handdator

Visa fullständig version : Europaparlamentsvalet i Sverige


Sidor : [1] 2 3

C.E.J.
2014-04-26, 08:19
Vilket parti tänker du rösta på? Varför? Anonym poll.

(Den kommer, chilla bre.)

filmjölk
2014-04-26, 09:04
Sverigedemokraterna får en sympatiröst av mig. Inte för att jag vet vad de skall göra i Europaparlamentet utan för vad de representerar.

Griip
2014-04-26, 09:08
Jag røstar før att vi håller folkomrøstning om uttræde ur EU. Føre det vill jag att SVT sænder en 100% øppen och eventuellt internationellt kontrollerad debatt om æmnet i 2 månader. Det eller så ger jag fan i allt.

Ape3
2014-04-26, 09:20
Jag har inte bestämt mig ännu. Väger mellan Miljöpiraterna och Piratpartiet. Behöver läsa på vad de vill i EU. Jag gör det direkt, tack för påminnelsen!

Cranky
2014-04-26, 10:25
Junilistans Philip Lerulf får min röst.

Tycker det är bra att EU-valet uppmärksammas.

Thelvino
2014-04-26, 13:28
Jag har inte bestämt mig ännu. Väger mellan Miljöpiraterna och Piratpartiet. Behöver läsa på vad de vill i EU. Jag gör det direkt, tack för påminnelsen!

Erik Josefsson som jobbar för PP i Bryssel kandiderade för Miljöpartiet, det tycker jag kan vara intressant att veta för de som väljer mellan MP och PP.

Röstar MP men hade nog röstat PP om MP inte fanns. Tycker att Isabella Lövin har gjort ett sjukt bra jobb och nu kommer hon att bredda sig och ha ett större fokus på de andra miljöfrågorna.

XXXL
2014-04-26, 13:58
Vart kan man läsa om vad de olika partierna vill göra i EU?

Andromeda
2014-04-26, 16:18
Jag røstar før att vi håller folkomrøstning om uttræde ur EU. Føre det vill jag att SVT sænder en 100% øppen och eventuellt internationellt kontrollerad debatt om æmnet i 2 månader. Det eller så ger jag fan i allt.

Och hur ska du få folk att slita sig från Farmen, Let's Dance och andra sinnesslöa program för att titta på något så "tråkigt" :smash:

mela
2014-04-26, 16:24
Jag är kluven mellan Federley (C) och Fjellner (M). Ska sätta mig in lite mer i båda. Jag gillar C starkt men tycker att Fjellner är en riktigt bra politiker.

David Brent
2014-04-26, 16:38
Jag är kluven mellan Federley (C) och Fjellner (M). Ska sätta mig in lite mer i båda. Jag gillar C starkt men tycker att Fjellner är en riktigt bra politiker.

Federley behöver nya arenor han kan gråta på :D

Thelvino
2014-04-26, 17:04
Jag är kluven mellan Federley (C) och Fjellner (M). Ska sätta mig in lite mer i båda. Jag gillar C starkt men tycker att Fjellner är en riktigt bra politiker.

Tar du någon hänsyn till vilken partigrupp som stärks av ditt val eller du ställer bara kandidaterna emot varandra?

mela
2014-04-26, 17:07
Tar du någon hänsyn till vilken partigrupp som stärks av ditt val eller du ställer bara kandidaterna emot varandra?

Tar hänsyn till partigrupp i parlamentet också.
Men ställer även kandidaterna mot varandra.

tp_88
2014-04-26, 18:17
Faktiskt ingen aning, för första gången.

Crippa90
2014-04-26, 18:22
Röstar antagligen på moderaterna. Men EU-valet intresserar mig inte så mycket (tyvärr).

Jag är kluven mellan Federley (C) och Fjellner (M). Ska sätta mig in lite mer i båda. Jag gillar C starkt men tycker att Fjellner är en riktigt bra politiker.

Vem är denna Fjellner och varför tycker du han är en bra politiker? *popcorn*

Armed Dingo
2014-04-26, 20:09
SD

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Lem
2014-04-26, 20:14
SD

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Utväckla gärna? SD vill väll dra sig ur EU? Eller är jag ute och cyklar nu?

Blir antingen (S) eller (MP)

Grottmannen
2014-04-26, 20:30
Har inte ens en aning vad det handlar om och av vilken anledning jag bör rösta så jag får väl börja i den änden antar jag..

Herr Oberst
2014-04-26, 20:51
Junilistans Philip Lerulf får min röst.

Tycker det är bra att EU-valet uppmärksammas.

Ska man nu rösta junilistan så är ju Camilla Lindberg det givna valet.
Själv kör jag som vanligt SD, trots att deras kandidater känns rätt gråa och oerfarna

spoon
2014-04-26, 21:17
Kan man utlandsrösta i detta valet?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

karamellsaus
2014-04-26, 21:25
SD, givetvis.

Inb4 nazi

mela
2014-04-26, 21:43
Vem är denna Fjellner och varför tycker du han är en bra politiker? *popcorn*

Fjellner är en rätt så ung herre med mycket driv. Det jag gillar mest med honom är att han inte är så förbaskat partilojal utan han har sina åsikter och han kör efter dem, på det viset vet man vad man får liksom. Jag gillar att han inte ger vika från sin politiska tro. Han kör på det han tycker är bäst.

Han är ju bl a en av de få som stridit för ett EU inte ska försöka lagstifta bort snuset. Inte för att jag i sig bryr mig så mycket om snuset utan för att jag tycker ett EU bara ska ge fan i svenskt snus.

Men du kan läsa här (http://www.fjellner.eu/politik/)

Kan man utlandsrösta i detta valet?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Ja

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/rostratt/utlandssvenskar/index.html

Thelvino
2014-04-26, 21:58
Kan man utlandsrösta i detta valet?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk


http://www.val.se/val_ep_2014/rosta_har/utlandet/index.html

Ja.

(Hoppas länken fungerar kolla annars på val.se valet 25 maj. )

Äh dumma telefon fanns redan svar...

Desertrat
2014-04-26, 22:03
Definitivt INTE SD........ Vill gärna överleva.........
Först SD, sedan SMR och sedan Svenskarnas parti......
Betraktar SD som en snygnazister.

Desertrat
2014-04-26, 22:16
Och jag röstar inte på nazister, det skulle betyda detsamma som om jag skulle skriva under min egen dödsdom.

kebookebbe
2014-04-26, 22:19
Och jag röstar inte på nazister, det skulle betyda detsamma som om jag skulle skriva under min egen dödsdom.

Nu tar vi det lugnt va.

Desertrat
2014-04-26, 22:23
Nu tar vi det lugnt va. Det är klartext. Får t.ex. SMR tag på mig så är jag en död kvinna.
Dem skulle inte tveka att snitta mig till döds.
Det där är krafter som jag inte underskattar.

Armed Dingo
2014-04-26, 23:28
Säkerhetspolisen menar att SMR är den nazistgrupp som utgör det största hotet mot Sveriges inre säkerhet.[8]
Intressant att dessa dårar har lägre prioritering än vänsters extremrörelser enligt SÄPO.
Och helt jävla galet att tidningarna håller dem om ryggen då de uppenbarligen är värre.

Armed Dingo
2014-04-26, 23:32
Utväckla gärna? SD vill väll dra sig ur EU? Eller är jag ute och cyklar nu?

Blir antingen (S) eller (MP)
Det stämmer. Det är därför de får min röst.

Baskagge
2014-04-27, 12:12
Valkompasser från SVT och SVD.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt

http://www.svd.se/nyheter/valet2014/3492856.svd

karamellsaus
2014-04-27, 14:17
Och jag röstar inte på nazister, det skulle betyda detsamma som om jag skulle skriva under min egen dödsdom.

SD är inte nazister :laugh: Lägg ner aftonblaskan.

Crippa90
2014-04-27, 20:16
Fjellner är en rätt så ung herre med mycket driv. Det jag gillar mest med honom är att han inte är så förbaskat partilojal utan han har sina åsikter och han kör efter dem, på det viset vet man vad man får liksom. Jag gillar att han inte ger vika från sin politiska tro. Han kör på det han tycker är bäst.

Han är ju bl a en av de få som stridit för ett EU inte ska försöka lagstifta bort snuset. Inte för att jag i sig bryr mig så mycket om snuset utan för att jag tycker ett EU bara ska ge fan i svenskt snus.

Men du kan läsa här (http://www.fjellner.eu/politik/)


Tackar! Han verkar ha ungefär samma tankar och åsikter som mig. Såg också i en DN-artikel att han hade varit rätt flitig nere i Bryssel.

Cranky
2014-05-05, 18:26
Ska man nu rösta junilistan så är ju Camilla Lindberg det givna valet.
Själv kör jag som vanligt SD, trots att deras kandidater känns rätt gråa och oerfarna

Utveckla gärna.

Fjellner är en rätt så ung herre med mycket driv. Det jag gillar mest med honom är att han inte är så förbaskat partilojal utan han har sina åsikter och han kör efter dem, på det viset vet man vad man får liksom. Jag gillar att han inte ger vika från sin politiska tro. Han kör på det han tycker är bäst.

Han är ju bl a en av de få som stridit för ett EU inte ska försöka lagstifta bort snuset. Inte för att jag i sig bryr mig så mycket om snuset utan för att jag tycker ett EU bara ska ge fan i svenskt snus.


Han är inte så förbaskat partilojal det stämmer, men han röstar enligt VoteWatch ändå samma som övriga Moderater gör i 98.17% av fallen. Vilket placerar honom ganska mycket i mitten.
Källa: http://www.votewatch.eu/en/christofer-fjellner.html
Dock så röstade jag på honom i förra valet. Han verkar vara en bra kille, lite väl fokuserad på snus dock.

stevebc
2014-05-05, 20:01
Det får bli MP den här gången.

Opponenterna till MP på det här forumet brukar ofta skriva att det inte gör något vilka åtgärder vi genomför i Sverige - vi påverkar ändå inte växthuseffekten med våra små utsläpp. Och de har ju rätt! De flesta av de värsta miljöproblemen är internationella. Det är därför jag tycker att det är väldigt viktigt att lyfta de gröna partierna internationellt i stället.

hugok
2014-05-06, 18:22
Jag behöver lite hjälp, vilket parti ska man rösta på om man vill att Sverige ska gå ur EU? Eller ska man strunta i att rösta då? SD är inget alternativ för mej, och likaså vänsterblocket.

ducedo
2014-05-06, 19:49
Jag behöver lite hjälp, vilket parti ska man rösta på om man vill att Sverige ska gå ur EU? Eller ska man strunta i att rösta då? SD är inget alternativ för mej, och likaså vänsterblocket.

Är inte insatt i deras politik men exkluderar man ovan nämnda och partiet ska ha en realistisk (nåja) chans att bli invalda så är det väl Junilistan som gäller. Partiet vill dock inte gå ur utan bl.a. behålla möjligheten att studera inom EU och istället kraftigt minska EUs inflytande (idag 2/3 av Sveriges politik). Övriga kärnfrågor är budgetkontroll, slöseri och fusk.

stevebc
2014-05-06, 20:42
Jag behöver lite hjälp, vilket parti ska man rösta på om man vill att Sverige ska gå ur EU? Eller ska man strunta i att rösta då? SD är inget alternativ för mej, och likaså vänsterblocket.Om du vill att Sverige går ut ur EU behöver du inte rösta i valet till Europaparlamentet eftersom det inte är där beslutet tas. Beslutet tas i Riksdagen.

Av någon konstig anledning får dock EU-kritiska partier alltid fler röster i europaparlamentsvalet än i riksdagsvalet. Förstår inte vad de ska i Europaparlamentet att göra över huvud taget.

Vänsterblocket är väl för EU förresten? Det var ju S som ville in. Och för MP måste det vara en jättefördel med ytterligare internationell samverkan pga miljöproblemens globala karaktär. V är väl däremot mot EU?

C.E.J.
2014-05-06, 20:51
Och för MP måste det vara en jättefördel med ytterligare internationell samverkan pga miljöproblemens globala karaktär.

Jag har för mig att mp ville gå ur EU förut, men ändrade sin syn på medlemskapet ganska nyligen.

edit: Oj, jag har visst inte ens röstat i min egen undersökning...

PixelMiner
2014-05-06, 22:38
M och KD röstade ju EMOT nätneutralitet senast frågan var uppe, så de kommer iallafall inte få min röst.
wtt2aSV8wdw

r3mpuh
2014-05-07, 01:56
Det får bli MP den här gången.

Opponenterna till MP på det här forumet brukar ofta skriva att det inte gör något vilka åtgärder vi genomför i Sverige - vi påverkar ändå inte växthuseffekten med våra små utsläpp. Och de har ju rätt! De flesta av de värsta miljöproblemen är internationella. Det är därför jag tycker att det är väldigt viktigt att lyfta de gröna partierna internationellt i stället.Låter som en sund inställning stevebc, men varför inte lägga en röst på PP istället i sådana fall?

Piratpartiet förstår vikten av grundläggande mänskliga rättigheter och friheter på ett sätt som MP inte verkar begripa.
Redan att föreslå ett förbud mot anonymt bloggande tyder på en oerhörd brist på förståelse för det privata, att möjligheten att använda anonymitet är extremt viktigt i ett demokratiskt samhälle.

MP:s toppkandidat Isabella Lövin har varit en av de i den gröna gruppen som kraftigt motarbetat PP:s arbete för integritet på nätet.

MP brukar klaga på att PP inte driver miljöfrågor i EU, men man kan inte göra allt. Man röstar dock i enlighet med den gröna gruppen i alla miljöfrågor, så PP är ändå en grön röst. Det PP bidrar med inom främst IT-området är oerhört viktigt och bl a när det gäller ACTA-avtalet så var det PP:s arbete som ledde till att det stoppades. Amelia utsågs till den femte mest inflytelserika nätaktivisten i världen efter den bedriften.

Så en röst på PP innebär både en röst för medborgerliga rättigheter och miljön, medan en röst på MP är en röst för miljön och delvis emot medborgerliga rättigheter om man ska förenkla det.

Scratch89
2014-05-07, 04:55
Oj. Enligt SVT:s test fick jag SD högst på 79%. Det har aldrig hänt innan. :D

stevebc
2014-05-07, 06:39
Låter som en sund inställning stevebc, men varför inte lägga en röst på PP istället i sådana fall?

Piratpartiet förstår vikten av grundläggande mänskliga rättigheter och friheter på ett sätt som MP inte verkar begripa.
Redan att föreslå ett förbud mot anonymt bloggande tyder på en oerhörd brist på förståelse för det privata, att möjligheten att använda anonymitet är extremt viktigt i ett demokratiskt samhälle.

MP:s toppkandidat Isabella Lövin har varit en av de i den gröna gruppen som kraftigt motarbetat PP:s arbete för integritet på nätet.

MP brukar klaga på att PP inte driver miljöfrågor i EU, men man kan inte göra allt. Man röstar dock i enlighet med den gröna gruppen i alla miljöfrågor, så PP är ändå en grön röst. Det PP bidrar med inom främst IT-området är oerhört viktigt och bl a när det gäller ACTA-avtalet så var det PP:s arbete som ledde till att det stoppades. Amelia utsågs till den femte mest inflytelserika nätaktivisten i världen efter den bedriften.

Så en röst på PP innebär både en röst för medborgerliga rättigheter och miljön, medan en röst på MP är en röst för miljön och delvis emot medborgerliga rättigheter om man ska förenkla det.Man blir besviken på sig själv; det var ju bara några dagar sedan det drogs upp.

Helvete också. Man tror att man äntligen har hittat något bra som man i viss mån kan stödja och så säger dom en sån sak.

Mackan58
2014-05-07, 07:35
SD

Hade jag haft en till röst hade den gått till PP

http://i.imgur.com/ulqn029.jpg

:)

olwe
2014-05-07, 07:43
Jag är förbaskat dålig på detta. Har ni bra sidor att tippsa om där jag kan läsa om vilka typer av frågor som arbetas med i europaparlamentet och vilka medel europaparlamentet har för att driva igenom något?

Om jag exempelvis vurmar för frågan om kärnkraftens vara eller icke vara och därför röstar på en person ur ett parti som har en åsikt i linje med min så faller hela mitt röst-resonemang om det visar sig att europaparlamentet inte har någon påverkan i just den frågan.

LoveMachine
2014-05-07, 07:48
Jag lutar starkt åt att rösta på PP, vilket aldrig skulle hända i riksdagsvalet. De är ett på tok för enkelspårig parti. Men det handlar mest om att PP:s hjärtefrågor ligger inom EU-sfären, vilket är mer än man kan säga om många andra partier. MP:s miljöprofil faller också under den kategorin men jag vet inte om jag har tillräckligt förtroende för dem just nu. Dock så är det en överhängade risk att PP inte kommer in i EU-parliamentet vilket skulle göra en röst på MP mer taktisk.

Tryman
2014-05-07, 07:58
Det får bli MP den här gången.

Opponenterna till MP på det här forumet brukar ofta skriva att det inte gör något vilka åtgärder vi genomför i Sverige - vi påverkar ändå inte växthuseffekten med våra små utsläpp. Och de har ju rätt! De flesta av de värsta miljöproblemen är internationella. Det är därför jag tycker att det är väldigt viktigt att lyfta de gröna partierna internationellt i stället.

Lite så har jag också funderat. Dock har jag noll koll på folket. Kommer nog läsa på lite mer innan 25:e dock ;)

4623
2014-05-07, 08:04
Går det att poströsta? Annars orkar jag inte.

TomasB
2014-05-07, 08:05
SD är inte nazister :laugh: Lägg ner aftonblaskan.

Sluta mata trollet!


