handdator

Visa fullständig version : Problem med magen


Jeml
2014-04-22, 17:34
Senaste dagarna har det hänt något med min mage.

så fort jag äter något får jag ont i den (ibland även illamående). Den är dessutom väldigt uppblåst, speciellt efter måltider. Som en stor jävla ballong....

Några idéer på vad det kan bero på?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

vicarious
2014-04-22, 17:35
Fibrer, laktos, gluten? Vad äter du?

Jeml
2014-04-22, 17:39
Äter ganska blandat.

Idag:
Gröt m. äpple, stevia, kanel
Mjölk
Ägg
Pizza
Kycklingpasta m. parmesan

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Sverker
2014-04-22, 17:42
Stress eller oro ?

adlan
2014-04-22, 18:09
Har liknande problem!
Kan ju vara så att magen är lite ovan med större mängd mat? Du avslutade ju en deff för inte så länge sen och har väll ökat intaget en aning!
stress o oro kan nog också vara en faktor!

Jeml
2014-04-22, 19:25
Jag tror varken det beror på känslor eller mycket mat.

Har fortfarande väldigt ont efter middagen (pasta). Ligger i sängen och går helst inte härifrån... något konstigt är det, det började igår.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

HMS Laestander
2014-04-22, 19:28
Är det något du ätit som du inte ätit på länge?

Jeml
2014-04-22, 19:34
Nej, eller ja mjölk till gröten (men har ätit 500g kvarg annars till frukost).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

R Scarpa27
2014-04-22, 19:54
för mycket fibrer kan ge strul i magen . hur är det med fibrerna?
jag äter mycket mycket mindre fibrer sedan år tillbaka och magen har varit bättre sedan dess.

Jeml
2014-04-22, 19:58
för mycket fibrer kan ge strul i magen . hur är det med fibrerna?
jag äter mycket mycket mindre fibrer sedan år tillbaka och magen har varit bättre sedan dess.

Det är väl frukosten, 80g havregryn (ej fiber) och 1 äpple.

Sen blir det typ bara vitt ris/pasta. Grönsaker äter jag inte ens varje dag. Och när jag gör det handlar det om 100-200g.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

R Scarpa27
2014-04-22, 20:03
Det är väl frukosten, 80g havregryn (ej fiber) och 1 äpple.

Sen blir det typ bara vitt ris/pasta. Grönsaker äter jag inte ens varje dag. Och när jag gör det handlar det om 100-200g.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

ok är det bara idag du har haft ont?
vänta och se om det är bättre imon =)

zink? ca g per dag? tar du tillskott?
fettintag? för litet?

spekulerar lite här. :)

Jeml
2014-04-22, 20:08
ok är det bara idag du har haft ont?
vänta och se om det är bättre imon =)

zink? ca g per dag? tar du tillskott?
fettintag? för litet?

spekulerar lite här. :)

Nja började väl igår, mådde konstigt då men mer illamående.
Grejen är ju att det går över, men när jag sedan äter så kommer det tillbaka. Nu efter middagen satt det i ca 2,5h.

Ingen aning hur många gram zink jag får i mig varje dag, men tar inga tillskott.
Fettet lär inte vara för litet. Idag landar det väl på 75g, hade tänkt äta mer men klarar inte det med magen nu. Då hade jag hamnat på 90g+.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

R Scarpa27
2014-04-22, 20:11
Nja började väl igår, mådde konstigt då men mer illamående.
Grejen är ju att det går över, men när jag sedan äter så kommer det tillbaka. Nu efter middagen satt det i ca 2,5h.

Ingen aning hur många gram zink jag får i mig varje dag, men tar inga tillskott.
Fettet lär inte vara för litet. Idag landar det väl på 75g, hade tänkt äta mer men klarar inte det med magen nu. Då hade jag hamnat på 90g+.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

jaja men vissa dagar har även jag magproblem / ont i magen det händer oss alla kan bero på det mest allt från a-ö...
går det dock inte över på några dagar får du ju kolla upp det.

men du är inte mer än människa =)...

