handdator

Visa fullständig version : Erbjuden två anställningar.. vad göra?


Masterpan
2014-04-25, 14:16
Hejsan!

Jag har sökt extrajobb som privatlärare hos läxhjälpsföretagen SmartStudies och MyAcademy.

Var på intervju med SmartStudies i förrgår och blev idag erbjuden jobbet. Problemet jag har är att jag ska på intervju hos MyAcademy 7 Maj och enligt anställningsavtal får man ej jobba på två konkurrerande företag samtidigt.

Så mina alternativ är: ta jobb på SmartStudies och skita i MyAcademy, eller skita i SmartStudies och hoppas att jag får jobbet på MyAcademy.

My Academy har en grundlön på 130 medans SmartStudies har 105..

Vad skulle ni gjort?

Tack för hjälp! :)

agazza
2014-04-25, 14:19
Hejsan!

Jag har sökt extrajobb som privatlärare hos läxhjälpsföretagen SmartStudies och MyAcademy.

Var på intervju med SmartStudies i förrgår och blev idag erbjuden jobbet. Problemet jag har är att jag ska på intervju hos MyAcademy 7 Maj och enligt anställningsavtal får man ej jobba på två konkurrerande företag samtidigt.

Så mina alternativ är: ta jobb på SmartStudies och skita i MyAcademy, eller skita i SmartStudies och hoppas att jag får jobbet på MyAcademy.

My Academy har en grundlön på 130 medans SmartStudies har 105..

Vad skulle ni gjort?

Tack för hjälp! :)

Dra ut på det och kolla vad MyAcademy kan erbjuda. Det är ju bara en och en halv vecka.

z_bumbi
2014-04-25, 14:23
Har ni förhandlat lönen och när måste du svara?

Masterpan
2014-04-25, 14:56
Har ni förhandlat lönen och när måste du svara?

Jag måste svara SmartStudies 2e Maj. Så problemet ligger ju där i att jag inte kan välja efter jag blivit erbjuden båda jobben, utan struntar jag i SmartStudies är det ju risk att jag inte får MyAcademy.

Nej vi har inte löneförhandlat, de står dock att man kommer överens om lönen för arbeten med enskilda individer. Typ om jag tar mig an att jobba med Kalle som vill ha hjälp med matte och biologi si o så mycket får jag en viss lön.. typ..

Sohlsken
2014-04-25, 15:28
Rent spontant känns det dumt att riskera att stå utan jobb.

Detta är min synpunkt: Om du står utan jobb får du ingen erfarenhet alls. Om du tar SmartStudies så tjänar du lite mindre än du skulle göra hos MyAcademy, men du får erfarenhet vilket är i det närmaste ovärderligt, och det är ytterligare en merit. Om du inte känner dig 100% säker på MyAcademy borde du, i min åsikt, ta jobbet du har blivit erbjuden.

Loke
2014-04-25, 15:37
Är det ens svårt att få jobb på dessa ställen? Om jobben är väldigt eftertraktade och det finns skäl till varför du får en specifikt deadline så kan jag förstå att det är ett svårt beslut, men annars skulle jag säga precis som det är och att du därför vill vänta några dagar med att ge besked. Accepterar de inte så är det ju för att de tror du kommer föredra det andra företaget, då blir ju valet ganska enkelt.

Masterpan
2014-04-25, 16:14
Rent spontant känns det dumt att riskera att stå utan jobb.

Detta är min synpunkt: Om du står utan jobb får du ingen erfarenhet alls. Om du tar SmartStudies så tjänar du lite mindre än du skulle göra hos MyAcademy, men du får erfarenhet vilket är i det närmaste ovärderligt, och det är ytterligare en merit. Om du inte känner dig 100% säker på MyAcademy borde du, i min åsikt, ta jobbet du har blivit erbjuden.

Jag tror inte det är jättesvårt att bli antagen när man väl kommit till intervju, sen så verkar det som att MyAcademy är seriösare och högre ansett. (Med tanke på merit)

Sen tycker jag att 24% högre lön på MyAcademy är ganska mycket :D

Loke: Problemet blir ju att det blir typ 2 veckor ytterligare tid, om man antar att MyAcademy tar typ 1 vecka på sig att svara.

Blaine
2014-04-25, 17:09
Följ ditt hjärta.

