handdator

Visa fullständig version : Snabb deff, byta schema?


coloz
2014-04-22, 15:58
Tjena

Ska köra en snabb deff på cirka 1-2 månader där jag ligger på cirka 1000 (högst) kaloriers underskott.

Just nu tränar jag såhär:

Mån: Ben och mage
tis: bröst,triceps och axlar
ons: rygg och biceps
tors: vila
fre: bröst triceps och axlar
lör: rygg, biceps
sön: vila


Känns som att det blir en del träning och att det bara skulle skada om jag tränade såhär med ganska många set. Vad tror ni om att ha kvar själva upplägget förutom att jag kör 4 pass i veckan istället för 5? då kör jag bröstpasset på fredagen varannan vecka och ryggpasset varannan fredag.

Vill absolut inte tappa muskler, men undrar om det är dåligt att dra ner på frekvensen under deff? jag kommer se till att jag inte sänker vikterna men borde jag då istället höja de lite eftersom att musklerna på överkroppspasset inte tränas lika ofta?

kom med synpunkter så blir jag glad

Dewon
2014-04-22, 16:10
Min synpunkt (är i första deffen och i 5:e veckan så detta är endast min egen erfarenhet).

Jag har inte dragit ner min träningsfrekvens, tränar fortfarande med oftast(inte alltid) en vilodag i veckan och alltså alla muskelgrupper två gånger i veckan. Fokus ligger på att öka styrka i alla basövningar, brukar bli vissa pass som är lite tyngre och sedan ett pass som kanske är lite lättare. Alla är ändå fokuserade på att få bra kontakt med musklerna, inte bara slänga omkring vikter, går alltså stadigt upp.

I benböj, marklyft och bänkpress brukar det bli 1or, 2or och 3or på 4-8 sets i samband med 3-6 lättare vikter fast för fler reps. Dessa kanske inte passar alla dock, kan bero på hur hård deffen är osv. Jag ligger inte i en jättehård deff, ungefär 250-400kcal och för mig är detta opti. Mindre övningar som tricep extensions, leg-curls och liknande kan jag gå lite högre i reps på, oftast 6-10.

Summering: Lägg fokus på styrka och progress, men lämna inte ute kontakt med fokus på hypertrofi. Frekvensen är individuell under deff, du får helt enkelt testa och känna av, räcker inte energin till är det bara att sänka frekvensen.

coloz
2014-04-22, 18:14
Min synpunkt (är i första deffen och i 5:e veckan så detta är endast min egen erfarenhet).

Jag har inte dragit ner min träningsfrekvens, tränar fortfarande med oftast(inte alltid) en vilodag i veckan och alltså alla muskelgrupper två gånger i veckan. Fokus ligger på att öka styrka i alla basövningar, brukar bli vissa pass som är lite tyngre och sedan ett pass som kanske är lite lättare. Alla är ändå fokuserade på att få bra kontakt med musklerna, inte bara slänga omkring vikter, går alltså stadigt upp.

I benböj, marklyft och bänkpress brukar det bli 1or, 2or och 3or på 4-8 sets i samband med 3-6 lättare vikter fast för fler reps. Dessa kanske inte passar alla dock, kan bero på hur hård deffen är osv. Jag ligger inte i en jättehård deff, ungefär 250-400kcal och för mig är detta opti. Mindre övningar som tricep extensions, leg-curls och liknande kan jag gå lite högre i reps på, oftast 6-10.

Summering: Lägg fokus på styrka och progress, men lämna inte ute kontakt med fokus på hypertrofi. Frekvensen är individuell under deff, du får helt enkelt testa och känna av, räcker inte energin till är det bara att sänka frekvensen.

Okej men tänk på att du endast ligger på 250-400 kcal. Jag kommer ligga på -800 och är rädd att jag inte komma orka träna fem gånger i veckan.
Tack för svaret!

fler med synpunkter? :)

Theet
2014-04-22, 19:27
Jag är inne i vecka 10 på min deff och kör på som vanligt, visst är jag trött och det kan bli lite stirrande i väggen ibland men jag kör på samma vikter, har dock sänkt intensiteten lite nu på slutet eftersom jag inte vill dra på mig någon onödig skada och jag har legat (ca)-1000 hela tiden.

Prova och utvärdera, följ gällande kostråd angående protein. Vi vet inte hur du reagerar men känner du ett tapp så går det fort att öka intaget såklart.

Lycka till!

Edit: Glömde säga att jag gått ner nästan 12kg och tränar 7 dagar i veckan

Stats nu: 176 cm 79kg