handdator

Visa fullständig version : Fett/kalorifria såser - Finns de i vanliga butiker?


Duffman
2014-04-25, 10:54
Som sagt finns till exempel såser från Green Valley Ranch eller Walden Farms att köpa i några matbutiker?

peliqan
2014-04-25, 14:19
Inte vad jag sett, tacosås är väl det närmaste kalorifritt man kommer

R Scarpa27
2014-04-25, 19:26
för mig är fett&kalorisnåla:

sweet baby rays såser
ketchup
felix grill & kebabsås---
blå bånd
m.m...
& miljoner andra mer som är tomatbaserade.

men jag suktar inte efter kalorisnålt bara för att..det ska smaka bra också, och kalorier från sås dödar inte (om man inte ska tokdeffa)

men sweet baby rays smakar mkt bra sett till kalorier & fett, lätt bäst bland de mera kalorisnåla.

otherside
2014-04-25, 19:52
Min favorit är ekologiska krossade tomater som jag hettar upp tillsammans med örter,chili, cayenne peppar, u name it, inga kalorier och otroligt nyttigt, upphettade tomater frigör näring och ger lykopener som ökar hudens solskydd och lyster, tar ett par månader för full effekt men i slutändan har du inbyggt SPF 15:hbang:

Aliaas
2014-04-25, 19:56
för mig är fett&kalorisnåla:

sweet baby rays såser
ketchup
felix grill & kebabsås---
blå bånd
m.m...
& miljoner andra mer som är tomatbaserade.

men jag suktar inte efter kalorisnålt bara för att..det ska smaka bra också, och kalorier från sås dödar inte (om man inte ska tokdeffa)

men sweet baby rays smakar mkt bra sett till kalorier & fett, lätt bäst bland de mera kalorisnåla.

Sweet baby ray ligger väll runt 220 kcal/100 g ?
Du bidrar ju inte precis ts med ngt med dina förslag

OT den fettfria vitlökssåsen från coop är god och ligger åå runt 55kcal/100 g

R Scarpa27
2014-04-25, 20:03
Sweet baby ray ligger väll runt 220 kcal/100 g ?
Du bidrar ju inte precis ts med ngt med dina förslag

OT den fettfria vitlökssåsen från coop är god och ligger åå runt 55kcal/100 g

och? smakar ju inge vidare.

sweet baby rays är opti för den goda smaken som sagt... 189 kcal/100g är sweet baby rays på och jag skrev vad jag tyckte....................................

jämför 189 kcal mot en sås på majonäs på ca 500-600kcal...då är sweet baby rays ganska kcal va??? allt beror på vad man jämför med...

men? sen vad som är naturligast och nyttigast är en helt annan femma.
kalorisnåla produkter brukar vara ganska mkt skräp i.

felix grill och kebab har 100kcal/100g-

hellre kvallitet än kvantitet.

WiXiAN
2014-04-25, 21:19
för mig är fett&kalorisnåla:

sweet baby rays såser
ketchup
felix grill & kebabsås---
blå bånd
m.m...
& miljoner andra mer som är tomatbaserade.

men jag suktar inte efter kalorisnålt bara för att..det ska smaka bra också, och kalorier från sås dödar inte (om man inte ska tokdeffa)

men sweet baby rays smakar mkt bra sett till kalorier & fett, lätt bäst bland de mera kalorisnåla.

Var ingen tråd som fråga vad du tyckte.

Aliaas
2014-04-25, 21:28
och? smakar ju inge vidare.

sweet baby rays är opti för den goda smaken som sagt... 189 kcal/100g är sweet baby rays på och jag skrev vad jag tyckte....................................

jämför 189 kcal mot en sås på majonäs på ca 500-600kcal...då är sweet baby rays ganska kcal va??? allt beror på vad man jämför med...

men? sen vad som är naturligast och nyttigast är en helt annan femma.
kalorisnåla produkter brukar vara ganska mkt skräp i.

felix grill och kebab har 100kcal/100g-

hellre kvallitet än kvantitet.

lugna dig. Säger bara att meningen med denna tråd är att besvara om KCAl(fria) såses som WF finns i butik eller ej och eftersom svaret på denna fråga troligtvis är nej kan man ge TS tips om andra såser med relativt lågt kaloriinnehåll jämfört med WF inte jämfört med bearnaise och liknande

mela
2014-04-25, 21:50
WF har jag bara sett i onlinebutiker.
Hade själv tänkt testa deras Caramel Syrup och Pancake Syrup. Jordnötssmöret ska tydligen smaka *spy*



Såg att de hade chocolate dip och marshmellow dip med.. hellooooooooo *cupid*

Aliaas
2014-04-25, 21:51
WF har jag bara sett i onlinebutiker.
Hade själv tänkt testa deras Caramel Syrup och Pancake Syrup. Jordnötssmöret ska tydligen smaka *spy*



