handdator

Visa fullständig version : Behandling av A-vitaminbrist?


Akada
2014-04-18, 20:59
Nu har jag läst lite mer om a-vitamin och är tillbaka med frågor. :D

Och nej, jag ska inte börja megadosera retinol för att korrigera en misstänkt vitaminbrist, don't worry.

Men man blir lite nyfiken - hur lång tid kan/brukar det ta innan bristsymtomen försvinner efter att behandling påbörjats, och vilka doseringar brukar man använda?

Shower me with information!

BobaFett
2014-04-18, 21:52
Nu har jag läst lite mer om a-vitamin och är tillbaka med frågor. :D

Och nej, jag ska inte börja megadosera retinol för att korrigera en misstänkt vitaminbrist, don't worry.

Men man blir lite nyfiken - hur lång tid kan/brukar det ta innan bristsymtomen försvinner efter att behandling påbörjats, och vilka doseringar brukar man använda?

Shower me with information!

Vad är det för symptom du haft?

Sverker
2014-04-19, 06:48
Jag tror att nattblindhet är tydligast. Speciellt nu när vi har haft en mörk vinter.

JacobHeitmann
2014-04-19, 10:09
Kanske skaffa det ordentligt från kosten på daglig basis så du slipper tänka på det?

http://i.gyazo.com/ad262fc745c9618466fa5b37a02db263.png
Jag brukar svajja mellan 25000-50000 UI.

Akada
2014-04-19, 10:20
Vad är det för symptom du haft?
Jag skyller nog alltför mycket på en eventuell brist på a-vitamin, men möjligheten finns ju där.
Jag tror att nattblindhet är tydligast. Speciellt nu när vi har haft en mörk vinter.
Hur pass behöver det vara för att räknas som nattblindhet? Är jag ute på natten kan jag ändå se hyfsat, men då finns ju belysning från gatulampor etc nästan vart man än går. Har testat att ställa mig i ett mörkt rum (utan fönster & stängd dörr) och efter 3-4 minuter kan jag börja se lite otydliga konturer iaf. När räknas det som nattblindhet och hur testar man det på ett enkelt & bra sätt?
Kanske skaffa det ordentligt från kosten på daglig basis så du slipper tänka på det?

http://i.gyazo.com/ad262fc745c9618466fa5b37a02db263.png
Jag brukar svajja mellan 25000-50000 UI.
Låter lite overkill det där, du.

Sverker
2014-04-19, 18:28
Det mesta är otydligt. Du får ingen respons på de svaga färger som finns omkring dig.
Annars är torra slemhinnor ett tecken på A-vitaminbrist.

Jag tror det är svårt att få A-vitaminbrist här i Sverige med svensk kost. Retinol och beta-karaten finns på många olika ställen

BobaFett
2014-04-19, 18:33
Kanske skaffa det ordentligt från kosten på daglig basis så du slipper tänka på det?

http://i.gyazo.com/ad262fc745c9618466fa5b37a02db263.png
Jag brukar svajja mellan 25000-50000 UI.

A-vitaminöverskott är lika illa som brist. Håravfall är ett av symptomen. Sluta med det där genast.

Till TS:

Du får enkelt i dig a-vitamin genom att äta morötter. En morot om dagen räcker. Alternativt kör du leverpastej och äter ca 100g per vecka (lätt att överdosera). Pastej kommer att ge dig riktigt a-vitamin men morötter omvandlas till a - vitamin i kroppen.

Leverpastej är förmodligen bättre men lätt att överdosera. Morötter är ingen fara, överskott kissas ut.

Sverker
2014-04-19, 18:46
JacobHeitmann äter troligen till 99,95 % beta-karoten från frukt och grönsaker.
Eftersom Jacob inte äter speciellt mycket fett har han ett uselt upptag av beta-karotenet. Hur som helst är beta-karoten harmlöst vid stort intag.

R Scarpa27
2014-04-19, 19:17
A-vitaminöverskott är lika illa som brist. Håravfall är ett av symptomen. Sluta med det där genast.

