handdator

Visa fullständig version : Broccoli (tillagning, bevaring av näring)


mrinterested
2014-04-23, 21:53
Tjenare!

Jag sitter nu och finslipar på mitt kostupplägg till början utav deffen.
Jag har kommit fram till att 3 utav mina måltider under dagen kommer att innehålla broccoli.
Då slog mig tanken självklart; jag har varken tid eller lust att laga koka broccoli 3 gånger om dagen varje dag.
Så...jag tänkte att jag kan koka den frysta broccolin varje dag och sedan lämna kastrullen i kylskåpet för att sedan värma broccolin senare igen när jag ska äta den eller packa i den i en matlåda.
Då slog självklart också tanken att näringen lär försvinna ur broccolin...

Någon som har något bra tips på hur jag kan lösa detta problem på ett så smidigt vis som möjligt? Jag vill ju självklart att broccolin jag äter ska vara näringsrik! :)

(Ledsen att texten var klumpigt skriven och att frågan inte är självklar)

drkrupp
2014-04-23, 22:11
Räcker att köra den 6-8 minuter i micron i en låda med ett par matskedar vatten.

nissepelle
2014-04-23, 22:20
Måste du värma broccolin? Mitt tips är att köpa färsk broccoli (säljs ofta i 250g förp. för 5-7kr) och skiva ner i matlådan som du sedan kör i micron ett par minuter vilket kommer tillaga broccolin alldeles lagom mycket.

Filipb
2014-04-23, 22:21
Måste broccolin vara varm för att du ska äta den?

Annars kan du göra som drkrupp säger, alternativt låta broccolin tina i kylskåpet dygnet innan du ska äta den, för att sedan värma den lite snabbt.

Eftersom du också är ute efter att bibehålla så mycket näring som möjligt kan jag passa på och rekommendera dig att läsa följande artikel:
http://traningslara.se/tips-for-hantering-av-gronsaker/

Edit: inte meningen att va dryg med att, precis som nissepelle, ifrågasätta din vana att äta varm broccoli :D

mrinterested
2014-04-24, 08:50
Tack för svaren!

...Jag kommer att köra på det sättet nissepelle nämnde! :)

illiaca
2014-04-24, 10:36
Har hört att man kan marinera broccoli i citron. Har för mig att det får broccolin att mjukna upp, minns inte varför exakt men det ska tydligen vara gott!

dluddeckens
2014-04-25, 07:16
Tack för svaren!

...Jag kommer att köra på det sättet nissepelle nämnde! :)

Det är det bästa tycker jag. Att koka saker är bästa sättet att laka ut näringsämnen.

Filipb
2014-04-25, 07:26
Om du kollar in länken i skrev ett par inlägg tidigare ser du att mikrovågsugnen kan va ett ännu sämre alternativ

novanix
2014-04-25, 08:15
Måste du värma broccolin? Mitt tips är att köpa färsk broccoli (säljs ofta i 250g förp. för 5-7kr) och skiva ner i matlådan som du sedan kör i micron ett par minuter vilket kommer tillaga broccolin alldeles lagom mycket.

Ah fan, efter månader med deff med fryst broccoli har jag övergått till de färska. mycket godare. jag brukar lägga en bunt i en stålsil(?) och lägger över kastrullen när jag kokar potatis så blir de lätt ångade.