Såg att de hade chocolate dip och marshmellow dip med.. hellooooooooo *cupid*

Rekomenderar deras Caramel Syrup, faktiskt riktigt go inte bara för att vara Kcal(fri) utan jämfört med annat också :)

Aliaas
2014-04-26, 05:27
WF har jag bara sett i onlinebutiker.
Hade själv tänkt testa deras Caramel Syrup och Pancake Syrup. Jordnötssmöret ska tydligen smaka *spy*



Såg att de hade chocolate dip och marshmellow dip med.. hellooooooooo *cupid*

BTW köp inte marshmallow dippen smakar djävul.

Mickee
2014-04-26, 08:38
Hade själv tänkt testa deras Caramel Syrup och Pancake Syrup. Jordnötssmöret ska tydligen smaka *spy*


Pancake Syrup är helt okej under deff tycker jag.
Men Peanut spread och Chocolate peanut spread var fruktansvärt äckligt..

z_bumbi
2014-04-26, 09:17
Är inte påståendet om kalorifrihet baserat på att de anger så små mängder per portion?

Langster
2014-04-26, 09:22
Är inte påståendet om kalorifrihet baserat på att de anger så små mängder per portion?

Jo, så är det.

Jag använder en kalorifri sås varje dag. Pepper sauce. Tabascoliknande sås.

Alfers
2014-04-26, 09:30
Tabasco och andra chilisåser.
Tacosås som någon nämnde.
Ajvar relish.
Jag gör mycket sås på lätt turkisk yoghurt. Vitlöksås och kebabsås tex.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

vicarious
2014-04-26, 09:55
Sweet baby ray ligger väll runt 220 kcal/100 g ?
Du bidrar ju inte precis ts med ngt med dina förslag

OT den fettfria vitlökssåsen från coop är god och ligger åå runt 55kcal/100 g

Sweet Baby Rays är fettfri.

Jeml
2014-04-26, 10:59
Sweet chili sås och bbq såser = win :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

bubbaklubba
2014-04-26, 11:03
det finns ett gäng färdiga tsatsikis som ligger runt 150kcal/100g.

sotala
2014-04-26, 11:38
Finns de ngn kalorisnål sås som passar till fisk?")

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Aliaas
2014-04-26, 11:39
Sweet Baby Rays är fettfri.

jaha? ^^

mela
2014-04-26, 11:50
Finns de ngn kalorisnål sås som passar till fisk?")

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Jag gör vitlökssås på lättkvarg.
Kvarg + citron + vitlök + salt + peppar och kanske lite olivolja.
Annars kan du göra en örtdressing på lättkvaeg med.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Jeml
2014-04-26, 11:51
Finns de ngn kalorisnål sås som passar till fisk?")

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Vilken fisk?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

R Scarpa27
2014-04-26, 21:17
Var ingen tråd som fråga vad du tyckte.

nej men hur ska jag veta vad han tycker är opti?
därav skrev jag (mitt tyckte så det inte misstolkas) :smash:

därav angav jag en fettfri sås med som han frågade efter.

vicarious
2014-04-26, 21:18
jaha? ^^

Läs rubriken så kanske det klarnar.

sotala
2014-04-26, 23:21
Vilken fisk?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Torsk ryggfile. Såg att fu svarat lite sent. (Tapatalk fuckar svaren, står 3 svar ex.-> trycker-> kolozzeum forum startsida o ingen jädra aning om vem som svarat i vilken tråd, Annoying as fuark!!)
Det blev iaf fettsnål yoghurt med solovitlök pch provencale örter ")

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

wilhelmblomgren
2014-04-27, 04:07
Som Scarpa nämnde, så är Felix Grill & Kebabsås kalorisnål och ganska god också.

men i princip alla såser gjorda på någon tomatsubstans brukar vara snåla i kalorier.

Duffman
2014-04-27, 12:51
Tack för bra tips. Vi skulle nästan skapa en tråd för våra egna HYFSAT NYTTIGA såsrecept :)

Typ: hur livar man upp kyckling och ris med en bra sås/dressing som inte är en kaloribomb...

Jeml
2014-04-27, 12:54
Typ: hur livar man upp kyckling och ris med en bra sås/dressing som inte är en kaloribomb...

Sweet chili sås

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

wilhelmblomgren
2014-04-27, 17:32
Sweet chili sås

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

+1

Använder det till allt!

Mickee
2014-04-27, 17:43
Typ: hur livar man upp kyckling och ris med en bra sås/dressing som inte är en kaloribomb...