Jag tror jag röstar på M och Fjellner.
Men det här är svårt. Jag vill ha någon som har tuffare hållning MOT EU men inte vill gå ur EU. Egentligen är M som parti alldeles för slapphänta mot Bryssel men detta skulle kunna utgöra en bra kompromiss.

I övrigt vill jag uppmana så många som möjligt att faktiskt gå och rösta!

benya
2014-05-07, 08:35
Jag blev med kraftig övervikt KD:are i test på SVT
Tcyker de är rätt Ok i den inhemska politiken
Sedan har jag alltid gillat Lars Adaktusson sedan hans tid på tv, och tyckt att han varit skarp och vettig
Så inte omöjligt att min röst hamnar på honom

rent generellt är jag VÄLDIGT MYCKET för ett öppnare Europa med mer samarbete länderna emellan

Kokosbjornen
2014-05-07, 08:47
Kommer antagligen rösta på MP. De driver frågor som påverkar många enligt mig.

Får man fråga vad SD trycker på i EU-valet? Verkar som dom har väldigt bra visioner om man kollar på resultatet i pollen.

hahavaffan
2014-05-07, 08:49
Junilistans Philip Lerulf får min röst.

Tycker det är bra att EU-valet uppmärksammas.Åfan, en gammal granne till mig.

r3mpuh
2014-05-07, 12:37
Jag lutar starkt åt att rösta på PP, vilket aldrig skulle hända i riksdagsvalet. De är ett på tok för enkelspårig parti. Men det handlar mest om att PP:s hjärtefrågor ligger inom EU-sfären, vilket är mer än man kan säga om många andra partier. MP:s miljöprofil faller också under den kategorin men jag vet inte om jag har tillräckligt förtroende för dem just nu. Dock så är det en överhängade risk att PP inte kommer in i EU-parliamentet vilket skulle göra en röst på MP mer taktisk.En bekant berättade idag att hen tänker taktikrösta på Piratpartiet! Egentligen sympatiserar hen ungefär lika mycket med oss och Miljöpartiet, men menar på att eftersom Miljöpartiet *garanterat* kommer in är en röst på oss mer värdefull.


Lite så har jag också funderat. Dock har jag noll koll på folket. Kommer nog läsa på lite mer innan 25:e dock ;)Låter som en sund inställning stevebc, men varför inte lägga en röst på PP istället i sådana fall?

Piratpartiet förstår vikten av grundläggande mänskliga rättigheter och friheter på ett sätt som MP inte verkar begripa.
Redan att föreslå ett förbud mot anonymt bloggande tyder på en oerhörd brist på förståelse för det privata, att möjligheten att använda anonymitet är extremt viktigt i ett demokratiskt samhälle.

MP:s toppkandidat Isabella Lövin har varit en av de i den gröna gruppen som kraftigt motarbetat PP:s arbete för integritet på nätet.

MP brukar klaga på att PP inte driver miljöfrågor i EU, men man kan inte göra allt. Man röstar dock i enlighet med den gröna gruppen i alla miljöfrågor, så PP är ändå en grön röst. Det PP bidrar med inom främst IT-området är oerhört viktigt och bl a när det gäller ACTA-avtalet så var det PP:s arbete som ledde till att det stoppades. Amelia utsågs till den femte mest inflytelserika nätaktivisten i världen efter den bedriften.

Så en röst på PP innebär både en röst för medborgerliga rättigheter och miljön, medan en röst på MP är en röst för miljön och delvis emot medborgerliga rättigheter om man ska förenkla det.

Loke
2014-05-07, 12:56
Det får bli MP den här gången.

Opponenterna till MP på det här forumet brukar ofta skriva att det inte gör något vilka åtgärder vi genomför i Sverige - vi påverkar ändå inte växthuseffekten med våra små utsläpp. Och de har ju rätt! De flesta av de värsta miljöproblemen är internationella. Det är därför jag tycker att det är väldigt viktigt att lyfta de gröna partierna internationellt i stället.

Har du någon koll på deras grupp i parlamentet? Jag har typ 0 koll, men jag har för mig att vårat miljöparti förr iaf skilde sig rätt mycket från övriga gröna partier i europa. Haken med miljöpartier är ju att de både kan vara utvecklingsvänliga och liberala (som jag tycker svenska mp i stort är), men också gröna-vågen-människor med riktigt konstiga idéer.

LoveMachine
2014-05-07, 12:56
En bekant berättade idag att hen tänker taktikrösta på Piratpartiet! Egentligen sympatiserar hen ungefär lika mycket med oss och Miljöpartiet, men menar på att eftersom Miljöpartiet *garanterat* kommer in är en röst på oss mer värdefull.

Men om det parti man röstar på inte kommer över 4%-spärren så är den i stort bortkastad och bidrar inte till den slutgiltiga mandatfödelningen. Senast jag kollade låg PP under den gränsen.

r3mpuh
2014-05-07, 14:07
Jag är förbaskat dålig på detta. Har ni bra sidor att tippsa om där jag kan läsa om vilka typer av frågor som arbetas med i europaparlamentet och vilka medel europaparlamentet har för att driva igenom något?
Om jag exempelvis vurmar för frågan om kärnkraftens vara eller icke vara och därför röstar på en person ur ett parti som har en åsikt i linje med min så faller hela mitt röst-resonemang om det visar sig att europaparlamentet inte har någon påverkan i just den frågan.Mellan 60 och 80 procent av allt som passerar riksdagen kommer ifrån EU. Det säger en hel del om hur viktigt just EU-valet är.Så fungerar EU

Med EUs senaste fördrag, Lissabonfördraget, fick Europaparlamentet rätt att ändra i nya EU-lagar. Endast EU-kommissionen får dock lägga nya lagförslag. Beslutet om att införa en ny lag fattas gemensamt av Europaparlamentet och Ministerrådet. Båda måste vara överens. I de allra flesta ärenden – så kallande medbestämmandeärenden – ser vägen till en ny lag ut ungefär som nedan.
http://www.piratpartiet.se/eu-rapport/images/eu.png
Källa: http://www.piratpartiet.se/eu-rapport/index.html#_Toc384987224


Jag har inte bestämt mig ännu. Väger mellan Miljöpiraterna och Piratpartiet. Behöver läsa på vad de vill i EU. Jag gör det direkt, tack för påminnelsen!Vart kan man läsa om vad de olika partierna vill göra i EU?Partiernas EU-valmanifest går att hitta på respektives hemsida.
Dock tycker jag personligen det är mer intressant att veta vad partiet i fråga har åstadkommit de senaste 5 åren i EU och om de hållit vad de lovat. Se t.ex:

Piratpartiet levererar i EU

Under de fem år som gått sedan Piratpartiet kom in i EU-parlamentet har vi uträttat mycket, trots att vi bara haft två av 766 platser. EU-parlamentet ägnar sig nämligen inte så mycket åt pajkastning för och emot en regering, utan diskuterar sakfrågor på djupet. Därför har kunniga och duktiga parlamentariker stora möjligheter att göra skillnad:

Stoppat ACTA-avtalet
Tillsammans med aktivister runt om i Europa spelade Piratpartiet en viktig roll för att EU-parlamentet stoppade ACTA-avtalet. Det var ett handelsavtal som skulle minskat friheten på nätet, gett tullen rätt att rutinmässigt snoka i hårddiskar, mobiltelefoner och fickminnen, och gett film- och musikindustrin ännu fler rättigheter i jakten på fildelare.

Fått stöd för upphovsrättsreform
Piratpartiet anslöt sig i EU-parlamentet till den gröna partigruppen, och har fått hela gruppen att anta Piratpartiets åsikt i upphovsrättsfrågor, t.ex. radikalt kortade skyddstider och att fildelning för eget bruk ska vara laglig. Vi har också samlat ett nätverk av inflytelserika parlamentariker från alla partier som vill arbeta för en radikal reform av upphovsrätten. Som ett resultat av detta förbereder EU just nu en total översyn av upphovsrättslagarna. (Svara gärna på EU:s enkät – det gör skillnad!)

Försvarat skyddet av personuppgifter
I EUs arbete med en ny lagstiftning om personuppgifter (dataskyddsförordningen) har vi arbetat hårt för att slå vakt om allas rätt att själva bestämma över sina personuppgifter. När den svenska regeringen och de flesta andra svenska EU-parlamentariker har vikt sig för lobbyister från den amerikanska regeringen och företag som Google och Facebook har Piratpartiets representanter övertygat många av sina kollegor i parlamentet att stå emot trycket. Hur det slutar avgörs efter EU-parlamentsvalet.

Försvarat rättssäkerheten för misstänka fildelare
Vi lyckades stoppa ett förslag om att internetoperatörer skulle vara skyldiga att stänga av folk från nätet ifall film- och musikindustrin pekade ut dem som fildelare. Våra parlamentariker övertygade tillräckligt många ledamöter från andra partier för att parlamentet skulle stå upp för den självklara principen att man bara ska straffas för brott om man blivit dömd i en rättegång.

I EU-parlamentet har Piratpartiet även:

• Drivit på för att ett bindande direktiv ska garantera att bibliotek, museer och arkiv ska ha rätt att digitalisera och publicera “herrelösa verk”, dvs sådana där det inte går att spåra och och kontakta upphovsmannen.
• Jobbat mot SWIFT-avtalet, som ger amerikanska myndigheter tillgång till alla européers banktransaktioner. Precis som vi varnade för har USAs säkerhetstjänst missbrukat avtalet,
och parlamentet antog nyligen en resolution om att avtalet ska läggas på is.
• Fått genom ett undantag i varumärkeslagstiftningen, som uttryckligen säger att den som äger ett varumärke aldrig kan förbjuda andra att använda det i konstnärliga verk, samhällskritik, produktjämförelser och recensioner.
• Arbetat för att göra EU-parlamentets ställningstaganden om allas tillgång till forskningsresultat kraftfullare, och sett till att parlamentet kräver tydlighet och transparens kring patent och rättighetsskydd för forskningsresultat.
• Jobbat för att stoppa de orimliga avgifterna för mobiltelefoni och mobilsurfande vid utlandsresor, och varit med att driva fram en reglering som sätter maxpriser när man reser utomlands (roamingavgifter).
Drivit fram ett avtal med större undantag i upphovsrätten, som ska göra det lättare att ta fram böcker för synskadade och blinda. Representanter för de synskadades organisationer beskriver detta som mycket värdefullt.
• Varit med och tvingat fram betydligt större transparens för insamlingssällskap (t.ex. STIM och Copyswede), och att alla kreatörer ska få rätt att sprida sina verk under fria och öppna licenser.
• Drivit på för en strategi om digital frihet, som EU nu antagit som en del av sin utrikespolitik.
• Slagits hårt för att motverka de stora teleoperatörernas monopol på internet- och telekommunikation, och arbetat för högsta möjliga hastigheter för Europas internetsatsningar.


Källa: http://euval2014.piratpartiet.se/piratpartiets-arbete-i-eu/

Erik Josefsson som jobbar för PP i Bryssel kandiderade för Miljöpartiet, det tycker jag kan vara intressant att veta för de som väljer mellan MP och PP.

Röstar MP men hade nog röstat PP om MP inte fanns. Tycker att Isabella Lövin har gjort ett sjukt bra jobb och nu kommer hon att bredda sig och ha ett större fokus på de andra miljöfrågorna.Se mitt tidigare inlägg: Låter som en sund inställning stevebc, men varför inte lägga en röst på PP istället i sådana fall?

Piratpartiet förstår vikten av grundläggande mänskliga rättigheter och friheter på ett sätt som MP inte verkar begripa.
Redan att föreslå ett förbud mot anonymt bloggande tyder på en oerhörd brist på förståelse för det privata, att möjligheten att använda anonymitet är extremt viktigt i ett demokratiskt samhälle.

MP:s toppkandidat Isabella Lövin har varit en av de i den gröna gruppen som kraftigt motarbetat PP:s arbete för integritet på nätet.

MP brukar klaga på att PP inte driver miljöfrågor i EU, men man kan inte göra allt. Man röstar dock i enlighet med den gröna gruppen i alla miljöfrågor, så PP är ändå en grön röst. Det PP bidrar med inom främst IT-området är oerhört viktigt och bl a när det gäller ACTA-avtalet så var det PP:s arbete som ledde till att det stoppades. Amelia utsågs till den femte mest inflytelserika nätaktivisten i världen efter den bedriften.

Så en röst på PP innebär både en röst för medborgerliga rättigheter och miljön, medan en röst på MP är en röst för miljön och delvis emot medborgerliga rättigheter om man ska förenkla det.


Men om det parti man röstar på inte kommer över 4%-spärren så är den i stort bortkastad och bidrar inte till den slutgiltiga mandatfödelningen. Senast jag kollade låg PP under den gränsen.PP ökar stadigt innan valet, precis som förra året. Inget tyder på att växtkurvan kommer avta desto närmare valdagen vi kommer, vilket Unibet uppmärksammat.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/10258273_10152420725391197_5331854368323760871_n.j pg

Samtidigt störtdyker Piratpartiet i spelbolaget Unibets odds inför EU-valet. Det ger nu bara 1,62 gånger pengarna för valframgång för Piratpartiet, jämfört med 8 gånger pengarna för några veckor sedan.

stevebc
2014-05-07, 15:21
Har du någon koll på deras grupp i parlamentet? Jag har typ 0 koll, men jag har för mig att vårat miljöparti förr iaf skilde sig rätt mycket från övriga gröna partier i europa. Haken med miljöpartier är ju att de både kan vara utvecklingsvänliga och liberala (som jag tycker svenska mp i stort är), men också gröna-vågen-människor med riktigt konstiga idéer.Läste denna sida: http://www.mp.se/politik/miljo-och-klimat samt Isabella Lövins profil ungefär 5 minuter före jag skrev inlägget (jag personröstar inte på Peter Eriksson). Tyckte det lät ganska vettigt. Ungefär den nivån är jag på.

Jag är ganska orolig för klimatförändringen och andra miljöproblem. Det gör väl att jag lättare faller för ett så svagt parti som MP.

PixelMiner
2014-05-07, 21:26
Enligt SVTs Valkompass (http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt/) så är jag:
PP 79%
C 79%
M 72%
S 70%
MP 70%
JL 67%
V 65%
FP 62%
KD 62%
SD 57%
FI 57%

Andy.da.wohoo
2014-05-07, 21:44
Enligt SVTs valkompass är jag

S: 68%
KD: 61%
C: 60%
FP: 59%
PP 57%
MP 55%
F!: 54%
M: 54%
V: 52%
SD: 40%
JL: 37%

Spännande. Jag funderar för tillfället på MP men är långt ifrån säker.

Herrcules
2014-05-07, 22:02
FP: 64%
S: 55%
C: 53%
MP:52%

Någon av de 4 blir de. Osäker på vilken dock.

Mago
2014-05-07, 22:10
*härdsmälta*

Har känt mig ganska ambivalent både gällande EU-valet och riksdagsvalet och har slukat politik från alla håll och kanter i typ 20 timmar de senaste dagarna. Det blir fan bara värre!

Skatt? Kan gärna tänka mig att betala mycket skatt, men då får det fanimig vara lite valuta för pengarna!! Skolan, sjukvården, arbetsförmedlningen m.m. Ineffektivare skit får man fan leta efter. Privatisera och fixa lite incitament? Ja då svänger vi över åt andra hållet och försöker maximera över..jävla..allt för att pressa ut så mycket stålar som möjligt tills det blir skit för alla förutom de som sitter i toppen av pyramiden.
Vettefan.

Invandring/rörlighet? Ja, fri rörlighet borde vara en självklarhet att sträva efter. Vem gav någon rätten att bestämma var jag eller någon annan ska få befinna mig eller bo? Men hur fan skulle det egentligen bli? Skulle folk dra runt som gräshoppssvärmar och ödelägga den ena blomstrande kulturen efter den andra?
Vettefan.

Kärnkraft? Nää.. Ska vi verkligen ta riskerna? Och var ska vi förvara skiten efter den är använd? Nej, okej. Alternativet då? Kolkraftverk som spyr ut koldioxid i atmosfären?
Vettefan.
*gah!*

stevebc
2014-05-07, 22:14
S och C i toppen med SD, JL, KD och V i botten. Ganska väntat. Kanske är det smartare att lägga en personröst på en grön centrare än schabbla bort det med nätövervakarna MP.

Tricce
2014-05-07, 22:20
*härdsmälta*

Har känt mig ganska ambivalent både gällande EU-valet och riksdagsvalet och har slukat politik från alla håll och kanter i typ 20 timmar de senaste dagarna. Det blir fan bara värre!

Skatt? Kan gärna tänka mig att betala mycket skatt, men då får det fanimig vara lite valuta för pengarna!! Skolan, sjukvården, arbetsförmedlningen m.m. Ineffektivare skit får man fan leta efter. Privatisera och fixa lite incitament? Ja då svänger vi över åt andra hållet och försöker maximera över..jävla..allt för att pressa ut så mycket stålar som möjligt tills det blir skit för alla förutom de som sitter i toppen av pyramiden.
Vettefan.

Invandring/rörlighet? Ja, fri rörlighet borde vara en självklarhet att sträva efter. Vem gav någon rätten att bestämma var jag eller någon annan ska få befinna mig eller bo? Men hur fan skulle det egentligen bli? Skulle folk dra runt som gräshoppssvärmar och ödelägga den ena blomstrande kulturen efter den andra?
Vettefan.

