handdator

Visa fullständig version : Fel pris på affären


Carlo Fatface
2014-04-22, 10:30
Var på en mindre Ica i söndags och småhandlade.Stannar till vid läsken och där står en skylt på hyllkanten:1.5L CocaCola,Fanta etc 10:-(ord.15.90 el 17.90 nåt)

Tar en Cola zero då när det ändå var extrapris,köper annars Pepsi Max om jag köper läsk.
Efter att jag har betalat ser jag att det inte alls dragits ngn rabatt på drickan.

Orkar inte bry mig eftersom jag redan var på väg och kassörskan var igång med nästa kund.


Stannade på Ica Maxi idag och vid mejerihyllan står en stor skylt;Arla keso 21.90:-,frågar tom en anställd där om det gäller lättkeson med och det gör det.
Skulle eg inte köpa keso men plockar med ett par paket ändå nu när det är några kr billigare,keso är det en ständig åtgång på här hemma.

Betalar och slentriankollar kvittot;betalat fullpris för keson såklart.
-Men inte igen,suckar jag inombords och påpekar missen för kassörska.

-Dubbelkollade med en anställd tidigare,säger jag.
Hon ser tveksam ut men ringer till mejeri och får priset bekräftat.

-Jo,det var precis ändrat men vi har inte hunnit ändra i systemet.
-Hmm..tänker jag som vän av ordning,vore det inte lämpligare att ändra systemet först då..!?

Efter en del strul och bytande av papper får jag sen tillbaka mina kronor inför en växande(suckande) kö.

Hade det här hänt nån enstaka gång hade jag förmodligen inte reagerat eller brytt mig men det händer lite för ofta för att jag skall tro att det är en slump.

Jag är en sån som aldrig tittat på kvittot tidigare men börjat gjort det när jag insett hur ofta det inte stämmer.
Det är sällan värt strulet för kronorna,mer känslan av att varför ska det alltid dras från mig? Har aldrig varit med om att det varit åt andra hållet.



Händer det er andra med eller är det bara mig?
Hur gör ni i sådana fall? Orkar ni bry er eller låter ni det bero bara?

Antar att det är en åldersrelaterad grej med;kombinationen av att "rätt ska vara rätt" och att man inte längre tycker det är pinsamt att påpeka fel.

Latissimus Dorsi
2014-04-22, 10:31
Fråga King Grub :)

Morty
2014-04-22, 10:32
Aaa det är asofta det inte stämmer med rabatterade varor. Jag kollar på displayen om det dras rabatt när de blippar rabattvaran och om jag inte ser att det gör det så frågar jag om det inte var rabatt på varan. Pallar aldrig kolla kvitton.

Akerhage
2014-04-22, 10:35
Jag brukar försöka räkna ut någon ungefärlig kostnad om jag plockat saker som skall vara nedsatt eller extrapris. Märker jag att det blir högre så ber jag om kvitto eller frågar den i kassan om "gick smöret in för 15kr nu".

skickat från min Nallebjörn

thenut
2014-04-22, 10:40
Man kör naturligtvis självscanning så kan man utan strul och jobbiga köer få snabb och smidig hjälp med eventuella (väldigt sällsynta) fel på priser...

Åtminstone på Coop i Linköping, vet inte hur det är i andra butiker/städer...

Gpajpen
2014-04-22, 10:42
Det är satt i system tro inget annat

eternallord
2014-04-22, 11:03
Det är satt i system tro inget annat

Ja, ibland undrar man faktiskt. Kanske inte satt i system att ljuga rakt ut, men åtminstone vilseleda. Väldigt ofta är det exempelvis mängdrabatter av olika varor som inte gäller alla. Det kan exempelvis stå ovanför hyllan med gifflar: "EXTRAPRIS! Gifflar. 2st för 29.90". Sen står det i mikroskopisk text "Gäller ej vaniljgifflar" trots att dom står på samma hylla. Väl vid kassan har man såklart plockat på sig en påse vanliga och en påse vanilj och sen orkar man inte byta ut det.

XXXL
2014-04-22, 11:09
Jag köpte chips en gång som skulle kosta 10, betalade 15. Kom hem och kände mig fet, smutsig och blåst....

