handdator

Visa fullständig version : Kan man leva med en person som tjänar pengar på att ljuga?


XXXL
2014-04-18, 18:18
Kan man ha ett riktigt, seriöst och äkta förhållande med en person som lurar andra människor på pengar? En sol-och-vårare, svindlare, bedragare och liknande.

Nu pratar jag alltså inte om ficktjuvar, ekobrottslingar eller sånt utan en person som är så pass extremt trovärdig lögnare så att denna kan lura till sig pengar.

Är det möjligt? När jag ändå har frågan uppe, är det någon här som varit tillsammans med en mytoman, hur var det? Skämtar man bara bort det eller vad gör man? "Älskling jag har köpt en ny bil till oss" -Nä det har du inte alls... "Nä jag vet"

Olegh
2014-04-18, 18:18
Det förekommer, så jag vågar säga att det är möjligt.

XXXL
2014-04-18, 18:20
Det förekommer, så jag vågar säga att det är möjligt.

Jag tänker mig att det förekommer där båda två är svindlare, alltså att kvinnan också inte har rent mjöl i påsen typ Bonnie och Clyde. Men skulle det funka om hon jobbade på Nordea som ekonomisk rådgivare? Eller satt i kassan på ICA?

"Älskling hur har det gått på jobbet idag?"

Olegh
2014-04-18, 18:23
Jag tänker mig att det förekommer där båda två är svindlare, alltså att kvinnan också inte har rent mjöl i påsen typ Bonnie och Clyde. Men skulle det funka om hon jobbade på Nordea som ekonomisk rådgivare? Eller satt i kassan på ICA?

"Älskling hur har det gått på jobbet idag?"

Gissningsvis inte. För att trivas i en idiots sällskap måste man nog själv vara en idiot. Alternativt att parten med rent mjöl i påsen har blivit förd bakom ryggen. Lite regelrätt dumhet/naivitet alltså.

Jaeg
2014-04-18, 18:27
Fruns systers man är en mytoman, vid varenda släktmiddag är det historier hit och dit, tänkte inte på det så mycket i början utan då var han mest en kul prick som livade upp. Men tillslut började historierna att ändras, det som tidigare hade handlat om en kompis handlade nästa gång om han, 100kr, blev 1000 sedan 10000 osv. Nu efter några år och x antal släktmiddagar har man hört säkert 20 olika versioner av samma berättelser. Kanske inte att han ljuger men ett vanligt besök till Ica innehåller elefanter på gatorna, oljeshejkar samt killar med halvmeters kukar till höger och vänster. Pratade med frugan om det här för ett tag sedan och hon hade aldrig reflekterat över det faktiskt. Likaså skrattar hans egna fru med och låtsas heller inte reagera så vetitusan. För en annan är det pinsamt att höra hans historier då jag har avslöjat han men ingen annan verkar ha gjort det än eller så spelar de dumma för att hålla stämningen. gör väl jag med dock då jag inte har något emot han men man känner ju att man aldrig kommer kunna knyta några direkta band med han då man aldrig är säker på vad han säger.

XXXL
2014-04-18, 18:30
Haha fy fan vad hemskt, jag hade nog ursäktat mig och gått ut om han hållt på sådär!

Flyes
2014-04-18, 18:51
Finns inte många personer i världen i dag som är rika(läs:jätterika) som har fått alla sina pengar på ett ''bra'' sätt.

Vill du bli rik, genom affärer, så kommer du nog blåsa någon på vägen.

Philley
2014-04-18, 18:54
Jag tänker mig att det förekommer där båda två är svindlare, alltså att kvinnan också inte har rent mjöl i påsen typ Bonnie och Clyde. Men skulle det funka om hon jobbade på Nordea som ekonomisk rådgivare? Eller satt i kassan på ICA?

"Älskling hur har det gått på jobbet idag?"

Hahaha jag gillar dig mer och mer för varje inlägg du gör :D

OnT:
Jag blir rädd när jag lyssnar på personer som fullt ut tror på sina egna totalt osannolika berättelser. Det är läskigt att de inte ens verkar medvetna om att det inte är möjligt. Att ifrågasätta tjänar dessutom ingen nytta. Det är ju lite spännande i början men blir snabbt ganska långrandigt.

XXXL
2014-04-18, 19:04
Finns inte många personer i världen i dag som är rika(läs:jätterika) som har fått alla sina pengar på ett ''bra'' sätt.

Vill du bli rik, genom affärer, så kommer du nog blåsa någon på vägen.

Det förstår jag, man får skicka anställda åt helvete och man får köpa upp mindre företag för att sen sälja det och allt det där. Men att veckovis systematiskt jobba sig till ett förtroende hos en människa och sen ta den personens pengar är ju en annan sak enligt mig, en företags pamp som ligger risigt till och tvingas cementera över en hel fabrik med illegala arbetare kvar inne i byggnaden är ju givetvis en röv men han gör det ju inte på en personlig nivå, skakar hand med dem innan och blir en i deras familj med mera.