Kärnkraft? Nää.. Ska vi verkligen ta riskerna? Och var ska vi förvara skiten efter den är använd? Nej, okej. Alternativet då? Kolkraftverk som spyr ut koldioxid i atmosfären?
Vettefan.
*gah!*

Det är bara att inse att det inte finns några skräddarsydda partier :/

stevebc
2014-05-07, 22:23
Det är bara att inse att det inte finns några skräddarsydda partier :/Jag tror nog mer på personröster ärligt talat. Det finns människor som man blir mörkrädd av i alla partier, dock verkar de finnas i högre koncentrationer i somliga partier mer än andra.

Valkompassen kan ju vara bra för att filtrera bort partier man inte alls sympatiserar med för vidare efterforskning. Den ger ju även konkreta förslag på politiker som tycker som du. Ett väldigt bra verktyg tycker jag.

Andy.da.wohoo
2014-05-07, 22:38
S och C i toppen med SD, JL, KD och V i botten. Ganska väntat. Kanske är det smartare att lägga en personröst på en grön centrare än schabbla bort det med nätövervakarna MP.

Är MP för nätövervakning alltså? Vet du hur hårt de driver den frågan i så fall?

PixelMiner
2014-05-07, 22:53
Är MP för nätövervakning alltså? Vet du hur hårt de driver den frågan i så fall?

Jag tror att stevebc syftar på Åsa Romsons uttalande om att alla som bloggar borde registreras:

"Den som ansvarar för en blogg kan inte vara anonym. Det måste finnas någon att vända sig till och som tar ansvar för att stänga av den här sajten för att begå brott. Det tycker vi är ett grundläggande krav."
- Åsa Romson i P3 Nyheter 2014-04-15

Detta var ju ett uttalande som snabbt drogs tillbaka. Och MP fick offentligt göra avbön:
http://www.dn.se/valet-2014/mp-ber-om-ursakt-for-bloggutspel/

r3mpuh
2014-05-07, 23:08
Är MP för nätövervakning alltså? Vet du hur hårt de driver den frågan i så fall?MP:s toppkandidat Isabella Lövin har varit en av de i den gröna gruppen som kraftigt motarbetat PP:s arbete för integritet på nätet.

Jag tror att stevebc syftar på Åsa Romsons uttalande om att alla som bloggar borde registreras:

Detta var ju ett uttalande som snabbt drogs tillbaka. Och MP fick offentligt göra avbön: "Den som ansvarar för en blogg kan inte vara anonym. Det måste finnas någon att vända sig till och som tar ansvar för att stänga av den här sajten för att begå brott. Det tycker vi är ett grundläggande krav."
- Åsa Romson i P3 Nyheter 2014-04-15
http://www.dn.se/valet-2014/mp-ber-om-ursakt-for-bloggutspel/Det spelar liksom inte så stor roll att de pudlade när de förstod hur dumt förslaget var. Redan att ens föreslå en sådan inskränkning av yttrandefriheten är så urbota dumt. Efter deras utspel om anonyma bloggar så inser man att mp är populister. De gör utspel som passar samtiden (näthat, trolljägarna osv.) för att sedan backa när de inser att de har folkoppinionen emot sig. Om oppinionen var att jorden är platt så skulle mp alltså förespråka att jorden är platt. Denna typ av politik är inte kapabel att styra. Miljöpartiets främsta tillgång är inte deras ideologi, utan deras namn. Branding på hög nivå, men med sunkigt innehåll.

Oljeblixten
2014-05-07, 23:11
Enligt aftonbladet är jag nog någon sorts väster-f!-nazist. :/

SD75%
JL47%
KD45%
PP43%
S39%
C39%
M37%
V37%
FP34%
MP32%
FI30%

Andy.da.wohoo
2014-05-08, 00:22
r3mpuh, du som är politiskt engagerad inom Piratpartiet kanske kan svara på hur pp står i miljöpolitiken?

Loke
2014-05-08, 00:28
Sitter och researchar personvalslistorna nu, och jag tycker det är så konstigt. Dels är det skitsvårt att hitta vad människorna har för utbildning. Fan, kan inte SVT gräva en smula i det och skriva vad de har examen i, om något?

Sen verkar alla på listorna tjäna så lite. Hur kan en vuxen människa deklarera typ 50 000 år ut och år in? Ok, många tjänar rätt bra också, men det känns lite som att vissa är med på listan i brist på andra jobb.

r3mpuh
2014-05-08, 08:52
r3mpuh, du som är politiskt engagerad inom Piratpartiet kanske kan svara på hur pp står i miljöpolitiken?Vi vill se till att Sverige alltid ska ha tillräcklig elproduktion för att klara elbehovet för våra kalla vintrar. Ett väl utbyggt elnät så att alla kan få den el de behöver. Samtidigt ska vi både på nationell och EU-nivå jobba för omställning till hållbar energiproduktion.

På kort sikt ska fossila bränslen fasas ut under kontrollerade former och ersättas med andra energikällor för att garantera tillgången på den energi samhället behöver. På lång sikt ska vi verka för ett mer hållbart utnyttjande av energi och resurser.

Ökad forskning på miljövänliga och säkra energiformer för att garantera fortsatt tillräcklig tillgång till energi även i framtiden. Sverige ska inte ha förbud mot forskning om någon energiform.

För att undvika onödiga förluster vid överföring ska elproduktionen byggs ut i de delar av landet där det finns underskott av el. För att stimulera hushållsnära småskaliga kraftverk införs nettodebitering av el på månadsbasis.

All elproduktion ska så långt det går omges av en teknikneutral lagstiftning gällande t.ex. säkerhet, försäkringar, miljöpåverkan, omhändertagande av avfall, utsläpp, avveckling och skatter. Därmed kommer kärnkraftens framtid att avgöras av försäkringsbolagens värdering av teknikens risker, istället för av infekterade politiska långbänkar.

Framtidens energinät behöver byggas på öppna infrastrukturer med transparens, öppna standarder och ge plats för privatpersoner att bestämma över sin konsumtion och hantera privata data om denna. Anonymitet och kontroll över personliga data ska inte tillåtas kosta extra.

För att elpriser ska hållas låga året om ska ägardirektivet till det statligt ägda Vattenfall ändras, så att det framgår att Vattenfall bör se till att hålla låga och stabila elpriser istället för att ge ägaren enorma vinster.

För övrigt så röstar vi i enlighet med den gröna gruppen på EU-nivå i alla miljöfrågor. Bifogar även den delen av vårat partiprogram: Hållbar miljö och energiförsörjning

Det moderna samhället riskerar att utsätta miljön för påfrestningar, såsom utsläpp av skadliga ämnen och samhällspåverkan som skadar ekologiska samband i naturen och riskerar människans möjligheter att i framtiden tillgodogöra sig naturens resurser. Det betyder inte att världen oundvikligen går mot en miljökatastrof: Teknisk utveckling och förnuftig användning av resurser ger oss många möjligheter att minska påfrestningarna på miljön. Piratpartiet vill därför att mer resurser läggs på forskning och teknikutveckling för att bättre förstå och bättre kunna hantera olika hot mot miljön.

Mycket av vår påverkan på miljön kommer från vårt sätt att använda energi. Eftersom Sverige är ett land med bistert klimat och en stor industri är vi beroende av en effektiv och säker tillgång på energi. Detta gör det ännu mer angeläget att få till en långsiktigt hållbar energiförsörjning.

13.1 Minskad energiförbrukning för uppvärmning och resande

Det går att minska energislöseri och användningen av fossila bränslen för att värma upp bostäder och andra lokaler. Vi vill därför ge stöd till fortsatt utveckling av energismart byggande, och använda ekonomiska incitament för att minska användningen av fossila bränslen till uppvärmning. Till exempel vill vi se ett fortsatt stöd till värmepumpar.

Mycket energi går åt till resor. Vi vill minska onödigt resande genom att offentliga och andra arbetsgivare stimulerar hemjobb och telekonferenser. Cyklar ska prioriteras och cykelbanor byggas, både i städer och mellan orter. System för att gratis låna cyklar ska utvecklas.

Energiförbrukningen kan också minska om en större andel av resandet sker i kollektivtrafik. Vi vill se en kraftigt utbyggd lokal och regional kollektivtrafik. Denna måste både bli attraktivare, och kunna svälja fler passagerare. Där så behövs byggs system med större kapacitet än dagens, som spårvagn, tunnelbana och pendeltåg. Statligt stöd ska ges till kommuner och landsting som vill investera i infrastruktur för bättre kollektivtrafik. Även mellan städerna bör kollektivtrafiken förbättras. Vi vill ha en tätare och snabbare tågtrafik mellan våra större städer och tätorter. Ett rikstäckande system för biljetter inom all slags kollektivtrafik ska utvecklas.

13.2 Miljövänligare energikällor

På sikt behövs ett betydligt mer hållbart utnyttjande av energi och resurser än idag. Vi vill successivt fasa ut fossila bränslen helt, och ersätta dem med andra energikällor. Arbetet för en omställning till en mer hållbar energiproduktion måste ske på alla politiska nivåer, från kommun över nationalstat till EU och FN.

Även om det redan idag finns många energislag som kan användas behövs en ökad forskning och utveckling kring miljövänliga och säkra energiformer för att på kort sikt göra dessa effektivare och billigare, och på lång sikt garantera tillräcklig tillgång till miljövänlig energi. Till exempel bör man stödja forskning och utveckling av hållbara biobränslen.

13.3 Miljögifter, havsmiljö och regnskogar

Miljögifter kan skapa stora problem både för människa, ekosystem och djurarter. Nya kemikalier, och nya former av redan befintliga kemikalier (t ex nanofibrer och -partiklar), ska genomgå nogranna tester för att säkerställa att det är liten risk för att de kan skada människor eller natur, innan de får börja användas.

Genmodifierade grödor ska vara tillåtna under reglerade former ämnade åt att trygga ekosystemets säkerhet.

Nedskräpningen av världens hav med giftiga kemikalier, olja och plast är ett allvarligt problem som måste åtgärdas.

Skövlingen av regnskogar utarmar den biologiska mångfalden och våra gemensamma framtida genetiska resurser. Piratpartiet anser därför att skyddet av regnskogarna bör stärkas.

13.4 En effektiv och modern elproduktion

Det är viktigt att Sverige alltid har tillräcklig elproduktion för att säkert klara elbehovet under kalla vintrar., och att elnätet är så väl utbyggt att alla kan få den el de behöver. Alla ska ha rätt att få el indragen i sitt permanentboende. För att minska sårbarhet och förluster vid transporter ska elproduktionen främst byggas ut i de delar av landet där det finns underskott av el.

Offentligt ägda elbolag ska prioritera billig el till Sveriges befolkning framför höga vinster och äventyrlig expansion på utländska marknader. För att stimulera småskalig elproduktion vill vi införa nettodebitering av el, så att man får betalt respektive betalar för skillnaden mellan det man levererar och konsumerar.

Vi tycker inte det är politikernas sak att besluta exakt vilka typer av kraftverk som ska byggas, men däremot att slå fast grundläggande spelregler. Vi vill därför att lagstiftningen kring elproduktion ska vara teknikneutral, och behandla alla energislag lika vad gäller exempelvis säkerhet, försäkringar, omhändertagande av avfall och ansvar vid utsläpp. Sverige ska inte ha förbud mot forskning.

Framtidens energinät behöver byggas på öppna infrastrukturer. Ledstjärnor ska därvid vara transparens, öppna standarder och konsumenternas rätt att bestämma både över sin konsumtion och över sina privata data om denna konsumtion. Elbolagen ska inte ha rätt att ta extra betalt för anonymitet och kontroll över privata data.

För att detta ska kunna förverkligas behöver elnätet successivt byggas ut, moderniseras och anpassas till nya krav.

Självklart är vi svenska medborgare även intresserade av vad våra folkvalda ledamöter Christian Engström(PP) & Amelia Andersdotter(PP)har uträttat i EU under 2009-2014 och rekommenderar därför starkt att läsa den 68-sidiga Eu-rapporten om deras arbete i Europaparlamentet 2009-2014: http://www.piratpartiet.se/eu-rapport/index.html Bifogar åtminstonde ett sammandrag av den annars:

• Christian Engström och Amelia Andersdotter har varit lika aktiva som de svenska europaparlamentarikerna i genomsnitt sett till mätbara parlamentariska aktiviteter.
• Piratpartiets ledamöter har varit klart bäst på att informera och kommunicera med medborgarna över internet.
• Christian och Amelia har fokuserat på ett färre antal politikområden. De har hållit sina vallöften genom att nära följa den agenda de kommunicerade före valet 2009.
• De har visat det starkaste stödet för digitala fri- och rättigheter under omröstningarna, enligt oberoende statistik. I övrigt har de röstat som ett mittenparti.
• Det fokuserade arbetet, ett högt relativt inflytande via den gröna partigruppen och intensiv kommunikation över internet har gjort det möjligt för Christian och Amelia att påverka i sakfrågor i högre grad än europaparlamentariker i genomsnitt.
• En viktig framgång var att den gröna gruppen antog Piratpartiets plattform om upphovsrätt och fildelning som gruppens gemensamma program.
• Christian och Amelia har förändrat politiken i en rad viktiga frågor, bland annat dessa:
• Gjort en avgörande insats för att stoppa ACTA
• Infört bindande regler för nätneutralitet i förslaget om en Uppkopplad kontinent
• Försvarat internetanvändarnas rättigheter i Telekompaketet
• Stärkt skyddet för personuppgifter och säkrat yttrandefriheten i Dataskyddsförordningen
• Ökat transparensen och tillgången på kultur i Direktivet om kollektiv förvaltning av upphovsrätt
• Förbättrat synskadades tillgång till böcker genom att bana väg för WIPOs avtal för synskadade
• Infört en unik garanti för yttrandefrihet i Varumärkespaketet

TomasB
2014-05-08, 09:04
Helvete vad Sverigedemokrater det finns här på Kolo. Intresserad av att höra vad ni vill att SD ska göra i EU parlamentet?

XXXL
2014-05-08, 09:14
Helvete vad Sverigedemokrater det finns här på Kolo. Intresserad av att höra vad ni vill att SD ska göra i EU parlamentet?

Samma sak som i riksdagsvalet, röra om i grytan.

Fordon
2014-05-08, 09:21
Samma sak som i riksdagsvalet, röra om i grytan.

Så du bryr dig egentligen inte alls om deras politik utan vill mest ha någon som inte håller med, bara för att?

mela
2014-05-08, 09:26
Så du bryr dig egentligen inte alls om deras politik utan vill mest ha någon som inte håller med, bara för att?

Det undrar jag med och om de tänkt ingå i ett samarbete med Front National ifrån Frankrike som det var snack om. Dansk Folkeparti vill inte ha ett samarbete med sD tydligen så vilken partigrupp ska SD sitta i?

Desertrat
2014-05-08, 09:29
Sverigedemokrat-nazisterna fick inte min röst i alla falll, inga nazidjävl.... i EU!

4623
2014-05-08, 09:30
Sverigedemokrat-nazisterna fick inte min röst i alla falll, inga nazidjävl.... i EU!

Nu ska jag ta mig tid att rösta på SD bara för det.

Desertrat
2014-05-08, 09:43
Nu ska jag ta mig tid att rösta på SD bara för det.
Tur att jag troligen kommer att få I-551 automatiskt i och med att min kommande man är amerikansk medborgare....

tp_88
2014-05-08, 09:46
Ja, för om SD får 1 plats av 766 i EU-parlamentet så dröjer det max 5år innan WWII upprepas.

http://stickerish.com/wp-content/themes/mio/sp-framework/timthumb/timthumb.php?src=http://stickerish.com/wp-content/uploads/2011/09/TrueStoryBlackTextSS.png&h=500&w=500&zc=2&q=100&a=c&s=&f=&cc=&ct=

mela
2014-05-08, 09:51
Sverigedemokrat-nazisterna fick inte min röst i alla falll, inga nazidjävl.... i EU!

Men chilla. Herregud!

WHITEFOLKS
2014-05-08, 09:58
Desertrat håller färgen med öppet sinne och tolerans :)

Desertrat
2014-05-08, 10:14
Desertrat håller färgen med öppet sinne och tolerans :)

...eller så har jag lärt mig något av historien, ALDRIG MER!

Desertrat
2014-05-08, 10:17
Ja, för om SD får 1 plats av 766 i EU-parlamentet så dröjer det max 5år innan WWII upprepas.

http://stickerish.com/wp-content/themes/mio/sp-framework/timthumb/timthumb.php?src=http://stickerish.com/wp-content/uploads/2011/09/TrueStoryBlackTextSS.png&h=500&w=500&zc=2&q=100&a=c&s=&f=&cc=&ct=

Problemet är att SD är bara ett av partierna i den smutsbruna sörjan av rasistiska och nazistiska partier i kommissionen i så fall....

WHITEFOLKS
2014-05-08, 10:19
...eller så har jag lärt mig något av historien, ALDRIG MER!

Vad har du lärt dig? Att hat är bra?

mela
2014-05-08, 10:21
Problemet är att SD är bara ett av partierna i den smutsbruna sörjan av rasistiska och nazistiska partier i kommissionen i så fall....

I kommissionen? Nej du. De kan möjligtvis få nån stol i parlamentet men inte i kommissionen.

tp_88
2014-05-08, 11:16
Problemet är att SD är bara ett av partierna i den smutsbruna sörjan av rasistiska och nazistiska partier i kommissionen i så fall....
När du skrev "Definitivt INTE SD........ Vill gärna överleva........." så lät det inte riktigt så.

Newsflash doe: SD är varken ett nazistiskt eller rasistiskt parti. Och, som sagt, varken SD eller någon som företräder ett nazistiskt parti kommer ta plats i kommissionen.

TomasB
2014-05-08, 11:29
...eller så har jag lärt mig något av historien, ALDRIG MER!