Värsta helgen i mitt liv.

Kabuto
2014-04-22, 11:17
Det finns en Ica-butik nära mitt jobb som jag brukar handla på och där är det fan alltid så! Jävligt irriterande. På Coop där jag oftast handlar tycker jag det aldrig brukar vara så.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

Andromeda
2014-04-22, 11:41
Om jag av någon naledning ens skulle märka att jag betalat någon femkrona för mycket för en vara (brukar aldrig be om kvitto i mataffären) är jag faktiskt så mycket betahanne att jag hellre accepterar förlusten av en femkrona istället för att bli dagens hatobjekt för tio personer i en haltande kö. Alla har bråttom från jobbet till dagis och smider grymma mordplaner och kastar hatiska blickar mot den snåle fan som prompt ska lägga flera minuter i rusningstad på att få tillbaka ett par kronor :d

Man vet ju hur man tänker själv när man är en av de bakom i kön när kunder "krånglar" om enstaka kronor hit och dit, eller som i helgen när jag började känna mig lite skitnödig men tänkte att jag nog skulle hinna stanna vid affären "lite snabbt". Väl i kön var det bara en person före, men den kärringfan tog minst 5 minuter på sig att hyra en filmjävel, och sysslesatte under tiden två kassörskor! Tror det var att hon ville hyra fastän hon inte hade leg med sig eller något sådant. Jamen, gå ur kön och vänta till senare då f*r h****e *whatever*
Nåväl, jag höll mig, slutet gott allting gott, men jäklar vilken kreativitet i att tänka ut bestialiska tortyrmetoder man får i de lägena :devil:

Andromeda
2014-04-22, 11:42
Om jag av någon naledning ens skulle märka att jag betalat någon femkrona för mycket för en vara (brukar aldrig be om kvitto i mataffären) är jag faktiskt så mycket betahanne att jag hellre accepterar förlusten av en femkrona istället för att bli dagens hatobjekt för tio personer i en haltande kö. Alla har bråttom från jobbet till dagis och smider grymma mordplaner och kastar hatiska blickar mot den snåle fan som prompt ska lägga flera minuter i rusningstad på att få tillbaka ett par kronor :d

Man vet ju hur man tänker själv när man är en av de bakom i kön när kunder "krånglar" om enstaka kronor hit och dit, eller som i helgen när jag började känna mig lite skitnödig men tänkte att jag nog skulle hinna stanna vid affären "lite snabbt". Väl i kön var det bara en person före, men den kärringfan tog minst 5 minuter på sig att hyra en filmjävel, och sysslesatte under tiden två kassörskor! Tror det var att hon ville hyra fastän hon inte hade leg med sig eller något sådant. Jamen, gå ur kön och vänta till senare då f*r h****e *whatever*
Nåväl, jag höll mig, slutet gott allting gott, men jäklar vilken kreativitet i att tänka ut bestialiska tortyrmetoder man får i de lägena :devil:


Edit: Jag kom å andra sidan undan med en datorskärm för 900 spänn på mellandagsrean på Netonnet. Jag köpte skärmen i försenad julklapp till brorsan, en ny GPS-navigator och lite krimskrams. Jag tyckte att det blev lite skumt billigt, men sade ingenting. På parkeringen kollade jag kvittot och såga tt skärmen inte stod med. Jag gick inte tillbaka kan jag säga :hbang:

4623
2014-04-22, 11:44
OYHId3DyO9M

Pudzianovski
2014-04-22, 11:46
Väldigt ofta är det exempelvis mängdrabatter av olika varor som inte gäller alla. Det kan exempelvis stå ovanför hyllan med gifflar: "EXTRAPRIS! Gifflar. 2st för 29.90". Sen står det i mikroskopisk text "Gäller ej vaniljgifflar" trots att dom står på samma hylla.

En annan grej jag stör mig på är:

Rätt ofta så står det också "EXTRAPRIS! Gifflar. 5st för 59.90".

Extrapris står med otroligt stora bokstäver. Sen står det smått som fan "Du sparar 1,90kr"

WOW tänker jag då...