AEB
2014-04-22, 22:37
Jag har ibs. Låter som det var för mig innan. Du borde gå till en läkare.
Havregryn och potatis är nog värst för mig, om man bortser från havregrynsgröt, det funkar av någon anledning.

Jeml
2014-04-22, 22:46
Jag har ibs. Låter som det var för mig innan. Du borde gå till en läkare.
Havregryn och potatis är nog värst för mig, om man bortser från havregrynsgröt, det funkar av någon anledning.

Vad är ibs?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Bryggan
2014-04-22, 22:56
IBS (engelska: Irritable Bowel Syndrome, ’orolig tarm-syndrom’), Google is there for you my friend: http://sv.wikipedia.org/wiki/Irritabel_tarm

Dewon
2014-04-22, 22:58
Vad är ibs?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Problem med tarmarna osv, kan få skitont helt plötsligt vid plötslig mat som inte är "bra".

Jeml
2014-04-23, 17:02
Idag har jag klarat mig hyfsat från magont (får se hur det blir efter kvällsmat...).

Däremot är magen väldigt uppblåst hela tiden(!?) Alltså verkligen maximalt utspänd, verkar jätte konstigt. Har aldrig varit med om det.

Märktes tydligt idag på gymmet då jag fick ha bältet lösare än vad jag hade innan deffen.

Vikten är stabil, så känns rätt skumt att va tjockare nu än vad jag var 5kg tyngre.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Ozziking
2014-04-23, 17:34
Brukar också få uppblåst mage som du beskrev ibland.

Ganska irriterande.. mycket fibrer kanske?

barbafant
2014-04-23, 18:09
Jag har IBS. Jag tål inte Stevia i nån egentlig mängd. Testa skippa det ett tag. Om du har IBS åt lös-mage hållet så testa dra ner radikalt på fiberintag. Det betyder ingen havregrynsgröt. Andra saker som en kan testa undvika vid IBS (om det nu är det) är äpple (ffa skalet), paprika, lök, kål, blomkål, broccoli, baljväxter ffa sojabönor..

Jeml
2014-04-23, 18:10
Brukar också få uppblåst mage som du beskrev ibland.

Ganska irriterande.. mycket fibrer kanske?

Jag tror inte vi pratar om samma sak. Det du menar tror jag snarare är en effekt av mycket mat, alltså att magen är full med mat (man känner sig uppblåst).

Det här är något helt annat. Magen är liksom utspänd till max dygnet runt typ. Det lägger sig aldrig.
Det känns verkligen obehagligt och jag mår konstigt (särskilt efter måltider) :s

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Ozziking
2014-04-23, 18:13
Oh.. Säkert något skräp i kroppen som spökar :/

mela
2014-04-23, 18:14
Jag reagerar likadant när jag plötsligt ökar kolhydratsmängden (börjar äta mackor och pasta). Fast jag får iofs inte så väldigt ont, så det är nog inte det du upplever.

Får du sura uppstötningar åså?

Jeml
2014-04-23, 18:20
Jag har IBS. Jag tål inte Stevia i nån egentlig mängd. Testa skippa det ett tag. Om du har IBS åt lös-mage hållet så testa dra ner radikalt på fiberintag. Det betyder ingen havregrynsgröt. Andra saker som en kan testa undvika vid IBS (om det nu är det) är äpple (ffa skalet), paprika, lök, kål, blomkål, broccoli, baljväxter ffa sojabönor..

Tack för stevia upplysningen! Har nämligen börjat med en stor matsked varje dag till frukost (började förra veckan).

Har inte lös mage, och äter inte särskilt mycket fibrer.

Äpple är också något jag börjat äta ibland till frukost. Känns dock inte som det skulle vara orsaken, men stevia är fullt möjligt!