Jag tror du behöver några fler historielektioner i så fall. Jag är alltså inte alls SD:are och vill inte ha dem i riksdagen eller EU parlamentet. Men något mer nyanserad än du då - uppenbarligen.

Jag är betydligt mer rädd för vänster-fascismen i Sverige. Bara gårdagens uppdrag granskning gör mig BETYDLIGT mer rädd för vänstern än högern (efter samma typ av inslag om högern veckan innan).

benya
2014-05-08, 11:32
När du skrev "Definitivt INTE SD........ Vill gärna överleva........." så lät det inte riktigt så.

Newsflash doe: SD är varken ett nazistiskt eller rasistiskt parti. Och, som sagt, varken SD eller någon som företräder ett nazistiskt parti kommer ta plats i kommissionen.

Vad är SDs huvudpunkter i deras EU-politik?
VArför ska man rösta på SD mer än bara mindre tiggare och presumtivt mindre organiserad/vanlig brottslighet?

tp_88
2014-05-08, 11:34
Vad är SDs huvudpunkter i deras EU-politik?
VArför ska man rösta på SD mer än bara mindre tiggare och presumtivt mindre organiserad/vanlig brottslighet?
Varför frågar du mig det? http://lmgtfy.com/?q=SD+EU-politik

benya
2014-05-08, 12:02
Varför frågar du mig det? http://lmgtfy.com/?q=SD+EU-politik

var mer iontresserad av hur folk tänker kring det och motiverar sitt val av SD till eu =)

tp_88
2014-05-08, 12:15
var mer iontresserad av hur folk tänker kring det och motiverar sitt val av SD till eu =)
Det klassiska. Man håller inte med om bilden att SD är dötsnazister och säger något kritiskt om invandringspolitiken. Alltså; man måste vara Sverigedemokrat. Tröttsamt och faktiskt en smula skrämmande.

Jag har deltagit i 7 val vad jag kan minnas och aldrig röstat på SD.

4623
2014-05-08, 12:17
var mer iontresserad av hur folk tänker kring det och motiverar sitt val av SD till eu =)

De som röstar på SD tänker förmodligen mer än de som röstar på låt säga vänsterpartiet.

benya
2014-05-08, 12:18
Det klassiska. Man håller inte med om bilden att SD är dötsnazister och säger något kritiskt om invandringspolitiken. Alltså; man måste vara Sverigedemokrat. Tröttsamt och faktiskt en smula skrämmande.

Jag har deltagit i 7 val vad jag kan minnas och aldrig röstat på SD.

Huh? jag tycker SD absolut inte är nazister
Rasister går att diskutera

Men jag var mer nyfiken på hur folk resonerande kring SD i relation till EU, och varför man lägger sin röst på dem

Herrcules
2014-05-08, 12:21
De som röstar på SD tänker förmodligen mer än de som röstar på låt säga vänsterpartiet.

Hur tänkte du där? Utveckla!

4623
2014-05-08, 12:23
Hur tänkte du där? Utveckla!

De som röstar på SD har med stor sannolikhet identiferat saker de anser vara problem. SD har en plan för hur dessa problem ska lösas.

Vänsterfalangen har noll verklighetsförankring.

tp_88
2014-05-08, 12:24
Huh? jag tycker SD absolut inte är nazister
Rasister går att diskutera

Men jag var mer nyfiken på hur folk resonerande kring SD i relation till EU, och varför man lägger sin röst på dem
Så du menar att du citerar folk på måfå för att fråga dem hur de motiverar sitt val av SD trots att du inte tror att de röstar på SD? Makes sense.

benya
2014-05-08, 12:52
Så du menar att du citerar folk på måfå för att fråga dem hur de motiverar sitt val av SD trots att du inte tror att de röstar på SD? Makes sense.

LOL nej missförstånd
Hade för mig att du var SDare, därav citerade jag och riktade frågan till dig :)

TomasB
2014-05-08, 12:52
De som röstar på SD har med stor sannolikhet identiferat saker de anser vara problem. SD har en plan för hur dessa problem ska lösas.

Vänsterfalangen har noll verklighetsförankring.

Jag tror iofs vänstern har identifierat saker de anser är problem precis som Sverigedemokrater har identifierat (andra) saker som de anser är problem.

Vem som är mest eller minst verklighetsförankrad vette fan dock. Personligen tycker jag bägge läger förenklar väldigt mycket och missar stora delar av helheten.

Jag vill dock gärna veta vad SD-röstare (eftersom det finns så jäkla många härinne) - vill uppnå i EU-parlamentet. (Vill de att fler länder ska solidariskt ta emot flyktingar, eller vill de att ingen skall göra det? Vill man att SD ska driva några andra frågor?)

4623
2014-05-08, 13:01
Jag tror iofs vänstern har identifierat saker de anser är problem precis som Sverigedemokrater har identifierat (andra) saker som de anser är problem.

Vem som är mest eller minst verklighetsförankrad vette fan dock. Personligen tycker jag bägge läger förenklar väldigt mycket och missar stora delar av helheten.

Jag vill dock gärna veta vad SD-röstare (eftersom det finns så jäkla många härinne) - vill uppnå i EU-parlamentet. (Vill de att fler länder ska solidariskt ta emot flyktingar, eller vill de att ingen skall göra det? Vill man att SD ska driva några andra frågor?)

Jag tycker nog Sverigedemokraterna har en mer konkret bild. Men att båda partierna inte tänker längre än näsan räcker är en sak som är säkert.

Personligen blir jag mer och mer sugen på att rösta på SD. Detta på grund av alla idioter som anser sig ha rätt att förstöra för dem och människor som sympatiserar med dem. Hade Alliansen inte varit så svag hade SD definitivt fått min röst.

tp_88
2014-05-08, 13:05
LOL nej missförstånd
Hade för mig att du var SDare, därav citerade jag och riktade frågan till dig :)
Med tanke på vad du anser att SD är och vad de står för så bör du kanske tänka lite på hur lättvindigt du klistrar SD-stämpel på folk, just sayin'.
Jag vill dock gärna veta vad SD-röstare (eftersom det finns så jäkla många härinne) - vill uppnå i EU-parlamentet. (Vill de att fler länder ska solidariskt ta emot flyktingar, eller vill de att ingen skall göra det? Vill man att SD ska driva några andra frågor?)
Jag tror att du överskattar hur mycket folk verkligen tänker på sitt röstande, SDare såväl som andra. Om jag tillåter mig att gissa så handlar det om ett vagt "ta hem makten från EU", lägre EU-avgift, begränsad rörlighet (tullar, arbetskraft osv). Ang. flyktingar så gissar jag att de i första hand vill ha färre till Sverige, och säkerligen även till EU i andra hand.

TomasB
2014-05-08, 13:08
Jag tror att du överskattar hur mycket folk verkligen tänker på sitt röstande, SDare såväl som andra. Om jag tillåter mig att gissa så handlar det om ett vagt "ta hem makten från EU", lägre EU-avgift, begränsad rörlighet (tullar, arbetskraft osv). Ang. flyktingar så gissar jag att de i första hand vill ha färre till Sverige, och säkerligen även till EU i andra hand.

Du har naturligtvis rätt. Tänkte mest om någon tänkt igenom detta ordentligt.

Desertrat
2014-05-08, 13:20
Du har naturligtvis rätt. Tänkte mest om någon tänkt igenom detta ordentligt.

Mitt val var mycket noga.
Europaparlamentet kan köra över riksdagen precis när fan dem vill.
och vill jaga ut högerspöket ut ur dem lokalerna

TomasB
2014-05-08, 13:30
Mitt val var mycket noga.
Europaparlamentet kan köra över riksdagen precis när fan dem vill.
och vill jaga ut högerspöket ut ur dem lokalerna

Jag tror du måste läsa mer än bara historia. Europa är ingen federal stat.

Desertrat
2014-05-08, 13:38
Jag tror du måste läsa mer än bara historia. Europa är ingen federal stat.

Aldrig hört om överstatlig lagstiftning?

stevebc
2014-05-08, 13:38
Mitt val var mycket noga.
Europaparlamentet kan köra över riksdagen precis när fan dem vill.
och vill jaga ut högerspöket ut ur dem lokalernaInte för att hoppa på bandvagnen att kritisera dina inlägg nu, men jag börjar bli ganska trött på att man kallar SD "extremhöger" eller "högerspöket". Det är inte så att främlingsfientlighet är starkt förknippat med liberalism.

Främlingsfientlighet och rasism ligger på en helt annan skala som inte har med höger- eller vänsterpolitik att göra. Det finns inga högerpartier i Sverige som sympatiserar med SD och det är inte så att man är mer främlingsfientlig ju mer liberal man är.

TomasB
2014-05-08, 13:56
Aldrig hört om överstatlig lagstiftning?

Jo? Men det är rätt långt från Costa v ENEL och "köra över riksdagen när fan de vill". Se t.ex. Schweiz lagstiftning om fri rörlighet inom EU. Det är en nationell lag i direkt konflikt med EU lagar.

Sen blir det rätt tramsigt med ditt tjat om "högerspöken" som om nazismen på allvar vore ett problem i EU. De utmaningar vi står inför i Sverige och på EU nivå är betydligt fler än att Sverigedemokraterna vill ha färre invandrare i Sverige.

Har du varit i andra länder i Europa än Sverige? Tycker du på allvar att Grekland, Tyskland, Frankrike och andra Europeiska länders största problem är rasism?

ducedo
2014-05-08, 13:58
Europa är ingen federal stat.

Ännu. Vissa partier som t.ex. MP samarbetar med är för ett EU med federala stater. Om jag förstått det rätt så ingår även PP i samarbetet men någon med bättre koll får gärna reda ut hur det ligger till.

Relaterat: http://www.svtplay.se/video/2022206/del-8

Nordenator
2014-05-08, 19:09
PP i EU, men det blir M i riksdagsvalet.

Thelvino
2014-05-08, 22:07
Ja, många partier i gröna gruppen är mer för att EU ska bli federalt. Detta för att de vill ha mer politik liknande den som de själva driver och EU parlamentet är mer vettigt än vad deras nationella parlament är. De får inget gehör för grön politik i sina hemländer men i EU parlamentet så får man igenom bra saker.

Men so what liksom. Det är fördragen och konstitutionen som styr vad parlamentet får besluta om.

Sist jag pratade med Erik Josefsson om Lövins inställning i upphovsrätt etc. Så sa han att hon blivit bättre och att samarbetet var bra nu.
Nej MP är inte för övervakning på nätet. De försökte göra ett utspel angående förtal och näthat. De ändrade sig (de hade aldrig fått med sig kongressen på ett sånt förslag ändå). Men Gud vad man skämdes när de kom med utspelet.

Thelvino
2014-05-08, 22:34
Har du någon koll på deras grupp i parlamentet? Jag har typ 0 koll, men jag har för mig att vårat miljöparti förr iaf skilde sig rätt mycket från övriga gröna partier i europa. Haken med miljöpartier är ju att de både kan vara utvecklingsvänliga och liberala (som jag tycker svenska mp i stort är), men också gröna-vågen-människor med riktigt konstiga idéer.

Som jag skrev innan på mobilen så skiljer de sig åt att många i gröna gruppen är mer för en federal stat. Sen är de lite mer drogliberala men jag vet inte exakt hur det yttrar sig. Det är inga "gröna-vågen-människor" på listan förrän på plats 25. Det finns 20 svenska platser i EU-parlamentet så det är rätt lugnt att rösta på MP om man är rädd för gröna vågen människor. ^^

Men om det parti man röstar på inte kommer över 4%-spärren så är den i stort bortkastad och bidrar inte till den slutgiltiga mandatfödelningen. Senast jag kollade låg PP under den gränsen.

Rösta på det ditt samvete säger. Tänk om det är många som låter bli att rösta pga den orsaken så åker partiet ut.. (lätt för mig att säga när min MP röst inte är speciellt osäker.)

Låter som en sund inställning stevebc, men varför inte lägga en röst på PP istället i sådana fall?

Piratpartiet förstår vikten av grundläggande mänskliga rättigheter och friheter på ett sätt som MP inte verkar begripa.
Redan att föreslå ett förbud mot anonymt bloggande tyder på en oerhörd brist på förståelse för det privata, att möjligheten att använda anonymitet är extremt viktigt i ett demokratiskt samhälle.

MP:s toppkandidat Isabella Lövin har varit en av de i den gröna gruppen som kraftigt motarbetat PP:s arbete för integritet på nätet.

MP brukar klaga på att PP inte driver miljöfrågor i EU, men man kan inte göra allt. Man röstar dock i enlighet med den gröna gruppen i alla miljöfrågor, så PP är ändå en grön röst. Det PP bidrar med inom främst IT-området är oerhört viktigt och bl a när det gäller ACTA-avtalet så var det PP:s arbete som ledde till att det stoppades. Amelia utsågs till den femte mest inflytelserika nätaktivisten i världen efter den bedriften.

Så en röst på PP innebär både en röst för medborgerliga rättigheter och miljön, medan en röst på MP är en röst för miljön och delvis emot medborgerliga rättigheter om man ska förenkla det.

Att MP inte förstår grundläggande mänskliga rättigheter? Lite skärpning va. Sen köper du högerns påståenden om "anonyma bloggar" det var inte riktigt så det var. MP har konsekvent röstat emot övervakningslagar och gjorde detta långt innan PP existerade.

Lövin och samarbetat har blivit mycket bättre under åren. Men om vi ska ha en PP vs MP diskussion. Då kan du förklara för oss varför Erik Josefsson som jobbar för Piratpartiet i EU-parlamentet väljer att kandidera för MP istället för PP?

MP klagar inte speciellt mycket på PP. Vi har ett samarbete där ni röstar som vi gör. Inte mycket att klaga på där inte. PP är bra och Amelia är bra. Ser gärna henne i parlamentet. Din förenkling är väldigt färgad.



S och C i toppen med SD, JL, KD och V i botten. Ganska väntat. Kanske är det smartare att lägga en personröst på en grön centrare än schabbla bort det med nätövervakarna MP.

MP är inte för nätövervakning och de kandidaterna vi har i EU-valet är väldigt tydligt emot övervakning. Centerpartisterna är ju ändå de som röstat för övervakningslagarna i Sverige, plus att de är lite sämre på miljöområdet.

C.E.J.
2014-05-09, 13:25
Ursäkta min okunskap, men varför måste man ge mer makt åt EU bara för att man vill pressa en viss fråga? Ponera att Sverige inte är med i EU men EU driver igenom en lag (?) som ska gälla för alla EU-länder, som Sverige tycker är bra, något miljörelaterat kanske. Vad är då problemet med att Sverige inför samma lag att gälla Sverige? Jag köper inte argumentet att vi skulle ha mer inflytande iom ett medlemskap. Och hey, för varje område där vi har inflytande och lyckas få till EU-vid legislering verkar det finnas tio områden där vi inte har inflytande och istället resulterar i att vi känner att EU tvingar på oss saker vi inte vill ha, mer konservativ "familjepolitik" t.ex.

Om EU beslutar att alla EU-medborgare ska få röra sig fritt i hela EU, och Sverige tycker det är en bra idé, varför måste vi vara med i EU, varför kan vi inte bara besluta i vår egen riksdag att medborgare i de länder som är med i EU får komma till Sverige bäst de vill?

States' Rights 2014.

mela
2014-05-11, 12:39
Är fortfarande i valet och kvalet mellan C och M till EU. Frågan är om jag vill rösta kristdemokratiskt konservativt eller liberalt.

Liberalerna (C): För EUs förenta stater, positiva till EU och Euron.

De konservativa (M) är också EU och Euro-positiva. Men för mer företagande.

Någon som har lätt koll på exakta skillnader mellan partigrupperna? Hjälper ju inte så mycket vad de svenska partierna i sig vill, måste ju se hur paetigrupperna i EU är.

stevebc
2014-05-11, 15:32
MP är inte för nätövervakning och de kandidaterna vi har i EU-valet är väldigt tydligt emot övervakning. Centerpartisterna är ju ändå de som röstat för övervakningslagarna i Sverige, plus att de är lite sämre på miljöområdet.Vad har dom emot anonyma bloggar då?

De vill ju ta bort anonymiteten på nätet för att komma åt näthatet. Jag förstår exakt varför och sympatiserar med det, men för mig så är det inte värt det. Jag tycker att folk ska få skriva vad de vill på nätet, och om det inte är nåt man själv gillar eller stödjer, så är det bara att klicka bort hemsidan eller surfa vidare.

Thelvino
2014-05-11, 16:13
Vad har dom emot anonyma bloggar då?

De vill ju ta bort anonymiteten på nätet för att komma åt näthatet. Jag förstår exakt varför och sympatiserar med det, men för mig så är det inte värt det. Jag tycker att folk ska få skriva vad de vill på nätet, och om det inte är nåt man själv gillar eller stödjer, så är det bara att klicka bort hemsidan eller surfa vidare.

Fast man får inte skriva vad man vill på nätet nu heller. Grejen var att man ville ha något som gjorde att även förtal ingår i BBS-lagen.

"Vi vill även göra ett tillägg i den så kallade “BBS-lagen”, Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Syftet med lagen är att fastställa ansvar för den som tillhandahåller tjänsten att hålla uppsikt över anslagstavlan och ta bort meddelanden som uppenbart utgör uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografi, olaga våldsskildring eller meddelanden där den postande användaren uppenbart gjort intrång i upphovsrätten. Vårt förslag går ut på är att lägga till “förtal” i listan ovan. "

http://news.cision.com/se/miljopartiet-de-grona/r/fortydligande-efter-inslag-i-sveriges-radio-om-anonyma-bloggar,c9569541

Från början hade man en annan text med, men den strider emot alla annan politik vi för på området. De var ett förhastat förslag som inte var förankrat någonstans. Nu finns det inget mer förslag än att man lägger till förtal i ovan nämnda text. Fast det har inget med EU-parlamentsvalet att göra. Det är en fråga för riksdagen.

kalle_banan
2014-05-11, 16:28
Jag har inte läst igenom tråden så någon kan ha länkat den här debatten, men den är värd en länkning i vilket fall.

