handdator

Visa fullständig version : Börja med träningen igen, 97a


Big Smoke
2014-04-27, 22:10
Tjenare Kolozzeum!

Ber om ursäkt om detta är en väldigt vanlig trådstart, men har mycket svårt att bestämma mig just nu *gah!*

Tränat jävligt dåligt och omotiverat under tiden jag haft gymkort. Haft gymkort i ett bra jävla tag nu, men slutade gymma regelbundet när alla "newbie gains" försvann.

Gick upp från 58-75kg(väger runt 73.5kg nu) på 185cm. I början körde jag Stronglifts 5x5, sedan brosplit, sedan ICF 5x5 (Icecreamfitness, Jason Blaha).

Nu vill jag dock dra igång med skiten seriöst igen. Vet inte om jag skall använda mig utav bumbis nybörjarprogram på forumet eller om jag ska köra på ICF 5x5 igen.

Lyft:
Bänkpress: 72.5kg 5x5
Marklyft: 140kg 1x5
Knäböj: Inte kunnat köra knäböj pga gammal avsliten höftböjare, marklyft gick dock bra efter ett jävla tag
Stående lutad rodd: 72.5kg 5x5

Känner att axlar/triceps ligger bakom rejält. Är helt enkelt så dålig på att träna pga väldigt lite motivation, vilket resulterar i mindre resultat, vilket resulterar i ännu lägre motivation.

Vilket schema tycker ni att jag ska köra av dessa? Tack på förhand *popcorn*

jontexer
2014-04-27, 22:24
då du svär över gymmande och kallar det skiten så verkar det inte ens som du tycker det är kul.

Big Smoke
2014-04-27, 22:25
då du svär över gymmande och kallar det skiten så verkar det inte ens som du tycker det är kul.

Tolka det hur du vill, men det är irrelevant till min frågeställning. Jag tycker att det är kul att träna när det går bra, vilket jag nu vill se till att det blir.

jontexer
2014-04-27, 22:42
fair enough. vad är du ute efter primärt? styrka eller volym? båda scheman ser bra ut men det skilljer sig åt då 5x5 är fokus på styrka medans det andra är högreppare vilket inte ger lika mycket styrkeökningar.

replacement
2014-04-28, 01:10
Personligen är jag inte så mycket för isolations- eller hypotrofiträning, utan jag föredrar övningar där hela kroppen får jobba som en enhet. Därför hade jag kört på SL 5x5, eller någon liknande minimalistisk variant.

Men vad har du själv för mål med träningen? Och har du fortfarande problem med knäböjen?

Big Smoke
2014-04-28, 15:21
fair enough. vad är du ute efter primärt? styrka eller volym? båda scheman ser bra ut men det skilljer sig åt då 5x5 är fokus på styrka medans det andra är högreppare vilket inte ger lika mycket styrkeökningar.

Vill träna för volym men alla säger att jag är för svag för att göra det *gah!*

Personligen är jag inte så mycket för isolations- eller hypotrofiträning, utan jag föredrar övningar där hela kroppen får jobba som en enhet. Därför hade jag kört på SL 5x5, eller någon liknande minimalistisk variant.

Men vad har du själv för mål med träningen? Och har du fortfarande problem med knäböjen?

Som sagt vill jag köra volym, anser att högreps är riktigt roligt och givande för mig, när jag väl testar det.

Kan fortfarande inte köra knäböj, även utan vikt. Testade 5 reps med 20kg (bara stången) och fick genast akut ont i höftböjaren, kunde knappt gå.

AngoraIHS
2014-04-28, 15:31
Börja med det du tycker är roligast. Huvudsaken är att du börjar träna regelbundet och att du inte slutar med det igen.

Big Smoke
2014-04-28, 16:39
Börja med det du tycker är roligast. Huvudsaken är att du börjar träna regelbundet och att du inte slutar med det igen.

Tror du att PHUL är för avancerat för mig?

Ajemän
2014-04-28, 18:09
Min favorit:
Push/pull med fokus på 1 flerledsövning per pass

Ex pull-pass 1 kör du fokus på mark, och lättare/färre set chins och rodd. Pass 2 chins i fokus, pass 3 rodd.

Hög frekvens och varierande pass med bra möjligheter att ha nya mål för varje pass

jontexer
2014-04-28, 18:29
Vill träna för volym men alla säger att jag är för svag för att göra det *gah!*



dummaste jag hört.... som att säga att du är för osmart för att gå i skolan. alla måste börja nånstans. styrka och volym går hand i hand och du kommer fortfarande öka i styrka även om du primärt fokuserar på volym samt att du kommer öka i volym om du primärt fokuserar på styrka.
Kör bumbis schema om du väljer mellan de två och gillar lite högre reps.

Big Smoke
2014-04-28, 19:03
dummaste jag hört.... som att säga att du är för osmart för att gå i skolan. alla måste börja nånstans. styrka och volym går hand i hand och du kommer fortfarande öka i styrka även om du primärt fokuserar på volym samt att du kommer öka i volym om du primärt fokuserar på styrka.
Kör bumbis schema om du väljer mellan de två och gillar lite högre reps.

Själva resonemanget bakom detta påstås vara "det är svårt att bygga volym utan en styrkebas", det måste du väl ändå ha hört förr?

Sen vet jag inte om det stämmer, det låter jag er avgöra. Kanske kör på bumbis ändå :naughty:

jontexer
2014-04-28, 20:17
Själva resonemanget bakom detta påstås vara "det är svårt att bygga volym utan en styrkebas", det måste du väl ändå ha hört förr?

Sen vet jag inte om det stämmer, det låter jag er avgöra. Kanske kör på bumbis ändå :naughty:

fast enligt dina stats ovan så har du ju ganska god styrka. Jag började mitt gymmande med ungefär 10 reppare och körde då tex endast med 24 kilos hantlar på hantelpress. och jag skulle ändå säga att jag lyckats bygga lite volym ändå.

Ozziking
2014-04-28, 21:51
Vadå för klen för att köra volym.. thats wierd.

Jag som kör efter PHUL kan rekommendera det eftersom man får en variation mella hypertrofi och styrka.

Brukar oftast bli lite högre reps på "styrkedagarna" också då jag är mest ute efter det. Men inte över 8 repetitioner iallafall.

på basövningar går jag inte över 5 repetitioner om det inte är på hypertrofi dagarna :)

Gillar dock "volym" dagarna mer än styrkedagarna. Får bäst kontakt med dom. Men styrkan behövs den med!