Till TS:

Du får enkelt i dig a-vitamin genom att äta morötter. En morot om dagen räcker. Alternativt kör du leverpastej och äter ca 100g per vecka (lätt att överdosera). Pastej kommer att ge dig riktigt a-vitamin men morötter omvandlas till a - vitamin i kroppen.

Leverpastej är förmodligen bättre men lätt att överdosera. Morötter är ingen fara, överskott kissas ut.

räcker väl att äta en portion lever så har man täckt en vecka? eller är jag ute och cyklar =)...?
iofs e ju morötter mkt godare lever e ju avskyvärt. :D

Akada
2014-04-19, 19:23
Det mesta är otydligt. Du får ingen respons på de svaga färger som finns omkring dig.
Annars är torra slemhinnor ett tecken på A-vitaminbrist.

Jag tror det är svårt att få A-vitaminbrist här i Sverige med svensk kost. Retinol och beta-karaten finns på många olika ställen
Vidare undersökningar senare ikväll då!

Jag har förstått att det är svårt att få brist på det men det är tyvärr ändå fullt möjligt om man äter som ett CP.
A-vitaminöverskott är lika illa som brist. Håravfall är ett av symptomen. Sluta med det där genast.

Till TS:

Du får enkelt i dig a-vitamin genom att äta morötter. En morot om dagen räcker. Alternativt kör du leverpastej och äter ca 100g per vecka (lätt att överdosera). Pastej kommer att ge dig riktigt a-vitamin men morötter omvandlas till a - vitamin i kroppen.

Leverpastej är förmodligen bättre men lätt att överdosera. Morötter är ingen fara, överskott kissas ut.
Morötterna innehåller en massa B-karoten ja, men man tar inte upp allt rakt av utan det är lite som krävs för det.

Jag har nu köpt tabletter innehållandes retinol som jag kommer ta under en period för att tillsammans med kosten höja upp intaget lite.

Det verkar vara först vid 8-10mg retinol/dag under längre tid (några månader och upp) som några direkta problem kan börja dyka upp så håller man sig under det med lite marginal bör det vara OK att experimentera lite, känner jag.

Det jag fortfarande inte vet dock är hur lång tid efter insatt 'behandling' som problemen kan tänkas försvinna (folk som behandlas för konstaterad brist?). Ett par månader känns sådär härligt spontant naivt troligt?

BobaFett
2014-04-19, 19:33
Jag har nu köpt tabletter innehållandes retinol som jag kommer ta under en period för att tillsammans med kosten höja upp intaget lite.

Det verkar vara först vid 8-10mg retinol/dag under längre tid (några månader och upp) som några direkta problem kan börja dyka upp så håller man sig under det med lite marginal bör det vara OK att experimentera lite, känner jag.

Det jag fortfarande inte vet dock är hur lång tid efter insatt 'behandling' som problemen kan tänkas försvinna (folk som behandlas för konstaterad brist?). Ett par månader känns sådär härligt spontant naivt troligt?

Med tanke på att du enkelt kan få i dig giftiga mängder från kost så känns ju tabletter rätt meningslöst. Vet du inte hur gott det är med rostade mackor med leverpastej :)

Några månader låter troligt (ingen aning) men jag skulle inte ta terapeutiska doser i mer än några dagar. Tänk på att du mättar dina depåer väldigt fort och det kommer inte snabba på processen. Anledningen till att det tar månader att bli av med symptom är inte för att det tar så lång tid att fylla upp depåerna utan för att kroppen behöver så mycket för att läka.

Håll dig under 200% RDI så blir det bra.

Akada
2014-04-19, 21:08
Jag är nog inte riktgt något jättefan av leverpastej, nej (tyvärr!).

Har du någon mer info(/länk?) rörande det du skriver om att RDI eller däromkring räcker för snabbast möjliga förbättring? :)

Edit: justja, du var ju där i min förra tråd med. :p Har du varit hos läkare sen dess o fått prover tagna?

BobaFett
2014-04-19, 22:38
Jag är nog inte riktgt något jättefan av leverpastej, nej (tyvärr!).