Amelia Andersdotter (PP) sopar mattan med Sara Skyttedal (KDU) i den här debatten. Sara svänger sig med fina ord om integritet och sånt medan Amelia fullkomligt äger henne i sakfrågorna. Det är 11 minuters ren njutning.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5853498

Jag kommer att rösta på piratpartiet, jag har inte sett något parti som talat klarspråk på samma sätt som dom. Dom skiter i att stryka alla andra medhårs utan säger sanningen utan att linda in sig i politiska krångeltermer. Och framförallt för dom en politik som jag tycker är bra!

stevebc
2014-05-11, 16:54
Fast man får inte skriva vad man vill på nätet nu heller. Grejen var att man ville ha något som gjorde att även förtal ingår i BBS-lagen.

"Vi vill även göra ett tillägg i den så kallade “BBS-lagen”, Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Syftet med lagen är att fastställa ansvar för den som tillhandahåller tjänsten att hålla uppsikt över anslagstavlan och ta bort meddelanden som uppenbart utgör uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografi, olaga våldsskildring eller meddelanden där den postande användaren uppenbart gjort intrång i upphovsrätten. Vårt förslag går ut på är att lägga till “förtal” i listan ovan. "

http://news.cision.com/se/miljopartiet-de-grona/r/fortydligande-efter-inslag-i-sveriges-radio-om-anonyma-bloggar,c9569541

Från början hade man en annan text med, men den strider emot alla annan politik vi för på området. De var ett förhastat förslag som inte var förankrat någonstans. Nu finns det inget mer förslag än att man lägger till förtal i ovan nämnda text. Fast det har inget med EU-parlamentsvalet att göra. Det är en fråga för riksdagen.Jaså OK! Det kan ju vara bra att veta.

Jo, det är sant. Men man kan ju tänka sig att den policy man för i Sverige även kommer bedrivas inom EU.

Thelvino
2014-05-11, 17:01
Ja jag försvarar inte den första texten de hade. Fattar inte hur de kunde gå ut med ett sånt ogenomtänkt förslag.

Kan svara generellt på ditt sista stycke:
Nja, till en viss del kan man tänka så. Men det beror på om man anser att besluten ska fattas på EU-nivå. Många svenska parlamentariker röstar nej till förslag som de egentligen gillar för att de tycker att beslutet ska fattas på nationell nivå. (Det gäller alla partier.)

Armed Dingo
2014-05-11, 19:57
Jag har inte läst igenom tråden så någon kan ha länkat den här debatten, men den är värd en länkning i vilket fall.

Amelia Andersdotter (PP) sopar mattan med Sara Skyttedal (KDU) i den här debatten. Sara svänger sig med fina ord om integritet och sånt medan Amelia fullkomligt äger henne i sakfrågorna. Det är 11 minuters ren njutning.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5853498

Jag kommer att rösta på piratpartiet, jag har inte sett något parti som talat klarspråk på samma sätt som dom. Dom skiter i att stryka alla andra medhårs utan säger sanningen utan att linda in sig i politiska krångeltermer. Och framförallt för dom en politik som jag tycker är bra!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/Amelia_Andersdotter_pirat.jpg/640px-Amelia_Andersdotter_pirat.jpg
Arya Stark *cupid**cupid**cupid*

tp_88
2014-05-12, 16:16
När kommer medias kritiska granskning av F!s gravt ojämställda kandidatlistor etc? Jag vet inte men jag gissar att medlemsantal etc heller inte är så särskilt jämställda.

Med tanke på hur ofta skillnader av den här typen påpekas kring andra partier, inte minst SD, så kan man ju tycka att det i det här fallet verkligen borde pratas om det, eftersom överrepresentationen totalt saknar motstycke. Dessutom från ett i det närmaste enfrågeparti vars fråga är, just det, jämställdhet.

Till EU är det 0% män som fått plats på kandidatlistan.

eternallord
2014-05-12, 16:28
Är fortfarande i valet och kvalet mellan C och M till EU. Frågan är om jag vill rösta kristdemokratiskt konservativt eller liberalt.

Liberalerna (C): För EUs förenta stater, positiva till EU och Euron.


Det var en intressant syn på "liberalt".

Armed Dingo
2014-05-12, 19:13
franska front national med djupa rötter i antisemitism förbereder nu tillsammans med sverigedemokraterna, österrikiska frihetspartiet, belgiska vlaams belang, holländaren geert wilders parti pvv med flera en framtida politisk grupp i europaparlamentet. lyckas de mobilisera kommer de att gå från en grupp högljudda politiker med ett mycket litet parlamentariskt inflytande till en politisk grupp som blir en maktfaktor att räkna med och som kommer att kunna ha stor påverkan på europaparlamentets lagstiftningsarbete.

gött!!!!!!!!!

mela
2014-05-12, 19:21
Det var en intressant syn på "liberalt".

Gruppen heter liberalerna nånting. Inte jah som definierat dem.

PixelMiner
2014-05-12, 20:26
Danska Folketingets reklamfilm för att man skall gå och rösta:
ltvV7_-6GUw

Galna danskar! Något säger mig att F! skulle fått fullständigt spel om riksdagen hade producerat en liknande film i Sverige. :laugh:

Alfers
2014-05-12, 21:00
Danska Folketingets reklamfilm för att man skall gå och rösta:

Galna danskar! Något säger mig att F! skulle fått fullständigt spel om riksdagen hade producerat en liknande film i Sverige. :laugh:

Så jävla bra! Jag vill ha en långfilm.

Jag röstade på junilistan senast, blir nog det igen.

PixelMiner
2014-05-13, 21:13
Blev tydligen liv i Danmark också. Så nu är filmen bortplockad ifrån Folketingets officiella youtube konto. Men filmen finns ju givetvis kvar på internet:
http://www.youtube.com/watch?v=FjbBSLZlpsQ

PixelMiner
2014-05-14, 20:06
http://i.imgur.com/Z5quLYd.png

Exdiaq
2014-05-14, 20:42
http://i.imgur.com/Z5quLYd.png

Lite väl stor spridning där kanske. Tycker att alla riksdagspartier får plats i olika kanter av vänster-auktoritär-rutan. Miljö- och Centerpartiet är definitivt inte frihetligta. Piratpartiet bör ligga kring origo med tanke på att de stödjer statsbildning med påtvingade skatter och ett generöst, skattefinansierat offentligt skyddsnät.

Armed Dingo
2014-05-14, 20:43
http://i.imgur.com/Z5quLYd.png
Hittade inte för Sverige specifikt så tog det vanliga testet, vilket är fullt av massa svammel.

The only social responsibility of a company should be to deliver a profit to its shareholders.
Should be? Det ÄR så. CSR finns av en anledning - att vinna goodwill och därigenom mer profit.


Those with the ability to pay should have the right to higher standards of medical care .
Återigen - det har de redan. Hur skulle de inte kunna ha det? De har pengar.


Governments should penalise businesses that mislead the public.
Och när governmentsen missleder allmänheten?

A genuine free market requires restrictions on the ability of predator multinationals to create monopolies.
Multinationella rovdjursföretag? Är det här testet riktat till en aftonbladet-läsare?

The freer the market, the freer the people.
Vad innebär ens en Fri marknad för de som skrev testet?


Sex sidor? Nä det räcker nu.

Exdiaq
2014-05-14, 20:49
Vill man peta in något parti/partiliknande i de två understa rutorna får det väl bli Liberala partiet och SUF (?).

dared
2014-05-14, 23:44
"A genuine free market requires restrictions on the ability of predator multinationals to create monopolies."

Multinationella rovdjursföretag? Är det här testet riktat till en aftonbladet-läsare?



Uttrycket predator används faktiskt inom den akademiska världen kopplat till liknande fall, utan att det är menats som sensationsuttryck ala aftonbladet.

Ex http://en.wikipedia.org/wiki/Predatory_pricing

Så man kan ju påstå att det i sak är "rätt" uttryck för att effektivt förmedla en fråga eller påstående av den typen. Med det sagt så har jag svårt för att liknande frågeställningar är så svart eller vitt, och i fallet av den frågan som jag citerade så får man ju som respondent givetvis negativa konnotationer om man inte har/får mer information om vad som menas.

PixelMiner
2014-05-15, 00:11
Hittade inte för Sverige specifikt så tog det vanliga testet, vilket är fullt av massa svammel.

Enligt skaparna av sidan så skall man inte se det som frågor. Utan som påståenden som man håller med eller inte håller med.

För att ta ett av dina exempel:
Även om det ÄR så att rika har tillgång till bättre sjukvård. Så behöver man ju inte automatiskt tycka att det är en bra ordning. (Gissningsvis så tycker klassiska kommunister att det är förjävligt att rika får bättre vård än fattiga...)

I övrigt hänvisar jag till testets FAQ, där de flesta av dina klagomål besvaras:
http://www.politicalcompass.org/faq

Exdiaq
2014-05-15, 18:19
SVT - Ambjörn Hedblom - Liberala partiet (http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kandidat/56091-ambjorn_hedblom)

BobaFett
2014-05-15, 20:47
Jag tog testet, hamnade nånstans vid miljöpartiet. Skulle kunna tänka mig att rösta på dem, de verkar vettiga men deras miljöpolitik är korkad. Vill att kärnkraften ska utvecklas i stället för att avvecklas. Det finns stor potential i kärnkraften, vi utnyttjar 2% av kapaciteten i dagens reaktorer. Resten av energin får brinna i marken.

Jag röstar på Socialdemokraterna. Hoppas bara att kommer till insikt i kärnkraftsfrågan.

Tricce
2014-05-15, 20:53
Jag tog testet, hamnade nånstans vid miljöpartiet. Skulle kunna tänka mig att rösta på dem, de verkar vettiga men deras miljöpolitik är korkad. Vill att kärnkraften ska utvecklas i stället för att avvecklas. Det finns stor potential i kärnkraften, vi utnyttjar 2% av kapaciteten i dagens reaktorer. Resten av energin får brinna i marken.

Jag röstar på Socialdemokraterna. Hoppas bara att kommer till insikt i kärnkraftsfrågan.

Vilka andra frågor är viktiga för dig? Jag har nyss fått upp ögonen för ett parti jag aldrig trodde jag skulle vara intresserad av.

BobaFett
2014-05-15, 21:25
Vilka andra frågor är viktiga för dig? Jag har nyss fått upp ögonen för ett parti jag aldrig trodde jag skulle vara intresserad av.

Gjorde två partitest och får helt olika alternativ :P

Nu får jag folkpartiet, Piratpartiet och Feministerna :p

Tricce
2014-05-15, 21:33
Gjorde två partitest och får helt olika alternativ :P

Nu får jag folkpartiet, Piratpartiet och Feministerna :p

Haha jag har fått allt ifrån KD till Djurens Parti ;)

TomasB
2014-05-16, 08:29
Jag tog testet, hamnade nånstans vid miljöpartiet. Skulle kunna tänka mig att rösta på dem, de verkar vettiga men deras miljöpolitik är korkad. Vill att kärnkraften ska utvecklas i stället för att avvecklas. Det finns stor potential i kärnkraften, vi utnyttjar 2% av kapaciteten i dagens reaktorer. Resten av energin får brinna i marken.

Jag röstar på Socialdemokraterna. Hoppas bara att kommer till insikt i kärnkraftsfrågan.

Verkligen vettiga:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15478012.ab

http://nyheteridag.se/inte-bara-chemtrails-i-miljopartiet/

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3183804.ece

http://www.expressen.se/nyheter/annorlunda-forslag-pa-miljopartiets-kongress/

4623
2014-05-16, 08:42
Vet inte vad du länkar. Men i dagens Metro står de att de vill riva Bromma flygplats. Mycket bra idé.

TomasB
2014-05-16, 09:09
Vet inte vad du länkar. Men i dagens Metro står de att de vill riva Bromma flygplats. Mycket bra idé.

Länkar till saker som visar på att MP är allt annat än vettiga.
Och om en idé gör ett parti vettiga så är med den logiken i princip alla partier vettiga (vilket inte är fallet).

BobaFett
2014-05-16, 09:50
Länkar till saker som visar på att MP är allt annat än vettiga.
Och om en idé gör ett parti vettiga så är med den logiken i princip alla partier vettiga (vilket inte är fallet).

Jag tänkte mer på deras partiprogram som jag skummade igenom men jag inser nu att de är rätt korkade. Har du något på Folkpartiet?

Thelvino
2014-05-16, 09:54
Länkar till saker som visar på att MP är allt annat än vettiga.

Och om en idé gör ett parti vettiga så är med den logiken i princip alla partier vettiga (vilket inte är fallet).


Kan du förklara hur du tänker angående dina länkar?

Jag menar, kongressen har ju sagt NEJ till de förslagen. Så förklara då hur detta är exempel på att MP inte är vettiga??!

Arf Pingvin
2014-05-16, 10:02
De har sånär röstat bort aktier och banksparande i sina kongresser och jag försökte hitta när de var de röstade igenom medborgarlön efter att ha tutat hårt kvällen innan kongressen för några år sedan, vilket de senare fick ändra. Kanske 3 år sen?

Thelvino
2014-05-16, 10:03
Jag tänkte mer på deras partiprogram som jag skummade igenom men jag inser nu att de är rätt korkade. Har du något på Folkpartiet?


Du får gärna precisera dig lite mer. Vilken del är korkad?

Angående kärnkraft så verkar den ju inte vara lönsam längre. Kostnaderna för att bygga nytt blir så pass hög att det förnybara blir billigare. Sen är det iofs kolkraften som MP vill ta bort först i Europa och kärnkraften fasas ut i takt med att reaktorerna blir för gamla/olönsamma.

Min inställning till kärnkraft baseras mest på kostnader och att jag inte vill finansiera Rysslands militär genom att köpa uran ifrån dem. Det vill ju bl a folkpartiet och de andra som är för kärnkraft. (Bra försvarspolitik där att finansiera vår fiendes militär. ^^)

Thelvino
2014-05-16, 10:05
De har sånär röstat bort aktier och banksparande i sina kongresser och jag försökte hitta när de var de röstade igenom medborgarlön efter att ha tutat hårt kvällen innan kongressen för några år sedan, vilket de senare fick ändra. Kanske 3 år sen?


Nej. De röstade emot att ha medborgarlön. Förra partiprogrammet nämnde medborgarlön. Den visionen finns inte längre.

4623
2014-05-16, 10:08
Länkar till saker som visar på att MP är allt annat än vettiga.
Och om en idé gör ett parti vettiga så är med den logiken i princip alla partier vettiga (vilket inte är fallet).

Nu var jag ironisk då jag tycker det är idiotiskt.

TomasB
2014-05-16, 10:56
Kan du förklara hur du tänker angående dina länkar?

Jag menar, kongressen har ju sagt NEJ till de förslagen. Så förklara då hur detta är exempel på att MP inte är vettiga??!

Du menar att de som tar fram motionerna är bisittare som inte har någon som helst påverkan på hur Miljöpartiet sköter sin politik? Det är samma människor som vill flytta kungastatyer och förbjuda ränta och inflation som ska styra Sverige efter valet i höst. Bara för att det finns en del människor som inte är skvatt galna innebär inte att partiet som sådant kommer göra ett bra jobb.

Väldigt få partiet har så mycket foliehattar i sina led som miljöpartiet.

http://www.expressen.se/nyheter/har-ryker-deltagare-ihop-pa-mp-motet/

http://www.expressen.se/nyheter/har-utbryter-kaos-pa-mp-motet-i-haninge/

http://www.dn.se/sthlm/brak-och-tumult-igen-i-mp-haninge/

BobaFett
2014-05-16, 11:00
Du får gärna precisera dig lite mer. Vilken del är korkad?

Angående kärnkraft så verkar den ju inte vara lönsam längre. Kostnaderna för att bygga nytt blir så pass hög att det förnybara blir billigare. Sen är det iofs kolkraften som MP vill ta bort först i Europa och kärnkraften fasas ut i takt med att reaktorerna blir för gamla/olönsamma.

Min inställning till kärnkraft baseras mest på kostnader och att jag inte vill finansiera Rysslands militär genom att köpa uran ifrån dem. Det vill ju bl a folkpartiet och de andra som är för kärnkraft. (Bra försvarspolitik där att finansiera vår fiendes militär. ^^)

Frågan om kärnkraft är rätt viktig för mig. Kärnkraften ska utvecklas inte avvecklas. Det finns mycket mer potential, vi använder i dagens reaktorer bara 2% av energin i bränslet, resten får brinna i marken.

Vi kommer att behöva MER energi i framtiden, vindkraft är ohållbart.

Miljöpartiet verkar vara ett gäng veganer och de är oftast inte så smarta. Ett exempel:

http://beefmagazine.com/site-files/beefmagazine.com/files/uploads/2014/03/Broccoli%20vs.%20Beef%20.jpg

4623
2014-05-16, 11:02
Vet inte om det länkats. Men angående kärnkraft.
http://www.di.se/artiklar/2014/5/9/blix-bygg-mer-karnkraft/

BobaFett
2014-05-16, 11:20
Vet inte om det länkats. Men angående kärnkraft.
http://www.di.se/artiklar/2014/5/9/blix-bygg-mer-karnkraft/

Bra sagt.

Jag brukar försöka tänka på utvecklingen av teknologi och försöker forma mig en bild av hur världen borde se ut om 100 år.

