handdator

Visa fullständig version : Mobilabonnemang mobilizera ångerrätt


extra kakao
2014-04-20, 18:47
Hej! Förhoppningsvis finns det några kunniga här om ämnet. Jag vet ju att vi här på kolozzeum huserar en del smarta personer.

Nu till saken.

Mamma blir pressad till att köpa en mobil hos "Mobilizera", hon har svårt att säga nej och då kommer med ord som "gratis, inget tillägg, kostar mindre än nu" etc.

Allt som allt slutade med att jag sitter hemma med en Iphone 5c som kan inhandlas för 4789 :- på de flesta vanliga butiker. Priset hos dom, 5990 :-.
~1200 :- dyrare samt ett abonnemang som kostar 650 :- / månad inkl avbetalning på telefonen första året, och sedan 450 :- / månad sista året.

Totalt: 13 200 :- exkl "uppläggningsavgift" "administrationsavgift" samt avgift för faktura de skickar varje månad á la 29kr.

Summan slutar på någonstans runt 14 420 :-. Helt sinnesjuka summor pengar för en telefon.

Min mor har redan öppnat sin och börjat använt den så jag antar att det är kört på den fronten. Jag har dock en oöppnad och undrar vilka rättigheter jag har med ångerrätt och sådant nu när jag vill returnera telefonen samt annullera abonnemanget.

På deras hemsida står det att jag har 14 dagars ångerrätt MEN då tillkommer kostnader. Här citerar jag vad som står på deras hemsida på dålig svenska, "Ja det tillkommer en avgift på 250kr som vi fakturerar dig då vi mottagit din retur. Vi fakturera dig för fraktavgifterna samt en lite del av administrationen.".

Vad har jag för rättigheter? Finns det paragrafer jag kan hänvisa till eller något sådant som gör att jag får betala så lite som möjligt nu när jag returnerar skiten?

Tack på förhand,

Mvh

Snubben
2014-04-20, 19:04
... hur kan det tillkomma kostnader på ångerrätten om varan inte är använd?

Vad jag vet, någon får rätta mig om jag har fel, så får man inte ta ut några extra belopp för att man returnerar en vara inom 14 dagar (ångerrätten eller vad det nu är).

Kimball
2014-04-20, 19:13
Handlar det om köp via butik eller på nätet? På nätet har ni alltid distansavtalslagen att luta er mot. I fysisk butik kan det bli tjurigt om telefonen är öppnad (kan bli att man får betala tex 10% av värdet eller liknande för att lämna tillbaks den om de är tjuriga). Men står man på sig går allt att lösa. Återförsäljare av mobilabg. osv är alltid ett helvete att ha och göra med.

extra kakao
2014-04-20, 19:18
... hur kan det tillkomma kostnader på ångerrätten om varan inte är använd?

Vad jag vet, någon får rätta mig om jag har fel, så får man inte ta ut några extra belopp för att man returnerar en vara inom 14 dagar (ångerrätten eller vad det nu är).

Det är därför jag söker paragrafer eller liknande som jag kan hänvisa till när de kommer med sina skitkostnader.

Handlar det om köp via butik eller på nätet? På nätet har ni alltid distansavtalslagen att luta er mot. I fysisk butik kan det bli tjurigt om telefonen är öppnad (kan bli att man får betala tex 10% av värdet eller liknande för att lämna tillbaks den om de är tjuriga). Men står man på sig går allt att lösa. Återförsäljare av mobilabg. osv är alltid ett helvete att ha och göra med.

Via butik. Ja, men det rör endast min telefon som är helt oöppnad. Mamma har inget intresse av att byta tillbaka den, dumt nog.

Beeus
2014-04-20, 19:30
Kolla paragraferna i konsumentköplagen :)

Tomten
2014-04-20, 21:46
Det är inte kört för din mor. Distansavtalslagen gäller ÄVEN om förpackningen är öppnad. Du har som konsument rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten. Det är sedan säljarens problem om förpackningen är öppnad eller inte.

Notera att ni måste använda distansavtalslagen och INTE ångerrätten. Hänvisa för gudsskull till att ni ångrar köpet enligt distansavtalslagen.

De har inte heller rätt att ta ut någon administrativ kostnad för ånger. Det är ENBART returfrakten ni är skyldiga att betala, och det är fan inte några 250 kronor, utan mer i linje med ~150 kronor.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/distans--och-hemforsaljningslagen/

ceejay
2014-04-20, 21:47
därför man ber telefonförsäljare att fara åt helvete

Tomten
2014-04-20, 21:52
Vill också förtydliga att du ska bortse från vad som står skrivet på deras hemsida.

http://www.mobilizera.se/om-mobilizera/oppet-kop-bytesratt/

Allt som står där är skitsnack. Öppet/Köp bytesrätt är bara aktuellt om ni handlar i deras fysiska butiker. Vid köp över internet och telefon är det endast distansavtalslagen ni ska referera till.

hahavaffan
2014-04-20, 22:21
Det är inte kört för din mor. Distansavtalslagen gäller ÄVEN om förpackningen är öppnad. Du har som konsument rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten. Det är sedan säljarens problem om förpackningen är öppnad eller inte.