Jag reagerar likadant när jag plötsligt ökar kolhydratsmängden (börjar äta mackor och pasta). Fast jag får iofs inte så väldigt ont, så det är nog inte det du upplever.

Får du sura uppstötningar åså?

Hmm okej, men jag har inte ökat kolhydratsmänden jätte mycket, och är van sedan tidigare med ännu mer kolhydrater.

Nej inga sura uppstötningar. Jo någon enstaka men inget onormalt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

johnnie434
2014-04-23, 18:33
Jag har varit sjukt kass i magen efter påskhelgen, blev dock väldigt mycket öl,mat och godis så det kan nog vara en faktor. första idag som jag inte behövt springa på toa stup i kvarten

kanske lika för dig ?

Eller så kanske de bara är en fas du gått in i som snart lägger sig ;)

Kändes som jag skrev saker nu som makes no sense :D

Men går de inte över så uppsök en läkare :))))

whuddafuks
2014-04-23, 20:03
Ni som får i er mycket fibrer och blir gasig/förstoppad eller något annat tråk kan testa att dricka mer vatten om ni nu inte vill t.ex. byta ut havregrynsgröten på morgonen.

Påvägneråt
2014-04-24, 06:41
Jag tycker vissa kombinationer av olika livsmedel kan göra mig väldigt uppblåst. Men jag är dessutom ganska smal så minsta "uppsvällning" synd tydligt. Men t ex: äpple och proteinshake tillsammans gör mig uppblåst. När jag har russin i havregrynsgröten blir jag också uppblåst. Jag vet inte om jag kanske sväljer mkt luft...?
Bara lite tankar iaf.

exor
2014-04-24, 08:08
Har haft samma symptom. Var IBS enligt läkaren och sedan jag var där så har jag aldrig haft ont mer.

Det som hjälpte var att öka måltidsfrekvensen och dra ner på portionerna samt tugga maten ordenligt. Dricker även en mjukgörande lösning för tarmen för att få ett jämnare flöde.

Jeml
2014-04-24, 08:25
Är väldigt tacksam för alla svar! :)

Jag tror det är steviat som spökar, börjar utesluta det idag. Återkommer med resultat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

friskis
2014-04-24, 17:14
kan mycket möjligt vara glutenintolerans, hade samma problem för någon veckq sen men det gick över när jag slutade äta gluten. äter ej gluten längre och har ej haft problem med magen alls :) testa en dag utan och se hur du känner

Jeml
2014-04-24, 18:46
Vilka livsmedel är det gluten i?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

maqan
2014-04-24, 19:24
Vete, råg och korn. Men även andra matvaror kan innehålla spår av gluten, framförallt havreprodukter.

Ozziking
2014-04-24, 19:25
Låter nästan lite som glutenintolerans. Min vän har/hade liknande symptom innan han fick det klargjort.

men andra grejer kan också påverka, självklart.

Bubblan84
2014-04-24, 19:30
Kanske magkatarr? Hade liknande för några årsen. Ont i magen, visste aldrig om jag var hungrig eller inte. Uppblåst som fan (som en ballong och inte pga fylld av mat), kunde göra så ont att jag inte kunde sitta stilla på jobbet. Gick över på några månader av sig själv för min del. Troligen pga stress för mig i det fallet.

Edit: Åt väldigt oregelbundet och nattsuddade ofta.

mela
2014-04-24, 19:30
Ta och kolla gluten hos läkare istället för att utesluta det, du måste ät gluten för att de ska kunna se på testerna. Att äta glutenfritt är värdelöst och ingenting jag rekommenderar någon att göra i onödan.

Jeml
2014-04-24, 19:32
Kan man behandla magkatarr?

Idag har det varit lugnt med smärtan, tills nu efter middagen då jag åt pasta...

Däremot fortfarande väldigt uppblåst hela dagen, känns verkligen jätte konstigt..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

mela
2014-04-24, 19:33
Ja, finns medicin på apoteket. Jag har magkatarr regelbundet, min mage är sämst. Jag känner det dock mest som en ilande känsla i magsäcken, nästan som konstant hunger och sedan sura uppstötningar på det.