Har du någon mer info(/länk?) rörande det du skriver om att RDI eller däromkring räcker för snabbast möjliga förbättring? :)

Edit: justja, du var ju där i min förra tråd med. :p Har du varit hos läkare sen dess o fått prover tagna?

Läkare? Prover? Vad ska de kunna ta för prover?

BobaFett
2014-04-19, 22:47
Här finns lite info om överdosering och allt man behöver veta om a-vitamin.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Vitaminer/Vitamin-A/Vitamin-A/

Om du vill lära dig mer om vad du faktiskt får i dig så rekommenderar jag dig att föra in vad du äter på dumbbell.se och se hur mycket du får i dig av olika näringsämnen.

Akada
2014-04-19, 23:27
Man kan mäta retinolnivån i blodet har jag för mig.

Har läst fördjupningen där för ett tag sedan. =)

Jag använder faktiskt redan dumbbell och det var det som förde mig in på det här spåret från början.

Det du skrev om att man inte behöver dosera över RDI vid brist (utöver en initial bolusdos), var har du fått det från? Jag säger inte att det är fel, men jag själv har haft svårt för att hitta lite mer konkret information kring detta. Det enda har varit en fallstudie där en man behandlats med 60 000 IU/dag i några månader, har jag för mig att det var.

Sverker
2014-04-20, 07:18
A-vitaminbrist kommer oftast från ren svält eller när de drabbade varit tvungna att äta enbart ris/vete under mycket långa perioder. Små barn drabbas hårdare eftersom de är i ständig tillväxt och har ett större behov av vitaminet.

Varför ens fundera på A-vitminbrist ?

Akada
2014-04-20, 10:59
A-vitaminbrist kommer oftast från ren svält eller när de drabbade varit tvungna att äta enbart ris/vete under mycket långa perioder. Små barn drabbas hårdare eftersom de är i ständig tillväxt och har ett större behov av vitaminet.

Varför ens fundera på A-vitminbrist ?
För att jag har legat på knappt 50% av RDI under flera månaders tid, är det lågt nog att ge upphov till problem?

BobaFett
2014-04-20, 13:03
Man kan mäta retinolnivån i blodet har jag för mig.

Har läst fördjupningen där för ett tag sedan. =)

Jag använder faktiskt redan dumbbell och det var det som förde mig in på det här spåret från början.

Det du skrev om att man inte behöver dosera över RDI vid brist (utöver en initial bolusdos), var har du fått det från? Jag säger inte att det är fel, men jag själv har haft svårt för att hitta lite mer konkret information kring detta. Det enda har varit en fallstudie där en man behandlats med 60 000 IU/dag i några månader, har jag för mig att det var.

Allt står i min länk.

Du kommer inte få brist med 50% under några månader pga 2 saker:

1. RDI är satt med marginal
2. Det tar flera månader med 0% RDI att tömma depåerna.

I min länk stod det hur stor dos som är farligt per dag.

Tolkia
2014-04-20, 13:15
Många inlägg om varför TS skall ta A-vitamintillskott utan att hen talat om vad det är för symptom som gör att hen tror att det finns en A-vitaminbrist. (Nattblindhet verkar det i alla fall inte vara, av beskrivningen att bedöma.)

Det är väldigt ovanligt med A-vitaminbrist i Sverige; det förekommer främst i länder där fattiga människor lever på typ enbart ris eller enbart majs. Inte så svårt att få till olämpligt stora doser med tillskott, dock. Supplementera med retinol (särskilt om man egentligen inte har någon indikation) tycker jag inte att man skall göra utan läkarkontroll med tanke på risken för leverpåverkan.

Akada
2014-04-21, 19:47
Allt står i min länk.

Du kommer inte få brist med 50% under några månader pga 2 saker:

1. RDI är satt med marginal
2. Det tar flera månader med 0% RDI att tömma depåerna.

I min länk stod det hur stor dos som är farligt per dag.
Rimliga punkter där.