Mängdrabatten är pinsam ibland. *jorgen*

ceejay
2014-04-22, 11:49
Hehe, på tal om extrapris pudzi. På Ica så såldes det laktosfri creme fraiche för ett "passa på"-pris på 7,90kr. Ordinarie pris var 8,30kr

Andromeda
2014-04-22, 11:49
OYHId3DyO9M

Jamen det där är en alfahanne. Vi betahanar knyter näven i byxfickan och tänker ut lämpliga straff vi aldrig realiserar.

Pudzianovski
2014-04-22, 11:53
Hehe, på tal om extrapris pudzi. På Ica så såldes det laktosfri creme fraiche för ett "passa på"-pris på 7,90kr. Ordinarie pris var 8,30kr

Ja, man blir ju bara ledsen och arg. Vart är världen på väg liksom? 40 öre? va fan liksom? Det var ju inte så här mitt liv skulle bli iaf.

PureWhey
2014-04-22, 13:08
Det var ju inte så här mitt liv skulle bli iaf.

Haha, va?

Tricklew
2014-04-22, 13:45
Ja, man blir ju bara ledsen och arg. Vart är världen på väg liksom? 40 öre? va fan liksom? Det var ju inte så här mitt liv skulle bli iaf.

:laugh::laugh::laugh::laugh:

Carlo Fatface
2014-04-22, 16:14
Man kör naturligtvis självscanning så kan man utan strul och jobbiga köer få snabb och smidig hjälp med eventuella (väldigt sällsynta) fel på priser...

Åtminstone på Coop i Linköping, vet inte hur det är i andra butiker/städer...


Självscanningen reagerar väl ändå inte själv på ev.prissättning? Har aldrig scannat själv och skulle nog inte orka göra det de gånger man bara handlar några varor ändå.

Det är satt i system tro inget annat

Det är väl det jag börjar tro men har inga belägg för det mer än de fel som jag råkar ut för.Har aldrig jobbat i butik och känner nog ingen heller som gjort det så jag har ingen aning hur saker funkar där.

Det finns en Ica-butik nära mitt jobb som jag brukar handla på och där är det fan alltid så! Jävligt irriterande. På Coop där jag oftast handlar tycker jag det aldrig brukar vara så.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

Intressant tanke,har aldrig funderat på det själv men det ligger kanske nåt i det.Handlar mest på ica själv,är icahandlarna girigare tro!? :devil:

Edit: Jag kom å andra sidan undan med en datorskärm för 900 spänn på mellandagsrean på Netonnet. Jag köpte skärmen i försenad julklapp till brorsan, en ny GPS-navigator och lite krimskrams. Jag tyckte att det blev lite skumt billigt, men sade ingenting. På parkeringen kollade jag kvittot och såga tt skärmen inte stod med. Jag gick inte tillbaka kan jag säga :hbang:

Gratulerar då,kul att höra att det går åt "rätt" håll ibland! :)

4623
2014-04-22, 16:16
Självscanningen reagerar väl ändå inte själv på ev.prissättning? Har aldrig scannat själv och skulle nog inte orka göra det de gånger man bara handlar några varor ändå.


Jo rabatten räknas ut direkt i handenheten så du ser om den registreras eller ej. I alla fall på ICA.

Baskagge
2014-04-22, 16:19
Nu för tiden kontrollerar jag alltid mina kvitton. Det har hänt ett antal gånger att jag kommit hem och sett att jag har betalat för: "kaviar 40 kr", "batterilåda".

thenut
2014-04-22, 16:26
Jo rabatten räknas ut direkt i handenheten så du ser om den registreras eller ej. I alla fall på ICA.

Jag tror han menade om scannern reagerade på felaktigheter. Det gör den inte, men man ser ju priset direkt, istället för när kassörskan drar varan i kassan.

För övrigt slipper man ju både kassor och köer, det skulle jag gladeligen betala några procent extra för :)

vicarious
2014-04-22, 16:30
Samma sak hände för mig så sent som igår. Köpte gravad lax som skulle kosta 29kr. Kollade kvittot, fick betala 48kr istället, det stod t om "kampanjvara" på kvittot men rabatten drogs inte av. Sa inget till kassörskan för det var väldigt lång kö bakom mig och bara en kassa öppen.. ångrar att jag inte sa något, brukar göra det vanligtvis. Man blir förbannad.