Vitkål
2014-04-18, 19:53
Min polare var ihop med en kille som skaffade sig deg på de mest tveksamma sätten. Blåsa folk att låna honom pengar för att sedan säga upp kontakten, sälja droger, låna ut till sjuka räntor, råna, stjäla osv osv.

Trots att hon hade bra insikt i vad han sysslade med så stannade hon hela tiden, ett evigt rationaliserande över hans beteende var det man fick lyssna på dagarna i ända. Jag tror kvinnor har jävligt mycket lättare att lura sig själva att deras kärlek är legit, först när det tar slut och de har fått distans ser de verkligheten.

Edit: En man i den situationen hade sett klarare men om han hade stannat så är det enbart för att han skiter i det.

ARMSTARK
2014-04-18, 22:01
Har haft den stora äran att växa upp med två personer som kan stämma in på benämningen mytomaner.
Den ena var en kille som förmodligen mest försökte imponera på sin omgivning utan att förstå att hans historier var för otroliga för att någon skulle tro på dem. De flesta fnissade bakom ryggen på honom.
Den andra däremot var en tjej som verkligen sårade och oroade sin omgivning. Ena dan hade hon Cancer, nästa hade hon blivit våldtagen. Sen var hon så lycklig för att hon var gravid med sin käraste som hon haft i flera år, trotts att alla visste att hon varit singel i hela tiden. Tyvärr fick hon missfall.

Jag skulle starkt rekommendera att undvika förhållanden med dessa personer! Svar på TS andra fråga.

filmjölk
2014-04-18, 22:06
Alltså tjänar man själv dåligt, och så dyker det upp någon som kan överösa en med gåvor, dyra middagar, resor och liksom öppna upp en helt annan tillvaro än utemiddag på sibylla, jobba någon annanstans på semestern för att spara, och bag-in-box i glaset och Sabaton på stereon på Lördagar så är det rätt lockande.

jenni
2014-04-20, 17:20
Finns inte många personer i världen i dag som är rika(läs:jätterika) som har fått alla sina pengar på ett ''bra'' sätt.

Vill du bli rik, genom affärer, så kommer du nog blåsa någon på vägen.

+1
Tyvärr är det för det mest så nuförtiden, antingen blåser du eller så blir du blåst
Ibland både och

XXXL
2014-04-20, 17:24
Alltså tjänar man själv dåligt, och så dyker det upp någon som kan överösa en med gåvor, dyra middagar, resor och liksom öppna upp en helt annan tillvaro än utemiddag på sibylla, jobba någon annanstans på semestern för att spara, och bag-in-box i glaset och Sabaton på stereon på Lördagar så är det rätt lockande.

Med andra ord måste man vara blåst som en idiot?

Sniggel
2014-04-21, 08:14
Hade en kollega som var mytoman. Han hade bland annet tränats upp av svenska landslaget i call of duty och på en elitmatch stått för 80 % av killsen, varav alla var headshots. Några av hans vänner hade dött av heroinöverdos medans han själv var försiktig och bara tog hälften så mycket. Sen hade han polisradio och hörde när en polis jagade honom för att han körde för fort. Så han stannade och la upp sin kniv i framsätet och "tack vare" att han var ärlig så slapp han böter.

Det där är ett axplock av historier iaf :P
Dock så hände det bara 1-2 gånger i veckan och resten av tiden var han väldigt vettig och hade en arbetsmoral. Till skillnad från många andra kolleger så tog han på sig lite ansvar och fick saker gjort på egen hand.

Uppskattade honom trots att han var mytoman. Det var i princip bara att säga "mm", "ok" och "där ser man" när han drog igång och så går hans historieberättarspree över efter ett tag.

Fatalist
2014-04-21, 09:35
Man ska nog tänka på att många av de upplevda mytomanerna har lika mycket problem med sig själva som andra har. Det är inget val att gå runt och ljuga dagarna i ända, det är ett tvångsmässigt beteende. Visst har man stött på riktiga storfräsarblåsare. De är väl oftast av en annan typ än den rena mytomanen som generellt sett ter sig rätt harmlös.

Det är när empatin och känslan för etik samtidigt brister som vi har en "livets säljare", en äkta psykopat. Som inte ljuger tvångsmässigt, utan ändamålsenligt och strategiskt. Allt för att gagna de mål som upplevs som OK att ljuga för och att blåsa för - förmodligen oftast en upplevd självbevarelsedrift som motiverar ett ångvältande över alla medmänniskor.

Svaret på frågan är nej; om man inte själv är en aspirerande blåsare alternativt är blåögd och ännu inte insett det.