handdator

Visa fullständig version : Överträning..Era eraferneheter


benya
2014-04-22, 11:36
Hej, undrar lite folk ser på innehållet nedan (ur en artikel) och hur folks erfarenheter kring överträning generellt ser ut?
Hur har det upptäckts? vilken träningsmängd låg man på? Hur bearbetade man problemet och när kom man igång på max igen?

Har själv sedan 2-3 v känt av en del symptomer som anges i artikeln och är orolig för att det ska bli värre – än så länge märker jag inte av några gainz tapp, eller tillbakagång i styrkan när jag tränar gym.
Det som väcker oro hos mig att jag kan sova djupt och länge (klarar mig oftast på ca 7-8 tim kvalitetssömn vid hög träningsmängd för att känna mig pigg hela dagen), som nu under påsken ca 8-9 tim och mer vissa dagar, men ändå känna mig trött och sliten. Vidare har jag utvecklat småskavanker, som t.ex. tennisarmbåge (egen diagnos) och får lätt ont i kroppen i vissa situationer som jag inte fått förut. Känner mig skör
Jag har tränat 5-6 dagar i v senaste ca 2 mån och blandar högintensiva cross-fit liknande gruppass med vanlig gym träning (mkt knäböj, bänk och marklyft – väldigt tungt). En skillnad som på senare tid blivit uppenbar är att gympassen går på bra men gruppass sämre – tär gruppassen mer än gympassen på kroppen mån tro? Passen sliter ju på kroppen på ett annat sätt med väldigt lite vila och hög intensivitet – där jag alltid försöker köra till jag spyr. Får dock ingen träningsvärk av dem
Ngt annat som jag också känt att jag ständigt är torr i munnen ungefär som när man feströkt lite för hårt (feströker inte sedan ett bra tag tillbaka) en kväll/helg.
Sexlusten har också gått ner märker jag.

Vad säger ni med kunskap, är det bara jag som är övernojig eller bör jag ta varningssignaler på allvar? Hurdå isf? Vill jag inte ta en paus nu såhär tätt inpå beach 2014 – trappa ner?

http://www.muscles.se/overtraning-ett-bakslag-i-utvecklingen/

Det är kul att träna men ibland kan för mycket träning leda till ett stadie som kalas överträning, eller ”chronic fatigue”. Det innebär att träningen överstiger kroppens förmåga till att återhämta sig efter träningen. Då får du en motsatt effekt (katabolt) och bryter ner kroppen konstant och går back istället för framåt i din träning och utveckling.

Överträning kan bero på flera olika orsaker men vanliga är att man som ovan motionär börjar träna intensivt och ökar träningspassen hastigt. Det kan också bero på en begränsad vila i form av sömn eller att det är stressigt på jobbet men också efter sjukdom.

Den främsta anledningen till överträning beror på att man får för lite vila och att kroppen inte hinner återhämta sig innan man går på nästa träningspass. Trots det relativt lätta formuleringen ”överträning” kan det leda till större risk för infektioner och även depression.

Tecken på överträning

Överträning skiljer sig ofta från mer erfarna motionärer med bra träningsbakgrund till människor som precis har börjat träna men har väldigt höga mål. Det innebär också att man från en otränad kropp belastar kroppen oerhört mycket, vilket kan leda till överträning.

Vanliga tecken på överträning kan vara:
- Sämre prestationer
- Större risk för infektioner
- Ökad trötthet
- Depression
- Ökad puls
- Huvudvärk
- Viktnedgång
- Sömnsvårigheter
- Att inte vakna utvilad

För någon som tränar är det svårt att upptäcka överträning. Kan man inte lyfta lika mycket som vanligt eller blir lättare trött så vill man oftast träna mer och tror att det är orsaken till dåliga prestationer. Det är viktigt att inte ignorera tecken på överträning.

Förhindra överträning

För att hindra att man inte blir övertränad är det viktigt att man hittar en balans mellan träning och vila. Man måste se till att man får den vila kroppen kräver för återhämtning. Att träna överdrivet mycket kan bli en motgång och leda till överträning, det är trots allt under vilan du bygger muskler.

En regelbunden näringsrik kost som är anpassad för dina behov kan hjälpa dig att förhindra överträning. Snåla inte på kolhydrater som är viktigt för ditt totala energiintag under dagen och se även till att du får i dig tillräckligt med vätska.

Tester för överträning

Man har forskat på området kring om man kan testa människor för överträning. Man har emellertid inte kommit fram till något som är 100 % säkert.

Några sätt att testa för överträning är:
- IgA nivåer i saliven
- Blodprov

Dessa test hjälper emellertid bara när man redan är övertränad. Man har inte hittat något test som kan hjälpa dig att se om du håller på att bli övertränad.