Kommer vi att ha krig? Nej. Kommer vi att kunna resa överallt i världen fritt? Ja. Kommer hela världen att ha en högre levnadsstandard där det är lika bra att leva i sverige som afganistan eller afrika? Ja.

Kommer alla människor att ha lika värde oavsett hudfärg, kön, åsikter? Ja.

Kommer behovet av energi minska eller öka? Öka tusenfalt.

Det här är saker som är viktiga för mänsklighetens överlevnad. Kommer vi att nå dit? Antingen gör vi det eller så utplånar vi oss själva. Det finns bra och det finns dåliga tecken på om vi kommer att nå dit eller inte.

EU är ett bra tecken på framtidens ekonomisystem. Internet är ett steg mot framtidens kommunikationssystem etc. Teknik utvecklas jättesnabbt och blir billigare och billigare.

Men det finns också dåliga saker. Terrorism, rasism, krig, fattigdom, religiös fanatism etc.

Det här är tecken på människor som är rädda för det nya, för utveckling, de vill ha det som det är eller ännu värre, gå bakåt i tiden.

Andy.da.wohoo
2014-05-16, 11:33
Frågan om kärnkraft är rätt viktig för mig. Kärnkraften ska utvecklas inte avvecklas. Det finns mycket mer potential, vi använder i dagens reaktorer bara 2% av energin i bränslet, resten får brinna i marken.

Vi kommer att behöva MER energi i framtiden, vindkraft är ohållbart.

Miljöpartiet verkar vara ett gäng veganer och de är oftast inte så smarta. Ett exempel:

http://beefmagazine.com/site-files/beefmagazine.com/files/uploads/2014/03/Broccoli%20vs.%20Beef%20.jpg

Hahah! :D

BobaFett
2014-05-16, 11:39
Hahah! :D

Och de tänker exakt likadant när det gäller energi. T.ex. "men om vi ersätter all kärnkraft och kolkraft med vindkraft då"

*gah!*

Har hört om någon politiker (kommmer inte ihåg parti) som föreslog att man skulle sätta små vindkraftverk på alla bilar och så skulle problemet vara löst :D

...där ser man vilka nötter som får bestämma om såna här frågor.

Det borde finnas några vetenskapsmän i varje parti som får bestämma om vissa frågor och då ska det inte vara demokrati utan de får själva bestämma. Folk är för korkade när det gäller vissa frågor.

Loke
2014-05-16, 11:40
Vi kommer att behöva MER energi i framtiden, vindkraft är ohållbart.

Sveriges energiförbrukning per capita är i en minskande trend sen kärnkraften slutade byggas ut, elpriserna är också på väg ner... I absoluta värden ökar visserligen energiförbrukningen, men det är faktiskt till största del transporter, som i dagsläget har väldigt lite att göra med elen som kärnkraftverken producerar. Det är därför elpriserna trots allt är på väg ner.

Man får tycka vad man vill om kärnkraft, men påståendet att vi kommer behöva mer energi i framtiden är på sin höjd ett tänkbart scenario som lätt kan visa sig fel. Det är dessutom ett scenario som vi rimligtvis kommer försöka undvika av det enkla skälet att ökningar av energiavändningen kostar pengar. Så ja, tyck vad du vill, bara du inte tror att ökad energianvändning är en självklar sanning.

Thelvino
2014-05-16, 11:47
Du menar att de som tar fram motionerna är bisittare som inte har någon som helst påverkan på hur Miljöpartiet sköter sin politik? Det är samma människor som vill flytta kungastatyer och förbjuda ränta och inflation som ska styra Sverige efter valet i höst. Bara för att det finns en del människor som inte är skvatt galna innebär inte att partiet som sådant kommer göra ett bra jobb.



Väldigt få partiet har så mycket foliehattar i sina led som miljöpartiet.



http://www.expressen.se/nyheter/har-ryker-deltagare-ihop-pa-mp-motet/



http://www.expressen.se/nyheter/har-utbryter-kaos-pa-mp-motet-i-haninge/



http://www.dn.se/sthlm/brak-och-tumult-igen-i-mp-haninge/


Japp, uppenbarligen hade de som skrivit motionerna ingen påverkan på politiken eftersom deras förslag röstades ner.

Inga förbud mot räntor eller flytt av några statyer blir aktuellt efter valet.

Så de som är bra kommer att göra ett dåligt jobb för att det sitter någon tomte ute i skogen som tycker saker som partiet sedan säger nej till? Är du seriös?

Och sedan länkar du till något helt annat. (En F.d folkpartist som försöker få makt/pengar genom att byta parti är bevis för vad? )

hultman
2014-05-16, 11:51
Piratpartiet, i brist på vettiga alternativ.

TomasB
2014-05-16, 12:23
Japp, uppenbarligen hade de som skrivit motionerna ingen påverkan på politiken eftersom deras förslag röstades ner.

Inga förbud mot räntor eller flytt av några statyer blir aktuellt efter valet.

Så de som är bra kommer att göra ett dåligt jobb för att det sitter någon tomte ute i skogen som tycker saker som partiet sedan säger nej till? Är du seriös?

Och sedan länkar du till något helt annat. (En F.d folkpartist som försöker få makt/pengar genom att byta parti är bevis för vad? )


De där "tomtarna" jag länkat till är alltså bland annat riksdagsledamöter. Vet du vad en sån gör? (både chemtrailsdåren och mupparna som ville flytta statyer är av den typen)

En annan är gruppledare i en kommun- vet du vad en sån gör? (Även hon chemtrailsdåre)

Det är inte tomtar som sitter i skogen precis. (Åtminstone inte till yrket).

Dels har du ingen aning om vem som skrev motionerna, så du kan inte utgå från att de är tomtar, det kan precis lika gärna vara riksdagsledamöter baserat på informationen ovan. (Eftersom riksdagsledamöter och gruppledare driver idiotiska foliehattsfrågor)

Vad får dig att tro, efter att ha läst artiklarna, att det bara skulle röra sig om nån "tomte som sitter i skogen" som skickar in de här motionerna? Vad är din erfarenhet av Miljöpartiets politiska representanter?

Och "är du seriös" är väl lite väl fjantigt? Jag länkade till kaoset i Miljöpartiet i Haninge för att det är ytterligare en raden av galna miljöpartister. Det är knappast bara han du nämner som det släppt för där ute.

BobaFett
2014-05-16, 12:36
Sveriges energiförbrukning per capita är i en minskande trend sen kärnkraften slutade byggas ut, elpriserna är också på väg ner... I absoluta värden ökar visserligen energiförbrukningen, men det är faktiskt till största del transporter, som i dagsläget har väldigt lite att göra med elen som kärnkraftverken producerar. Det är därför elpriserna trots allt är på väg ner.

Man får tycka vad man vill om kärnkraft, men påståendet att vi kommer behöva mer energi i framtiden är på sin höjd ett tänkbart scenario som lätt kan visa sig fel. Det är dessutom ett scenario som vi rimligtvis kommer försöka undvika av det enkla skälet att ökningar av energiavändningen kostar pengar. Så ja, tyck vad du vill, bara du inte tror att ökad energianvändning är en självklar sanning.

Energi är energi. Spelar ingen roll var den kommer ifrån. Om 30 år så kanske vi har elbilar t.ex.

Teknologins utveckling innebär att saker kostar mindre. T.ex. så kostar en dataprocessor idag en minimal del per enhet för kapacitet jämfört med för bara några år sen.

När datachip börjar kosta mindre än papper så kommer de finnas överallt, i dina väggar, i vägarna, i dina kläder och så vidare och bli smarta kläder, vägar etc.

T.ex. så skulle energi vara jättebilligt om man utvecklade kärnkraft så att man kan utnyttja de andra 88% av bränslet. För att inte tala om när man lyckas tämja fusionens krafter.

Ja jag tror att energiutveckling och ökad användning är en självklar sanning.

Alexton
2014-05-16, 12:37
Måste säga att jag håller med TombasB angående miljöpartiet, de är så verklighetsfrånvända att man blir mörkrädd.

Om folk läste deras partiprogram och såg motionerna så kan jag inte förstå hur de kan anse att de ska sitta i någon som helst styrande position.
Känns som att folk tänker MP låter bra för att de har ordet miljö i namnet.

BobaFett
2014-05-16, 12:38
Måste säga att jag håller med TombasB angående miljöpartiet, de är så verklighetsfrånvända att man blir mörkrädd.

Om folk läste deras partiprogram och såg motionerna så kan jag inte förstå hur de kan anse att de ska sitta i någon som helst styrande position.
Känns som att folk tänker MP låter bra för att de har ordet miljö i namnet.

Vad är det exakt i deras partiprogram som du tycker är dåligt?

TomasB
2014-05-16, 13:00
Vad är det exakt i deras partiprogram som du tycker är dåligt?

Det är ju inte bara det som står i partiprogrammet som är märkligt. Det som retar mig är framförallt bristen på konsekvensanalys som genomsyrar precis allt.

Ta höjningarna på diesel och att dra in stödet till alla icke-ekologiska bönder. (Utöver att höja skatterna på konstgödsel). Det skulle döda det svenska jordbruket HELT. (75% av bönderna i Sverige är beroende av det stöd man vill dra in och konsekvensen blir rätt uppenbar).

Nästa del - att skrota försvarsindustrin helt..Besvaras bäst med ett citat:

Miljöpartiet vill inte heller att vi skall ha någon försvarsindustri kvar. De bortser helt från att detta kluster är det kanske mest innovationsdrivande som finns i Sverige. Vare sig krockkuddar i bilar eller tandimpantat av keramik hade funnits idag om inte staten, via en då S-ledd regering, lagt ner miljoner i innovationsupphandlingar kring sprängkapslar med riktad sprängverkan och aktivt pansar. De spin-offer som det skapat har säkerställt jobb åt 100 000 tals anställda världen över i svenska bolag. Bolag som ger ett substantiellt bidrag till den svenska välfärden. Vi behöver inte gilla det men vi bör förhålla oss till det. Och när det kommer till försvaret och försvarets förmåga så finns det ingen realism att bygga på. Med tanke på de senaste miljöpartistiska uttalandena om Gotlands betydelse så kommer en Gotländsk miljöpartist bli lika sällsynt som palmer i Norrland.

Finns så obegripligt mycket som är dumt i MP's politik så jag vet inte vart jag ska börja. Nu är ju kraven på medborgarlön iaf borta. Dock tillkom fri invandring som är mer än lovligt naivt.

Loke
2014-05-16, 13:10
Ja jag tror att energiutveckling och ökad användning är en självklar sanning.

Tja, vissa tror på gud också, vem är jag att ifrågasätta? :)

Jag kan bara säga att stöden för den tron är svaga.

BobaFett
2014-05-16, 13:25
Tja, vissa tror på gud också, vem är jag att ifrågasätta? :)

Jag kan bara säga att stöden för den tron är svaga.

Jag tror inte på gud, jag tror på vetenskap och om vi ska kunna göra en del av de saker som vetenskapsmän forskar om idag så kommer det krävas en jäkla massa energi.

Tänker du kortsiktigt så ja, vi måste göra effektiviseringar när det gäller energiförbrukningen, vi förstör vår miljö. Fast när vi löser problemet och har nästan oändligt med energi så kommer den att vara billig och då kan man göra fantastiska saker. Saker som vi inte ens kan föreställa oss idag. Ta en hiss till månen eller vad fan som helst.

Thelvino
2014-05-16, 14:02
De där "tomtarna" jag länkat till är alltså bland annat riksdagsledamöter. Vet du vad en sån gör? (både chemtrailsdåren och mupparna som ville flytta statyer är av den typen)



En annan är gruppledare i en kommun- vet du vad en sån gör? (Även hon chemtrailsdåre)



Det är inte tomtar som sitter i skogen precis. (Åtminstone inte till yrket).



Dels har du ingen aning om vem som skrev motionerna, så du kan inte utgå från att de är tomtar, det kan precis lika gärna vara riksdagsledamöter baserat på informationen ovan. (Eftersom riksdagsledamöter och gruppledare driver idiotiska foliehattsfrågor)



Vad får dig att tro, efter att ha läst artiklarna, att det bara skulle röra sig om nån "tomte som sitter i skogen" som skickar in de här motionerna? Vad är din erfarenhet av Miljöpartiets politiska representanter?



Och "är du seriös" är väl lite väl fjantigt? Jag länkade till kaoset i Miljöpartiet i Haninge för att det är ytterligare en raden av galna miljöpartister. Det är knappast bara han du nämner som det släppt för där ute.


Nu syfta jag på motionerna till kongressen.
Varför ska jag bara ta hänsyn till det i artiklarna när jag har läst motionerna och t o m jobbade på den kongressen?

Japp har koll på vad en riksdagsledamot gör.
Japp har koll på vad en gruppledare gör.
(Gruppledare i en liten kommun behöver inte vara en stjärna precis.)

Dels är jag ju en av representanterna och sen har jag ju ett par positioner i partiet som gör att jag har väldigt bra koll. Nej jag tänker inte rabbla upp en massa namn på personer jag känner, sånt är så pinsamt. Nej, jag tänker inte skriva vet du vem jag är :P Bla bla bla och räkna upp alla uppdrag jag har. I slutändan handlar det ju om vad man vet och jag har koll på MP.

Det är ju därför jag säger att de är tomtar. Vi är många som sliter oss i håret när vissa person kommer med såna här idiotiska saker. För oss är det lika ofattbart som för er. Skillnaden är att en del av er baserar "hela" er bild av MP på dessa personer.

Vindkraftverk grejen på bilar eller vad det nu var. Det var en vänsterpartist som slängde ur sig det. Tror att han ångrar det rejält.

Thelvino
2014-05-16, 14:16
Det är ju inte bara det som står i partiprogrammet som är märkligt. Det som retar mig är framförallt bristen på konsekvensanalys som genomsyrar precis allt.



Ta höjningarna på diesel och att dra in stödet till alla icke-ekologiska bönder. (Utöver att höja skatterna på konstgödsel). Det skulle döda det svenska jordbruket HELT. (75% av bönderna i Sverige är beroende av det stöd man vill dra in och konsekvensen blir rätt uppenbar).



Nästa del - att skrota försvarsindustrin helt..Besvaras bäst med ett citat:







Finns så obegripligt mycket som är dumt i MP's politik så jag vet inte vart jag ska börja. Nu är ju kraven på medborgarlön iaf borta. Dock tillkom fri invandring som är mer än lovligt naivt.


Nu handlar tråden om EU-valet och inte Miljöpartiets partiprogram men om det är så mycket hade du ju enkelt kunnat välja ut något i början.

Höjningen av diesel? Så när allianspartierna höjer skatten på dieseln är det okey. När MP gör det har man inte gjort en konsekvensanalys?

Vilket stöd är det man ska dra in menar du? Källa tack. (Japp, jag vill att du postar förslaget ur valmanifestet så du själv bevisar för kolo att det du påstår inte är sant.)

Ser inte försvarsindustri citatet för jag är på mobilen. Var kommer citatet ifrån? Saknar källan där med.

Fri invandring i partiprogrammet är ju en vision. En liberal vision. Tycker det är en bra vision.

4623
2014-05-16, 14:19
Nu handlar tråden om EU-valet och inte Miljöpartiets partiprogram men om det är så mycket hade du ju enkelt kunnat välja ut något i början.

Höjningen av diesel? Så när allianspartierna höjer skatten på dieseln är det okey. När MP gör det har man inte gjort en konsekvensanalys?

Vilket stöd är det man ska dra in menar du? Källa tack. (Japp, jag vill att du postar förslaget ur valmanifestet så du själv bevisar för kolo att det du påstår inte är sant.)

Ser inte försvarsindustri citatet för jag är på mobilen. Var kommer citatet ifrån? Saknar källan där med.

Fri invandring i partiprogrammet är ju en vision. En liberal vision. Tycker det är en bra vision.

http://ledarsidorna.se/2014/03/roda-rosor-ja-men-med-vilka-blad/

WHITEFOLKS
2014-05-16, 15:15
Tror det blir KPML(R).

Edit: för att röra om lite i grytan liksom.

Arf Pingvin
2014-05-16, 15:26
Piratpartiet är bra i sina hjärtefrågor men sen sitter de i den gröna gruppen. Fail.

Loke
2014-05-16, 15:26
Jag tror inte på gud, jag tror på vetenskap och om vi ska kunna göra en del av de saker som vetenskapsmän forskar om idag så kommer det krävas en jäkla massa energi.

Tänker du kortsiktigt så ja, vi måste göra effektiviseringar när det gäller energiförbrukningen, vi förstör vår miljö. Fast när vi löser problemet och har nästan oändligt med energi så kommer den att vara billig och då kan man göra fantastiska saker. Saker som vi inte ens kan föreställa oss idag. Ta en hiss till månen eller vad fan som helst.

Skriver du må hända för illustrerad vetenskap? :P

Visst kan man ha ett långsiktigt 50+års-perspektiv, men då är det faktiskt rena gissningar.

Thelvino
2014-05-16, 15:33
Jag tror inte på gud, jag tror på vetenskap och om vi ska kunna göra en del av de saker som vetenskapsmän forskar om idag så kommer det krävas en jäkla massa energi.



Tänker du kortsiktigt så ja, vi måste göra effektiviseringar när det gäller energiförbrukningen, vi förstör vår miljö. Fast när vi löser problemet och har nästan oändligt med energi så kommer den att vara billig och då kan man göra fantastiska saker. Saker som vi inte ens kan föreställa oss idag. Ta en hiss till månen eller vad fan som helst.


