handdator

Visa fullständig version : Är jag ohälsosamt överviktig? (Bilder)


Diomedea exulans
2014-04-27, 21:20
Min mage är kanske inte större än vad den någonsin har varit under mitt bulk-och-deff-liv, men troligen nära gränsen. Emedan detta gör mig såväl stabilare i basövningar såsom populärare hos det motsatta könet, så börjar jag oroa mig lite för min hälsa. Bukfetma ska ju vara den värsta fetman, säger de ju.

Vad tycker ni, är jag ohälsosamt överviktig, av bilderna att döma? Jag står rakt upp och ner i avslappnade pose på samtliga.

Framifrån:
http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/fet1_zps309bcd14.jpg

Snett från sidan:
http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/fet3_zps01bfa2d4.jpg

Från sidan:
http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/fet2_zpsfefaef6e.jpg

Sheogorath
2014-04-27, 21:22
Jepp. Bort med magen.

XXXL
2014-04-27, 21:23
Ser ut som vilken styrkelyftare som helst.

Är inte det där mycket hållning?

cero
2014-04-27, 21:23
Ingen tvekan om saken. Du behöver tappa mycket vikt, säkert 15+ KG.

Red Apple
2014-04-27, 21:25
Den där kulan ser ut att bero mer på avsaknad av magmuskulatur i kombination med dålig hållning än fetma, tycker jag.

Edit: 10/10 would bang, glömde nästan

Diomedea exulans
2014-04-27, 21:26
Tack för svaren!

Visste att frågan om hållning skulle dyka upp. ;) Inbillar mig att jag har rätt bra hållning, på dessa bilder sträcker jag på mig (fast slappnar av).

XXXL
2014-04-27, 21:26
Den där kulan ser ut att bero mer på avsaknad av magmuskulatur i kombination med dålig hållning än fetma, tycker jag.

Jag tycker nästan det också för armarna är ju rätt magra.

Exdiaq
2014-04-27, 21:26
Ingen tvekan om saken. Du behöver tappa mycket vikt, säkert 15+ KG.

Nja.

Akada
2014-04-27, 21:27
Ingen tvekan om saken. Du behöver tappa mycket vikt, säkert 15+ KG.
Inte om målet "bara" är att bli hälsosam, då räcker det nog med bra mycket mindre.

cero
2014-04-27, 21:27
Den där kulan ser ut att bero mer på avsaknad av magmuskulatur i kombination med dålig hållning än fetma, tycker jag.

Edit: 10/10 would bang, glömde nästan

Magmuskler och hållning kommer inte få den magen att krympa..

Inte om målet "bara" är att bli hälsosam, då räcker det nog med bra mycket mindre.

Generella hälsorekommendationer brukar vara "Stay as lean as possible within the normal range of bodyfat". Mao är det många kilon som ska bort.

XXXL
2014-04-27, 21:28
Nja.

Roligaste var att han skrev 20 kg först (och sen ändrade till 15+) det är rätt konstigt vad skeva ideal vissa har här inne.

Red Apple
2014-04-27, 21:30
Driver du?

Magmuskler och hållning kommer inte få den magen att krympa..



Hälsorekommendationer brukar vara "Stay as lean as possible within the normal range of bodyfat". Mao är det många kilon som ska bort.

Släng ett getöga på resten av kroppen, det där är inte fetma. Om han tappar 15+kg fett kommer han ner i ohälsosamt lågt kroppsfett.

Sheogorath
2014-04-27, 21:30
Man ska inte behöva gå och aktivt hålla in sin mage bara för att man inte ha en kula. Man ska kunna stå avslappnad och ha någorlunda platt mage ändå.

Det är ingen förlamad person vi talar om som inte har nervsignaler till buken. Kan man stå och gå så har man tonus i magen nog för att den ska vara platt, om man inte har bukövervikt, är förstoppad eller är uppblåst.

Han behöver inte gå ner i vikt. Han behöver mindre fett på buken.

Diomedea exulans
2014-04-27, 21:31
Apropå magmusklerna: Jag kan inte puta ut dem knappt alls. Om jag medvetet putar ut dem så går de kanske 1 cm längre ut. De "fjädrar" inte in i avslappnad tillstånd. Ska de göra det?

Edit: Vill även säga att jag inte har gasig mage på bilden.

cero
2014-04-27, 21:31
Roligaste var att han skrev 20 kg först (och sen ändrade till 15+) det är rätt konstigt vad skeva ideal vissa har här inne.