På engelska: Follow your heart.

frazkakan
2014-04-25, 17:10
Jag tror inte det är jättesvårt att bli antagen när man väl kommit till intervju, sen så verkar det som att MyAcademy är seriösare och högre ansett. (Med tanke på merit)

Sen tycker jag att 24% högre lön på MyAcademy är ganska mycket :D

Loke: Problemet blir ju att det blir typ 2 veckor ytterligare tid, om man antar att MyAcademy tar typ 1 vecka på sig att svara.

Är det mycket läxläsning under sommaren? Eller är det därför de kör med snabba puckar, för sommaren är snart här och då behövs du inte?

Olegh
2014-04-25, 17:13
Följ ditt hjärta.

På engelska: Follow your heart.

Inte you're heart?

4623
2014-04-25, 17:25
Tacka ja till SmartStudies. Får du jobbet på MyAcademy så säger du att du kan börja om en månad. Sen säger du upp dig från SmartStudies.

Sohlsken
2014-04-25, 17:34
Inte you're heart?

Jag brukar inte göra sådant här, men jag känner mig tvungen att göra ett undantag.

*slap*

Yes
2014-04-25, 18:01
Tacka ja till SmartStudies. Får du jobbet på MyAcademy så säger du att du kan börja om en månad. Sen säger du upp dig från SmartStudies.
Det är helt klart en variant (fast han borde kunna säga upp sig ännu tidigare, om han vill). Personligen hade jag haft lite svårt för det efter jag tacka ja till det första jobbet, men jag tycker inte det är principiellt fel (dvs. får man ett bättre erbjudande är det rätt att ta det).

För mig hade frågan handlat om hur viktigt jobbet var. Har du råd att få nej från det bättre stället? Om inte, tacka ja till det första och kör på. Annars, tacka nej och hoppas du får det andra. Det är vad jag hade gjort, men jag tenderar också att vara lite mesig där och väldigt lojal mot den arbetsgivare jag har.

Jockefoten
2014-04-25, 18:03
Jag brukar inte göra sådant här, men jag känner mig tvungen att göra ett undantag.

*slap*

*slap*

agatha
2014-04-25, 18:03
Inte you're heart?

Inte you are heart?

:d

eternallord
2014-04-25, 18:04
Du kan ju testa att säga som det är och fråga om SmartStudies kan tänka sig att matcha lönen.

Masterpan
2014-04-25, 18:26
Är det mycket läxläsning under sommaren? Eller är det därför de kör med snabba puckar, för sommaren är snart här och då behövs du inte?

MyAcademy sa att jag kommer att börja till hösten, eftersom att man arbetar me d ett antal elever kontinuerligt så är det ingen som hoppar på privatlärning i slutet av April.

Så jag kommer antagligen i båda fallen få börja till hösten.

Borde jag inte då kunna tacka jag till SmartStudies, och går sedan på intervju hos MyAcademy, för att sen säga upp mig från SmartStudies om jag får jobb hos MyAcademy?

Eller det var kanske det någon föreslog innan :D

Ajemän
2014-04-25, 19:18
Ring Academy, säg att en konkurent erbjudit dig jobb och fråga om du kan få en tidigare intervju.

Om inte så säger du till Smart att en konkurent är sugna på dig och de ger en bättre lön, fråga om de kan matcha den.

frazkakan
2014-04-25, 19:59
MyAcademy sa att jag kommer att börja till hösten, eftersom att man arbetar me d ett antal elever kontinuerligt så är det ingen som hoppar på privatlärning i slutet av April.

Så jag kommer antagligen i båda fallen få börja till hösten.

Borde jag inte då kunna tacka jag till SmartStudies, och går sedan på intervju hos MyAcademy, för att sen säga upp mig från SmartStudies om jag får jobb hos MyAcademy?

Eller det var kanske det någon föreslog innan :D

Det känns lite oseriöst att de kräver att du bestämmer dig inom en vecka, när du inte ens behövs på flera månader?

Jag tycker du ska vänta och försöka på det andra företaget, de känns onekligen bättre, trots knappt med information.

Som tidigare skrev, hör av dig annars och fråga om du kan få en intervju tidigarelagd, då du har blivit erbjuden jobb på konkurrent. Då visar du att du tydligen är intressant för andra att anställa dig och du blir nog ännu mer intressant i deras ögon.