handdator

Visa fullständig version : USA är en oligarki, enligt en studie.


Red Apple
2014-04-24, 23:43
Två professorer vid Princeton har i en studie publicerad den 9e april nått slutsatsen att USA inte längre är en demokrati, utan har blivit ett elitstyrt samhälle. Vad tycker ni?

Tidningsartikel (BBC) (http://www.bbc.co.uk/news/blogs-echochambers-27074746)

Studien finns här (http://www.princeton.edu/~mgilens/Gilens%20homepage%20materials/Gilens%20and%20Page/Gilens%20and%20Page%202014-Testing%20Theories%203-7-14.pdf), och är givande läsning :)

Jag vill tillägna den här tråden åt allas vår Griip.

Edit: Redan extremt otillfredsställd av namnet på tråden. Några förslag som jag kan be mods ändra till?

agatha
2014-04-25, 05:21
USA styrs via Council of Foreign Relations som grundades av mäktiga bankintressen:

VcA76lcXtwU

De kontrollerar i princip all media och alla politiker och försöker skapa en världsregering.

g53q2tuQj6k

tlk
2014-04-25, 05:31
USA styrs via Council of Foreign Relations som grundades av mäktiga bankintressen:

VcA76lcXtwU

De kontrollerar i princip all media och alla politiker och försöker skapa en världsregering.

g53q2tuQj6k

Härliga källor... *slap*

agatha
2014-04-25, 06:04
Du behöver ju bara lyssna på vad makthavarna säger. Läs för den delen Carrol Quigleys bok Tragedy and Hope. Quigley var Bill Clintons mentor på Georgetown University.

tlk
2014-04-25, 06:26
Du behöver ju bara lyssna på vad makthavarna säger. Läs för den delen Carrol Quigleys bok Tragedy and Hope. Quigley var Bill Clintons mentor på Georgetown University.

Att "bara lyssna på vad som sägs" när det är ihopklippt för att vinklas på ett visst vis känns ju rätt tappat. Lite kritiskt tänkande please. Dags att vakna upp och tänka lite själv.

Victorsnya
2014-04-25, 07:00
Tänk vad teorier kan få sådan stor uppmärksamhet?

tlk
2014-04-25, 07:06
Tänk vad teorier kan få sådan stor uppmärksamhet?

Det är ingen teori..


Men visst är det skönt att teorier som t.ex. relativitetsteorin och evolutionsteorin har fått så stor uppmärksamhet. *cupid*

Victorsnya
2014-04-25, 07:12
Det är ingen teori..


Men visst är det skönt att teorier som t.ex. relativitetsteorin och evolutionsteorin har fått så stor uppmärksamhet. *cupid*

Deras teori är att USA inte längre är en demokrati?

tlk
2014-04-25, 08:16
Deras teori är att USA inte längre är en demokrati?

Det är ingen teori.

Victorsnya
2014-04-25, 08:18
Det är ingen teori.

Du grundar det på deras studie?

qozmox
2014-04-25, 08:29
krävs inget geni, eller en studie för den delen, att "bevisa" att usa inte är en demokrati.

Armed Dingo
2014-04-25, 09:21
Varför har vissa så svårt att svälja att det finns människor med enormt maktbegär som vill skapa ett pyramidliknande samhälle med dem själva i topp? Jag hade antagligen varit likadan, självklart finns de där ute.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

vvrab
2014-04-25, 09:51
Du grundar det på deras studie?

Har du svårt att svälja att Ryssland också är en oligarki? Om inte, vilket bevis krävdes för att få dig att acceptera det?

Red Apple
2014-04-25, 10:07
Du grundar det på deras studie?

Studien lyfter inte fram det som en teori, nej. Det är deras slutsats. En teori är f.ö. vedertagen som sanningsenlig eller trolig, jag tror ordet du letar efter är hypotes.

agazza
2014-04-25, 10:26
Det är ju bara att se vilka som alltid vinner valen, dom med störst uppbackning.

Inget nytt under solen, det är nog få demokratier som är 100% demokratiska.

Griip
2014-04-25, 10:35
Jag vet inte riktigt vad jag skulle kalla USA før men oligarki ær nog en førbættring.

Att Ryssland ær och alltid varit med sina fd. 20-30+ adelsfamiljer och 20-30+ oljeoligarker en oligarki kan jag tænka mig. Jag tror inte Putin har så mycket makt han ger sken av, snarare ser jag att de mænnen bakom honom ær enade och litar på Putin.


USA tror jag ær verre æn en oligarki. En oligarki betyder ju ændå på något sætt att dem konkurrerar om makten vilket då innebær att det finns både goda och dåliga sidor. På ett visst plan gør dem sækert det, men att det inte finns ett huvud på ormen finner jag extremt otroligt.



Varför har vissa så svårt att svälja att det finns människor med enormt maktbegär som vill skapa ett pyramidliknande samhälle med dem själva i topp? Jag hade antagligen varit likadan, självklart finns de där ute.

Før att dem vuxit upp i Sverige och har den mest naiva blåøgda mænniskosynen som finns och någonsin funnits. Det man måste inse också ær att dessa pyramidbyggare funnits i hundratals år(Ja, det ær fakta att nuvarande rikaste och mæktigaste personer varit det i vartfall 200+ år) och kanske till och med tusentals. Så før oss moderna, "we are all one" empatifulla mænniskor ær dessa som en kvarlæmning ifrån en mer primær kultur dær øverlevnadsinstinkten fortfarande ær stark(Dærav Icke's "Reptiler" DVs Folk som ær styrda av sin reptilhjærna/Primærhjærna/Empatiløsa øverlevare. ¨

90% eller mer av iaf Sveriges familjer ær ju bara andra eller tredje generationen, innan dess var deras førfæder heeelt olika mænniskor med andra namn yrken och geografi. Man kan ju tænka sig hur mycket samhællet får påverka ens barn i de allra rikaste kretsar. I ett modernt samhælle i dag nær ett barn væxer upp så fostras det næstan helt och hållet i skolan och ute i det stora samhællet medansa Evelyn Rothchilds anvænder samma silverbestick som Amschel Rothschild gjorde før 2-300 år sedan, i samma slott och på samma tron av guld.

Victorsnya
2014-04-25, 10:49
Ni är för lätta att trolla.. skärpning

Griip
2014-04-25, 11:01
Ni är för lätta att trolla.. skärpning

Troll

Red Apple
2014-04-25, 11:26
Ni är för lätta att trolla.. skärpning

http://www.lolwtfcomics.com/upload/uploads/1320336388.jpg

Griip
2014-04-25, 12:11
http://i.imgur.com/bGtIrL2.jpg

Bear riding Putin > Trolls

filmjölk
2014-04-25, 12:35
Socialdemokraterna i Göteborg är en oligarki/maffia/kartell. En slags sosseadel som tillsätter varandra till olika poster, håller varandra om ryggen, äger stora andelar i företag och har flertalet fackföreningar som marionettdockor.

Armed Dingo
2014-04-25, 18:33
Även en kung kan blöda.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

stevebc
2014-04-25, 18:53
Man behöver inte dra upp alla jävla förbannat tröttsamma konspirationsteorier för att komma till slutsatsen att pengar och bra nätverk ger dig bättre förutsättningar i samhället.

Man skulle kunna börja föreslå fri högskoleutbildning innan man hojtar allt för mycket om judiska bank- och mediefamiljer.