handdator

Visa fullständig version : Inlinestråden


Ajemän
2014-04-20, 15:09
Träffade en ascool brud förra sommaren som åkte blades. Hade inte haft en tanke på det innan, men jag tjackade ett par då och har nästan inte cyklat en meter sen dess!
Chillaste färdmedlet, och gud så härligt det är att ta en långtur i bar överkropp och lurarna i öronen :)


Jag behöver nya hjul till mina K2 VO2-max (90mm). Finns bara Firefly 80A i butikerna i stan, är det nåt att ha? Känns som de kan vara lagom hårda för mig?

Hur funkar det med lagen, är man cyklist? Tänker på om man får böter om man kör mot rött?


*hug*
http://www.motifake.com/image/demotivational-poster/1205/i-wanna-rock-n-roll-potty-rock-demotivational-posters-1335942812.jpg

Mental
2014-04-20, 15:24
http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Ga-och-cykla/Gaende/

Du räknas som gående, och följer samma trafikregler som du gör till fots.

Ajemän
2014-04-20, 15:33
http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Ga-och-cykla/Gaende/

Du räknas som gående, och följer samma trafikregler som du gör till fots.


Utmärkt. Fråga mig inte varför jag inte googlade själv :D Tack och bock!

sotala
2014-04-25, 22:49
Rullande fotgängare! Ajjemän :) Imorrn ska ja allt ta k2:orna på en mils tur istället för den sedvanliga cardion. Om vädret tillåter") får se hur de känns vid långfärd då däcken är 80 och 84 mm (stora ibak o mindre ifram).


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Dewon
2014-04-25, 22:51
Blir sugen på att införskaffa mig ett par men de kostar väl oftast tusenlappen? Flyttar utomlands i juli och blir borta ett år, troligen inte tillgång till att ta med dem. Är de värt de, hmm..

Olegh
2014-04-25, 23:00
Åka inlines är rätt skoj, men fruktansvärt opraktiskt.

shadowfire
2014-04-26, 06:30
Borde faktiskt damma av mina, har inte åkt på evigheter nu. Dessvärre sällan jag hittar något bra ställe att åka på där det är sopat och inte massa fotgängare med hundar (fotgängare på höger sida, hunden på vänster o och koppel tvärs över vägen) eller andra hinder. Kanske skulle prova att åka tidigare på morgonen?

Minns att jag fått grym träningsvärk i stödmuskler vid fotled o annat + vader när jag åkt tidigare. Är dock sämst på att bromsa, tyvärr är det långsam broms med kloss eller sätta sig ner och ploga asfalt som gäller.

Ajemän
2014-04-26, 08:44
Rullande fotgängare! Ajjemän :) Imorrn ska ja allt ta k2:orna på en mils tur istället för den sedvanliga cardion. Om vädret tillåter") får se hur de känns vid långfärd då däcken är 80 och 84 mm (stora ibak o mindre ifram).


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Stabilt!

Verkar ju bli tungt väder idag, så det blir några mil och passa på att få lite sol! :)

BlötSnö
2014-04-27, 09:25
Brukar åka in till stan ibland.
bor dock på fel sida om en hyfsat hög bro som man får arbeta sig över, men det brukar gå. Det börjar dock bli dags för hjulbyte. Vet inte riktigt om jag skall förlita mig på ett par vanliga från Stadium (där de är köpta. K2) eller slå på stort. Det lär ju bli en och annan utflykt.

hampfuz
2014-04-27, 10:04
Inlines är ju det bästa med sommaren!

Är dock sämst på att bromsa, tyvärr är det långsam broms med kloss eller sätta sig ner och ploga asfalt som gäller.

Det kräver lite övning! Lyft på ena foten, luta ner så du bara har framhjulet i marken och använde det som fast punkt att svänga runt kroppen runt så du stannar. Har behövt användas ett antal gånger i trafik eftersom folk kör och cyklar som.. ja. folk.