Återhämtning från överträning

Det krävs både psykisk och fysisk återhämtning när man har drabbats av överträning. Vila är en självklarhet. Studier har visat att lågintensiv aerob träning 5-10 minuter om dagen kan hjälpa dig i återhämtningen från överträning. Sedan öka intensiteten efter en period om 6-12 veckor

shut teh face
2014-04-22, 11:39
Svårt, jag tycker också vissa symptom stämmer in på mig, jag tränar 5-6 dagar i veckan sedan ett år tillbaka. Senaste månaderna tränar jag två gånger på helgen, ibland styrka tidigt på morgonen och springer på kvällen.

Vi snackar dock inte monsterpass, och jag kör ju vilodagar (fast brukar gå 1-2 timmar då istället)
Jag skulle dock snarare säga att jag är i risken för ett mentalt beroende till träning, värsta var i helgen där jag körde styrka på morgonen, jobbade hårt i trädgården hela dagen, promenerade en timme snabbt, sedan sprang jag 5 km mot kvällen, och sen ville jag träna mer fast allt annat sa åt mig att jag inte skulle det.

Styrka har jag tappat men jag ligger på underskott så kanske inte är så konstigt.

Juxta
2014-04-22, 11:40
Såna där symptom är ju så jäkla vaga. Ungefär som att "kli i benen är ny dödlig kvinnosjukdom" TM Aftonbladet.

Ajemän
2014-04-22, 11:47
För ett par år sedan körde jag ett 10-tal pass (kampsport och styrketräning) i veckan och hade ett ganska hektiskt jobb. Jag skötte kost och sömn exceptionellt men blev ändå tröttare och tröttare, till slut blev jag bara apatisk och väldigt nedstämd, det enda som existerade i min hjärna var vila-vila-vila.

Man märker att kroppen långsamt säger upp sig...:(

Exdiaq
2014-04-22, 11:49
Är det inte betydligt vanligare med "under-återhämtning"?

Dreas
2014-04-22, 11:59
Är det inte betydligt vanligare med "under-återhämtning"?Jag skulle vilja påstå ja.

Övertränad har jag nog aldrig varit, men Hurril här på forumet skrev väl om det rätt bra för ett tag sedan. Orkar dock inte googla fram det.

z_bumbi
2014-04-22, 12:17
Är det inte betydligt vanligare med "under-återhämtning"?

Vad är skillnaden?

Wormzie
2014-04-22, 12:23
Vad är skillnaden?

När man pratar typ arbetsrelaterade överbelastningsskador så säger man ofta att det inte beror enbart på arbetsbördan utan att brist på återhämtning sker på fritiden. Kanske stress/oro och mycket hushållsarbete i samband med dålig sömnvanor.

När man pratar om överträning vet jag inte riktigt hur man särskiljer det. Men typ dåliga sömnvanor, slarv med kosthållningen osv skulle väl kunna vara brist på återhämtning, som i sin tur leder till överträning av samma träningsmängd som potentiellt sett skulle kunna fungera om man skötte allt det där.

Nån som är duktig på begreppen får gärna fylla i då jag inte vet hur korrekt ovanstående text är :p

benya
2014-04-22, 12:54
Ska prova att dra ner på träningsmängden till 3-4 dagar i v, varav 3 gym och 1 gruppass istället 3 gympass och 2-3 gruppass
Sen är en del ”symptomer” diffusa men ngt som jag uppfattar som ett tydligt varningstecken är gruppasset i helgen som jag utförde efter väldigt god sömn och med 1 dags vila, men extremt försämrad prestation. Lägre vikter, sämre uthållighet vid intervallerna och ont i musklerna som inte påminde om den ”painen” man vanligtvis känner vid tung träning. Har tränat gruppass en längre period vet hur jag borde kunna prestera, det där var långt under den nivån jag brukar köra på

CalleP
2014-04-22, 13:20
Jag tränade 4-5 dagar i veckan 2011 samtidigt som jag sov riktigt dåligt under samma period (3-6 timmar i snitt) samtidigt som jag jobbade på rätt hårt. Det jag lärde mig av det är att man kan tro att man är övertränad men det är rätt stor skillnad på att vara det. Det var inte förens efter ett halvår med kass sömn, mycket träning och stressigt liv som jag började må riktigt dåligt.

Dock under den perioden så ignorerade jag alla tecken och bara körde på vilket ledde till att det blev bra mycket värre. Allting löste sig dock när jag började sova bättre och körde en 3 pass per vecka och efter ett halvår så mådde jag bra igen.

Men som sagt det är för gött att vara ung då kroppen har en fantastisk förmåga att återhämta sig. Så mitt tips till dig är att dra ner på några pass per vecka och utvärdera efter en månad och se hur du mår. Träning ska ju vara någonting positivt och roligt!

Lycka till!

Ajemän
2014-04-22, 13:22
Ja du kan ju prova köra varannan dag, och på vilodagarna göra du göra nåt soft, lättjogga/cykla/åka inlines ett par lugna mil, dynamisk rörelseträning, töjning etc :)

Loke
2014-04-22, 15:02
Om man får en trend som pekar neråt samtidigt som träningingen känns "jobbig" så skulle jag direkt säga att det är inledande tecken på överträning. Sen ska man inte flippa ur bara för den saken skull, nedtränad är helt ok att vara, det är en viktig del i att få till en formtopp. Man måste bara undvika att vara nere i dalen för länge och/eller för djupt.

