handdator

Visa fullständig version : Vad för förbrännande aktiviteter efter styrketräning?


Fluency
2014-04-24, 15:29
Har ett stillasittande jobb så försöker att få in mitt styrketräningspass varje lunchrast för att sedan göra någon extraaktivitet efter jag slutat jobbet. Exempelvis gå en sväng.

Men har tröttnat rejält på att alltid ta en promenad, så vad för andra aktiviteter kan man egentligen utöva för att bränna lite extra kalorier (och då kunna äta lite mer) samt för att må lite bättre?

Springer ju mycket hellre, men det känns inte så smart när man redan ligger ganska lågt kalorimässigt och gärna vill bibehålla musklerna.

Vad skulle ni kunna rekommendera? Både utomhus och inne på gymmet.

Barbastark
2014-04-24, 15:36
Cykling är jäkligt opti. Väldigt skonsamt mot muskler (löpning med sin höga grad excentriska påfrestning i ett begränsat rörelseomfång är ganska krävande återhämtningsmässigt) och leder, samt väldigt lätt att korrigera tempo + riktigt gött att bara åka iväg på en runda.

Knatcharn
2014-04-24, 15:59
Nu på sommaren *rolleyes* kan man ju sporta, t.ex. spela fotboll med vänner. Annars rekommenderar jag också cykling. Du kanske kan cykla till och från jobbet?

Ozziking
2014-04-24, 19:17
om du har en mountainbike kan du cykla med den i skogen/vildmark tex. Mycket roligt :-)

Sheogorath
2014-04-24, 19:26
Cykling är jäkligt opti. Väldigt skonsamt mot muskler (löpning med sin höga grad excentriska påfrestning i ett begränsat rörelseomfång är ganska krävande återhämtningsmässigt) och leder, samt väldigt lätt att korrigera tempo + riktigt gött att bara åka iväg på en runda.

+1

Skonsamt, skapligt lätt att återhämta sig från och lätt att styra intensitetsmässigt.

Tobbey
2014-04-24, 19:29
Håller med angående cykling. Det bästa är som sagt att du kan variera intensiteten så lätt så det knappt behöver vara ansträngande om du inte vill.

Jag upplever bättre återhämtning i benen ibland när jag cyklat 30-60min en dag med låg/medelintensitet.

nippman
2014-04-25, 11:07
jag cyklar Mountainbike och lirar fotboll med polare, 2 riktigt roliga saker, där man inte ens tänker på att det faktiskt ger lite kondition om inte annat.

mela
2014-04-25, 11:25
Simning (asnice när det blir varmare och du kan simma runt i nån sjö/havet).
Inlineåkning är också underskattat, iaf när de sopas bort grus.

Dewon
2014-04-25, 11:28
Hur mycket kan man utgå från träningscyklar på gymmet gällande kcal-förbränning? Brukar ta promenader om kvällarna men tror jag ska sätta mig framför tv'n nere på gymmet på en cykel någon dag. :D

nippman
2014-04-25, 13:12
jag tror att 1h medel cykling förbränner på ett ungefär 700kcal, men är såklart inte säker.

Saga
2014-04-25, 20:57
Börja rida. Jag lovar att du upptäcker muskler du inte trodde du hade. Och det är roligt.

vicarious
2014-04-25, 21:17
Sex :D

sotala
2014-04-25, 22:52
Jag tänkte ge mig på inlines åkning ") Förövrigt blir det oftast lite basket eller något annat roligt jag är totalkass på ^^

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

RassK
2014-04-26, 06:55
Sex :D

Sex är opti post-wo! Testo-boost, HIIT, pump och mobilitet. Här har vi en vinnare!

Sniggel
2014-04-26, 11:02
Sex är opti post-wo! Testo-boost, HIIT, pump och mobilitet. Här har vi en vinnare!

För kaloriförbrukning - enbart om man kör långa sessioner :P
Genomsnittsliga samlag förbrukar väl inte så himla mycket. Framförallt inte om man "blir gosig" efteråt o ligger o tar det lugnt när man annars kanske varit mer aktiv om man skippat sexet ;)

RassK
2014-04-26, 16:15
För kaloriförbrukning - enbart om man kör långa sessioner :P
Genomsnittsliga samlag förbrukar väl inte så himla mycket. Framförallt inte om man "blir gosig" efteråt o ligger o tar det lugnt när man annars kanske varit mer aktiv om man skippat sexet ;)

Lönt att paja illusionen om opti-sex!

Sniggel
2014-04-26, 18:00
Lönt att paja illusionen om opti-sex!

Varsågod!
Ska man vara opti så hör det ju till att även opti-noja. T ex att överväga att hoppa över sex för att man är rädd att man över dygnet sett förbränner färre kalorier.

nippman
2014-04-29, 13:29
Man kan väl köra HIIT i form av sex? tror jag har gjort det någon gång undermedvetet,

20sec stenhård pump följd av 10sec lååångsamt pump x5 eller nått

Sheogorath
2014-04-29, 14:00
Jag kör rest-paus. Fem-reppare följt av minst 72 timmars vila innan nästa set.

Buttran
2014-04-29, 21:14
Hur är det med vanlig motion? Nu med fint väder går jag typ 5-6 km efter styrketräning.

nippman
2014-04-30, 10:51
om du tycker om att promenera och kompenserar promenaden med att äta ikapp eventuellt förbrända kalorier så tycker jag att det låter som en alldeles ypperlig idé.