Carlo Fatface
2014-04-22, 16:44
Jag tror han menade om scannern reagerade på felaktigheter. Det gör den inte, men man ser ju priset direkt, istället för när kassörskan drar varan i kassan.

För övrigt slipper man ju både kassor och köer, det skulle jag gladeligen betala några procent extra för :)

Ja precis det jag undrade.Se inslagna priset direkt är ju bra,men sen gäller det att komma ihåg att påpeka det i kassan.Förmodligen skulle jag glömma det hälften av gångerna och ändock gå hem småförbannad,men då på mig själv.:smash:

Samma sak hände för mig så sent som igår. Köpte gravad lax som skulle kosta 29kr. Kollade kvittot, fick betala 48kr istället, det stod t om "kampanjvara" på kvittot men rabatten drogs inte av. Sa inget till kassörskan för det var väldigt lång kö bakom mig och bara en kassa öppen.. ångrar att jag inte sa något, brukar göra det vanligtvis. Man blir förbannad.


Ett ganska typiskt exempel som alltså händer flera av oss.Den tjugan gör antagligen varken till eller från för dig men är ändå lite frustruerande att den hamnar i fickan på en(förmodligen snortät) icamaxi-handlare.

Yes
2014-04-22, 17:16
Ja, man blir ju bara ledsen och arg. Vart är världen på väg liksom? 40 öre? va fan liksom? Det var ju inte så här mitt liv skulle bli iaf.
Det är som när mjölken är slut på morgonen.

Stoltz
2014-04-22, 17:21
Ni som tror att det är satt i system är ju töntigare än fan själv.

I butiken jag arbetar i dras mycket av rabatten med hjälp av koder, t.ex. att man slår in en vara som har ord. pris 199kr, sen slår man in koden, och sedan får man rabatterat pris, t.ex. 119kr.

Många snabbrörande butiker har samma system, och eftersom det är människor som sitter/står i kassan så kan de ibland glömma det. Att få det att bli en Tom Clancy-novell tyder ju rätt mycket på att man är en gnällkärring.

(Yes, bitter över den sortens gnäll i många år :D)

Med det sagt! Skulle jag ha en prislapp uppe som säger 25kr, och sedan att det skulle gå in som 34kr i systemet, då ska kunden så klart ha det för 25kr. No brainer.

Drfg
2014-04-22, 17:24
Med det sagt! Skulle jag ha en prislapp uppe som säger 25kr, och sedan att det skulle gå in som 34kr i systemet, då ska kunden så klart ha det för 25kr. No brainer.

Är ju det här som är problemet, i vissa affärer är det nästan 50/50 om det går in eller inte, ganska jobbigt att behöva kolla kvittot hela tiden och sen gå tillbaka o stoppa upp hela kön för några kronor.

Philley
2014-04-22, 17:26
Irriterande när det händer men brukar bara säga till så löses det smidigt. Var dock tvungen att visa den medelålders kassörskan att ett 24-pack pepsi kostade 60 kr och inte 70 kr. Men jag förlåter henne :D

Tricce
2014-04-22, 17:27
Vad menar du slå in koden? Det är väl streckkod som läses av auto. Inte ska dom väl behöva slå in extra koder utöver det eller missförstod jag?

Ovan var menat till Stoltz.

Stoltz
2014-04-22, 17:40
Är ju det här som är problemet, i vissa affärer är det nästan 50/50 om det går in eller inte, ganska jobbigt att behöva kolla kvittot hela tiden och sen gå tillbaka o stoppa upp hela kön för några kronor.
Ja då är det en helt annan sak.
Mitt agg rörde att många tror att när någon glömt slå in rabattkoden i kassan så är det en konspiration. Att ha en prislapp med ett visst pris och sedan inte gå med på det priset är helt fel.

Vad menar du slå in koden? Det är väl streckkod som läses av auto. Inte ska dom väl behöva slå in extra koder utöver det eller missförstod jag?

Ovan var menat till Stoltz.