Notera att ni måste använda distansavtalslagen och INTE ångerrätten. Hänvisa för gudsskull till att ni ångrar köpet enligt distansavtalslagen.

De har inte heller rätt att ta ut någon administrativ kostnad för ånger. Det är ENBART returfrakten ni är skyldiga att betala, och det är fan inte några 250 kronor, utan mer i linje med ~150 kronor.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/distans--och-hemforsaljningslagen/Men nu var det ju inte på distans, utan i butik, som köpet gjorts.

extra kakao
2014-04-20, 22:36
Det är inte kört för din mor. Distansavtalslagen gäller ÄVEN om förpackningen är öppnad. Du har som konsument rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten. Det är sedan säljarens problem om förpackningen är öppnad eller inte.

Notera att ni måste använda distansavtalslagen och INTE ångerrätten. Hänvisa för gudsskull till att ni ångrar köpet enligt distansavtalslagen.

De har inte heller rätt att ta ut någon administrativ kostnad för ånger. Det är ENBART returfrakten ni är skyldiga att betala, och det är fan inte några 250 kronor, utan mer i linje med ~150 kronor.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/distans--och-hemforsaljningslagen/

Ja, men nu var det tyvärr i butik hon inhandlade abonnemangen. =(
därför man ber telefonförsäljare att fara åt helvete
Precis det jag gör, tyvärr inte min mor

Desertrat
2014-04-20, 23:02
Så fort jag hör att det är en telefonsäljare allmänt säger det Klick i luren.
Ber dem inte ens fara åt helvete.

Madame
2014-04-21, 09:39
Har de på nåt sätt lurat henne att det skulle bli billigare och gratis osv? Ni kanske kan häva köpet med hänvisning till att de lurat henne, varit falska i sin marknadsföring, lämnat felaktiga uppgifter som hon grundade sitt köp på

Hobbes
2014-04-21, 09:45
Var så jobbiga såsom möjligt med alla möjliga paragrafer och de kommer säkert att häva det på grund av det.

Det hade jag gjort - spela efter deras regler :)

Angel
2014-04-21, 10:08
Kapar tråden lite, men sist jag blev uppringd av en teleförsäljare så började han hota mig!

Aldrig ens hört talas om Mobilizera. Är det typ som phone house?

lillmesen
2014-04-21, 10:11
Kapar tråden lite, men sist jag blev uppringd av en teleförsäljare så började han hota mig!



haha hurdå? :D

En gång så blev jag förolämpad av en teleförsäljare, jag mailade direkt chefen för företaget och angav tidpunkt och mitt telefonnummer. Fick det dom ville sälja helt gratis då :)

Angel
2014-04-21, 10:15
Var från Key Code Security och de ville hela identitetsskydd. Han började hota med att sno min identitet haha.

Hobbes
2014-04-21, 10:22
Var från Key Code Security och de ville hela identitetsskydd. Han började hota med att sno min identitet haha.

Känns ju tryggt. Hoppas han förlorade jobbet.

Tomten
2014-04-21, 10:33
Ja, men nu var det tyvärr i butik hon inhandlade abonnemangen. =(

Precis det jag gör, tyvärr inte min mor

Då är det kört. Öppet köp i butik är helt upp till företaget om de ens vill använda. Finns inte ens något krav på att de ska använda öppet köp.

PureWhey
2014-04-21, 10:53
Var från Key Code Security och de ville hela identitetsskydd. Han började hota med att sno min identitet haha.


Dom har ringt mig säkert 5 gånger utan att jag har svarat :(

Angel
2014-04-21, 17:32
Helt störda. Håll er långt borta.

Han ville sälja ett slags spärrnummer till mig, dvs om jag tappade min plånbok så skulle jag bara kunna ringa till G4S så skulle de spärra ID-kort, bankkort osv åt mig. Det skulle bara kosta typ 299:-/år. Om jag räknar med att jag tappar min plånbok var tionde år (det gör jag inte, men säg som en minimungräns) så skulle jag nog tycka det var mera värt att lägga 3k på att ringa de samtalen själv.

"Men Susanne, men Susanne.." höll han på hela tiden och drog massa skräckscenarion. Jag fnissade väl till lite och då säger han väldigt surt "Det är roligt att du tycker detta är så roligt...det kommer du nog inte tyckte när någon kommer över ditt personnummer..*läser upp mitt persnr, hela namn och adress*. Jag sa något om att det är roligt att han ringer och är kaxig samtidigt som han försöker sälja något till mig. Då upprepar han att han kan börja beställa hem varor i mitt namn när som helst.

Jag frågar "Var det Key Code ni hette, vänta ska googla er" och börjar knappa...då skriker han "GÖR DET!!" och lägger på.