Generella hälsorekommendationer brukar vara "Stay as lean as possible within the normal range of bodyfat". Mao är det många kilon som ska bort.

Har du som hälsoexpert några bättre idéer?

Släng ett getöga på resten av kroppen, det där är inte fetma. Om han tappar 15+kg fett kommer han ner i ohälsosamt lågt kroppsfett.

Beror väl på hur lång han är. Men om han är medel (180-185 cm) så kan han skala bort mycket vikt innan han har "ohälsosamt lågt kroppsfett". Och vissa lagrar nästan allt på magen.

Akada
2014-04-27, 21:31
Vikt och längd kunde du ju lagt till förresten, Dio.

King Grub
2014-04-27, 21:31
Midjemåttet är kopplat till dödsrisk.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1806819&postcount=5

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183410&highlight=midjem%E5tt

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=152369&highlight=waist

Olegh
2014-04-27, 21:32
Du får nog klassas som lite tjock, men nej, det är inte ohälsosamt i sig.

XXXL
2014-04-27, 21:32
Midjemåttet är kopplat till dödsrisk.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1806819&postcount=5

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183410&highlight=midjem%E5tt

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=152369&highlight=waist

RIP in peace Diomedea exulans

http://i.imgur.com/GjD0O.gif

Sheogorath
2014-04-27, 21:33
Är det här med dåliga bukmuskler det nya "jag är inte fet, jag har bara grov benstomme/jag är bara storvuxen"?

Red Apple
2014-04-27, 21:35
Beror väl på hur lång han är. Men om han är medel (180-185 cm) så kan han skala bort mycket vikt innan han har "ohälsosamt lågt kroppsfett". Och vissa lagrar nästan allt på magen.

Inte 15kg. Sheo kan nog betydligt mer om det här än oss två, så Dio gör nog bäst i att lyssna på honom så länge ingen mer kompetent skriver i tråden.

cero
2014-04-27, 21:35
Du får nog klassas som lite tjock, men nej, det är inte ohälsosamt i sig.

Inte ohälsosamt med bukfetma?

Inte 15kg. Sheo kan nog betydligt mer om det här än oss två, så Dio gör nog bäst i att lyssna på honom.

Prata för dig själv grabben. ;)

Diomedea exulans
2014-04-27, 21:36
Vikt och längd kunde du ju lagt till förresten, Dio.

Midjemåttet är kopplat till dödsrisk.


Längd: 1,81 m.
Vikt: 83 kg.
Dessutom mätte jag midjemåttet för några veckor sedan, då jag tror jag låg på samma längd/vikt. Det blev 96,5 cm, jag tog en bild då jag mätte:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10003887_10152302873165631_50376109_n.jpg

HMB
2014-04-27, 21:38
Roligaste var att han skrev 20 kg först (och sen ändrade till 15+) det är rätt konstigt vad skeva ideal vissa har här inne. Jag tror snarare det handlar om att han vet hur mycket man behöver gå ner för att komma i "bra" form. När jag gjorde min första vettiga deff så gick jag från 85-ish ner till 72kg. När jag startade så trodde jag att det skulle räcka med 5kg, 13kg senare var jag helt förbluffad över hur mycket fett jag egentligen hade (vilket faktiskt var en hel del mindre än TS). Jag deffade inte ner mig galet mycket heller.

Olegh
2014-04-27, 21:38
Inte ohälsosamt med bukfetma?

Jo. Men det finns grader i helvetet.

cero
2014-04-27, 21:39
Längd: 1,81 m.
Vikt: 83 kg.

Tror inte du väger mer än 70 i bra form. Låter lagom för någon som är 1.80 och inte har mycket muskelmassa.

Red Apple
2014-04-27, 21:39
Prata för dig själv grabben. ;)

Så du tycker att Dio, med sin genomsnittliga muskulatur, måste ner till minst 68kg för att bli hälsosam? Tror jag kan tala för oss båda. Sheo är sjukgymnast om jag förstått det rätt?

Diomedea exulans
2014-04-27, 21:40
Tror inte du väger mer än 70 i bra form. Låter lagom för någon som är 1.80 och inte har mycket muskelmassa.

Det stämmer nog, om du menar att få magrutor osv. Jag har varit starkare än nu på 72 kg, och då såg jag bra ut.

Sheogorath
2014-04-27, 21:40
1177:

"För män anses ett midjemått på 94-101 cm innebära en ökad hälsorisk i kombination med andra riskfaktorer."

