handdator

Visa fullständig version : Kaloriräkning - Stekt utan olja?


Adrianite
2014-04-18, 21:51
Tjena, hade en fråga angående beräkning av kalorier, installerat ett nytt kök där det går att använda stekpannor och kastruller i keramik för matlagning utan att behöva använda olja.

Frågan är då om jag bör räkna på t.ex. kalorierna i stekt lax enligt nedan:
Lax stekt - 225 Kcal, 22,8g Protein, 14,9g Fett (raknakalorier.se)
eller
Lax - 181 Kcal, 18,4g Protein, 12g Fett

Ändras kalorisammansättningen om laxen steks även utan att olja används? Är det siffrorna på rålax man ska köra på om maten steks utan olja eller bör jag använda de stekta siffrorna?

King Grub
2014-04-18, 21:54
Du kan inte använda siffrorna för rå lax på stekt sådan även om du inte använder fett, eftersom värdet på rå inte tar hänsyn till förändringar i vattenvikt efter tillagning.

BobaFett
2014-04-18, 22:12
Väg laxen när den är rå och använd kalorivärdet för rå lax.

Sheogorath
2014-04-18, 22:19
Tjena, hade en fråga angående beräkning av kalorier, installerat ett nytt kök där det går att använda stekpannor och kastruller i keramik för matlagning utan att behöva använda olja.

Frågan är då om jag bör räkna på t.ex. kalorierna i stekt lax enligt nedan:
Lax stekt - 225 Kcal, 22,8g Protein, 14,9g Fett (raknakalorier.se)
eller
Lax - 181 Kcal, 18,4g Protein, 12g Fett

Ändras kalorisammansättningen om laxen steks även utan att olja används? Är det siffrorna på rålax man ska köra på om maten steks utan olja eller bör jag använda de stekta siffrorna?

Har du 100 g rå lax och steker den kommer den innehålla lika många kalorier, men den kommer inte längre väga 100 g.

Den får högre kaloriinnehåller per 100 gram, men den väger inte längre 100 gram. :)

Därför gör du som BobaFett säger: väg laxen rå, ta reda på hur många kalorier den innehåller. Stek och ät. Vad den väger tillagad behöver du inte bry dig om.

Adrianite
2014-04-18, 23:19
Om jag förstått er rätt så är det alltså ingen större skillnad på värdena som angavs i första inlägget, då den stekta laxen innehåller "förädlade" värden där vattenvikt borträknats efter tillagning? (Mer energi per 100g men i slutändan detsamma)

"Vad den väger tillagad behöver du inte bry dig om", men måste jag inte väga den tillagad för att veta hur mycket jag får i mig? Eller menar ni skiva upp den, väg varje skiva, beräkna kalorierna och sedan stek och ät?

Tänkte mest på att minska omständigheten om det går lika bra att använda siffrorna för stekt lax och väga den tillagad istället för att väga varje bit rå innan den läggs i stekpannan, speciellt för matlådor under veckan osv.

Sheogorath
2014-04-18, 23:25
Om jag förstått er rätt så är det alltså ingen större skillnad på värdena som angavs i första inlägget, då den stekta laxen innehåller "förädlade" värden där vattenvikt borträknats efter tillagning? (Mer energi per 100g men i slutändan detsamma)

"Vad den väger tillagad behöver du inte bry dig om", men måste jag inte väga den tillagad för att veta hur mycket jag får i mig? Eller menar ni skiva upp den, väg varje skiva, beräkna kalorierna och sedan stek och ät?

Tänkte mest på att minska omständigheten om det går lika bra att använda siffrorna för stekt lax och väga den tillagad istället för att väga varje bit rå innan den läggs i stekpannan, speciellt för matlådor under veckan osv.

Ja. Eller väg all lax rå så att du får reda på vad all lax innehåller, tillaga, fördela i dina lådor, ät en låda om dagen. Att det är på grammet lika mycket lax (och därmed exakt lika många kalorier) i varje låda är inte nödvändigt förutsatt att du stoppar i dig all lax under samma mätperiod, eftersom det är totalmängden kalorier under en mätperiod som är det intressanta och inte vad man äter under en dag.

HMS Laestander
2014-04-18, 23:34
Lätt sätt att göra det på, som jag brukar göra med färs när jag steker lite över 1kg som ska ner i fyra matlådor.

Allt ner i pannan.

Allt vägt när det är stekt och sen delat i 4.

Räknar fortfarande kcal på vikten före vägning, eftersom vikten ändras pga vattenvikt som försvinner när man steker, men det är fortfarande samma innehåll i maten.

Bryggan
2014-04-19, 03:40
Shape-up har blivit så j***a dålig på att snabbt hitta de "råa" värdena hos diverse livsmedel. Det är de man vill ha!!

Sverker
2014-04-19, 06:50
Kött och fisk tar inte upp fett från pannan. Tvärtom så släpper köttet och fisken fett vid tillagning.

Sheogorath
2014-04-19, 07:02
Lätt sätt att göra det på, som jag brukar göra med färs när jag steker lite över 1kg som ska ner i fyra matlådor.

Allt ner i pannan.

Allt vägt när det är stekt och sen delat i 4.

Räknar fortfarande kcal på vikten före vägning, eftersom vikten ändras pga vattenvikt som försvinner när man steker, men det är fortfarande samma innehåll i maten.

Men det var ju det jag skrev i posten ovan. ;)

Beemel
2014-04-19, 10:20
Lätt sätt att göra det på, som jag brukar göra med färs när jag steker lite över 1kg som ska ner i fyra matlådor.

Allt ner i pannan.

Allt vägt när det är stekt och sen delat i 4.

Räknar fortfarande kcal på vikten före vägning, eftersom vikten ändras pga vattenvikt som försvinner när man steker, men det är fortfarande samma innehåll i maten.

"Före tillagning" antar jag att du menar.

HMS Laestander
2014-04-19, 20:28
Men det var ju det jag skrev i posten ovan. ;)

"Före tillagning" antar jag att du menar.

Hehe, ja, var lite snabb på att posta där. :)