Grejen är den att detta är precis det man trodde att man hade löst med kärnkraften. Man pratade om att elen i "framtiden" skulle bli gratis för att kärnkraften var så bra/billig. Det vet vi idag att den inte är. Nästan MP-fundamentalist varning på det inlägget ;-)

EpicLloyd
2014-05-16, 15:38
Jag lade en röst på V för några dagar sedan.

Alltid retar det någon... ;)

Thelvino
2014-05-16, 15:41
Tror det blir KPML(R).

Edit: för att röra om lite i grytan liksom.


Är jag tråkig om jag berättar att man inte kan rösta på dem i EU-valet?

Däremot finns ju: 666 för en EU:s Super-state med frihet, jämlikhet, rättvisa, fred, kärlek och lyckan

Inget jag rekommenderar dock. :)

Exdiaq
2014-05-16, 15:42
Sveriges energiförbrukning per capita är i en minskande trend sen kärnkraften slutade byggas ut, elpriserna är också på väg ner... I absoluta värden ökar visserligen energiförbrukningen, men det är faktiskt till största del transporter, som i dagsläget har väldigt lite att göra med elen som kärnkraftverken producerar. Det är därför elpriserna trots allt är på väg ner.

Man får tycka vad man vill om kärnkraft, men påståendet att vi kommer behöva mer energi i framtiden är på sin höjd ett tänkbart scenario som lätt kan visa sig fel. Det är dessutom ett scenario som vi rimligtvis kommer försöka undvika av det enkla skälet att ökningar av energiavändningen kostar pengar. Så ja, tyck vad du vill, bara du inte tror att ökad energianvändning är en självklar sanning.

Det beror inte på att industrier flyttat österut de senaste årtiondena?

Har du några siffror på hur mycket en svensk förbrukar? Hushållsel och drivmedel är självklart, men energin som gått åt att producera maten och övriga produkter inkluderat?

Exdiaq
2014-05-16, 15:44
Grejen är den att detta är precis det man trodde att man hade löst med kärnkraften. Man pratade om att elen i "framtiden" skulle bli gratis för att kärnkraften var så bra/billig. Det vet vi idag att den inte är. Nästan MP-fundamentalist varning på det inlägget ;-)

Vem/vilka är denna/dessa "man"?

Tricce
2014-05-16, 15:52
? :D :hbang:
http://nyheter24.se/debatt/768807-satanistiskt-initiativ-ett-morker-du-kan-lita-pa

BobaFett
2014-05-16, 16:00
Grejen är den att detta är precis det man trodde att man hade löst med kärnkraften. Man pratade om att elen i "framtiden" skulle bli gratis för att kärnkraften var så bra/billig. Det vet vi idag att den inte är. Nästan MP-fundamentalist varning på det inlägget ;-)

Men snälla nån, det DÄR var nog i nivå med vindkraftverk på bilar :p

Kärnkraft ÄR billig el. Tänk om du lyckades utvinna 50 gånger mer energi ur samma mängd bränsle, tror inte du att elen hade blivit billigare? :p

Jag tänker på thorium och andra nya typer av reaktorer som behöver utveckling. Där kan man använda det mesta av energin ur bränslet i stället för att som idag endast använda någon procent. Du hade kunnat gräva upp avfallet vi har idag och använda det som bränsle.

Dagens kärnkraft är 60-tals teknologi. Tyvärr så stoppades utvecklingen efter tjernobyl. Man stoppade utvecklingen i stället för att satsa ännu mer på den. Så kan det gå när korkade politiker får bestämma över saker som de inte har koll på. Kärnkraften står för typ 13% av energin i världen. Hade den stått för en större del så hade elen varit betydligt billigare.

I sverige HAR vi billig el just för att så stor del är från kärnkraft och vattenkraft. Titta på elpriserna i övriga världen så inser du det.

Thelvino
2014-05-16, 16:49
Vem/vilka är denna/dessa "man"?


Skulle skrivit "gratis". Diskussionen var på 50-talet.

USAs Atomic Energy Commission
Lewis Strauss (fast det var inte uran som källa)

""It is not too much to expect that our children will enjoy in their homes electrical energy too cheap to meter; will know of great periodic regional famines in the world only as matters of history; will travel effortlessly over the seas and under them and through the air with a minimum of danger and at great speeds, and will experience a lifespan far longer than ours, as disease yields and man comes to understand what causes him to age. This is the forecast of an age of peace." "

Thelvino
2014-05-16, 17:00
Men snälla nån, det DÄR var nog i nivå med vindkraftverk på bilar :p

Kärnkraft ÄR billig el. Tänk om du lyckades utvinna 50 gånger mer energi ur samma mängd bränsle, tror inte du att elen hade blivit billigare? :p

Jag tänker på thorium och andra nya typer av reaktorer som behöver utveckling. Där kan man använda det mesta av energin ur bränslet i stället för att som idag endast använda någon procent. Du hade kunnat gräva upp avfallet vi har idag och använda det som bränsle.

Dagens kärnkraft är 60-tals teknologi. Tyvärr så stoppades utvecklingen efter tjernobyl. Man stoppade utvecklingen i stället för att satsa ännu mer på den. Så kan det gå när korkade politiker får bestämma över saker som de inte har koll på. Kärnkraften står för typ 13% av energin i världen. Hade den stått för en större del så hade elen varit betydligt billigare.

I sverige HAR vi billig el just för att så stor del är från kärnkraft och vattenkraft. Titta på elpriserna i övriga världen så inser du det.


Inte alls. Men du är ju i gott sällskap (Lewis Strauss var nog jävligt jävligt skarp).
Men grejen är att ditt inlägg är precis som hans citat från 50-talet. Liksom i FRAMTIDEN så är allt detta löst och alla lever lyckliga. Jag menar att vi får snacka om att göra det vi kan nu (visst satsa på forskning med förstås).

Alltså även om elen är billig när allt är byggt så måste man ju fortfarande betala av alla kostnader.

Menar du att ingen i hela världen forskade på kärnkraft när vi hade förbudet? För det har väl forskats länge på bl a Thorium. De är ju det jag menar är lite konstigt. Den tekniken började man väl forska om på 50-talet?

straycat
2014-05-16, 17:12
Att det finns 9% här på forumet som kommer rösta på MP gör mig mörkrädd.

Thelvino
2014-05-16, 17:20
Att det finns 9% här på forumet som kommer rösta på MP gör mig mörkrädd.


Med tanke på hur många här som sagt att de ska rösta på SD så är jag inte förvånad att någon tillslut erkänner att de är mörkrädda. ;-)

Baskagge
2014-05-16, 17:27
Litar inte en sekund på Miljöpartiets energipolitik. Politiker som är emot kärnkraft brukar komma med alla möjliga märkliga påståenden. Om Miljöpartiet får som de vill, går Sverige samma väg som Tyskland och då kommer det bli jävligt dyr el. Kul för folk som värmer sina hus med bergvärme eller direktverkande el.

"Den tyska energiomställningen är ett experiment i världsklass. Nedläggning av kärnkraft och stor utbyggnad av sol- och vindkraft har fått alla möjliga effekter. Omställningen infördes med betydande folkligt stöd, men när elräkningarna som en konsekvens nu har blivit 4-5 gånger högre är det många som är upprörda."

http://ravarumarknaden.se/elpriset-den-tyska-energiomstallningen/

BobaFett
2014-05-16, 17:41
Men grejen är att ditt inlägg är precis som hans citat från 50-talet. Liksom i FRAMTIDEN så är allt detta löst och alla lever lyckliga. Jag menar att vi får snacka om att göra det vi kan nu (visst satsa på forskning med förstås).

Alltså även om elen är billig när allt är byggt så måste man ju fortfarande betala av alla kostnader.

Menar du att ingen i hela världen forskade på kärnkraft när vi hade förbudet? För det har väl forskats länge på bl a Thorium. De är ju det jag menar är lite konstigt. Den tekniken började man väl forska om på 50-talet?

Han sa det på 50-talet men sa han exakt när? Framtiden kan ju vara om 100 år.

Jo det har börjat forskas igen och Kina har jag för mig ligger i framkant. Det fanns thoriumreaktorer på 50-talet men fördelen var att man kunde framställa kärnvapen med dagens teknologi så man körde på det spåret.

Sen säger jag inte att just thorium är rätt väg att gå, det finns flera lovande tekniker. I alla fall så kan man inte säga att kärnkraft är dåligt, dagens kärnkraft kanske är dåligt men det betyder inte att all kärnkraft ska dömas ut som dåligt.

Det är klart att det kostar att bygga kärnkraftverk men även dagens kärnkraftverk är billigare än t.ex. vindkraft per watt räknat. Sen så betalas det ut ju längre reaktorerna får gå.

Sohlsken
2014-05-16, 17:44
Sluta påminna mig om att jag måste få tummen ur och förtidsrösta D:

Juxta
2014-05-17, 11:08
Djurens Parti.

Armed Dingo
2014-05-17, 11:41
Varför får man inte rösta via e-legitimation? Skulle försvåra att de vrider rösterna som de vill. Och bra mycket smidigare.

ducedo
2014-05-17, 11:57
Varför får man inte rösta via e-legitimation? Skulle försvåra att de vrider rösterna som de vill. Och bra mycket smidigare.

Det är på gång och det har funnits intresse från politikerna sedan åtminstone 2008.

2008: Motion 2008/09:K237 (http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/E-legitimation-och-e-rostning-_GW02K237/?text=true)
2011: Motion 2011/12:K275 (http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/E-legitimation-vid-rostning-i-_GZ02K275/?text=true)

Mellan 2011 och 2013 gjordes det en utredning (http://www.regeringen.se/sb/d/16874/a/214878) som slog fast följande:

Kommittén föreslår bland annat att försök med e-röstning via internet ska genomföras vid valen 2018.

Syftet med att införa e-röstning ska dock inte, vilket måste understrykas, vara att den nuvarande traditionella röstningen i vallokaler och röstningslokaler ska upphöra. E-röstningen ses som ett komplement till det nuvarande manuella systemet.

Det hänger väl främst på säkerheten (http://telekomidag.se/e-legitimation-ska-bli-sakrare/):

Regeringen har gett E-legitimationsnämnden i uppdrag att analysera den nya modellen för e-legitimationen ur ett säkerhetsperspektiv. En av de bidragande faktorerna är att det nya e-leget knappt hann presenteras förrän det stötte på patrull i början av mars.

Utredningen av den nya e-legitmationen ska vara klart och redovisas den 30 september.

Bubblan84
2014-05-17, 12:14
Varför får man inte rösta via e-legitimation? Skulle försvåra att de vrider rösterna som de vill. Och bra mycket smidigare.

Pga risk för åsiktsregistrering?

kalle_banan
2014-05-17, 16:32
Pga risk för åsiktsregistrering?

Och valfusk.

Armed Dingo
2014-05-17, 16:43
Och valfusk.
Bra mycket lättare att valfuska med pappersröster. Räcker med att fem rösträknare slänger varannan SD-sedel de räknar.

Exdiaq
2014-05-18, 13:16
Lars Wilderäng - Miljöpartiet: "Vi vill förbjuda stål" (http://cornucopia.cornubot.se/2014/05/miljopartiet-vi-vill-forbjuda-stal.html)
Ambjörn Hedblom - Vi behöver inte EU (http://cornucopia.cornubot.se/2014/05/eu-valsgastinlagg-vi-behover-inte-eu.html)

ducedo
2014-05-18, 13:30
Alltid bra med en källa direkt från partiet:

Samtidigt vill vi införa ett förbud mot brytning och import av kol från och med 2030.

Låt kolet ligga (http://www.mp.se/sites/default/files/lat_kolet_ligga_-_grona_forslag_for_ett_kolfritt_eu_2014-05-15.pdf), s10.

Exdiaq
2014-05-18, 13:35
Alltid bra med en källa direkt från partiet:



Låt kolet ligga (http://www.mp.se/sites/default/files/lat_kolet_ligga_-_grona_forslag_for_ett_kolfritt_eu_2014-05-15.pdf), s10.

Eller så läser man andra stycket i länken som säger "Från 2030 ska både brytning av och import av kol förbjudas, vilket defacto är ett förbud mot stål.".

ducedo
2014-05-18, 13:50
Eller så läser man andra stycket i länken som säger "Från 2030 ska både brytning av och import av kol förbjudas, vilket defacto är ett förbud mot stål.".

Fortfarande en sekundärkälla som inte nämner ursprungskällan. Med tanke på alla "valmanifest" som cirkulerat på sistone så känns det extra viktigt.

PixelMiner
2014-05-18, 14:25
Bra mycket lättare att valfuska med pappersröster. Räcker med att fem rösträknare slänger varannan SD-sedel de räknar.

Fast rösträkningen är en helt öppen process. Du kan själv gå till valfri röstningslokal och sitta och titta på när rösterna räknas. Dvs, du kan följa processen ifrån att plomberingen bryts tills dess att rösten räknas och noteras. Först jämför man antalet röster med avprickningarna i röstlängden, dvs kollar att alla röster som är lagda i urnan är med. Sedan delas rösterna in efter parti. De räknas igen och summan jämförs med antalet avprickningarna i röstlängden igen. Fattas det röster vid något av dessa skeden så räknar man om.

När rösterna räknats i vallokalen så placeras de i plomberade kuvert och skickas till länsstyrelsen. Där räknas de ytterligare en gång. Även här är processen öppen och du kan följa processen ifrån att plomberingen bryts tills dess att rösten räknas och noteras.

Här finns mer information: http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/vanliga_fragor/index.html#tema_10

Risken för fusk anser jag vara försvinnande liten.

Däremot förekommer ju fusk i form av "hjälpa" gamla dementa på hemmet att rösta:
http://www.expressen.se/nyheter/valarbetare-domda-for-valfusk/
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/misstankt-valfusk-i-tensta

Eller att man följer med och "tvingar" folk att rösta på "rätt" parti:
http://www.unt.se/val/kollektiv-fortidsrostning-anmald-1034928.aspx
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/overklaga/avgoranden/2010_36.html

Eller att man delar ut valsedlar inne i vallokalen:
http://www.expressen.se/nyheter/val-2010/s-anklagas-for-valfusk/

Eller tar bort motståndarens valsedlar ifrån stället inne i vallokalen (Tips: saknas "ditt" parti så kan man ju alltid ta en tom valsedel och skriva för partinamnet för hand):
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=1664665
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/117877-valforattare-slangde-piratpartiets-valsedlar

Att man kan tvinga folk att rösta eller rösta åt dementa (eller andra som inte kan försvara sin rösträtt) anser jag vara den största anledningen till att vara emot E-val.

Armed Dingo
2014-05-18, 15:40
Fast rösträkningen är en helt öppen process. Du kan själv gå till valfri röstningslokal och sitta och titta på när rösterna räknas. Dvs, du kan följa processen ifrån att plomberingen bryts tills dess att rösten räknas och noteras. Först jämför man antalet röster med avprickningarna i röstlängden, dvs kollar att alla röster som är lagda i urnan är med. Sedan delas rösterna in efter parti. De räknas igen och summan jämförs med antalet avprickningarna i röstlängden igen. Fattas det röster vid något av dessa skeden så räknar man om.

När rösterna räknats i vallokalen så placeras de i plomberade kuvert och skickas till länsstyrelsen. Där räknas de ytterligare en gång. Även här är processen öppen och du kan följa processen ifrån att plomberingen bryts tills dess att rösten räknas och noteras.

Här finns mer information: http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/vanliga_fragor/index.html#tema_10

Risken för fusk anser jag vara försvinnande liten.

Däremot förekommer ju fusk i form av "hjälpa" gamla dementa på hemmet att rösta:
http://www.expressen.se/nyheter/valarbetare-domda-for-valfusk/
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/misstankt-valfusk-i-tensta

Eller att man följer med och "tvingar" folk att rösta på "rätt" parti:
http://www.unt.se/val/kollektiv-fortidsrostning-anmald-1034928.aspx
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/overklaga/avgoranden/2010_36.html

Eller att man delar ut valsedlar inne i vallokalen:
http://www.expressen.se/nyheter/val-2010/s-anklagas-for-valfusk/

Eller tar bort motståndarens valsedlar ifrån stället inne i vallokalen (Tips: saknas "ditt" parti så kan man ju alltid ta en tom valsedel och skriva för partinamnet för hand):
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=1664665
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/117877-valforattare-slangde-piratpartiets-valsedlar

Att man kan tvinga folk att rösta eller rösta åt dementa (eller andra som inte kan försvara sin rösträtt) anser jag vara den största anledningen till att vara emot E-val.
Grymt att det sköts så bra! Hade ingen aning.

PixelMiner
2014-05-18, 17:03
Grymt att det sköts så bra! Hade ingen aning.

Om du vill så kan du ju anmäla dig själv som rösträknare. Bara att anmäla sig på din lokala länsstyrelse. Så kan du ju verkligen se till att rösterna räknas korrekt.

Thelvino
2014-05-18, 18:01
Eller så läser man andra stycket i länken som säger "Från 2030 ska både brytning av och import av kol förbjudas, vilket defacto är ett förbud mot stål.".


Länken handlar om kolkraftverk och berör bara brytning av kol till kraftverken. Detta innebär inget förbud mot stål.

shut teh face
2014-05-18, 18:03
Jag har samma problem som förra valen, jag gör sådana där val-test och får typ exakt samma procentsats på alla partier (undantaget vänsterpartiet och FI)

Tips..?

Thelvino
2014-05-18, 18:06
Jag har samma problem som förra valen, jag gör sådana där val-test och får typ exakt samma procentsats på alla partier (undantaget vänsterpartiet och FI)



Tips..?


Skriv lite om hur du tycker och tänker. Så kan vi som är pålästa kanske vägleda dig. Eller åtminstone utesluta fler partier.