Egentligen är bukhöjden ett ännu bättre värde (eftersom det korrellerar bättre till andelen visceral fetma som jag förstått det) och där ska män ligga under 22 cm.

XXXL
2014-04-27, 21:41
Hur funkar det med midjemått om man har kärlekshandtag/breda höfter eller bara mycket fett på ryggen? Sett i profil skulle ju den personen ha en mindre tydlig utbuktning men måttbandet skulle fortfarande visa 100+, hur blir det då?

cero
2014-04-27, 21:42
Så du tycker att Dio, med sin genomsnittliga muskulatur, måste ner till minst 68kg för att bli hälsosam? Tror jag kan tala för oss båda. Sheo är sjukgymnast om jag förstått det rätt?

Minst vet jag inte, men för optimal hälsa så finns det väl ingen anledning att ha massa överflödigt fett? Män klarar sig generellt på väldigt lite fett. För att inte tala om lederna som kommer tacka dig för en lättare vikt.

70 KG låter väl stabilt för någon på 1.80? Beroende på hur stora benen är också.

Red Apple
2014-04-27, 21:44
Minst vet jag inte, men för optimal hälsa så finns det väl ingen anledning att ha massa överflödigt fett? Män klarar sig generellt på väldigt lite fett.

70 KG låter väl stabilt för någon på 1.80? Beroende på hur stora benen är också.

Det handlade inte om vad som är optimalt, det handlar om att hamna på rätt sida om strecket "ohälsosamt". Du sa att han behövde tappa +15kg förut, men det stämmer alltså inte längre?

Diomedea exulans
2014-04-27, 21:44
Egentligen är bukhöjden ett ännu bättre värde (eftersom det korrellerar bättre till andelen visceral fetma som jag förstått det) och där ska män ligga under 22 cm.

Intressant! Ska försöka mäta den i morgon.

Sheogorath
2014-04-27, 21:44
Hur funkar det med midjemått om man har kärlekshandtag/breda höfter eller bara mycket fett på ryggen? Sett i profil skulle ju den personen ha en mindre tydlig utbuktning men måttbandet skulle fortfarande visa 100+, hur blir det då?

Det kan ju vara sådana orsaker som ligger bakom att bukhöjd är bättre. Har man en hård kula (stor mängd fett innanför muskelkorsetten) kommer magen i liggande inte "flyta ut" på samma sätt som om man har mer underhudsfett, och höjden blir större.

XXXL
2014-04-27, 21:45
Det kan ju vara sådana orsaker som ligger bakom att bukhöjd är bättre. Har man en hård kula (stor mängd fett innanför muskelkorsetten) kommer magen inte "flyta ut" på samma sätt som om man har mer underhudsfett.

Ja jag läste din post efter att jag skrivit min.... Låter som ett mycket vettigare sätt att mäta på

cero
2014-04-27, 21:48
Det handlade inte om vad som är optimalt, det handlar om att hamna på rätt sida om strecket "ohälsosamt". Du sa att han behövde tappa +15kg förut, men det stämmer alltså inte längre?

Vem vet exakt var den gränsen ligger? Jag pratar om optimal hälsa. Ser ingen anledning att inte gå hela vägen och hamna i riktigt bra form om man vill det.

Han väger 83, så -15 KG så hamnar han på 68. Vi kan säga 70 så att du blir nöjd. Överdrev lite möjligtvis, men helt fel var det inte. Beror helt på hur mycket muskelmassa det finns och hur midjan nedåt ser ut.

supercharge
2014-04-27, 21:51
Utan att vara expert på något sätt kanske man får inskjuta en liten fråga. Är det tänkbart att TS har "dåliga gener" i den mån att kroppen lagrar fett i högre grad som bukfetma? Någon poängterade ju tidigare att TS i övrigt inte ger ett så överviktigt intryck.

Det kanske således inte är så mycket vikt som behöver förloras utan snarare att det finns en koncentration runt buken. TS kanske därmed inte behöver gå ner 15kg eller vad som nu påstås utan det kanske räcker med 8-10?

Och slutligen om min lilla idé nu kan tänkas stämma så bör i så fall TS också vara medveten om hur hans kropp reagerar även fortsättningsvis. Att det kanske finns en ökad risk med viktökning om kroppen tenderar att stoppa det runt magtrakten och bukfetma därmed kan accelerera ganska snabbt.

Sedan kan ju TS naturligtvis gå upp i vikt om han tränar mycket samtidigt, men det här med bulk har ju en tendens att bli en ursäkt för allmänt överätande och det kanske inte är så lyckat i TS fall om han nu har de här problemen.