Många butiker/kedjor (Inte alla, jag har inte sett alla kassasystem, har dock sett många vid det här laget) har ett system som fungerar så här:

1. Streckkoden scannas in.
2. Produkt och ordinariepris dyker upp på skärmen.
3. Kassören/kassörskan slår in en kod som ändrar priset till kampanj/rabattpriset.
4. Kunden betalar nu det priset som ersatt ordinariepriset i kassasystemet.

Så för att vara extra pedagogisk så kan det se ut såhär, om en kund ska köpa kvarg och de har 50% rabatt på den:

Steg 1+2:

Artikelnummer - Namn på varan - Priset
6778990921 Kvarg 0,1%, Arla 15,99

Steg 3 (Koden inslagen men ej ännu aktiverad med hjälp av Enter eller motsvarig knapp i systemet):

Artikelnummer - Namn på varan - Priset
6778990921 Kvarg 0,1%, Arla 15,99
6057 Rabatt 50% -


Steg 4 (Koden aktiverad):

Artikelnummer - Namn på varan - Priset
6778990921 Kvarg 0,1%, Arla 7,99
6057 Rabatt 50% -


Hoppas det är förståeligt :)

Yes
2014-04-22, 17:43
Jag är förvånad att en sånhär tråd nått två sidor utan att någon kommenterat titeln. Har alla blivit slöa av solen?

Tricce
2014-04-22, 18:11
Jag är förvånad att en sånhär tråd nått två sidor utan att någon kommenterat titeln. Har alla blivit slöa av solen?

Det är väl som tråden om husdjur ;)

R Scarpa27
2014-04-22, 18:19
kollar stenhårt på kvittot innan jag lämnar butiken varje gång. varor jag är osäker på drar jag i scanners som finns placerade i butiker (oftast större).

självscanning e ju ett säkert kort att se rätt pris annars =).
dock gillar jag inte det.

Tricce
2014-04-22, 18:24
Tackar Stoltz för förklaringen. Som det verkar dras koderna automatiskt i vår butik. Handlade precis efter jag skrev frågan och rabatt drogs utan att hon knappade något extra.

ps

Är det bara jag som tycker det är sjuuuukt pinsamt att stå och kolla kvittot i butiken efter man pröjsat? :D Det gör jag isåfall i bilen utanför haha.

Donner
2014-04-22, 18:41
Skulle aldrig få för mig att ställa mig vid nedpackningen och kolla kvittot. Man framstår som bitter och snål. Då betalar jag hellre några kronor extra.

XXXL
2014-04-22, 18:43
varor jag är osäker på drar jag i scanners som finns placerade i butiker (oftast större)

Dessa kan jag också varmt rekommendera.

Olegh
2014-04-22, 18:47
Det händer mig extremt sällan. Är det inget jag märker direkt vid kassan lär jag inte göra något åt det. Orka vända tillbaka för en tia eller så.

Akerhage
2014-04-22, 19:16
Jag är förvånad att en sånhär tråd nått två sidor utan att någon kommenterat titeln. Har alla blivit slöa av solen?

Fast egentligen är den ju inte så dålig! För om man ser "affären" som en "deal" eller handling så blir det väl rätt?

"Idag gjorde jag en riktigt bra affär, tjänade 10kr!"
"Idag gick det skit, helt fel pris på affären, jag gick back 10kr"

Eller tänker jag fel?:cool:

R Scarpa27
2014-04-22, 19:24
Tackar Stoltz för förklaringen. Som det verkar dras koderna automatiskt i vår butik. Handlade precis efter jag skrev frågan och rabatt drogs utan att hon knappade något extra.

ps

Är det bara jag som tycker det är sjuuuukt pinsamt att stå och kolla kvittot i butiken efter man pröjsat? :D Det gör jag isåfall i bilen utanför haha.

varför skämmas är ju snarare något man nästan måste idagens läge.
och hittar man fel, är det bara att påpeka det direkt ist för att se skiten hemma och bli irriterad.
största missen för några veckor sedan hade handlat rätt mycket, men tyckte endå slutsumman var något hög...

kollade kvittot och såg att mina 2 kexchoklad (5 kr st) hade gått in för 50 kr styck... alltså 100 kr ist för 10.... stor miss i systemet alltså :D så jaekla snäll kassörska som bad om ursäkt och plockade bort dem på nya kvittot, och jag fick kexchokladerna gratis. :hbang:

Carlo Fatface
2014-04-22, 20:13
Tack Stoltz,intressant.Tycker dock inte det rättfärdigar frekvensen av fel.
Eller "fel".;)



Skulle aldrig få för mig att ställa mig vid nedpackningen och kolla kvittot. Man framstår som bitter och snål. Då betalar jag hellre några kronor extra.