Vilka frågor prioriterar du?

mela
2014-05-18, 18:08
Jag har samma problem som förra valen, jag gör sådana där val-test och får typ exakt samma procentsats på alla partier (undantaget vänsterpartiet och FI)

Tips..?

Antingen personvalsrösta på nån du tycker verkar vettig.

Eller kolla vad partierna genomfört.

eller kolla vilken partigrupp de sitter i och välj det parti som verkar ha vettigast andra partier att samarbeta med.

shut teh face
2014-05-18, 18:21
Skriv lite om hur du tycker och tänker. Så kan vi som är pålästa kanske vägleda dig. Eller åtminstone utesluta fler partier.

Vilka frågor prioriterar du?
Det viktigaste som jag kan se det är att vi får exportera snus till andra EU-länder

Att vi inte ger kvinnor mer makt än nödvändigt

Att vi skjuter vargen

shut teh face
2014-05-18, 18:24
Tycker ni jag är konstigt eller?

Nej men jag gjorde om valkompassen och markerade "viktiga" frågor, då blev det lite tydligare vad jag ska rösta. Men ska nog kolla på det mela skriver också ..

anvihl
2014-05-18, 18:27
Det viktigaste som jag kan se det är att vi får exportera snus till andra EU-länder

Att vi inte ger kvinnor mer makt än nödvändigt

Att vi skjuter vargen

Norrlänning? ;P

Thelvino
2014-05-18, 18:30
Det viktigaste som jag kan se det är att vi får exportera snus till andra EU-länder



Att vi inte ger kvinnor mer makt än nödvändigt



Att vi skjuter vargen



Christoffer Fjeller från M tänkte jag först. Men jag tror att det är en fråga som regeringen och ministerrådet ansvarar för? (Har jag fel så länka gärna till info om det.)

Du kan iaf avskriva MP och S. :)

Thelvino
2014-05-18, 18:34
Tycker ni jag är konstigt eller?



Nej men jag gjorde om valkompassen och markerade "viktiga" frågor, då blev det lite tydligare vad jag ska rösta. Men ska nog kolla på det mela skriver också ..


Alltså hon nämnde ju att du ska kolla partigrupperna men IOM att du inte vill ge mer "makt" till kvinnor så passar ju moderaternas partigrupp som handen i handsken.

Röstar du på Fjellner så har du iaf en kandidat som tycker som du i två av tre frågor och sista frågan så stöttar du ju en konservativ grupp med allt vad det innebär.

Vill någon annan rekommendera någon annan så varsågoda å motivera det.

Rug
2014-05-18, 18:39
Har kollat igenom de flesta partiers top 5-10 nu... Lutar åt Jasenko Selimovic (fp) som det minst dåliga alternativet. Någon som har argument emot?

Arf Pingvin
2014-05-18, 18:41
Jag skippade personval. Förtidsröstade idag.

Thelvino
2014-05-19, 17:28
Har kollat igenom de flesta partiers top 5-10 nu... Lutar åt Jasenko Selimovic (fp) som det minst dåliga alternativet. Någon som har argument emot?


Det är svårt att svara på när vi inte vet vad du haft för kriterier.

Hans fyra (tre) frågor:

Och därför söker jag mandat av dig:

1. För att bekämpa främlingsfientligheten som dykt upp igen. Den som skapade så mycket elände för mina vänner och många andra, genom vår europeiska historia.

2. För att utvidga unionen till Balkan så att även A:s mor ryms i vårt Europa.

3. För att skapa ett ekonomiskt starkt EU, med plats för företagande, entreprenörskap.

4. Ett sådant EU räds inte andra människor, sluter sig inte. Ett starkt EU välkomnar nya människor, idéer och ambitioner.

Mina kommentarer
1. Det är ju bra, lite oklart vad han tänkt göra men det har han säkert skrivit någonstans.

2. Det är med bra. Men grejen är ju att parlamentet inte är beslutande om vilka länder som får gå med i EU eller inte. Det är europeiska rådet som är det. Parlamentet är bara rådgivande om jag förstått det rätt.

3. Finns det någon som vill skapa ett ekonomiskt svagt EU? Företag och entreprenörskap är ju bra. Mer konkret då?

4. Är samma sak som första punkten.

3 december är hans senaste blogginlägg på folkpartiets hemsida. Lite kasst av en EU kandidat kan jag tycka. Hur hittade du honom?

Menade inte att vara så kritisk emot honom har inte så bra koll på honom. Tyckte bara att hans prioriteringar gav mer frågor än svar.

ccm
2014-05-19, 18:33
Jag vet bara vad jag inte kommer att rösta på. S, V, MP, SD, C och FP.

ducedo
2014-05-19, 21:45
Förtidsröstade idag och avgjorde valet med mina 0,000014%.

ducedo
2014-05-21, 20:57
Dagens snackis. Folkpartiets huvudkandidat Selimović vill ha en gemensam europeisk TV-licens.

Källa: Aktuellt 21/5 - 21:42

Tricce
2014-05-21, 21:00
Hur pass avgörande är det _vem_ som åker ner i ett särskilt parti, hur mycket personliga åsikter inom partiet påverkar? Finns ju eu positiva partier som har eu kritiska eukandidater.

ducedo
2014-05-23, 00:39
Köp en Folkpartist eller Vänsterpartist för 58 000 kr?

Den inflytelserika lobby-och pr-byrån DODS erbjuder sina kunder att mot betalning få EU-parlamentariker att göra politiska utspel i media. Just nu har de ett introduktionserbjudande: 58.692 kronor.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/kop-en-eu-politiker-for-6-500-euro
http://www.svt.se/nyheter/val2014/marit-paulsen-ingen-aning-att-det-var-en-lobbytidning

Thelvino
2014-05-23, 17:10
Hur pass avgörande är det _vem_ som åker ner i ett särskilt parti, hur mycket personliga åsikter inom partiet påverkar? Finns ju eu positiva partier som har eu kritiska eukandidater.


Väldigt avgörande. En bra ledamot kan i mycket styra hela den egna gruppens politik inom ett område eller t o m ändra hela EUs politik som Isabella Löwin gjort med fiskeripolitiken (tillslut med lite hjälp av fjellner. )

Tricce
2014-05-23, 17:53
Väldigt avgörande. En bra ledamot kan i mycket styra hela den egna gruppens politik inom ett område eller t o m ändra hela EUs politik som Isabella Löwin gjort med fiskeripolitiken (tillslut med lite hjälp av fjellner. )

Ok där ser man, tackar!

Cranky
2014-05-24, 13:10
Jag ändrade mig och kryssade Gunnar Hökmark (M).

Scratch89
2014-05-24, 15:26
Jag har inte satt mig in i det så noga, men funderar på att kryssa Fjellner (M). Han var vettig på den tiden jag var medlem i MUF.

mela
2014-05-24, 15:34
Har idag satt mig in mer i partierna i partigrupperna som C och M är med i och bestämt mig för att rösta C. Så det blir ett kryss på Federley.

FendersPirate
2014-05-24, 16:47
Hur många soffliggare har vi här då?

Patrik Cutler
2014-05-24, 17:09
Text-tv skriver upp MP till tusen nu dagen innan valet :) Precis som när dom hade stora rubriker om att "Svenska folket anser att skolfrågan är viktigast", samma dag som MP skulle lansera sin nya skolpolitik :).

Men jag får nog vara olydig och rösta Sverigedemokraterna även i europavalet.

Thelvino
2014-05-24, 17:51
Vad skriver de om MP på text-tv då? Inte konstigt att MP får uppmärksamhet när de i senaste undersökningen är större än moderaterna.

Patrik Cutler
2014-05-24, 18:11
Vad skriver de om MP på text-tv då? Inte konstigt att MP får uppmärksamhet när de i senaste undersökningen är större än moderaterna.

Ja har man inte hängt med text-tvs kampanjer och opinionsinstitutens otaliga 9,9% till SD istället för tvåsiffrigt så är det lite svårt att förklara.

Thelvino
2014-05-24, 18:18
Hur menar du? Otaliga 9.9%? de har väl inte ens haft så mycket i EU-valundersökningarna?

Patrik Cutler
2014-05-24, 18:20
Hur menar du? Otaliga 9.9%? de har väl inte ens haft så mycket i EU-valundersökningarna?

Nej men i val till riksdagen. Det handlar om hur svt formar nyheter. Nu är vi off topic

Thelvino
2014-05-24, 18:48
Nej men i val till riksdagen. Det handlar om hur svt formar nyheter. Nu är vi off topic

jo, för du började prata om opinionssiffror för riksvalet... :smash: :d

Exdiaq
2014-05-24, 19:47
Blev förvånad att jag höll med Vänsterpartiet om något (motståndet mot TTIP och #6).

http://vskane.se/2014/05/tre-skal-att-rosta-i-eu-valet-for-dig-som-fortfarande-tvekar/

Armed Dingo
2014-05-24, 20:53
Jag kan inte rösta då jag är skriven i en annan kommun. Då jag ändå är värd lika mycket som ni övriga så får gärna nån vänsterpartist rösta SD istället åt mig, tack på förhand.

mela
2014-05-24, 21:00
Man kan väl förtidsrösta i annan kommun än där man är? Och poströsta?

Fast en röst mindre på SD är väl bara bra ;)

HenrikJ
2014-05-25, 14:41
Fi fick det bli denna gången. Blir att hålla tummarna för >4% ikväll då :)

WHITEFOLKS
2014-05-25, 14:55
Fi fick det bli denna gången. Blir att hålla tummarna för >4% ikväll då :)

Vad fick dig att rösta på de?

TranceII
2014-05-25, 15:10
Vad fick dig att rösta på de?

Min gissning är för att det är ett populistiskt parti som är en hit bland twitter-vänstern. Gudrun är lite fräsch med rosa house partyn och konkreta förslag eller ekonomi är mycket tråkigare än visioner.

Det är ett lite crazy parti som skriver upp en person som inte är svensk medborgare som kandidat och annat häftigt.

Oxe
2014-05-25, 16:01
Blir soffan för mig också inget röstkort och känner inte för att åka 2timmar för att rösta, trodde ju i min enfald att jag skulle kunnat gå ner och röst här men det verkar ju inte funka så, följer väl med tjejen när hon röstar iaf...

känns lite surt

tp_88
2014-05-25, 16:23
Blir soffan för mig också inget röstkort och känner inte för att åka 2timmar för att rösta, trodde ju i min enfald att jag skulle kunnat gå ner och röst här men det verkar ju inte funka så, följer väl med tjejen när hon röstar iaf...

känns lite surt
Man kan rösta utan röstkort i vallokalen, om det var det du menade. Det behövs bara vid förtidsröstning vill jag minnas.

Oxe
2014-05-25, 16:28
Man kan rösta utan röstkort i vallokalen, om det var det du menade. Det behövs bara vid förtidsröstning vill jag minnas.

I alla vallokaler eller i sitt eget distrikt då jag nu befinner mig över 1 timme ifrån mitt valdistrikt, jag kan ju försöka gå in i valdistriktet jag är i nu och hoppas på det bästa

så här står det på www.val.se

"Du kan endast rösta i din vallokal

Vilken som är just din vallokal står på ditt röstkort som du får i början av maj."

röstkortet jag inte ens fått

Rug
2014-05-25, 16:44
I alla vallokaler eller i sitt eget distrikt då jag nu befinner mig över 1 timme ifrån mitt valdistrikt, jag kan ju försöka gå in i valdistriktet jag är i nu och hoppas på det bästa

så här står det på www.val.se

"Du kan endast rösta i din vallokal

Vilken som är just din vallokal står på ditt röstkort som du får i början av maj."

röstkortet jag inte ens fått

Är du skriven någon annanstans? Hur kan du få en annan lokal än din sambo?

On another note så är det lite tveksamt att det står massa folk utanför vallokalerna och gör partipolitisk reklam iom utdelande av utvalda röstkort.

Oxe
2014-05-25, 16:50
Jag har äger en lägenhet en bra bit ifrån min flickvän, så är egentligen särbo även ifall jag spenderar mesta delen av min tid hos flickvännen.

Rug
2014-05-25, 16:55
Ok. Synd att du inte kan rösta då, även om du borde kunnat förutsäga förloppet.

Känns som att trenden mot högre valdeltagande i eu-valen fortsätter. Kanske beror på min bekantskapskrets men jag tror de absolut flesta röstar. Kanske kommer vi över 50% totalt i år?

toomas
2014-05-25, 16:58
Varför är omröstningen stängd?

Oxe
2014-05-25, 17:00
Nja jag såg det först idag när jag skulle titta vart jag skulle gå och rösta, trodde inte att man var låst till sitt valdistrikt, hade jag vetat det hade jag sett till att få nyutskick av röstkort osv. men det är ju lite sent nu

Andy.da.wohoo
2014-05-25, 17:00
Jag ändrade mig i sista stund. Fp blev det.

Thelvino
2014-05-25, 17:10
Är du skriven någon annanstans? Hur kan du få en annan lokal än din sambo?

On another note så är det lite tveksamt att det står massa folk utanför vallokalerna och gör partipolitisk reklam iom utdelande av utvalda röstkort.


Nej det är inte ett dugg tveksamt så har det alltid varit. Man pratar inte politik och det är ingen reklam man delar bara ut valsedlar inget annat. (Är det någon som gör något annat så bryter de mot lagen.)

Partimedlemmar delar inte ut några röstkort, begreppsförvirring tror jag.

Har man inget röstkort kan man få ett utskrivit till sig på vissa vallokaler och sedan rösta i en vallokal där de tar emot röster från hela kommunen eller andra kommuner. Fråga så får du svar på vilka det är i din kommun.

Har ni fler frågor så skriv.

HenrikJ
2014-05-25, 17:17
Jag kvalificerar mig nog inte som twitter-vänster. Men det är väl för att jag är feminist och antirasist och för att det behöver röras om i gubbgrytan som EU-parlamentet är. Deras frågor behöver upp på agendan och därför blev det så. Samma anledning som till att det blev PP förra gången det begav sig. Svensk medborgare rör mig inte i ryggen om en kandidat är eller inte.

WHITEFOLKS
2014-05-25, 17:25
Jag kvalificerar mig nog inte som twitter-vänster. Men det är väl för att jag är feminist och antirasist och för att det behöver röras om i gubbgrytan som EU-parlamentet är. Deras frågor behöver upp på agendan och därför blev det så. Samma anledning som till att det blev PP förra gången det begav sig. Svensk medborgare rör mig inte i ryggen om en kandidat är eller inte.

Jaha. Feminist och antirasist istället för vad tänkte du? Jag tror de flesta svenska politiker är för jämställdhet och mot rasism.

Oxe
2014-05-25, 17:30
jag hittar ingen i bromma iaf alla jag ställen så står det att jag bara får rösta där ifall det är mitt valdistrikt

Red Apple
2014-05-25, 17:34
Jaha. Feminist och antirasist istället för vad tänkte du? Jag tror de flesta svenska politiker är för jämställdhet och mot rasism.

Men nog fan lär F! vara betydligt mer opinionsbildande i parlamentet om de kommer in än de flesta svenska politiker.

Alexton
2014-05-25, 17:47
Men nog fan lär F! vara betydligt mer opinionsbildande i parlamentet om de kommer in än de flesta svenska politiker.

Om de hittar någon grupp som orkar lyssna på deras dravel, kanske.
Vad jag vet är det inte så stora grupperingar för just semi kommunistiska ideologier i EU.

vvrab
2014-05-25, 17:56
Om de hittar någon grupp som orkar lyssna på deras dravel, kanske.
Vad jag vet är det inte så stora grupperingar för just semi kommunistiska ideologier i EU.
Man måste inte vara medlem i Justice League för att vara opinionsbildande.

arthax
2014-05-25, 18:01
Gillar Ebba Busch Thor, röstade på henne! (kd)

Alexton
2014-05-25, 18:11
Man måste inte vara medlem i Justice League för att vara opinionsbildande.

Nej men det hjälper ifall ni är många från olika länder som arbetar åt samma håll. Möjligheten att påverka blir större. Grupperingarna är vad som gör EU intressant till skillnad från Svenskt 2 block system.

Tror nog FI skulle hamna i Legion on Doom mer än Justice league :d

TranceII
2014-05-25, 18:12
Svensk medborgare rör mig inte i ryggen om en kandidat är eller inte.

Nej, men valmyndigheten bryr sig lite. Hon är inte valbar.

vvrab
2014-05-25, 18:32
Nej men det hjälper ifall ni är många från olika länder som arbetar åt samma håll. Möjligheten att påverka blir större. Grupperingarna är vad som gör EU intressant till skillnad från Svenskt 2 block system.
SD har inte heller valt vilken politisk grupp de ska ingå i. Tycker du det är dumt att rösta på dem med?

JMF
2014-05-25, 18:38
Det slutade med att jag kryssade Camilla Lindberg (JL)

Alexton
2014-05-25, 18:40
SD har inte heller valt vilken politisk grupp de ska ingå i. Tycker du det är dumt att rösta på dem med?

SD kommer ingå i samma grupp som deras närmaste sammarbetspartner Danske Folkeparti med största sannolikhet.

Att de inte vill ange grupp kan också ha att göra med att om de skulle hamna i samma som Front National / PVV så skulle de få extremt med skit i Svensk media innan val vilket skulle kunna driva bort väljare.

vvrab
2014-05-25, 18:46
SD kommer ingå i samma grupp som deras närmaste sammarbetspartner Danske Folkeparti med största sannolikhet.

Att de inte vill ange grupp kan också ha att göra med att om de skulle hamna i samma som Front National / PVV så skulle de få extremt med skit i Svensk media innan val vilket skulle kunna driva bort väljare.
Och F! "tittar [..] på röda och gröna grupper", så vad är svaret på min fråga?