Red Apple
2014-04-27, 21:51
Vem vet exakt var den gränsen ligger? Jag pratar om optimal hälsa. Ser ingen anledning att inte gå hela vägen och hamna i riktigt bra form om man vill det.

Han väger 83, så -15 KG så hamnar han på 68. Vi kan säga 70 så att du blir nöjd. Överdrev lite möjligtvis, men helt fel var det inte. Beror helt på hur mycket muskelmassa det finns och hur midjan nedåt ser ut.

Om det handlar om optimal form så håller jag med dig (så länge muskelmassan inte ökar, då bör ju vikten hänga med uppåt), men TS fråga handlade inte om vad som är mest optimalt så att skriva "Du behöver tappa mycket, +15kg" utan att klargöra att det handlar om mer än att bara nå en hälsosam nivå bjuder ju minst sagt in till missförstånd.

cero
2014-04-27, 21:53
Är det tänkbart att TS har "dåliga gener" i den mån att kroppen lagrar fett i högre grad som bukfetma?

Manliga gener snarare. Män med mer feminina kroppsbyggnader och drag brukar lagra lite mer på lår och annat (som kvinnor typiskt gör). Mina observationer i alla fall.

Om det handlar om optimal form så håller jag med dig (så länge muskelmassan inte ökar, då bör ju vikten hänga med uppåt), men TS fråga handlade inte om vad som är mest optimalt så att skriva "Du behöver tappa mycket, +15kg" utan att klargöra att det handlar om mer än att bara nå en hälsosam nivå bjuder ju minst sagt in till missförstånd.

Ska vara mer tydlig i fortsättningen.

Sheogorath
2014-04-27, 21:53
Vikten är ointressant. Med ett bra upplägg kan han säkert få ett bra midjemått utan att han behöver märka så stora förändringar på vågen (även om det kommer ta längre tid, så klart). Sådana saker som kan bidra är mer kardiovaskulär träning/mindre stillasittande och om det finns en överkonsumtion av alkohol och/eller fruktos så kan detta plockas bort i kombination med mer muskelmassa som ersätter fettvikten.

XXXL
2014-04-27, 21:54
Utan att vara expert på något sätt kanske man får inskjuta en liten fråga. Är det tänkbart att TS har "dåliga gener" i den mån att kroppen lagrar fett i högre grad som bukfetma?

Utan tvekan.

Ett jävligt bra exempel är ju dessa "rippade" strongmans som finns där ute, 130kg + och synliga rutor.

http://coedbc.files.wordpress.com/2013/05/hafthor-bjornsson-1.jpg

Vad väger Hafthor här? 150? 160?

Derek Poundstone

http://muscleandbrawn.com/forums/attachment.php?attachmentid=4055&stc=1&d=1330383378

330 pounds (150 kg)

En person med "dåliga" gener kan inte ens väga över 95 och se gravid ut.

cero
2014-04-27, 21:58
Vikten är ointressant. Med ett bra upplägg kan han säkert få ett bra midjemått utan att han behöver märka så stora förändringar på vågen (även om det kommer ta längre tid, så klart). Sådana saker som kan bidra är mer kardiovaskulär träning/mindre stillasittande och om det finns en överkonsumtion av alkohol och/eller fruktos så kan detta plockas bort i kombination med mer muskelmassa som ersätter fettvikten.

Tror dock detta upplägg kommer ta mycket längre tid än att gå ned i vikt först och sedan fokusera på att lägga på sig massa?

Annars är det väl ingen större skillnad, samma resultat.

Diomedea exulans
2014-04-27, 22:02
Om det handlar om optimal form så håller jag med dig (så länge muskelmassan inte ökar, då bör ju vikten hänga med uppåt), men TS fråga handlade inte om vad som är mest optimalt så att skriva "Du behöver tappa mycket, +15kg" utan att klargöra att det handlar om mer än att bara nå en hälsosam nivå bjuder ju minst sagt in till missförstånd.

Precis. Kan tillägga att jag inte vill deffa just nu egentligen, pga 1) vill bli starkare först, 2) det passar rätt dåligt i min livssituation just nu (men är alls inte omöjligt), så att hålla mig på viktbalans och fortsätta träna innan nästa deff känns som ett bra val.

Vikten är ointressant. Med ett bra upplägg kan han säkert få ett bra midjemått utan att han behöver märka så stora förändringar på vågen (även om det kommer ta längre tid, så klart). Sådana saker som kan bidra är mer kardiovaskulär träning/mindre stillasittande och om det finns en överkonsumtion av alkohol och/eller fruktos så kan detta plockas bort i kombination med mer muskelmassa som ersätter fettvikten.

