handdator

Visa fullständig version : Deff upplägg


Flowerpower
2014-04-21, 16:39
Ålder: 17år
Längd: 180cm
Vikt: 67kg
mål: 3-4kg fettförlust.

det här blir min andra deff någonsin, Förra var bara i 3-5veckor med slarv och mindre kunskap inblandat. Men det hjälpte mig förstå iallafall. Gått upp 10kg sedan förra sommaren med hjälp av styrketräning och vill nu få musklerna lite mer deffade.


Mitt träningsupplägg:
Måndag: Bröst, triceps, axlar
Onsdag: Mage, biceps, ben
Fredag: Bröst, triceps, axlar
Söndag: Mage, biceps, ben

anledningen varför inte rygg är med för att jag drog på mig en mindre muskelbristing så kommer inte köra hårt med det, lättare rehab bara.


Kostupplägg:

det är det här jag tycker är det lite krångligare. För det första vet jag inte riktigt vad jag ska x mitt BMR med, om jag ska ta x 1.55 eller 1.375 eller något imellan. Jag tränar 4 gånger per vecka. Men inte så mycket aktivitet annars, går i skolan. raster är det mest snack som gäller, bor 2mil bort ifrån skolan så åker även bil till skolan. Så blir inte så mycket aktivitet utöver gymmandet. kanske ta BMR x 1.45 eller 1.50?

På tis och torsdagar börjar jag även 12.00 så kommer äta frukosten vid kanske 11.00 och blir då ingen lunch i skolan och heller inte träningsdagar där, så sparar kalorier där. Så är det ju problemet med skolmaten, den kan jag ju inte få fram exaktare mått på hur mycket jag tar. Skulle gärna vilja ha tips här.

men när det kommer till kvällsmat/lunch hemma så är jag lite osäker, vet exakt inte hur mycket kött jag ska ta. Sett att många tar 200-250g kött per måltid, är det något att sträva efter? + 100g grönsaker?

Frukost:
2dl havegryn, 1,5dl mellanmjölk + en klick äppelmos
ca 360kcal

Lunch: behöver tips

Innan träning:
1 eller 2 bananer
ca 100kcal per banan.

Middag: tips här med.

kvällsmat: 200-250g kvarg + en hackad banan
ca 200-250kcal.

Innan jag ens kan göra ett fullt schema måste jag veta BMR som jag vill ha tips om. Sedan lunch/middag tips.

Bara ställa frågor om det saknas något eller on det är något som ni undrar över.

tack i förhand!
/Sebastian

Testarozza
2014-04-22, 06:38
Oj du vägde inte mycket du. Men du känner själv, kör hårt =)

Sheogorath
2014-04-22, 06:55
Hmm... Borde du inte gå upp en så där 10-15 kg innan du tänker på att deffa?

lillmesen
2014-04-22, 07:52
kille eller eller tjej?

oavsett så behöver ditt fokus vara på att lägga på dig muskelmassa, annars är det koncentrationslägerfångelooken som gäller för dig i sommar :(

Beemel
2014-04-22, 09:03
kille eller eller tjej?

oavsett så behöver ditt fokus vara på att lägga på dig muskelmassa, annars är det koncentrationslägerfångelooken som gäller för dig i sommar :(

Namnet Sebastian är kanske en ledtråd. =P

Beemel
2014-04-22, 09:12
Ålder: 17år
Längd: 180cm
Vikt: 67kg
mål: 3-4kg fettförlust.

det här blir min andra deff någonsin, Förra var bara i 3-5veckor med slarv och mindre kunskap inblandat. Men det hjälpte mig förstå iallafall. Gått upp 10kg sedan förra sommaren med hjälp av styrketräning och vill nu få musklerna lite mer deffade.


Mitt träningsupplägg:
Måndag: Bröst, triceps, axlar
Onsdag: Mage, biceps, ben
Fredag: Bröst, triceps, axlar
Söndag: Mage, biceps, ben

anledningen varför inte rygg är med för att jag drog på mig en mindre muskelbristing så kommer inte köra hårt med det, lättare rehab bara.


Kostupplägg:

det är det här jag tycker är det lite krångligare. För det första vet jag inte riktigt vad jag ska x mitt BMR med, om jag ska ta x 1.55 eller 1.375 eller något imellan. Jag tränar 4 gånger per vecka. Men inte så mycket aktivitet annars, går i skolan. raster är det mest snack som gäller, bor 2mil bort ifrån skolan så åker även bil till skolan. Så blir inte så mycket aktivitet utöver gymmandet. kanske ta BMR x 1.45 eller 1.50?

På tis och torsdagar börjar jag även 12.00 så kommer äta frukosten vid kanske 11.00 och blir då ingen lunch i skolan och heller inte träningsdagar där, så sparar kalorier där. Så är det ju problemet med skolmaten, den kan jag ju inte få fram exaktare mått på hur mycket jag tar. Skulle gärna vilja ha tips här.

men när det kommer till kvällsmat/lunch hemma så är jag lite osäker, vet exakt inte hur mycket kött jag ska ta. Sett att många tar 200-250g kött per måltid, är det något att sträva efter? + 100g grönsaker?

Frukost:
2dl havegryn, 1,5dl mellanmjölk + en klick äppelmos
ca 360kcal

Lunch: behöver tips

Innan träning:
1 eller 2 bananer
ca 100kcal per banan.

Middag: tips här med.

kvällsmat: 200-250g kvarg + en hackad banan
ca 200-250kcal.

Innan jag ens kan göra ett fullt schema måste jag veta BMR som jag vill ha tips om. Sedan lunch/middag tips.

Bara ställa frågor om det saknas något eller on det är något som ni undrar över.

tack i förhand!
/Sebastian

67 kilo på 1.80 är ingen direkt bra början för att tänka på deff...
Oavsett om du gått upp 10 kg (bra jobbat förresten) så tror jag du skulle behöva gå upp en del till innan du börjar fundera på deff. Det är självklart ditt val att göra som du vill. jag säger bara vad jag tycker och tror.
Du kan omöjligtvis ha någon större muskelmassa att deffa fram.
Det kommer bara se undernärt och jäkligt ut om du försöker gå ner i vikt på den redan låga kroppsvikten.

Skit i att räkna fram BMR.
Sätt ett kaloriintag (prova 1800-2000 till exempel) och håll det i 3-4 veckor och se utvecklingen på vågen, därefter så korrigierar du intaget upp eller ner för att hitta en lämplig nivå.
Skulle det vara så att du faller för snabbt i vikt eller går upp för snabbt kan du självklart korrigera intaget tidigare än de 3-4 veckorna.

Dessutom så ställer jag mig väldigt skeptisk till att träna bröst två gånger i veckan när du inte tränar rygg. Stor risk för framåtroterade axlar, taskig hållning och därmed både estetiska och fysiska problem.

http://thelondonchiro.com/2013/03/21/3-top-tips-to-correct-bad-posture/image/

BobaFett
2014-04-22, 09:22
Ät mat och träna hårt. Deff är inget du ska hålla på med i det här läget.

lillmesen
2014-04-22, 09:23
Namnet Sebastian är kanske en ledtråd. =P

jag borde läst hela *facepalm*