Så resonerar man som osäker och nervös 20-åring men du kommer över det,tro det eller ej.:d

Jag är förvånad att en sånhär tråd nått två sidor utan att någon kommenterat titeln. Har alla blivit slöa av solen?

Var fortfarande smått upprörd(nåja) efter handligen så ha överseende.
Släpp det-tillbaka till handlarbashingen nu!:)

Tricce
2014-04-22, 20:15
Så resonerar man som osäker och nervös 20-åring men du kommer över det,tro det eller ej.:d



Jag resonerar som Donner och jag är långt ifrån nervös 20-åring.

Donner
2014-04-22, 20:52
Swing and a miss. Men annars ett rätt kul inlägg. Känner inte att de 15 kr jag riskerar att blir lurad på är värt att ställa sig och kontrollera kvittot för. Känner några som gör det och de faller alla in under en viss kategori.

Stoltz
2014-04-22, 21:20
Tack Stoltz,intressant.Tycker dock inte det rättfärdigar frekvensen av fel.
Eller "fel".;)


Jag kan bara tala för platser med s.k. "snabba transaktioner" och även om jag ser varje kund som jag hjälper så kvarstår ju faktumet att det blir VÄLDIGT många transaktioner per dag. Frekvensen av fel beror ju just på hur mycket möjligheter till fel, dvs i det här fallet transaktioner, som man står inför.

Jämför det med en släkting som arbetar i en butik där en enda transaktion kan ta dagar, veckor eller t.o.m. månader att göra - Kan ju säga att hennes butik har mycket mindre sådana fel än vad min har :)

Andromeda
2014-04-22, 21:23
Många butiker/kedjor (Inte alla, jag har inte sett alla kassasystem, har dock sett många vid det här laget) har ett system som fungerar så här:

*Text*

)

Tack för inblicken! :)

Men varför uppdaterar man inte bara priset i databasen under kampanjtiden så att aktuellt pris alltid står där? Det låter mycket smidigare att justera priset i databasen en gång (ja, eller två gånger blir det väl om man räknar med när rabatten upphör) istället för att behöva knappa in rabattkoden varje gång varan köps.

Skulle ICA sälja smaksatt kvarg för en femma halvkilot nästa vecka och det kommer upp i en tråd på Kolo skulle det ju bli ett antal tusen inknappningar i onödan i varje butik :d

Armed Dingo
2014-04-22, 21:31
Jag kollar alltid kvitton för att få en uppfattning om vad det är i mina inköp som kostar mycket.

Jag tror visst det är satt i system, men knappast av människan bakom kassan. Det är gubben på admin som inte installerar automatiska rabatter som satt det i system för de vet precis hur det blir. På order av någon högre upp då ett sådant system "innebär att vi måste bygga upp ett nytt system från grunden som medför höga kostnader och därigenom ökade priser för kunden, som vi värnar om".

Stoltz
2014-04-22, 21:37
Tack för inblicken! :)

Men varför uppdaterar man inte bara priset i databasen under kampanjtiden så att aktuellt pris alltid står där? Det låter mycket smidigare att justera priset i databasen en gång (ja, eller två gånger blir det väl om man räknar med när rabatten upphör) istället för att behöva knappa in rabattkoden varje gång varan köps.

Skulle ICA sälja smaksatt kvarg för en femma halvkilot nästa vecka och det kommer upp i en tråd på Kolo skulle det ju bli ett antal tusen inknappningar i onödan i varje butik :d
I större butiker förstår inte jag det heller. I "mindre" butiker ser jag dock en hel del fördelar med det.

Jag kollar alltid kvitton för att få en uppfattning om vad det är i mina inköp som kostar mycket.