Det är här cykliska träningsprogram kommer in. Släpp på gasen lite nu, och testa att gasa på igen om några veckor.

Det är nog inte helt ovanligt att motionärer drabbas av överträningssymtom, och skälet till att det händer trots att de förmodlinge inte alls tränar lika hårt som målinriktiade tävlingsidrottare är att de inte har koll på hur gasen och bromsen funkar i deras träning. Det är ofta allt eller inget som gäller. Men ofta kan mycket små förändingar av träningen räcka för att man på ett par veckor ska vara på samma nivå eller bättre än tidigare. Man behöver kanske inte ens minska mängden träning, det räcker kanske med att inte köra fullt ös på alla pass.

Jag tror mängden träning är, för motionärer, det minsta problemet. Problemet är oftare att de kör många/alla pass mycket hårt, och när motivationen plötsligt kommer av någon anledning så ökar de snabbt intensiteten på passen. Så jag tror man helt missar kärnan i problemet om man börjar köra färre pass. Även om det säkert kan vara en lösning.

Exdiaq
2014-04-23, 14:45
Vad är skillnaden?

Jag tänker att det är vilka faktorerna som begränsar/gör skada.

Person som sover 3h per natt, vardag fyllt med negativ stress, äter mindre bra och kör på halvfart de få gånger hen tränar då hen inte klarar mer. "Överträning" eller "underåterhämtning"?

Person som sover precis så mycket som hen behöver, har en lugn vardag alternativ positiv stress i måttliga mängder, äter bättre, tränar 3 ggr per dag och väldigt intensivt. "Överträning" eller "underåterhämtning".

Ska man vara petig beror fall nummer två också på att personen inte återhämtat sig tillräckligt mellan passen och uppnått superkompensation. Ser dock inte "överträning" och "underåterhämtning" som adekvata benämningar på fysiologiska tillstånd utan som en förenkling/sammanfattning av det fackspråk som skulle behövas för att beskriva vad som egentligen försiggår. Allt för att nå ut till patient/klient och peta denne i rätt riktning gällande vad som kan tänkas vara problemet och lösningen. På samma sätt som Borgs skala används för att beskriva ansträngning istället för HRR%, VO2max%, VO2peak%, maxpuls% o.s.v. då dessa inte betyder något för den som ej är insatt.

z_bumbi
2014-04-23, 15:36
Överträning för mig är helt enkelt att man tränar över sin förmåga till den återhämtning man har. Sedan nystar man i vad som kan orsaka den och då kan sömn, stress, kost etc självklart vara faktorer som påverkar.
Eftersom många av symptomen på överträning också sabbar återhämtningen så är det svårt att när man väl kommit så långt särskilja det till två skilda begrepp då så mycket är gemensamt. Den enda riktiga skillnaden är om jag förstår det rätt att överträning omfattar flera möjliga orsaker och vid överträning är det helhetssynen som man borde fokusera på (det är lättare sagt än gjort) så jag ser inte fördelen med att smalna av området.

Morty
2014-04-23, 15:40
Vad är skillnaden?

Overreaching och overtrained antar jag är vad som menas.

Eller någon sorts hint om att folk inte utför tillräckligt med aktiva val för återhämtning i sin vardag: typ näringstiming, mer sömn, rörelse i vardagen, meditation, osv och om de hade gjort det så hade deras nuvarande träningsbelastning inte varit för hög utan de hade kunnat absorbera den.

Tolkia
2014-04-23, 15:46
Men "överträning" är ju inte direkt ett begrepp med en objektiv definition, så finns det i praktiken en poäng med att börja klyva hår på temat "om person x hade ätit bättre/sovit bättre/inte jobbat heltid/inte haft barn hade den träningsmängd som ger henom överträningssymptom nu inte varit för stor"? Utöver möjligen att skapa något slags indelning i "finare" (övertränad "på riktigt") och "fulare" (övertränad p.g.a. fattar inte hur en person som tränar måste anpassa sin tillvaro) överträning?

För åtgärd kokar det ju ändå ned till samma: Analysera var problemen ligger, försök åtgärda det som går att åtgärda, skruva ned ambitionerna till något som är genomförbart givet de förutsättningar som finns.

Loke har en bra poäng också, tycker jag.

z_bumbi
2014-04-23, 15:48
Overreaching är väl snarare mer eller mindre planlagt för att få superkompensation under följande en följande lugnare period. Ett svenskt ord är nertränad.

Morty
2014-04-23, 15:51
Overreaching är väl snarare mer eller mindre planlagt för att få superkompensation under följande en följande lugnare period. Ett svenskt ord är nertränad.

Visst är det så, men man är ju övertränad när man är nertränad. Typ alla symptom är där. Det är ju lite att leka med elden, det kan skita sig och det kan vara jävligt bra.