handdator

Visa fullständig version : Skölja munnen med pencillin, opererad visdomstand


Holabandola
2014-04-24, 14:43
En fråga.

Är jag dum i hela huvudet om jag spär min sons Penicillin (han äter det just nu mot öroninflammation) med lite vatten och sköljer munnen och sårytorna/stygnen
med efter en nyopererad visdomstand?

Anledning till detta är att jag tål inte Corsodyl och det finns inga andra alternativ. Sprit löser koagelet och stör läkningen så det vore ett dåligt alternativ.

Som det är nu så sköljer jag bara med kokat och lätt saltat vatten, saltlösning.
Men jag bör ha något kraftigare profylax och tänkte att applicera lite penicillin rätt på sårytorna borde fungera som bra profylax.

...jag kan se hur en viss risk för svamp finns, men den torde vara miiiiiiiniiiiimal

Stör jag läkningen?

mattilainen
2014-04-24, 14:48
Först tänker jag att din son inte får hela sin dos penicillin om du tar det.

Sen förstår jag inte VARFÖR du ska göra det, har du någon anledning eller är det "för det är kanske bättre?" så tycker jag inte du borde göra det. Sen vet jag inte hur mycket det har effekt att få penicillin rakt på ytan, tror knappast det är speciellt funktionellt i bakteriedödande syfte.

Munnen läker otroligt snabbt och bör inte bli några problem med infektioner, och om det ändå blir det så får du ta det då och få antibiotika.

Holabandola
2014-04-24, 14:59
Pencillinet räcker.
Jag skulle göra det endast för att det "kanske vore bättre".
och om jag ska göra det så skulle jag endast göra det under den akuta fasen, typ de 5 förta dagarna.

Jag vet att tandläkare brukar spruta penicillin rätt in i sårytan om man har ett lokalt sår i munnen som ej vill läka efter tandutdragning.

Mental
2014-04-24, 15:13
Pencillinet räcker.
Jag skulle göra det endast för att det "kanske vore bättre".
och om jag ska göra det så skulle jag endast göra det under den akuta fasen, typ de 5 förta dagarna.

Jag vet att tandläkare brukar spruta penicillin rätt in i sårytan om man har ett lokalt sår i munnen som ej vill läka efter tandutdragning.

Låt din tandläkare göra det då, om det inte är samma sorts penicillin och metod.

Akada
2014-04-24, 15:35
Vad har din tandläkare sagt att du ska göra när du berättat att du inte tål corsodyl, och att sprit löser upp koaglet?

tlk
2014-04-24, 16:20
Nu är jag ju lite i tandläkareyrket och tycker att det är något som du absolut inte ska göra. Speciellt med de nya råden vad gäller antibiotikabruk inom just tandvård.

Det ger säkerligen väldigt liten positiv effekt, och stora nedsidan är att munnen utgör en superb reservoar för utveckling av antibiotikaresistenta bakterier.

Som mattilainen påpekar så läker vävnader i munnen snabbare än på andra ställen och att köra pencillin i något "preventivt syfte" är verkligen inget bra, istället väntar du och ser om det eventuellt blir en infektion och då får en tandläkare ta en titt på det.

Oftast läker det ju fint utan Corsodyl (klorhexidin) med för den delen. Tar man t.ex. en titt i våra nationella riktlinjer för att rekommendera patienter att köra just klorhexidin efter exning av en tand så finns det inga sådana rekommendationer. Varför det rekommenderas av vissa vettikattsingen.

Holabandola
2014-04-24, 17:24
har tio stygn i käften, tandläkaren ville förskriva corsodyl men det sket sig ju pga min allergi, så jag får ha gott hopp.
sköljer med saltlösning så länge.
forsar saliv från munnen så det borde göra susen iallafall.

Holabandola
2014-04-27, 12:33
...gick på eran linje och undvek att skölja med pencillin, men igår började det lukta apa i käften, typ söt doft av dött kött och var. Började svida och bränna så smått också.
Så jag tog fram flaskan och sköljde munnen och imorse när jag vaknade var munnen helt lugn, luktade inget längre. Har nästan slutat blöda.
Så nog funkade det i alla fall, sköljde precis ånyo och planerar göra det tre ggr om dagen tills det slutar blöda helt.

Jag vet, jag tar en risk, men likväl så tar jag en risk om jag inte gör det också. Det torde vara bättre att mota Olle i dörrn än att få en brinnande varinfektion i en ganska avancerad sutur och gå på och få behandla hela kroppen med högdospencillin.

Funkar gör det i alla fall. Behöver bara läka någon dag till så är det helt tätt och infektionsrisken minimerad.

Holabandola
2014-04-27, 12:37
..resistens är för övrigt inget som bara händer så där, det tar tid och lär knappast uppstå i min mun, utan snarare hos kouppfödarna i brasilien eller vattendrag utanför medicinfabrikerna i indien som kontinuerligt matas med pencilin

Angel
2014-04-27, 12:49
..resistens är för övrigt inget som bara händer så där, det tar tid och lär knappast uppstå i min mun, utan snarare hos kouppfödarna i brasilien eller vattendrag utanför medicinfabrikerna i indien som kontinuerligt matas med pencilin

Lol, det händer människor hela tiden, i Sverige! Det är ingenting man kan blunda för. De är redan här så att säga.

Holabandola
2014-04-27, 13:57
Lol, det händer människor hela tiden, i Sverige! Det är ingenting man kan blunda för. De är redan här så att säga.

Jaja, men då fanns den resistenta bakterien redan där från början i infektionen, den blev inte det på plats av ett tillfälligt missbrukat pencillin intag.
Min övertygelse i alla fall.

Trouble
2014-04-27, 14:05
Jaja, men då fanns den resistenta bakterien redan där från början i infektionen, den blev inte det på plats av ett tillfälligt missbrukat pencillin intag.
Min övertygelse i alla fall.

Bakterier blir inte resistenta av antibiotika utan de resistenta selekteras fram då de icke-resistenta stryker med.

Tolkia
2014-04-27, 14:28
Behöver bara läka någon dag till så är det helt tätt och infektionsrisken minimerad.
Infektionsrisken kvarstår så länge det inte är tätt från botten och upp. Det absolut sämsta är när det läker på ytan men fortsätter att vara en öppen ficka under.

F.ö har du fel angående resistens, men det har ju andra redan påpekat. En annan viktig detalj när man självmedicinerar sig med andras antibiotika är att det finns många olika antibiotika, som har olika effekt mot olika bakterier. Det är inte nödvändigtvis så att ett antibiotikum som är förskrivet mot en viss typ av infektion är det bästa att behandla en annan typ av infektion med.

tlk
2014-04-27, 17:22
..resistens är för övrigt inget som bara händer så där, det tar tid och lär knappast uppstå i min mun, utan snarare hos kouppfödarna i brasilien eller vattendrag utanför medicinfabrikerna i indien som kontinuerligt matas med pencilin

Som Tolkia påpekar så är det inte ens säkert att pencillinen du har använt lämpar sig så väl för oralt bruk.

Och den mänskliga munhålan har visat sig vara en helt ypperlig plats för antibiotikaresistans att uppstå. Just att där är ett antal hårdytor som inte deskvamerar ger antibiotikaresistenta bakterier en bra plats att växa år ut och år in.

Det är ju inte för inte som råden för antibiotikaförskrivning i tandvården är starkt reviderade senaste tiden.