Jag tror visst det är satt i system, men knappast av människan bakom kassan. Det är gubben på admin som inte installerar automatiska rabatter som satt det i system för de vet precis hur det blir. På order av någon högre upp då ett sådant system "innebär att vi måste bygga upp ett nytt system från grunden som medför höga kostnader och därigenom ökade priser för kunden, som vi värnar om".

Nu kan jag bara tala för butiker av "mindre" storlek (Dvs inte stora ICAs utan lite mer av typiska lokalbutiker, osv) och sådana saker tar onödig tid och är i slutändan inte fördelaktig ekonomiskt. Den tiden kan användas till påfyllnad, merförsäljning, produktplaceringsutjämning, osv. Tro mig, man tjänar mer på en rejält påfylld och snyggt exponerad hylla än man tjänar på några fel i kassan, om så lite som en enda person kommer tillbaka (Och det ska de göra, jag är sådan som faktiskt tycker att mina kunder ska ta kvitto, även om jag själv aldrig gör det :D).

Kaalle
2014-04-22, 22:32
Det är satt i system tro inget annat

Ja, ibland undrar man faktiskt. Kanske inte satt i system att ljuga rakt ut, men åtminstone vilseleda. Väldigt ofta är det exempelvis mängdrabatter av olika varor som inte gäller alla. Det kan exempelvis stå ovanför hyllan med gifflar: "EXTRAPRIS! Gifflar. 2st för 29.90". Sen står det i mikroskopisk text "Gäller ej vaniljgifflar" trots att dom står på samma hylla. Väl vid kassan har man såklart plockat på sig en påse vanliga och en påse vanilj och sen orkar man inte byta ut det.

Nej det är inte satt i system, ställer bara till det om det är olika priser i kassan och i hyllan, både för personal och kunder. Vad alla muppar måste inse är att en matbutik har en miljon jävla varor, extrapriser, multipriser, priser som är centrala för flera butiker etc etc etc. Det är den mänskliga faktorn som är den hemska boven i dramat, stress, slarv osv. Matbutiker är lustiga ställen, enorm omsättning på kunder, omsättning på personal samt personalbrist, svinn och snatteri och stress och helvete. Sen kommer det en a-lagare och bajsar på sig och skriker lite.

Och det är klart att man trixar lite för att tjäna pengar. Och angående skyltar med liten text så finns det inte hur mycket utrymme somhelst, kan inte slänga upp plakat som täcker hela hyllan.

Sluta gnäll på matbutiker eller bli börja odla egen mat.

sotala
2014-04-22, 23:30
Vad jag läst är att majoriteten av er INTE orkar besvära er eller rentav gladeligen struntar i det xtra besväret. Tänk då hur mycket pengar det genererar i ägarens fick? Säg att x antal tusen handlar / dag. Det kan bli några ören det ")

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

sotala
2014-04-22, 23:33
Det är den mänskliga faktorn som är den hemska boven i dramat, stress, slarv osv.

Detta fick mig att fundera..
Det kanske är vetskapen av att den mänskliga faktorn kan göra fel ( vilket är högt sannolikt ) som faktiskt ÄR systemet? ^^)


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Nordenator
2014-04-23, 00:09
Att någon påpekar att det är fel pris är något jag tycker är bra som jobbar i butik. Jag brukar alltid ge priset som står på skylten som någon form av hittelön. Däremot är det tyvärr typ 1/20 som faktiskt lyckas pricka rätt. Folk är totalt jävla blinda då de tittar priser. Det står tydligt typ Blompal och sedan kommer de med ett bord och undrar varför det inte kostar 49 kr.

Om ingen påpekar ett felaktigt pris kommer det drabba fler, men jag hade åtminstone uppskattat om folk som tog sig tiden att göra det åtminstone hade läst skylten till att börja med.

Arf Pingvin
2014-04-23, 01:38
Detta fick mig att fundera..
Det kanske är vetskapen av att den mänskliga faktorn kan göra fel ( vilket är högt sannolikt ) som faktiskt ÄR systemet? ^^)


Haha! Gillar hur du tänker.

Inte satt i system. Klart man trixar lite. Det är två uttalanden som inte går ihop. Det är nåt fuffens helt klart.