Menar du en sk "recomp"? Det vore ju bra, sen diskuteras det väl på detta forum om det ens går? ;)

Är rätt säker på att träningsschemat är bra (kör enligt Jason Blahas färdiga schema) och tror tekniken och intensiteten är godkänd. Äter nästan aldrig godis och rätt lite frukt, så tror fruktoshalten är låg. Är helnykterist.

Konditionstränar aldrig, men rör rätt mycket på mig i vardagen (har ingen bil, promenerar eller cyklar "överallt").

Tror dock detta upplägg kommer ta mycket längre tid än att gå ned i vikt först och sedan fokusera på att lägga på sig massa?

Annars är det väl ingen större skillnad, samma resultat.

Om det tar lång tid gör inget, känner jag i nuläget.

Sheogorath
2014-04-27, 22:15
Recomp och recomp. Muskelbyggnad och fettförbränning pågår alltid parallellt. Att någon kan minska sin bukfetma utan att han märker skillnad på vågen från dag till dag är inte ens något att diskutera. Det är bara att styrketräna och ha ett kostschema där man inte äter 1000 kcal en dag och 4000 en annan dag (om det inte är aktivitetsanpassat så klart). Man undviker massiva underskott där man förlorar muskelmassa och undviker massiva överskott där man bygger fett.

filmjölk
2014-04-27, 22:21
Du behöver tappa 5kg fett och gå upp 15kg muskler.

karamellsaus
2014-04-27, 22:54
Manliga gener snarare. Män med mer feminina kroppsbyggnader och drag brukar lagra lite mer på lår och annat (som kvinnor typiskt gör). Mina observationer i alla fall.



Exakt så är det. TS är också väldigt hårig etc så han är uppenbart "manlig" nog och det är knappast kvinnligt östrogen som spökar här.

Män har stor tendens att lägga en majoritet av fläsket på magen och övre rygg (evolutionärt har dessa lager av fett agerat som en form av "sköld" i fysiska konfrontationer) - Kvinnor har tendens att lägga majoriteten av fettet på lår, röv och armar.

- Nej, TS har inte "dåliga gener". TS är bara uppenbarligen otränad.

Diomedea exulans
2014-04-28, 05:22
Hah, coolt. Jag är bepansrad.

likt
2014-04-28, 08:37
Visst har du mer fett på magen än man kunde önska, men svankar du inte också lite mycket?!

tossefar
2014-04-28, 08:45
Ja... jo, nog är du tjock. Om vi bortser från det fysiska så skulle iaf jag personligen må ganska dåligt av att gå runt och vara tjock.

Jag skulle verkligen raka magen också, men jag kanske bara är fåfäng.

speedy83
2014-04-28, 08:57
jag är väldigt lik dig i kroppen, väger själv 74-75 på samma längd men är nog lite smalare på armar/ben också.

Mycket missnöjd med hur min kropp vill se ut, som sagt smala ben, armar, axlar osv men en rejäl buk. tycker inte jag äter särskilt mycket men den verkar fasen bara bli större och större.

Finns det något man borde tänka extra mycket på när man har mycket visceralt fett vilket jag tror jag har då min kula är ganska "hård" ?

I dagsläget har jag mycket fokus på att springa/cykla (3 dagar/v totalt) samt långpromenader ;)

XXXL
2014-04-28, 09:00
jag är väldigt lik dig i kroppen, väger själv 74-75 på samma längd men är nog lite smalare på armar/ben också.

Mycket missnöjd med hur min kropp vill se ut, som sagt smala ben, armar, axlar osv men en rejäl buk. tycker inte jag äter särskilt mycket men den verkar fasen bara bli större och större.

Finns det något man borde tänka extra mycket på när man har mycket visceralt fett vilket jag tror jag har då min kula är ganska "hård" ?

I dagsläget har jag mycket fokus på att springa/cykla (3 dagar/v totalt) samt långpromenader ;)

Tror tyvärr aldrig att du kommer kunna väga mycket eller bli något vidare stor och samtidigt ha bibehållen bra midja.

speedy83
2014-04-28, 10:20
Tror tyvärr aldrig att du kommer kunna väga mycket eller bli något vidare stor och samtidigt ha bibehållen bra midja.

Det tror tyvärr inte jag heller och jag har släppt alla tankar på att få en bitig kropp och mer inriktat mig på att iaf inte ha en stor mage!

