handdator

Visa fullständig version : Underarms problem och krånglande armbåge


Motivationen
2014-04-23, 12:21
Halloj! Körde triceps tungt 1 gång i veckan och det funkade fint. Sen började jag köra riktigt tungt och mycket volym 2 gånger i veckan. Då knasade armbågen. Gjorde ont och jävlades. Testade träna tricpes lätt veckan därpå men det gick inte alls. Gjorde satans ont vid vad som verkade vara där triceps fäster i armbågen.

Jag tycker mig se en svullnad vid armbågen där bursan sitter. Känns även gel aktigt men mycket möjligt att man tänker så mycket på att det kan vara bursit så att det känns så.

Det känns inte i det vardagliga livet speciellt mycket utan mest när jag tränar. Det känns som mest när jag flexerar armen.

Har även problem med brachioradialis. Kan inte köra biceps då jag blir tvär slut i brachioradialis och inte i biceps. Det känns inte som en grym pump utan mer smärta aktigt att det verkligen inte går att fortsätta. Känns även vid alla rygg övningar nu mera.

Fan är det för fel tro?

Motivationen
2014-04-23, 12:54
Går inte att editera? Hur som helst tog jag 3 veckors vila ifrån all träning när jag fick problem med tricepsen. Prova lätt igår men BAM ont igen.

pezrulezhaakon
2014-04-23, 22:17
Går inte att editera? Hur som helst tog jag 3 veckors vila ifrån all träning när jag fick problem med tricepsen. Prova lätt igår men BAM ont igen.

Hur är utförandet på biceps och tricepsövningarna?
Vilka övningar?
Vilka hadtag, greppbredd osv?

Hur mycket biceps och tricepsträning (inkl press/dragövningar) har du gjort den senaste tiden innan smärtan kom?

Motivationen
2014-04-24, 08:37
Utförandet skulle jag säga är bra. Mån för förbättring självklart men ändå godkänt.

I princip alla tänkbara. Smärtan kom då jag körde bänkpress, snedbänk, axelpress, triceps extensions och skull crushers. Allt detta väldigt lätt.

Ont i brachioradialis brukar jag få under vanliga biceps pass men kom även då jag körde rygg nu. Smärtan kändes direkt efter pullups. Fortsatte sedan väldigt lätt med rodd, stång rodd, biceps curls och preacher curls. Allt detta också lätt men ändå blev jag trött och fick ont i brachioradialis.

Grepp bredden är alltid axel bredden ungefär.

Innan jag total vilade från gymmet så hade jag vilat från bröst/framsida axlar i 6 veckor då jag jobbade på att stärka ryggen.

Så då blev det triceps 1 gång i veckan, rygg, baksida axlar och biceps 1 gång i veckan och ben och mage 1 gång i veckan.

Tricepspasset: Uppvärmning crosstrainer 10 min
Skullcrushers 4x8-10 med 2 set uppvärmning ej inräknat.
Triceps extension 4x10-12
Overhead triceps press 3x10

Rygg, baksida axlar och biceps passet: Uppvärmning crosstrainer 10 min.
Marklyft 4x8 med 2 set uppvärmning ej inräknat
Rodd 4x10
Pullups 4x10
Face pulls 3x12
Biceps curls 3x12
Preacher curls 3x12

Arne Persson
2014-04-24, 11:29
Utförandet skulle jag säga är bra. Mån för förbättring självklart men ändå godkänt.

I princip alla tänkbara. Smärtan kom då jag körde bänkpress, snedbänk, axelpress, triceps extensions och skull crushers. Allt detta väldigt lätt.

Ont i brachioradialis brukar jag få under vanliga biceps pass men kom även då jag körde rygg nu. Smärtan kändes direkt efter pullups. Fortsatte sedan väldigt lätt med rodd, stång rodd, biceps curls och preacher curls. Allt detta också lätt men ändå blev jag trött och fick ont i brachioradialis.

Grepp bredden är alltid axel bredden ungefär.

Innan jag total vilade från gymmet så hade jag vilat från bröst/framsida axlar i 6 veckor då jag jobbade på att stärka ryggen.

Så då blev det triceps 1 gång i veckan, rygg, baksida axlar och biceps 1 gång i veckan och ben och mage 1 gång i veckan.

Tricepspasset: Uppvärmning crosstrainer 10 min
Skullcrushers 4x8-10 med 2 set uppvärmning ej inräknat.
Triceps extension 4x10-12
Overhead triceps press 3x10

Rygg, baksida axlar och biceps passet: Uppvärmning crosstrainer 10 min.
Marklyft 4x8 med 2 set uppvärmning ej inräknat
Rodd 4x10
Pullups 4x10
Face pulls 3x12
Biceps curls 3x12
Preacher curls 3x12

Kör du liggande triceps mot pannan?

Motivationen
2014-04-24, 12:54
Nej jag går ner som du gör i din instruktions video. :)

pezrulezhaakon
2014-04-25, 14:05
Nej jag går ner som du gör i din instruktions video. :)

Då håller du smalare än axelbrett och låter armbågarna fläka ut för mycket i scullcrusher?

Motivationen
2014-04-26, 14:15
Nej håller ändå axelbrett eftersom armbågarna tar mer stryk när man håller smalare. Armbågarna håller jag tätt.

Motivationen
2014-05-02, 14:01
Några ideer varför brachioradialis blir super ansträngt? Kan ej köra rygg eller biceps. :(

Bryggan
2014-05-02, 23:01
Sitter det lika mycket i bägge armarna?

liftbig
2014-05-03, 11:11
Jag har precis samma problem fast bara ena armbågen som är på det här viset.

Motivationen
2014-05-04, 05:21
Ungefär lika mycket skulle jag säga.

Motivationen
2014-05-19, 17:19
Någon som har någon ide? Smärtan är alltså i armvecket på tummens sida.