Holabandola
2014-04-27, 12:26
ja en hockeyslir måste man kunna om man ska ut i trafiken. Det blir ju lite pirruett om det går snabbt, men man stannar och byter riktning i alla fall.

åkte mycket inlines för fem år sedan i sthlm, men flyttade till Sundsvall och denna stad är väldigt backig så här är det klart jobbigare att ta sig fram med inlines.

Jag kan rekomendera att köra med stavar, då får man bättre fart och så får överkroppen jobba också

Polze
2014-04-27, 23:10
Blir att damma av mina k2 imorgon, vad använder ni för skydd på era turer? Ska nog prova en sväng med stavar också


Sent from my RM-875_eu_euro1_267 using Tapatalk

sotala
2014-04-28, 00:43
ja en hockeyslir måste man kunna om man ska ut i trafiken. Det blir ju lite pirruett om det går snabbt, men man stannar och byter riktning i alla fall.

åkte mycket inlines för fem år sedan i sthlm, men flyttade till Sundsvall och denna stad är väldigt backig så här är det klart jobbigare att ta sig fram med inlines.

Jag kan rekomendera att köra med stavar, då får man bättre fart och så får överkroppen jobba också

Jag lyckas "slira" åt ena hållet. Men inte andra. Saaaaatans så frustrerande!"





Blir att damma av mina k2 imorgon, vad använder ni för skydd på era turer? Ska nog prova en sväng med stavar också


Sent from my RM-875_eu_euro1_267 using Tapatalk

Skydd=au naturell! Ganska korkat då jag är en färsking på detta ") menmen..


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Ajemän
2014-04-28, 14:56
Jag kör också naturellt, men slutat vurpa. När jag började åka blev det några skrubbsår och en nära-döden-upplevelse :D

Holmeros
2014-04-28, 15:10
Kul med en sånhär tråd, då jag redan i vintras slogs av "till våren måste jag skaffa mig ett par inlines igen!".

Men vafan ska man kolla efter vid köp?!

Minimjölk
2014-04-28, 15:14
Oh, läge att damma av dem nu, har inte kört på några år men minns det som riktigt skönt. Behovet av att ha schysst och ren asfalt gör sig gällande dock.

hampfuz
2014-04-28, 16:56
Kul med en sånhär tråd, då jag redan i vintras slogs av "till våren måste jag skaffa mig ett par inlines igen!".

Men vafan ska man kolla efter vid köp?!

Det är lite lurigt med inlines. I regel får man ju vad man betalar för, annars finns det ju inte så mycket man kan kolla på. Kolla så hjulen har en bra storlek (minst 80 om du vill åka hyfsat snabbt, gärna större.) Vilken ABEC kullagren har är ett hyfsat mått på hur bra kullagren är, inte för att ett kullager med högre ABEC per automatik rullar bättre men mer för att ett högre ABEC ofta betyder att tillverkaren har lagt mer på kullager.

Finns reviews på nätet på en del modeller också, pröva kolla vilka som finns och googla modellnamn.

Ajemän
2014-04-28, 17:45
K2´s BOA-system (snörning med metallwire, man snurrar på en ratt så spänns de) är sååå najs. Men då får man lägga 1,5-2k

Utöver det som sagts tidigare: Prova en massa modeller och välj ett par sköna :)

Vissa intersport/stadium etc har inga alls, medan andra (oftast de ute vid köpcentrum) har ganska mycket, så åk runt och kika.

R Scarpa27
2014-04-28, 18:35
åkte stenhårt förr, varje dag varje sommar typ...
tog tog inlines till jobbet och åkte överallt, hämtade till och med pizza med inlines :D pizzabud på inlines för sin egna räkning :D

dock ej åkt på några år nu, kanske borde slänga ner k2orna från vinden =)...
körde mycket streetlines på fritiden där jag åkte istan hoppade över stenar/bänkar slidade på bänkar osv osv... damn skulle jag aldrig klara i dagens läge... får helt enkelt damma av dem och ställa mig på dem igen och börja öva kanske...

annars har jag precis köpt en motordriven goped så häftig och smidigt....

peliqan
2014-04-28, 19:42
Vilket sammanträffande, åkte företa gången på flera år förra helgen :) Kör aggressive inlines då jag i min ungdom "trixade" en del. Hjulen är dock slut så funderar på att handla nya, men vart köper man sånt? Sportaffär eller nån bra nätbutik tro?