Kan man sedan lyckas bygga något gram muskler över det är det bara en bonus...

Så prio 1,2,3,4 är att bli av med bukfettet!

Diomedea exulans
2014-04-28, 10:35
Visst har du mer fett på magen än man kunde önska, men svankar du inte också lite mycket?!

Tror inte jag svankar speciellt mycket, nej.

Ja... jo, nog är du tjock. Om vi bortser från det fysiska så skulle iaf jag personligen må ganska dåligt av att gå runt och vara tjock.

Jag skulle verkligen raka magen också, men jag kanske bara är fåfäng.

Det är bara det fysiska jag undrar över i den här tråden.

En rakad mage känns som ett sandpapper att klappa, så jag känner mig inte så peppad att raka.

jag är väldigt lik dig i kroppen, väger själv 74-75 på samma längd men är nog lite smalare på armar/ben också.

Jag är även nu väldigt lik mig själv då jag väger 74-75, förutom att jag har mer "love handles" nu.

Red Apple
2014-04-28, 10:44
"Jag ska inte raka kroppen under hela 2014"?

Jag är med dig Dio, mest för att jag är så hårig att det blir på tok för omständigt att hålla det i schack. Jag får hålla mig till sydeuropéer och tjejer med håriga pappor+daddy issues.

lillmesen
2014-04-28, 10:45
Det där ser inte bra ut för hälsan my dear Dio :( Gör något åt saken

Sniggel
2014-04-28, 10:47
Att du tränar gör dig väl mer hälsosam men det ser ju ändå ut att vara i krokarna där det blir ohälsosamt mycket kagge.
Det är inte mycket till mage i jämförelse med många andra. Men på frågan som du är ohälsosamt överviktig så skulle jag nog säga "kanske".
Att många är ohälsosamt överviktiga gör ju inte att man per automatik blir hälsosam bara för att "man iaf inte är så tjock som många andra". Hälsosam är hälsosam, oavsett vad som är normalt/vanligt.

Diomedea exulans
2014-04-28, 11:33
"Jag ska inte raka kroppen under hela 2014"?

Jag är med dig Dio, mest för att jag är så hårig att det blir på tok för omständigt att hålla det i schack. Jag får hålla mig till sydeuropéer och tjejer med håriga pappor+daddy issues.

Tjejer som föredrar rakade kroppar framför håriga är lite som Sverigedemokrater - på Kolozzeum utgör de 80 % av populationen, men IRL bara 10 %.

shadowfire
2014-04-28, 11:50
Jag får som någon föregående talare också påpeka att hållningen gör mycket till det visuella på buken, särskilt när man fotar från sidan. Att sträcka på sig är en sak, men att rotera fram bäckenet ger ett helt annat synintryck på buken.

Jag har krympt 2cm från 180 till 178 pga stillasittande yrke som i sin tur har gjort att höftböjarna har förändrats. Det har medfört att bäckenet roterat, svanken har ökat och buken putar plötsligt ut mer. Om jag medvetet roterar fram och pressar fram bäckenet till den position där det tidigare var när jag var 180 cm lång, så plattas magen till rejält och en och annan ruta skymtas också.

Därmed inte sagt att TS inte bör ta hand om kistan, det finns säkerligen en del insprängt bukfett som skulle må gott av att skalas bort där. Jag skulle i varje fall akta mig för att bygga vidare på kulan, det kan gå väldigt fort. Jag har vänner som lyckats odla rejäl ölkagge på mindre än ett år.

Träning i all ära, men det jag märkt påverkar butfetman mest av allt för min egen del är när jag hamnar i perioder med för lite sömn, oregelbundna måltider med skräpmat ibland, alkoholintag i samma veva/period samt för mycket vardagsstress och vad jag tror tillsammans med kortisolet krämar på rejält på bukfetman.

cero
2014-04-28, 12:39
Jag skulle verkligen raka magen också, men jag kanske bara är fåfäng.

*grr27*

mela
2014-04-28, 12:44
Jag skulle verkligen raka magen också, men jag kanske bara är fåfäng.

What? Han har perfekt mängd kroppsbehåring ju! Helt ärligt.
Med mindre mage och utvecklade pecs är den behåringen helt sjukt sexig.


Ursäkta förr off topic.

Diomedea exulans
2014-04-28, 12:50
Ursäkta förr off topic.

