handdator

Visa fullständig version : ätardag, kolhydrater eller fett ?


ToughLove
2014-04-18, 12:20
Har alltid hör att om man skall överäta så är det kolhydrater som gäller då det är svårast att det lagras som fett ?

Någon som vet om detta stämmer ?

Har en till fråga angående hur mycket man kan gå upp i vikt under en dags "extremt" överätande ? Finns det någon gräns eller beror det helt på hur mycket man äter ?

King Grub
2014-04-18, 12:25
Kolhydrat. Det lagras som glykogen i musklerna så du har nytta av det i träningen dagarna efter, påverkan leptinnivåer, och lagras inte som fett. Akut överätning av fett en dag har inga positiva effekter utan lagras bara som kroppsfett.

vicarious
2014-04-18, 12:34
Har en till fråga angående hur mycket man kan gå upp i vikt under en dags "extremt" överätande ? Finns det någon gräns eller beror det helt på hur mycket man äter ?

Kroppen kan ta upp mer än du någonsin kommer kunna få i dig, så det beror helt på hur mycket man äter.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=201139

ToughLove
2014-04-18, 12:45
Tack för svaren så om man ska unna sig något gott som tex godis osv är det bäst att välja godis baserat på socker, gelatin etc och hålla sig undan ifrån choklad som innehåller betydligt mer fett ?
Mvh

Dewon
2014-04-18, 14:06
När ni säger att kolhydrater lagras som energi, det är väl inte bara så att endast fett blir kroppsfett? Det handlar väl fortfarande om kalorier in-ut antar jag?

vicarious
2014-04-18, 14:18
När ni säger att kolhydrater lagras som energi, det är väl inte bara så att endast fett blir kroppsfett? Det handlar väl fortfarande om kalorier in-ut antar jag?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

Linusgrabben
2014-04-18, 16:23
Men om man teoretiskt sätt skulle nolla fettintaget ett kort period och ändå ligga på överskott av protein och kolhydrat, vad skulle då lagras som kroppsfett? Självklart förstår jag att man inte överlever utan fett, men om man leker med tanken bara.

Sverker
2014-04-18, 16:54
Du skulle trycka ned frisättning av fett och du skulle börja tillverka fett från kolhydraterna.
Kroppen har begränsad förmåga att lagra glykogen och den gör det enklaste av glukosen och det är att göra fett och lagra i förråden. Inget konstigt med det.