bevisats vara broscience när man når en proteingmängd av 2g/kg kroppsvikt men inte när man ligger på så stort kcal- som han gjorde i programmet. Dessutom så kan man ju tänka sig att det är enklare att stå ut med det om man får äta iaf lite var 3:e timme än att slänga i sig lite mindre bara tre ggr per dag.

Ado2000
2015-04-28, 08:42
Någon som kommer ihåg om Kalle testade MMA i säsong 1 ? Förresten är de någon som lyckats hitta avsnitten från säsong 1 ?

Snubben
2015-04-28, 08:53
Någon som kommer ihåg om Kalle testade MMA i säsong 1 ? Förresten är de någon som lyckats hitta avsnitten från säsong 1 ?

Det gjorde han, gick väl en match med?

unsuspected
2015-04-28, 10:51
Någon som kommer ihåg om Kalle testade MMA i säsong 1 ? Förresten är de någon som lyckats hitta avsnitten från säsong 1 ?


De skulle komma upp på SVTplay efter att andra säsongen är slut.

ccm
2015-04-28, 21:23
Kalle Zackari Wahlström testar på armbrytning. (http://maxstyrka.se/2015/04/armbrytning-i-svett-etikett/)

FairtradeDave
2015-05-13, 10:30
Säsongens sista avsnitt kom ut idag :(

Men SVT var även snälla och la ut hela säsong 1 igen, för oss som inte upptäckt denna förträffliga serie tidigare :)

Kollar på bodybuilding avsnittet nu, och blev lite förvånad över att Kalles bodyfat låg på 7.6% .. kan det verkligen stämma? Isf är ju mitt ögonmått helt åt helvete.

Agitator
2015-05-13, 10:58
Säsongens sista avsnitt kom ut idag :(

Men SVT var även snälla och la ut hela säsong 1 igen, för oss som inte upptäckt denna förträffliga serie tidigare :)

Kollar på bodybuilding avsnittet nu, och blev lite förvånad över att Kalles bodyfat låg på 7.6% .. kan det verkligen stämma? Isf är ju mitt ögonmått helt åt helvete.

Mer muskelmassa gör ju att det ser annorlunda ut. Så kan ju vara därför du upplever det annorlunda.

FairtradeDave
2015-05-13, 11:22
Mer muskelmassa gör ju att det ser annorlunda ut. Så kan ju vara därför du upplever det annorlunda.

Möjligt. Hans coach påpekar ju iofs att han inte har så mkt muskelmassa(vilket självklart är relativt). Jag var av uppfattningen att hamna på 7.6% krävde engagemang och knappast var en bf som folk bara "råkade" gå omkring med.

Har du sett avsnittet?

Gober
2015-05-13, 12:01
Trist att det är sista avsnittet idag, men kul att säsong ett ligger upp så man kan se om det. Vore kul med en ny säsong men det kanske är för mycket att hoppas på. Förstår inte varför man från början la ut det på SVT-flow, tror det kunde blivit ännu större om det gått direkt till tv, eller åtminstone Play som alla känner till.

Angående Kalles fysik i första säsongen, visst ser han biffigare ut nu?

Holmeros
2015-05-13, 12:05
Kul avsnitt om klättring! Har varit intresserad en längre tid men aldrig fått tummen ur för att testa. Är nog på tok för tung också, får nog dumpa en del fettvikt om jag ska få för mig att testa på :)

Agitator
2015-05-13, 12:12
Möjligt. Hans coach påpekar ju iofs att han inte har så mkt muskelmassa(vilket självklart är relativt). Jag var av uppfattningen att hamna på 7.6% krävde engagemang och knappast var en bf som folk bara "råkade" gå omkring med.

Har du sett avsnittet?

Jo, men det var när det sändes första gången. Ska kolla igen bara för det.

Kul avsnitt om klättring! Har varit intresserad en längre tid men aldrig fått tummen ur för att testa. Är nog på tok för tung också, får nog dumpa en del fettvikt om jag ska få för mig att testa på :)

Klättring är jättekul. Har själv funderat på att slänga in det 1-2 ggr per månad bara för att få göra lite annan aktivitet.

J.V
2015-05-13, 12:20
Möjligt. Hans coach påpekar ju iofs att han inte har så mkt muskelmassa(vilket självklart är relativt). Jag var av uppfattningen att hamna på 7.6% krävde engagemang och knappast var en bf som folk bara "råkade" gå omkring med.

Har du sett avsnittet?Följde man honom på Instagram och Twitter under tiden han dietade märkte man att han verkade kämpa en del. Det ser väl ganska lätt ut däremot när man klipper ner det till 10-15 minuter för ett TV-program. :) Han hade rätt bra utgångsläge också.

anvihl
2015-05-13, 12:25
Möjligt. Hans coach påpekar ju iofs att han inte har så mkt muskelmassa(vilket självklart är relativt). Jag var av uppfattningen att hamna på 7.6% krävde engagemang och knappast var en bf som folk bara "råkade" gå omkring med.

Har du sett avsnittet?

Det var absolut inga 7.6%, betydligt högre än så.

FairtradeDave
2015-05-13, 12:47
Följde man honom på Instagram och Twitter under tiden han dietade märkte man att han verkade kämpa en del. Det ser väl ganska lätt ut däremot när man klipper ner det till 10-15 minuter för ett TV-program. :) Han hade rätt bra utgångsläge också.

Absolut. Men kalipermätningen och dessa 7.6% var innan han körde sin deff :)

ducedo
2015-09-23, 16:51
Såg att han kommer göra ett annat program till hösten med nytt format:

Kalle Wahlström började träna för tio år sedan. Nu vill han dela med sig av sin träningspepp till andra, som inte har fått till träningen som en naturlig del av vardagen. Den 30 september är det premiär för Träna med Kalle på SVT1.

– Det heter Träna med Kalle och består av sex avsnitt. Varje vecka träffar jag en person som har krångel med sin träning, som har svårt att komma igång trots att han eller hon vill. Jag frågade på Insta om jag hade några följare som behövde hjälp, och så fick vi en massa ansökningar och av dem har vi valt ut sex personer med olika problem. En person vill till exempel springa ett lopp men tänker att hon måste ha bra kondition innan hon börjar träna, säger Kalle Wahlström.

– En kille heter Jimmy och han gick ut jättehårt och började köra bodybuilding, åt kassler var tredje timme och tog piller som vidgade hans vener. På tre månader hade han gått ned 22 kilo. Men att gå all in funkar bara en stund, ingen vill gå upp klockan fyra på morgonen och ta en powerwalk i längden. Honom har jag hjälpt att hitta en balans. En annan heter Erika och vill bli gravid men är för överviktig för att få göra en utredning. Hon vågar inte gå in i fria vikter-rummet på gymmet eftersom hon tänker att hon inte får vara där. Två månader efter att hon vågade det började hon tävla i styrkelyft. Det är mäktigt!

Trailer: SVT (http://www.svt.se/wd?widgetId=23991&sectionId=8951&articleId=3192083&type=embed&contextSectionId=8951&autostart=false)