Gjorde inget. :)

Tricce
2014-04-28, 12:52
Längd: 1,81 m.
Vikt: 83 kg.
Dessutom mätte jag midjemåttet för några veckor sedan, då jag tror jag låg på samma längd/vikt. Det blev 96,5 cm, jag tog en bild då jag mätte:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10003887_10152302873165631_50376109_n.jpg

Man ska väl mäta 2cm under naveln enl Måbra´s hemsida iaf. Om det nu blir nån skillnad ;)

Diomedea exulans
2014-04-28, 12:53
Man ska väl mäta 2cm under naveln enl Måbra´s hemsida iaf. Om det nu blir nån skillnad ;)

Ja, jag tror omfånget är lite större där. Jag hade för mig att man skulle mäta där jag mätte (minns inte hur jag kom fram till det, men minns att jag läste någonstans att man skulle mäta där :P).

karamellsaus
2014-04-28, 14:07
Sen bör tilläggas att hållningen gör väldigt mycket också. När jag är någorlunda uppbulkad så kan jag få en rejäl jävla kula om jag står på "rätt (fel?) sätt", kan se riktigt gubbtjock ut. Har också en stark tendens att lägga en stor del av fettet på magen, den börjar dock snabbt försvinna när jag kommer under sisådär 13-14% bodyfat, då är det som att fettet vattnas av hela tiden.

TS borde köra på en deff, kanske 8-10kg för att sedan se hur det se ut.

karamellsaus
2014-04-28, 14:09
Jag kan också minnas (rätta mig om jag har fel) att godis, dricka etc och mycket sötsaker har en extra stor tendens att sätta sig som bukfett, till skillnad från om man blir tjockis på lite mer hälsosam kost. Så om TS tjockar sig med chips, snickers och öl varje helg så kanske det skulle kunna vara en orsak.

Onigiri
2014-04-28, 14:38
Du är fin som du är Dio! *cupid*

filmjölk
2014-04-28, 14:40
Alltså om du skulle gå upp en sisådär 20kg utan att vare sig bli fetare eller smalare så skulle den där fettmängden knappt synas.

Diomedea exulans
2014-04-28, 15:26
Jag kan också minnas (rätta mig om jag har fel) att godis, dricka etc och mycket sötsaker har en extra stor tendens att sätta sig som bukfett, till skillnad från om man blir tjockis på lite mer hälsosam kost. Så om TS tjockar sig med chips, snickers och öl varje helg så kanske det skulle kunna vara en orsak.

Nä, snudd på renlevnadsmänniska, jag.

Du är fin som du är Dio! *cupid*

Tack!

Alltså om du skulle gå upp en sisådär 20kg utan att vare sig bli fetare eller smalare så skulle den där fettmängden knappt synas.

Kan jag det då? Eller är folk som jag och speedy83, med våra dåliga/manliga gener, dömda att hålla oss under typ 75 kg för att inte vi ska se gravida ut?

XXXL
2014-04-28, 15:28
Kan jag det då? Eller är folk som jag och speedy83, med våra dåliga/manliga gener, dömda att hålla oss under typ 75 kg för att inte vi ska se gravida ut?

Det är min uppfattning i alla fall.

kebookebbe
2014-04-28, 15:28
Alltså om du skulle gå upp en sisådär 20kg utan att vare sig bli fetare eller smalare så skulle den där fettmängden knappt synas.

jo fast det skulle ju göra så han la på sig mer fett under byggningen. 20kg är några år av träning. Och att bygga på balans går ju sjukt sakta.

Diomedea exulans
2014-04-28, 15:35
Det är min uppfattning i alla fall.

Att jag kan eller att jag inte kan? :P

Edit: Förstod av ditt svar på förra sidan att du menade "inte kan".

XXXL
2014-04-28, 15:37
Att jag kan eller att jag inte kan? :P

Edit: Förstod av ditt svar på förra sidan att du menade "inte kan".

Du kan inte det nej.

Akerhage
2014-04-28, 15:39
Har märkt betydlig skillnad sedan jag fått stillasittande / datorsittande arbete med. Inte nog med att jag gått upp nu 7-10kg sedan så har jag nog också samma problem då som shadowfire.

För övrigt svankar jag nog ganska mycket med, så ser ännu värre ut.

Vad ska man göra för att minska den här rotationen du snackar om vid stillasittande arbete? Samt vad ska man göra för att minska svanken? Stretcha mer höftböjare/framsida lår?

Akerhage
2014-04-28, 15:53
Nu hann jag inte redigera mitt svar, så får skriva igen. Såg denna bilden http://home.swipnet.se/~w-59651/gk/bilder/stretching/flm02s.jpg
Jag kommer inte ens till den startpositionen där, för stel typ överallt. Finns det enklare övningar att börja med? Körde nu med axlarna på soffan och benen böjda. Kanske börja så?

