handdator

Visa fullständig version : PW samma dag som träning (ej i direkt samband)


Dewon
2014-04-20, 19:33
Läst igenom andra gamla trådar men får inte mitt besvarat.

Jag brukar ta en långpromenad om kvällarna, styrketränar vid lunch eller eftermiddag och promenaden brukar äga runt vid kring 7-10 på kvällen. Går väldigt långsamt då jag är rädd för att göra det till högpulsträning, alltså endast av den anledningen.

Har det några negativa effekter för styrketräning om man skulle promenera lite snabbare tempo i 1-2h några timmar efter styrketräning? Vet att proteinsyntesen är förhöjd dygnet efter styrketräning och tänkte om jag kan råka att sända "fel" gensvar genom att gå upp för högt i puls under samma dag eftersom dessa inte samarbetar (kondition kontra muskuluppbyggnad).

Lite optinoja men skulle gärna få ett svar, nuvarande takten har varit 10min/km vilket har varit långsamt och inte utmattande alls.

King Grub
2014-04-20, 19:34
Det kan jag inte tänka mig; möjligen om du är ett byggarproffs på 120 kilo veckan innan tävling med en kroppsfettprocent nere på 4%.

lillmesen
2014-04-20, 19:36
Om du får bättre syreupptagningsförmåga av att gå pw så bör det räknas som cardio för dig och därmed vara "negativt" ur muskelbyggesynpunkt, men jag tror knappast att du är så otränad ;)

Dewon
2014-04-20, 19:37
Det kan jag inte tänka mig; möjligen om du är ett byggarproffs på 120 kilo veckan innan tävling med en kroppsfettprocent nere på 4%.

Tack så hemskt mycket för ett snabbt svar, är en vanlig kroppsbyggare vid kring 15-16% och ett dagligt underskott på cirka 300kcal så det är inte extremt. Tillför dessutom näring både innan och efter, om det nu överhuvudtaget skulle ge någonting vilket det troligen inte gör då det inte är sådan tuff aktivitet.

Kan springa 5km på 25min så jag är väl inte extremt otränad när det gäller kondition även fast jag inte tränat det på månader.

Ajemän
2014-04-20, 19:46
Man får tänka på att en bra kondis ger en möjligheter för bättre styrketräningsresultat (bättre pass och bättre återhämtning), även om själva konditionsträningen är kontraproduktiv.