handdator

Visa fullständig version : Marklyft och buktryck


R0B
2014-04-23, 20:44
Hur gör ni när ni vill få till buktrycket under marklyft? Och under benböj?

Jag själv försöker fylla min mage med luft och pressa utåt riktigt ordentligt samtidigt som jag spänner magen.

Andra försöker fästa naveln vid ryggraden.

Finns det någon studie eller annat som visar på att den ena är bättre än det andra eller ska man helt enkelt gå efter vad som känns bäst för sig själv?

pezrulezhaakon
2014-04-23, 21:22
Utan bälte, spänner magen, håller andan. Naveln håller sig där den är, varken forcerad inåt eller utåt.

Finns inget som är skrivet i sten. Personligt vad som upplevs bäst.

Jobbigt
2014-04-23, 21:22
Vet inte helt ärligt! Jag känner att jag har ett bra buktryck när jag kör mark och liknande men är inget jag tänker på innan jag lyfter. För mig sker det på automatik. Har svårt att se ett tungt lyft utan buktryck? Går det?

R0B
2014-04-23, 21:26
Skit, missade givetvis neutral men spänd mage i omröstningen. Aja,

Om du inte har buktryck eller om du helt enkelt har för klent buktryck/ländrygg så faller man mot dålig form. Så något form av buktryck har man om man inte konsekvent kör med böjd ländrygg(varöför man nu skulle göra det. Antar jag. Men jag vill veta mer om hur folk medvetet utnyttjar buktryck.

Alexton
2014-04-23, 21:26
Inget av alternativen. Tar ett andetag och "trycker ned" luften mean jag spänner magen.
Känns som jag ska plocka upp något tungt, tänker inte på det och trycker inte magen inåt eller utåt.

R0B
2014-04-24, 16:58
Hittills verkar det som att folk föredrar att pressa utåt med magen enligt omröstningen, dock är det antagligen flera som inte ens fått något alternativ som passar dom att klicka. Så om ni känner er lite utanför så får ni gärna göra som Alexton och Pez gjort.