Piranha
2014-04-28, 15:56
Nej !

R Scarpa27
2014-04-28, 18:39
styrkekarl no fitnesskarl :)

http://image.spreadshirt.net/image-server/v1/designs/14448889,width=178,height=178/Riktiga-maen-har-ett-sexpack-i-kylen-och-inte-paa-magen.png

Jobbigt
2014-04-28, 19:05
Tror tyvärr aldrig att du kommer kunna väga mycket eller bli något vidare stor och samtidigt ha bibehållen bra midja.

Jag är rätt nyfiken på varför du inte tror att det går? Om man deffar bort kulan och kör på litet överskott tills kulan kommer och sen deffar bort den igen då borde man väl kunna bygga som alla andra? Eller tänker jag fel?

4623
2014-04-28, 19:13
Nu hann jag inte redigera mitt svar, så får skriva igen. Såg denna bilden http://home.swipnet.se/~w-59651/gk/bilder/stretching/flm02s.jpg
Jag kommer inte ens till den startpositionen där, för stel typ överallt. Finns det enklare övningar att börja med? Körde nu med axlarna på soffan och benen böjda. Kanske börja så?

Jag körde med denna tills jag kunde göra den du länka.
http://iloapp.jupiters.se/blog/blogg?ShowFile&image=1349477017.jpg

XXXL
2014-04-28, 19:21
Jag är rätt nyfiken på varför du inte tror att det går? Om man deffar bort kulan och kör på litet överskott tills kulan kommer och sen deffar bort den igen då borde man väl kunna bygga som alla andra? Eller tänker jag fel?

Kulan kommer för snabbt innan han hunnit lägga på sig nån ordentlig massa att tala om för att kunna genomföra en deff. "Tills kulan kommer" just de som är problemet, för vissa kommer den snabbare än andra därav dåliga gener.

Jobbigt
2014-04-28, 19:44
Kulan kommer för snabbt innan han hunnit lägga på sig nån ordentlig massa att tala om för att kunna genomföra en deff. "Tills kulan kommer" just de som är problemet, för vissa kommer den snabbare än andra därav dåliga gener.

Det som gör att jag funderar är att jag med börjar få lite av en hård kula fast jag är rätt smal! Men jag har ändå lagt på mig 11.5 kg sedan november Mao en rätt snabb bulk. Hade jag lagt 1 kg om månaden hade jg ju kunnat bulka i ett år innan jag hade börjat märka av det

speedy83
2014-04-29, 07:22
Det som gör att jag funderar är att jag med börjar få lite av en hård kula fast jag är rätt smal! Men jag har ändå lagt på mig 11.5 kg sedan november Mao en rätt snabb bulk. Hade jag lagt 1 kg om månaden hade jg ju kunnat bulka i ett år innan jag hade börjat märka av det

Då har du inte i närheten samma "gener" som mig. Jag har lagt på mig ca: 4 kg sen i december/januari och har fått en ordentlig kula som tjejen ofta kommenterar.

XXXL
2014-04-29, 09:16
Det som gör att jag funderar är att jag med börjar få lite av en hård kula fast jag är rätt smal! Men jag har ändå lagt på mig 11.5 kg sedan november Mao en rätt snabb bulk. Hade jag lagt 1 kg om månaden hade jg ju kunnat bulka i ett år innan jag hade börjat märka av det

De finns ju de som lägger på sig 1 cm i midjemått per 0.5 kg viktökning. Och sen finns de ju de som lägger på sig 0.5 cm i midjemått (totalt) på en 10 kgs viktökning..

Diomedea exulans
2014-09-17, 13:37
Nu har jag äntligen mätt bukhöjden. 23 cm är den. Bukomfånget är idag 101 cm. Kroppslängden tror jag fortfarande är 1,80-1,81.

Duran
2014-09-19, 06:30
Man ska inte behöva gå och aktivt hålla in sin mage bara för att man inte ha en kula. Man ska kunna stå avslappnad och ha någorlunda platt mage ändå.

Det är ingen förlamad person vi talar om som inte har nervsignaler till buken. Kan man stå och gå så har man tonus i magen nog för att den ska vara platt, om man inte har bukövervikt, är förstoppad eller är uppblåst.

Jag har varit underviktig och jag har varit normalviktig med halvsynliga magmuskler men jag har aldrig haft platt mage.