handdator

Visa fullständig version : Vilka inlines ska jag köpa?


sotala
2014-04-25, 15:56
Hej!
Jag är väldigt sugen på att köpa inlines. Tanken är att jag skulle kunna glida till gymmet och hem med dom samt att åka lite i stan i sommar. Det är ca 22 km fram och tillbaka till gymmet. Jag har i princip 0 erfarenhet av inlines så jag skulle behöva hjälp med vad som faktist är prisvärt och vad man bör tänka på!

Jag har kollat på dessa!
http://www.intersport.se/produkter/k2-f-i-t-x-pro-speed-inlines-p116850?farg=116851

http://m.stadium.se/varumarken/soc/ovrigt/142437/soc-m-tr900-inline-s13?Level4ProductCategoryUUID=

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

IvarLudvig
2014-04-25, 17:57
Ska du åka så långt skulle jag satsa på ett par med större hjul. Annars är det så att du får det du betalar för. Jag skulle satsa på ett märke. Hjul och lager kan du byta i efterhand men själva skon vill du ha kvalla på.

sotala
2014-04-25, 19:39
Ska du åka så långt skulle jag satsa på ett par med större hjul. Annars är det så att du får det du betalar för. Jag skulle satsa på ett märke. Hjul och lager kan du byta i efterhand men själva skon vill du ha kvalla på.

Jag köpte k2 fit x pro. Bakre 2 däcken är större o främre 2 lite mindre. 1299 just nu med prd pris 1799 om de nu går att lita på. I vilket fall. Ja hoppas dom är nice. Dem verkar ju okej ") Nu mpste jag lära mig åka oxå^^ tips till en nybörjare? ")

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Ajemän
2014-04-25, 19:44
Jag köpte k2 fit x pro. Bakre 2 däcken är större o främre 2 lite mindre. 1299 just nu med prd pris 1799 om de nu går att lita på. I vilket fall. Ja hoppas dom är nice. Dem verkar ju okej ") Nu mpste jag lära mig åka oxå^^ tips till en nybörjare? ")

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Blir säkert kalas det där!

Mina tips:

Mjuk i knäna, håll in armarna och försöka slappna av
När du bara rullar ska alltid en fot vara framför den andra (för bättre balans)
Håll ihop benen, undvik åka allt för brett
Försök att ta skären "mitt på hjulen", så att du inte lutar fötterna allt för mycket utåt

När du svänger vänster ska vänster fot vara först, tvärt om när du svänger höger

Inlines är kung. Kör hårt! :) Man lär sig snabbt!

Och när du ser att framhjulen börja bli snedslitna är det dags att byta plats och vända på hjulen (google that shit)

sotala
2014-04-25, 20:33
Blir säkert kalas det där!

Mina tips:

Mjuk i knäna, håll in armarna och försöka slappna av
När du bara rullar ska alltid en fot vara framför den andra (för bättre balans)
Håll ihop benen, undvik åka allt för brett
Försök att ta skären "mitt på hjulen", så att du inte lutar fötterna allt för mycket utåt

När du svänger vänster ska vänster fot vara först, tvärt om när du svänger höger

Inlines är kung. Kör hårt! :) Man lär sig snabbt!

Och när du ser att framhjulen börja bli snedslitna är det dags att byta plats och vända på hjulen (google that shit)

Sådär ") Nu va ja ute o testade dom en sväng. Dom rulla fint och allt kändes väl okej. Man lär sig ganska snabbt!") Kke sitter i ifrån barndomen ")
Undrar en sak dock. Man blir ju ganska trött i fötterna. Antar att det är vanligt i början?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Ajemän
2014-04-25, 20:38
Sådär ") Nu va ja ute o testade dom en sväng. Dom rulla fint och allt kändes väl okej. Man lär sig ganska snabbt!") Kke sitter i ifrån barndomen ")
Undrar en sak dock. Man blir ju ganska trött i fötterna. Antar att det är vanligt i början?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk


Det är samma för mig nu när säsongen precis börjat. Det blir bättre, absolut :)

Fötterna är ovana, och sen är det mycket det där att åka med raka fötter, ta skären mitt på hjulen och pendla med kroppen lite vänster-höger-vänster-höger istället för att bara åka rakt och luta fötterna utåt.

Inlines är riktigt bra prehab-träning för fotlederna.

sotala
2014-04-25, 20:59
Det är samma för mig nu när säsongen precis börjat. Det blir bättre, absolut :)

Fötterna är ovana, och sen är det mycket det där att åka med raka fötter, ta skären mitt på hjulen och pendla med kroppen lite vänster-höger-vänster-höger istället för att bara åka rakt och luta fötterna utåt.

Inlines är riktigt bra prehab-träning för fotlederna.

Ja jag märkte av det faktist :) att ta mitt på hjulen alltså, mkt skönare) något lite udda var att det kändes som att bakdäcken typ "slira" lite när jag tog fart och åkte lite snabbare. Precis i trycket utåt liksom gled bakdäcken lite. Kändes det iaf som.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

svenbanan
2014-04-26, 08:52
Ett tips är att lära dig bromsa på kort sträcka då du kommer i full kareta. Dvs lär dig detta innan du behöver kunna det i trafiken.

sotala
2014-04-26, 22:32
Ett tips är att lära dig bromsa på kort sträcka då du kommer i full kareta. Dvs lär dig detta innan du behöver kunna det i trafiken.

börjar likna ngt nu. Är dock bättre på ena sidan än andra. :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk