handdator

Visa fullständig version : Förbränning vid promenad - Hastighet och tid?


Kerbara
2014-04-23, 18:01
Tjo!


Gick idag en sjuhelvetes lång promenad som varade i 2 riktigt goa timmar. Slutade med att jag promenerat 16km. Vem tar inte tillfället när solgudarna bjuder på bra väder?

Nu till min fråga och mitt problem, att räkna ut förbränningen. Det jag räknat ut är min snitthastighet genom att dela sträckan på tiden (16/2=8km/h). Jag förstår att jag kan ha bränt ganska vilt med kalorier och vill därför gärna kunna äta lite extra mycket nu idag.
Väger just nu 88kg, så.. har ni någon formel för att räkna ut förbränningen?

OBS: Gärna källhänvisning på era teorier, så man kan följa upp och se hur det är uträknat etc.

I nuläget räknar jag på att jag förbränt cirka 450 kalorier vilket känns rimligt, vad tror ni kolo? :)


Vänliga bicepscurl från

Kerbara *flex*

lillmesen
2014-04-23, 18:13
jag körde en runda på 4km på 30min dvs samma tempo som dig, med 88kg, fick jag 300 kcal, alltså blir det 1200 kcal för 16km

jag räknade ut det med formeln som finns på iform.se/ rundan

Kerbara
2014-04-23, 18:29
jag körde en runda på 4km på 30min dvs samma tempo som dig, med 88kg, fick jag 300 kcal, alltså blir det 1200 kcal för 16km

jag räknade ut det med formeln som finns på iform.se/ rundan

Oh! vad i helvete är det du säger? :eek:

Fyfan vad mycket det där var, och faktiskt så känns iform.se/rundan ganska pålitlig tyvärr. Var mycket mycket mer än jag beräknat så nu kommer magen och jag inte vara kompisar, haha. Tusen tack för hjälpen, lillmesen. :thumbup::bow:


// :eating:

Ozziking
2014-04-23, 18:34
Oh! vad i helvete är det du säger? :eek:

Fyfan vad mycket det där var, och faktiskt så känns iform.se/rundan ganska pålitlig tyvärr. Var mycket mycket mer än jag beräknat så nu kommer magen och jag inte vara kompisar, haha. Tusen tack för hjälpen, lillmesen.


// :eating:

Men ta alltid det med en nypa salt skulle jag säga ;) runda ner till iaf 1000 kcal.. Fortfarande mycket*flex*

Kerbara
2014-04-23, 18:38
Men ta alltid det med en nypa salt skulle jag säga ;) runda ner till iaf 1000 kcal.. Fortfarande mycket*flex*

Absolut, vågar inte trycka i mig så mycket som 1200kcal extra.. Får se hur mycket jag orkar nu när magen vant sig vid lägre intag :em: kul att man fick en såpass bra belöning dock på en strålande promenad.

Ozziking
2014-04-23, 18:41
Absolut, vågar inte trycka i mig så mycket som 1200kcal extra.. Får se hur mycket jag orkar nu när magen vant sig vid lägre intag :em: kul att man fick en såpass bra belöning dock på en strålande promenad.

Hahaha jaa, Det lät nice! :)

måste börja promenera lite jag med ;)

lillmesen
2014-04-23, 18:56
8 km/h är ganska fort, och du väger ganska mycket. Men iaf, räkna på 1000 kcal om du vill vara sejf :)

svenbanan
2014-04-23, 18:58
Tjo!


Gick idag en sjuhelvetes lång promenad som varade i 2 riktigt goa timmar. Slutade med att jag promenerat 16km. Vem tar inte tillfället när solgudarna bjuder på bra väder?

Nu till min fråga och mitt problem, att räkna ut förbränningen. Det jag räknat ut är min snitthastighet genom att dela sträckan på tiden (16/2=8km/h). Jag förstår att jag kan ha bränt ganska vilt med kalorier och vill därför gärna kunna äta lite extra mycket nu idag.
Väger just nu 88kg, så.. har ni någon formel för att räkna ut förbränningen?

OBS: Gärna källhänvisning på era teorier, så man kan följa upp och se hur det är uträknat etc.

I nuläget räknar jag på att jag förbränt cirka 450 kalorier vilket känns rimligt, vad tror ni kolo? :)


Vänliga bicepscurl från

Kerbara *flex*

Är du säker på att det faktiskt var 16km? Det blir 7:30 per km, vilket ju typ är långsamt joggtempo. Du kanske gick i väldigt rask takt, fast det inte riktigt lät så på din beskrivning...