R Scarpa27
2014-04-28, 19:59
Vilket sammanträffande, åkte företa gången på flera år förra helgen :) Kör aggressive inlines då jag i min ungdom "trixade" en del. Hjulen är dock slut så funderar på att handla nya, men vart köper man sånt? Sportaffär eller nån bra nätbutik tro?

brukade alltid köpa mitt sådant på inter sport eller stadium =)
bra priser faktist och grejer vad jag minns.

har ju bytt lager , hjul och bromsar ett flertal ggr :D

LadyG
2014-04-28, 21:19
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/vaumlg_zps85e1b5fc.jpg

Om ni har vägarna förbi Ekerö finns det otroligt vackra gång- och cykelbanor som är välsopade. Ganska många cyklister med tävlingsgrejer som ser vassa ut, men de är hänsynsfulla så håller man sig på sin kant är det absolut inga problem. Det finns gott om plats att mötas.

Behöver inlines något underhåll, eller räcker det att blåsa dammet av dem för att de ska vara dugliga?

hampfuz
2014-04-28, 21:28
Ser fint ut! Lite tråkigt att inte få svänga bara ;)
Kullager mår bra och rullar bättre av lite smörjmedel och en liten puts då och då.

BlötSnö
2014-04-28, 21:37
Man kanske skulle rulla ut till Ekebyhov och äta sig lite paj. Dock blir det ju promenad sista biten men jag har ju drygt 1.5 mil ut till Ekerö C, så det borde bli en trevlig utflykt...

LadyG
2014-04-28, 22:44
Ser fint ut! Lite tråkigt att inte få svänga bara ;)
Kullager mår bra och rullar bättre av lite smörjmedel och en liten puts då och då.

Det finns gott om kurvor längre fram :D

Inget komplicerat mao, det låter bra!

LadyG
2014-04-30, 10:38
Om man vill investera i ett par till sin äkta hälft, vilken modell är bra för en normal motionär som inte behöver kunna trickåka utan bara åka vanligt? Helst inte över 2 000:- heller.

Finns det något man bör se upp med?

hampfuz
2014-04-30, 14:43
Det är lite lurigt med inlines. I regel får man ju vad man betalar för, annars finns det ju inte så mycket man kan kolla på. Kolla så hjulen har en bra storlek (minst 80 om du vill åka hyfsat snabbt, gärna större.) Vilken ABEC kullagren har är ett hyfsat mått på hur bra kullagren är, inte för att ett kullager med högre ABEC per automatik rullar bättre men mer för att ett högre ABEC ofta betyder att tillverkaren har lagt mer på kullager.

Finns reviews på nätet på en del modeller också, pröva kolla vilka som finns och googla modellnamn.

skatepro.se är en bra hemsida, finns många för strax över 1000-lappen som skulle duga perfekt för en motionär :)

Squidh
2014-04-30, 16:50
Det beror mycket på vad man ska använda grejerna till också. Om man tycker att det är roligast att glida runt i solen bör man satsa på komfort. Vill man åka fort vill man ha en lägre, hårdare sko som kanske är för obekväm för de flesta. Vill man åka i ramp och liknande så krävs andra typer av inlines, höga, hårda, platta hjul osv.

Kullager är viktigt och bör skötas om kontinuerligt ifall man vill att de ska rulla så bra som möjligt. ABEC är däremot ett mått på precision och behöver inte skvallra om att desto högre nummer, desto bättre även om det allt som oftast är så. Det fungerar som ett bra riktmärke.

Typen av hjul spelar även det stor roll och är kanske något som lätt blir förbisett. Olika sammansättningar i hjulen hanterar grus och väta olika bra och har olika bra grepp. Det finns till exempel, regnhjul, inomhushjul osv osv.