Bubblan84
2014-04-24, 19:37
Kan man behandla magkatarr?

Idag har det varit lugnt med smärtan, tills nu efter middagen då jag åt pasta...

Däremot fortfarande väldigt uppblåst hela dagen, känns verkligen jätte konstigt..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Fick omeprazol, det var i princip helt värdelöst för min del. Novalucol gav dock en bra lättnad när det gjorde riktigt ont. Dämpar dock bara symptom och är väl inget som är bra att ta i längre perioder.
För min del var det väl mer regelbundna måltider (och sovtider osv) som på sikt löste problemet. Har dock ännu misstankar om någon typ av glutenintolerans.

Jeml
2014-04-27, 12:03
3-4 dagar utan stevia nu och magen är helt normal igen! :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Dewon
2014-04-27, 12:09
3-4 dagar utan stevia nu och magen är helt normal igen! :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Rekommenderar detta om du fortfarande är ute efter lite sött. :naughty:

Använder till bakning och allting i princip.

http://www.canderel.se/varaprodukter/stro.html

Jeml
2014-04-27, 12:11
Japp det där har jag haft tidigare :) men hade hört så mkt bra om stevia o tänkte testa det.... big misstake :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

lillmesen
2014-04-27, 12:12
Japp det där har jag haft tidigare :) men hade hört så mkt bra om stevia o tänkte testa det.... big misstake :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

shit happens, bokstavligen :(

Dewon
2014-04-27, 12:15
Haha jo jag hör överallt här på forumet om Stevia, inte sett någon annan som kört med Canderel/aspartam-baserade sötningsmedel.

lillmesen
2014-04-27, 12:20
Haha jo jag hör överallt här på forumet om Stevia, inte sett någon annan som kört med Canderel/aspartam-baserade sötningsmedel.

jag tror mer på aspartams säkerhet vad gäller hälsan än stevia

mela
2014-04-27, 13:25
Haha jo jag hör överallt här på forumet om Stevia, inte sett någon annan som kört med Canderel/aspartam-baserade sötningsmedel.

Jag kör hermesetas, det är aspartam. Alla studier visar på hur säkert det är. Sedan smakar stevia skit och det finns ingen forskning. Lätt val :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

StarkaUlf
2014-04-27, 18:57
Haha jo jag hör överallt här på forumet om Stevia, inte sett någon annan som kört med Canderel/aspartam-baserade sötningsmedel.

Då kan du inte ha kollat långt.

Sohlsken
2014-04-27, 19:39
Skönt att du kom på vad det var :) Alltid när kroppen reagerar plötsligt bör man se till vad man har tillsatt/tagit bort från dieten under samma tid.

King Grub
2014-04-27, 19:40
Du har upptäckt den enda relativt vanliga negativa biverkningen av stevia. :)

Jeml
2014-04-27, 19:45
Jaha, visste inte ens om att det var en känd biverkning :)

Det tog några dagar innan det kom (som om man "byggde upp det"). Och tog några dagar för det att försvinna helt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

R Scarpa27
2014-04-27, 19:49
Japp det där har jag haft tidigare :) men hade hört så mkt bra om stevia o tänkte testa det.... big misstake :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

märke? eller har du fått tag på ren stevia? o.w
steviolglykosider?

icas?
hemestas?
canderel? m.m m.m

Jeml
2014-04-27, 19:52
Hemestas var det nog.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

R Scarpa27
2014-04-27, 20:30
Hemestas var det nog.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

mm..
testa icas sötströ nästan gång, kanongod och samma konsistens och liknelse som socker, och den mår iaf jag bra av. blir snarare att magen håller igång bättre :D.

de haer sötningarna, har gjort mig sötberoende på allt i flera år =/ (asp,stev m.m)