Sen angående det andra tror jag att du missförstår mig (eller så förklarar jag urdåligt); Jag undrade helt enkelt över hur behandling av brist går till. Det som står där om övre gränser osv är ju för normala, friska individer.
Många inlägg om varför TS skall ta A-vitamintillskott utan att hen talat om vad det är för symptom som gör att hen tror att det finns en A-vitaminbrist. (Nattblindhet verkar det i alla fall inte vara, av beskrivningen att bedöma.)

Det är väldigt ovanligt med A-vitaminbrist i Sverige; det förekommer främst i länder där fattiga människor lever på typ enbart ris eller enbart majs. Inte så svårt att få till olämpligt stora doser med tillskott, dock. Supplementera med retinol (särskilt om man egentligen inte har någon indikation) tycker jag inte att man skall göra utan läkarkontroll med tanke på risken för leverpåverkan.
Det är en han. ;)

Symptomen är väl mest lite tråkig hud & naglar (vilket kan bero på en triljon andra saker, jag vet). Ligger det någon egentlig risk i att få i sig under gränsen för där man sett toxisk påverkan vid kroniskt intag om man håller det till en kortare period och inte har några problem med levern till att börja med?

BobaFett
2014-04-22, 08:31
Det som står där om övre gränser osv är ju för normala, friska individer.

Du är en normal, frisk individ.

Symptomen är väl mest lite tråkig hud & naglar (vilket kan bero på en triljon andra saker, jag vet).[QUOTE]

Prova low carb med mycket varierande grönsaker (tänk färger). Körde atkins för några år sen och körde morgonpromenader. Fick kommentarer om att jag "lyste". Jag fick väldigt fin hy av det.

Åt mycket rädisor, tomat, gurka, broccoli och massa andra grönsaker och sen LCHF.

Akada
2014-04-22, 17:23
Du är en normal, frisk individ.

"Symptomen är väl mest lite tråkig hud & naglar (vilket kan bero på en triljon andra saker, jag vet)."

Prova low carb med mycket varierande grönsaker (tänk färger). Körde atkins för några år sen och körde morgonpromenader. Fick kommentarer om att jag "lyste". Jag fick väldigt fin hy av det.

Åt mycket rädisor, tomat, gurka, broccoli och massa andra grönsaker och sen LCHF.
Om det är vad du ville ha sagt från början kunde du ha sagt det rakt ut på en gång. Dock har jag ju fortfarande inte hittat något bra svar på hur man behandlar en konstaterad brist, men jag tror jag släpper det nu då det känns som att vi springer i cirklar. =)

Jag har faktiskt börjat käka mer varierat och försöker slänga in fler nyttiga livsmedel istället för att basera kosten på typ ris & bröd.

Hur har din makrofördelning sett ut, byggarnivåer på proteinet eller svenssonlågt med mycket fett istället?

BobaFett
2014-04-22, 18:04
Om det är vad du ville ha sagt från början kunde du ha sagt det rakt ut på en gång. Dock har jag ju fortfarande inte hittat något bra svar på hur man behandlar en konstaterad brist, men jag tror jag släpper det nu då det känns som att vi springer i cirklar. =)

Jag har faktiskt börjat käka mer varierat och försöker slänga in fler nyttiga livsmedel istället för att basera kosten på typ ris & bröd.

Hur har din makrofördelning sett ut, byggarnivåer på proteinet eller svenssonlågt med mycket fett istället?

Jag brukar få i mig ca: 200g protein om dagen.

Håller inte så värst mycket koll på resten, äter vanlig mat. Ser bara till att få i mig minst 30-40 gram per måltid. Resten försöker jag att variera. Variera grönsaker, spannmål och proteinkällan. Försöker att äta fisk några gånger i veckan.

Akada
2014-04-22, 19:07
Man får snurra ett par varv i affären och plocka lite olika saker varje gång. Det är dock jävligt ovant när man haft ett sådant schema att man ätit 3 olika rätter, ungefär. :)

Funderade lite på ifall du körde någon ketogen variant men så var det ju inte. Det vore intressant att prova ett tag tror jag, om man nu ändå ska low-carba.
Känns dock som att det nästan kan vara lite av en utmaning att köra LCHF och inte få i sig för mycket protein.