handdator

Visa fullständig version : Övningar för hamstrings


Jobbigt
2014-04-19, 20:54
Vad skulle man kunna ersätta ben curl med? Jag kör stelamark och bencurl men mitt gym har 90 kg som Max i bencurlen. Jag är inte långt därifrån nu och undrar vad gör jag sen? Något som ersätter curlen den tar inte samma del av hamstrings som stelamark om jag förstått rätt.

lillmesen
2014-04-19, 20:55
Då kan du köra den med ett ben i taget, eller ännu striktare och långsammare.

jag "behöver" köra benspark och benpress med ett ben i taget för gymmet har inte adekvata mängder vikt :(

Loke
2014-04-19, 21:00
Finnen eller nordic hamstring raise som den kallas i utlandet.

Annars kan det kanske vara en idé att testa en lite långsammare rörelse, speciellt på excentriska fasen. Det brukar kunna bli fantastiskt mycket tyngre då, speciellt för hamstrings.

Bezze30
2014-04-19, 21:04
Då kan du köra den med ett ben i taget, eller ännu striktare och långsammare.

jag "behöver" köra benspark och benpress med ett ben i taget för gymmet har inte adekvata mängder vikt :(

Tänkte på benpress med ett ben , har du väl foten långt upp? Annars tränar det ju mer framsida

lillmesen
2014-04-19, 21:09
Tänkte på benpress med ett ben , har du väl foten långt upp? Annars tränar det ju mer framsida

jag menade mer generellt, att i dessa maskiner måste jag köra med ett ben i taget.

Vi har bara liggande bencurl på gymmet, ingen sittande. På mitt förra gym var jag i din sits att jag var nära att maxa i den maskinen. Men jag bytte gym (dock inte av det skälet)

Jobbigt
2014-04-19, 21:38
Då kan du köra den med ett ben i taget, eller ännu striktare och långsammare.

jag "behöver" köra benspark och benpress med ett ben i taget för gymmet har inte adekvata mängder vikt :(

Ja benpressar brukar vara rätt löjliga om det inte är benpressar man lägger egna plattor på.

Ett ben låter super! Lär ta ett tag innan jag drar 90kg med ett ben :)

lillmesen
2014-04-19, 21:40
Ja benpressar brukar vara rätt löjliga om det inte är benpressar man lägger egna plattor på.

Ett ben låter super! Lär ta ett tag innan jag drar 90kg med ett ben :)

det är som man lägger på egna plattor på men det finns inte tillräckligt med sådana kakor och jag vågar inte riktigt be folk hoppa upp på plattan hehe

tlk
2014-04-20, 04:46
glute-ham raises fungerar ypperligt.

Sheogorath
2014-04-20, 08:27
Tänkte på benpress med ett ben , har du väl foten långt upp? Annars tränar det ju mer framsida

Du får marginellt mer aktivering av baksida lår i benpress med foten högt. Den stora skillnaden är att du aktiverar röven mer. Du får ALDRIG benpress till en övning för baksidan.

Den uppenbara lösningen som någon skrev är att köra curlmaskinerna med ett ben i taget. Det borde alla göra då och då för att styrkeutjämna mellan höger och vänster, för övrigt. Ett annat trick är att vara helt avslappnad i fotleden så att du inte kan dra med vadmuskeln. Det kommer också begränsa vikten kraftigt.

Paperbasket
2014-04-20, 09:40
En-bens rdl med hantel eller kb tycker jag är riktigt skön.

Sheogorath
2014-04-20, 09:41
En-bens rdl med hantel eller kb tycker jag är riktigt skön.

Typ som "draken"? Tycker du inte balansmomentet förtar syftet med övningen om syftet är att maximera belastningen på hamstrings?

Paperbasket
2014-04-20, 11:37
Precis som draken ja, fast med hantel/kb i handen på samma sida där foten är marken.

Aldrig tänkt på det faktiskt. Har tränat kampsport större delen av livet tillsammans med gymnastik i några år så har faktiskt aldrig tänkt på balansen som ett problem.

Men det är klart att balansmomentet i sig gör att man inte kan köra lite tungt troligen. Kör man med vikten i andra handen blir den mycket jobbigare med balans med.

BobaFett
2014-04-20, 12:52
Vad skulle man kunna ersätta ben curl med? Jag kör stelamark och bencurl men mitt gym har 90 kg som Max i bencurlen. Jag är inte långt därifrån nu och undrar vad gör jag sen? Något som ersätter curlen den tar inte samma del av hamstrings som stelamark om jag förstått rätt.

Orkar du 90 kilo så gör du förmodligen bara "vanlig" bencurl. Det finns andra varianter som är mycket bättre och de får du sänka för att orka. Vanlig bencurl är kass ändå.

Antar att det är en liggande bencurl.

Prova att köra med knäna 1 cm svävande ovanför dynan under hela rörelsen.

Sen har du 2 variationer, den ena är att köra partials i bottenläget och den andra i toppläget.

En annan variant är att ha överkroppen uppåt 45 grader genom att hålla armarna raka som i toppläget på en armhävning.

ddavid
2014-04-20, 13:04
Jag tror att du genom att se över ditt utförande i övningen i fråga kan använda övningens viktmagasin ett rätt bra tag framöver. Prova 4-5 sekunder excentriskt arbete med tydligt stopp i topp/bottenläget (beroende på om det är liggande eller sittande). Att försöka koppla bort vaderna gör en rätt mycket svagare också.

Commando1980
2014-04-20, 13:11
Vad skulle man kunna ersätta ben curl med? Jag kör stelamark och bencurl men mitt gym har 90 kg som Max i bencurlen. Jag är inte långt därifrån nu och undrar vad gör jag sen? Något som ersätter curlen den tar inte samma del av hamstrings som stelamark om jag förstått rätt.

Som sagt, enbenscurl och köra övningen med ännu mer kontakt. Du kan också köra olika typer av superset. T ex raka marklyft sen direkt bencurl (normalt sett föredrar jag att börja med bencurl men du kan köra tvärtom). Att inkludera en del högrepsträning är heller inte fel.

Finnen gillar jag faktiskt inte. Iaf inte för kroppsbyggning.

tlk
2014-04-20, 15:35
Finnen gillar jag faktiskt inte. Iaf inte för kroppsbyggning.

Varför inte? Borde väl inte vara så stor skillnad på att köra 8-10 rep på den med att köra 8-10 rep på motsvarande belastning i lårcurlen. Eller tänker jag helt fel?

RobbanColeman
2014-04-20, 18:16
Om jag med ett bra utförande skulle maxa en liggande lårcurl skulle nog mina lår mäta metern. Jag har aldrig kört med mer vikt än 1/3 vad jag kan minnas.

lillmesen
2014-04-20, 18:39
Om jag med ett bra utförande skulle maxa en liggande lårcurl skulle nog mina lår mäta metern. Jag har aldrig kört med mer vikt än 1/3 vad jag kan minnas.

det kan ju vara sittande lårcurl. personen nämner inte vilken typ av maskin det är?

RobbanColeman
2014-04-20, 18:52
det kan ju vara sittande lårcurl. personen nämner inte vilken typ av maskin det är?

Det gör isf mitt exempel ännu vassare. :)

Iaf lite sak samma för mig.

Tänkte lite på det här idag på Wellness, hade jag velat flytta vikter hade det gymmet funkat för mig en månad max och sen hade jag inte kunnat träna där mer förutom med stänger och benpress och då vore kortet helt bortkastat.