handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein från kött per dag?


retskrad
2014-04-25, 14:24
Hej, jag gillar inte alls kött, men jag tvingar in mig runt 100 gram kyckling per dag och resten av mitt proteinbehov från mjölk, whey, nötter, osv. Men jag är orolig över att jag får i mig för lite protein från kött.

Finns det ett mininum för mycket kött man måste äta varje dag, eller går det OK att äta runt 100-150 g kyckling och resten från mejeriprodukter osv?

Nebuchadnezzar
2014-04-25, 14:27
Finns det ett mininum för mycket kött man måste äta varje dag?

Nej, hur skulle det gå för vegetarianer då?

retskrad
2014-04-25, 14:30
Så går det lika bra om inte alls äter kött och ändå få resultat som om man skulle äta kött? Fyfan vad härligt det skulle vara då!

Sohlsken
2014-04-25, 14:48
Det viktiga är att du får i dig komplett protein, alltså att du får i dig de nödvändiga aminosyrorna. Det enklaste är nog kött, men det är absolut inte nödvändigt om du får i dig tillräckligt från andra källor.

Kvarg och keso är också lättillgängliga, med mjölkprodukter får du dock vara försiktig så att du inte överstiger kalciumbehovet :)

retskrad
2014-04-25, 14:50
Ost, mjölk, wheyprotein, kvarg, nötter, är dessa tillsammans komplett?

Sheogorath
2014-04-25, 14:54
Ost, mjölk, wheyprotein, kvarg, nötter, är dessa tillsammans komplett?

Vilken som helst av dem utom nötterna hade varit kompletta i sig själva. Alla mejeriprodukter är fullvärdiga.

Sohlsken
2014-04-25, 14:54
Ägg är också fullvärdiga. Om du inte behöver mer fett i dieten är det bara att hålla sig till vitan, den är sjukt opti för fettfritt protein.

retskrad
2014-04-25, 14:57
Ägg är också fullvärdiga. Om du inte behöver mer fett i dieten är det bara att hålla sig till vitan, den är sjukt opti för fettfritt protein.

Jag äter ju 5-6 ägg varje morgon så det är inga problem. Så slutsatsen är om man äter animaliska produkter (ägg, ost, mjölk etc.) tillsammans med whey, nötter och inte äta kött, så blir inte det inga problem?

Sheogorath
2014-04-25, 15:00
Jag äter ju 5-6 ägg varje morgon så det är inga problem. Så slutsatsen är om man äter animaliska produkter (ägg, ost, mjölk etc.) tillsammans med whey, nötter och inte äta kött, så blir inte det inga problem?

Det är inga problem. Ingen behöver kött, men kött kan hjälpa kvinnor som har problem med lågt järnvärde.

lillmesen
2014-04-25, 15:01
Japp,

och genom att kombinera olika livsmedel tex baljväxter med ris så får man att måltidens totala proteinkvalitet räknas som fullvärdig

Nötter är ej fullvärdigt protein i sig själv utan behöver kompletteras

Nebuchadnezzar
2014-04-25, 15:17
men kött kan hjälpa kvinnor som har problem med lågt järnvärde.

Och manliga män som gillar god mat. :cool:

Fjrebqll
2014-04-25, 15:45
Lästips ----> http://www.styrkelabbet.se/vegetariska-proteinkallor/

R Scarpa27
2014-04-25, 18:35
du verkar ju käka blandad kost och är varken vegetarian eller vegan så du behöver inte oroa dig ö.h.t

Sniggel
2014-04-25, 20:36
Jämför man mjölk- och äggprotein med kött så anses väl t om mjölk och ägg vara mer fullvärdigt än kött.
Poängen är att du missar inget med att skippa äta kött. Du kan maximera dina förutsättningar så länge du äter animaliska källor. Kanske att en helt vegetarisk, kompletterad kost kan funka också men jag är lite tveksam pga vad vissa studier verkar peka mot när det gäller jämförelser mellan köttätare och vegetarianer.
En vegetarisk kost innehåller t ex inte lika mycket kreatin, men det går iofs att supplementera oavsett. Sen är b12 bra för prestationen och järn likaså. En vegetarian löper större risk för att dessa nivåer ska bli lägre. Blir prestationen försämrad lär även resultaten också bli det.
Men nu vandrade jag nog iväg rätt långt från topic. Du äter ju animalier så det där är inget att fundera på ;)