Hmmm. Jag hittade lite info på "brianmac", och det verkar som om 7:30 precis är i gränslandet mellan gång och löpning, så det kan mycket väl ha varit 16km. Det lustiga är att du förmodligen hade gjort av med färre kalorier ifall du joggat i samma tempo... :)

http://www.brianmac.co.uk/energyexp.htm

johanhej
2014-04-23, 19:05
"Sträcka i km * vikt i kg * 0.7" har jag för mig att laglöst någonstans.

Dock undrar jag, gäller detta för promenad på helt plan mark, eller är det någorlunda kuperad terräng? Grub?:)

Kerbara
2014-04-23, 20:27
Är du säker på att det faktiskt var 16km? Det blir 7:30 per km, vilket ju typ är långsamt joggtempo. Du kanske gick i väldigt rask takt, fast det inte riktigt lät så på din beskrivning...

Hmmm. Jag hittade lite info på "brianmac", och det verkar som om 7:30 precis är i gränslandet mellan gång och löpning, så det kan mycket väl ha varit 16km. Det lustiga är att du förmodligen hade gjort av med färre kalorier ifall du joggat i samma tempo... :)

http://www.brianmac.co.uk/energyexp.htm

Yepp 16km, eller.. jag gick 16 varv på en 1km slinga. Gick väldigt raskt och kan faktiskt erkänna att det sista varvet joggade jag i ganska snabbt tempo, ville komma hem snabbare eftersom jag varit iväg så jävla länge hehe.

Dewon
2014-04-23, 20:34
Jag kör med Runkeeper och går efter den, blir att lita på den i mitt fall.

Promenerade 9,4km under 1h35min häromdagen , 10min/km och det blev ungefär 525kcal. Hur säkert det är vet jag verkligen inte.

Jeml
2014-04-23, 20:35
Wtf 600kcal/h promenad? Brukar räkna med ~350kcal/h.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

lillmesen
2014-04-24, 05:14
Wtf 600kcal/h promenad? Brukar räkna med ~350kcal/h.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Jo fast tempo och kroppsvikt spelar roll :) kolla bara på när matte01 kör, han ligger lätt på 500kcal/h då han går i 6km/h

exor
2014-04-24, 05:54
Jag brukar gå hem från jobbet att par dagar i veckan. Det är 7.1km och tar mig 1h15min plan mark. Du måste gå jävligt fort. Jag brukar räkna på 500kcal när jag går hem, dock väger jag cirka 95 kilo med kläder + 10-15 kilos packning i väskan.

Skulle tippa cirka 800kcal för din del, då är du nog safe.

DJJOHANSSON
2014-04-24, 06:42
Jag går i ungefär 7km/h när jag kör mina powerwalks och då joggar jag nästan med mina 190cm, räknar 100kcal per 2km.

Är du säker på att du verkligen gick 1,6 mil på två timmar? Brukar du köra långdistans?

Bryggan
2014-04-24, 06:46
Det är fortfarande klurigt det där...tycker jag då.

Ex: Min grundförbränning är 2400kcal säger vi. Vilket betyder att under 1h 35 min (taget från citat nedan), skulle jag ha förbränt 153 kcal under den tiden, om jag inte promenerade.

Promenerade 9,4km under 1h35min häromdagen , 10min/km och det blev ungefär 525kcal. Hur säkert det är vet jag verkligen inte.
Hur som helst så går jag hem från jobbet under 1h och 35 min. Väl hemma så kontrollerar jag en tabell, i ett program eller liknande att promenaden jag tog hem förbrukade 525kcal.
Nu kommer kruxet; ska jag lägga på på 525kcal på min grundförbrukning och komma till 2925kcal för den dagen eller ska jag först dra bort grundförbrukningen och komma till 2772 kcal, för den dagen?

Jag menar det blir ju ungefär 30% skillnad i energiförbrukning vid promenader om man drar bort grundförbrukning eller inte.

Clajj
2014-04-24, 06:47
Oh, bra tråd. Har själv stora problem o räkna ut vad jag förbränner på mina promenader. Har en hund storlek large så all min cardio konbineras med hennes promenader. Detta för att dygnets timmar inte räcker till både och separat. Måste därför anpassa mig lite efter henne när vi är ute. Vad bränner eg en PW på 40min? Eller en PW på 1 1/2h? Mina löparrundor brukar sinkas ner av att hon behöver stanna då och då, och ibland orkar hon helt enkelt inte min takt. Så det brukar bli gå-springa-gå-springa.

Använder runkeeper men har aldrig vågat lita på antal brända kcal. Nu senast blev det en runda på 4,47 km och medelhast 9.50min/km (totalt 40min). Runkeeper menar att jag bränt 243kcal på det. Vad tror ni?

