handdator

Visa fullständig version : Ärligt talat nu, ang tryck etc under bulk vs deff


karamellsaus
2014-04-26, 20:37
Alltså inbillar jag mig bara om jag påstår att när jag ligger i "bulk" (nåja, uppbyggnadsfas i alla fall) med någorlunda kcal överskott, låt säga +2-400kcal (ibland 5) så har jag sånt enormt "tryck" i musklerna, vilket gör att man ser rätt mycket grövre ut än när man ligger i deff.

Jag är medveten om kolhydrat-trycket men jag undrade om det är fler faktorer som spökar då jag tex under deff tar en "påfyllnadsdag" där jag äter mycket kolhydrat - visst, får ökat tryck dagen efter men det känns som att det inte direkt går att jämföra med uppbyggnadsfasen där jag flera veckor/månader legat på kcal +.

Någon annan som känner igen sig? Vad beror detta på?

xcv
2014-04-26, 22:51
Någon annan som känner igen sig?

Japp, håller med till 100%, har inga svar att ge dock!

Sniggel
2014-04-27, 10:05
Jepp!
Det räcker oftast inte med att kolhydratsladda nån dag eller två.
Däremot har jag en misstanke om att det beror på att man oftast deffar för aggressivt. Jag har haft en mycket lång period då jag ändrat mina vanor och fasat successivt in i annat förhållande till mat. Vilket inneburit att jag tappat nästan 10 kg fast över mer än ett år. Jag märker att jag överlag har bättre tryck på min nuvarande kroppsvikt än vad jag haft tidigare då jag "deffat" mig till denna vikten. Äter jag mer kolhydrater nu för tiden så kan jag få mer tryck. Jag kan dessutom få rejäl pump och kraftigt blodfyllda ådror av bara nåt enstaka dropset hantelcurl. Eller när jag upprepat lyfter småtunga grejer på jobbet. Något som nästan bara var möjligt på en högre vikt tidigare.

Jag bara spekulerar nu men kanske är det lättare att få tryck om man vänjer sig vid att vara i form och inte bulkar bort formen direkt som många/vissa gör.

Yeahboy
2014-04-27, 11:39
Känner igen mig enormt, speciellt nu när jag testar berkhans termogeniska diet.

I slutet av veckan när depåerna är tomma så känns det nästan som att alla mått på kroppen minskar med flera cm *gah!* Man vill nästan ge upp då, men så tar man och fyller på lite så ser allting genast bra ut igen och man får mer definition.

Sniggel
2014-04-27, 11:52
Känner igen mig enormt, speciellt nu när jag testar berkhans termogeniska diet.

I slutet av veckan när depåerna är tomma så känns det nästan som att alla mått på kroppen minskar med flera cm *gah!* Man vill nästan ge upp då, men så tar man och fyller på lite så ser allting genast bra ut igen och man får mer definition.

Ja. Fast grejen här är väl att TS känner att det inte är en tillfredsställande effekt.

karamellsaus
2014-04-27, 16:44
Är det något mer som skapar "tryck" i musklerna under bulk, nåt som man inte har när man är i deff? Mer än kolhydrattryck då

Yeahboy
2014-04-27, 18:37
Ja. Fast grejen här är väl att TS känner att det inte är en tillfredsställande effekt.

Japp, finns väl dock inte så mycket att göra åt det under deff. Bara kämpa på.

Yeahboy
2014-04-27, 18:37
Är det något mer som skapar "tryck" i musklerna under bulk, nåt som man inte har när man är i deff? Mer än kolhydrattryck då

Skulle väl kunna vara att man får i sig mer salt. Bidrar kanske inte till tryck, men ådror.

Tolkia
2014-04-30, 20:21
Det är inte så konstigt att det är jobbigare att träna utan att fylla på ("deffa") än att träna med fyllda depåer ("bulka"). En enstaka dags fritt mumsande under en bantningsperiod kan göra det lite lättare, men såklart inte "nollställa" en lång period av underskott.