2 pkt krossade tomater + 50g tomatpuré + 1 msk sambal oelek + massa kryddor ~ 30 kcal / 100g = en billigare variant av tacosås.

raddum
2014-04-27, 20:24
Helt kcalfritt, då får du ta vatten med salt. Fettfria: sockerbaserade/hfcs bbq såser och ketchup, Coop har en fettfri vitlökssås. En av kolozzeums konkurrenter säljer walden farms, även i sina butiker. Jag har aldrig testat dom. Personligen älskar jag ketchup, då är Felix steviaketchup en snålt alternativ

Duffman
2014-04-27, 23:53
Bra tips där Raddum, jag är ketchupmissbrukare. Kör Heinz idag som innehåller 119kcal per 100g. Felix med stevia innehåller 45kcal per 100g. Viss skillnad alltså...

NautilusMetoden
2014-05-05, 17:57
Tack för bra tips. Vi skulle nästan skapa en tråd för våra egna HYFSAT NYTTIGA såsrecept :)

Typ: hur livar man upp kyckling och ris med en bra sås/dressing som inte är en kaloribomb...

Salsor är riktigt bra. Det är väl inte direkt såser men tillräckligt finhackat så blir det ganska bra att liva upp torra maträtter.

Te x detta recept:
Heat gently for 3~ minutes:
½ small red onion, peeled and finely chopped
½-1 red chilli, finely chopped
½ small ripe pineapple, peeled and finely chopped
½ lime, juice only
½-1 tbsp sugar
2.5cm/1in piece fresh ginger, grated (optional)
1 tbsp chopped fresh coriander
1 tbsp chopped fresh mint




Ytterligare en väldigt enkel o ganska nyttig metod är att använda buljonger och kasta in det i en roux.
Te x svampssås kan enkelt göras med mörk joux + Stekt svamp + lättmjölk.
Eller brunsås: mörk roux + köttbuljong = brunsås.
Eller en god sås till pasta/crepes: ljus roux + svamp + purjolök + kycklingbuljong + sprit (sherry, cognac) + kycklingkött

Man kommer riktigt långt på olika salsa, grönsaks och roux kombinationer.

R Scarpa27
2014-05-05, 20:13
+1

Använder det till allt!

jag med snarare missbruk :) kan inte va utan i matlagning, såser, & dressing. kastas i lite här & där. :) dock besöka lidl någon dag och köpa en av deras sweet chilisås jag inte ätit på ca 2 år nu... lätt godast.. och hör och häpna en av de kalorisnålaste om man nu bryr sig om det. :)

Jeml
2014-05-05, 20:19
Vilken sås är det scarpa?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

R Scarpa27
2014-05-05, 21:10
Vilken sås är det scarpa?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

kanske inte stor skillnad i kcal (finns säker piss sorter med mindre kcal) dock inte lika god...

sämst tycker jag santa marias är... med ärlighet.

jo den på lidl är ju av märket vitasia.. lätt bäst som jag minns det.
har kört på garants & go tans nu ett bra tag.

finns ju även sockerfria sweet chilisåser på större marknadsbutiker också lite sällsynt men finns.. ( dock ingen rekomendation) :D

sen har man tid kan man ju göra egna sweet chilisåser =p men det händer inte ofta då sweet chilisås e så billigt och smakar bra som köpe endå.

austria
2014-05-09, 13:19
Texas Longhorns Steak Sause ligger väl runt 80 kcal/100g har jag för mig.
För mig är det kalorisnålt.

God är den också :)

R Scarpa27
2014-05-09, 19:48
Texas Longhorns Steak Sause ligger väl runt 80 kcal/100g har jag för mig.
För mig är det kalorisnålt.

God är den också :)

dyr och man kan lika väl köpa en burk krossad tomat och hacka i lite lök och strö över socker och salt.

eller nej... nu tänkte jag på deras salsa......... hehe den är dock inget märkvärdig pissigt dyr och smaklös..

austria
2014-05-10, 05:45
dyr och man kan lika väl köpa en burk krossad tomat och hacka i lite lök och strö över socker och salt.

eller nej... nu tänkte jag på deras salsa......... hehe den är dock inget märkvärdig pissigt dyr och smaklös..

Fast nu frågade han efter färdiga såser i butik. Priset var inte en faktor heller vad jag förstått.
Självklart kan du kasta ihop något själv som är väldigt billigt och kalorisnålt, men som sagt, det var väl inte det han frågade efter?

Sheogorath
2014-05-10, 08:08
Bra tips där Raddum, jag är ketchupmissbrukare. Kör Heinz idag som innehåller 119kcal per 100g. Felix med stevia innehåller 45kcal per 100g. Viss skillnad alltså...

Heinz' lättsockrade innehåller 75 kcal. Den är så pass mycket godare än de stevia-sötade jag smakat, att det lätt är värt 30 extrakalorier / 100 g.