Litar generellt inte alls på vad appar säger om sånt o tror alltid jag bränt en obetydlig mängd kcal, kompenserar därför aldrig med o äta mer. Men eftersom jag redan går så lågt på underskott man kan göra så kanske det är dumt att inte fylla på nåt...

Sen kanske det är en dum fråga men varför visar inte runkeeper hastigheten i form av km/h? Är det inte det alla cardiomaskiner gör på gymmet?

svenbanan
2014-04-24, 08:01
Det är fortfarande klurigt det där...tycker jag då.

Ex: Min grundförbränning är 2400kcal säger vi. Vilket betyder att under 1h 35 min (taget från citat nedan), skulle jag ha förbränt 153 kcal under den tiden, om jag inte promenerade.

Hur som helst så går jag hem från jobbet under 1h och 35 min. Väl hemma så kontrollerar jag en tabell, i ett program eller liknande att promenaden jag tog hem förbrukade 525kcal.
Nu kommer kruxet; ska jag lägga på på 525kcal på min grundförbrukning och komma till 2925kcal för den dagen eller ska jag först dra bort grundförbrukningen och komma till 2772 kcal, för den dagen?

Jag menar det blir ju ungefär 30% skillnad i energiförbrukning vid promenader om man drar bort grundförbrukning eller inte.

Du får ju rimligtvis värdet för hur mycket energi som går för att utföra en viss aktivitet, alltså den totala energin som går åt under den tiden. Dvs du ska inte lägga till nån grundförbrukning eftersom den är inräknad. Rimligtvis så i alla fall.

Det skulle såklart kunna på det andra sättet också (att basförbrukningen är borträknad). Men det gör ju bara hela skiten mindre användarvänligt och krånglig. Så jag tror inte på det.

Bryggan
2014-04-24, 08:19
Du får ju rimligtvis värdet för hur mycket energi som går för att utföra en viss aktivitet, alltså den totala energin som går åt under den tiden. Dvs du ska inte lägga till nån grundförbrukning eftersom den är inräknad. Rimligtvis så i alla fall.Ja, jo, det låter rimligt. Det jag inte förstår är då vad du menar med "användarvänligt", är så som du säger anser iaf jag att hela rasket blir mindre "användarvänligt".
Enligt det du säger så måste ekvationen för totalförbrukningen således bli 2400+525-(95/1440x525)=2772kcal för den dagen.

För att räkna ut totalförbrukningen den dagen...vilket är det man är intresserad av egentligen så säger inte 525kcal allt för mycket. Därigenom tycker iaf inte jag att ett sådant värde är "användarvänligt".

Eller menade du med "grundförbrukning eftersom den är inräknad" egentligen att den är inte "inräknad" utan "borträknad"?

svenbanan
2014-04-24, 08:35
Ja, jo, det låter rimligt. Det jag inte förstår är då vad du menar med "användarvänligt", är så som du säger anser iaf jag att hela rasket blir mindre "användarvänligt".
Enligt det du säger så måste ekvationen för totalförbrukningen således bli 2400+525-(95/1440x525)=2772kcal för den dagen.

För att räkna ut totalförbrukningen den dagen...vilket är det man är intresserad av egentligen så säger inte 525kcal allt för mycket. Därigenom tycker iaf inte jag att ett sådant värde är "användarvänligt".

Eller menade du med "grundförbrukning eftersom den är inräknad" egentligen att den är inte "inräknad" utan "borträknad"?

Min hjärna kan inte dechiffrera den fetade meningen innan jag druckit i alla fall tre koppar kaffe ytterligare. ;)

Det jag menar är att ifall du är ute och går i 10km/h ett helt dygn i sträck så ska det rimligtvis räcka med att slå upp i tabellen hur mycket energi man gör av med vid promenad i detta tempo per timme (och såklart multiplicera med antalet timmar). Jag vill inte behöva lägga till basförbrukningen också för varje timme.

Basförbrukningen innebär ju typ ligga still i soffan/sängen utan stimulans. Sitter du upp och tittar på tv så gör du av med (lite) mer.

Med basförbrukning menar jag basförbrukning per samma tidsenhet som alla de andra aktiviteterna.

Räknar man ut hela dygnets basförbrukning först och sedan lägger till aktiviteter så måste såklart basförbrukningen räknas bort från varje post innan man adderar. Jag tycker detta sätt alltså verkar sjukt mycket krångligare.

Bryggan
2014-04-24, 12:46
Japp, svenbanan. Vi enas om att det är som du säger.

Så det riktiga svaret enligt Dewon's exempel är alltså: 2925kcal den dagen.
Najs.

ARMSTARK
2014-04-24, 14:30
8km/h det var en djävla rulle det! Jag tror du ljuger. cofffee

Bryggan
2014-04-24, 14:41
8km/h det var en djävla rulle det! Jag tror du ljuger. cofffee
Inte nödvändigt ljug. Själv kör jag runkeeper och den hävdar med att jag knatar mina 9 km per dag i 8 km/h. Du vet det är gps-täckning osv förutom tre broar jag går under och den hävdar 4,5 km...jag säger BULLSHIT! Aldrig att jag vare sig går så långt eller så snabbt, även att de två värdena sitter ihop så delar jag på dem. Det är något fel på runkeeper kan jag meddela...jäkla glädemätare!

Bryggan
2014-04-24, 14:55
Ojdå, det blev lite otydligt. Jag knatar 2x4,5 km per dag året om.

Animalisk
2014-04-24, 18:58
Alltså det tempot du hållit ser mer ut som löpning än promenad, 8km/h och tempo 7.30min/km får jag det till. Sjukt snabb promenad :D

Kerbara
2014-04-24, 20:04
8km/h det var en djävla rulle det! Jag tror du ljuger. cofffee

Alltså det tempot du hållit ser mer ut som löpning än promenad, 8km/h och tempo 7.30min/km får jag det till. Sjukt snabb promenad :D

Okej, nu vet jag ju inte hur ni riktiga jävla muskelknuttar på 350kg muskler och lyfter 500 i marklyft RAW går. Men jag måste bara visa er hur en RIKTIG JÄVLA POWERWALK går till. Vare sig det är DEFF, BULK, eller SVULK!

https://www.youtube.com/watch?v=6ZKSywmobMQ

Kommer alltid gå så och skiter i hur många som stirrar, det är så jag powerwalkar och även ni borde testa. Underbart när ni får in tekniken och får det till vana!

Tack för mig, *kissass*


EDIT: Nu går jag inte några 4:30 min per km som dessa elitidrottare i min länk gör. Så skippa ert skitsnack om att jag skulle ljuga, jag ställde en enkel fråga. Varför inte svara på min enkla fråga och fokusera på ert eget promenad-tempo istället för mitt?

Animalisk
2014-04-24, 20:22
Om du tog illa vid dig av mitt inlägg så har du missförstått det helt och hållet. Lycka till med livet!

Kerbara
2014-04-24, 21:23
Nej jag var givetvis ironisk men ville visa hur jag promenerar då det blev för stort fokus på huruvida jag promenerat eller joggat. Min fråga handlade inte om det var en normal promenad-hastighet. Tack ska du ha, och detsamma tillbaka!



//Kerbara

Jeml
2014-04-24, 21:28
Det är jävligt bra att pinna på i 8km/h. Jag tycker det går hyfsat snabbt på dryga 6km/h :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

ARMSTARK
2014-04-25, 10:45
Okej, nu vet jag ju inte hur ni riktiga jävla muskelknuttar på 350kg muskler och lyfter 500 i marklyft RAW går. Men jag måste bara visa er hur en RIKTIG JÄVLA POWERWALK går till. Vare sig det är DEFF, BULK, eller SVULK!

https://www.youtube.com/watch?v=6ZKSywmobMQ

Kommer alltid gå så och skiter i hur många som stirrar, det är så jag powerwalkar och även ni borde testa. Underbart när ni får in tekniken och får det till vana!

Tack för mig, *kissass*


EDIT: Nu går jag inte några 4:30 min per km som dessa elitidrottare i min länk gör. Så skippa ert skitsnack om att jag skulle ljuga, jag ställde en enkel fråga. Varför inte svara på min enkla fråga och fokusera på ert eget promenad-tempo istället för mitt?

Missförstå inte, killen med kaffekoppen ( cofffee ) betyder att det är lite skoj. Skulle lika gärna kunnat varit skeva killen med ett kinesöga ( ;) ).
Men 8km/h ÄR djävligt snabbt, jag skulle aldrig kunna hålla det tempot. Bra jobbat! :thumbup:

leo1
2014-04-25, 21:12
Instämmer i kören att nån har gått jäkligt fort här:)

Jag är nära två meter lång och när jag går så blir det cirka 11 minuter per kilometer.

Angående kalorieförbrukning är nog det bästa att räkna ungefär som när man joggar. Låt säga att du väger 80 kilo och joggar 10 kilometer= 800 kalorier. Alltså kilo gånger kilometer. Jag tycker det är lite högt och brukar tänka kanske 700 kalorier eller nåt.

Runkeeper och sånt där räknar ju efter din vikt.