handdator

Visa fullständig version : Mark, böj och bänk som grund. Behövs rodd och liknande?


exevision
2014-04-18, 12:19
Om man bygger sin träning på knäböj, frontböj, sl-bänk och en del marklyft (möjligen även militärpress), hur mycket om ens något, behövs roddövningar då? Alla övningar tar ju till viss del redan på bröstryggen.

Beemel
2014-04-18, 12:28
Om man bygger sin träning på knäböj, frontböj, sl-bänk och en del marklyft (möjligen även militärpress), hur mycket om ens något, behövs roddövningar då? Alla övningar tar ju till viss del redan på bröstryggen.

Jag skulle inte utelämna åtminstone någon roddövning.
Men sen är det bu en fråga hur man definerar "behövs"

Loke
2014-04-18, 13:28
Japp, roddar behövs om du ska kunna bänka problemfritt.

collieweed
2014-04-18, 13:49
Gör det berätta?

Mackan58
2014-04-18, 14:24
Om man bygger sin träning på knäböj, frontböj, sl-bänk och en del marklyft (möjligen även militärpress), hur mycket om ens något, behövs roddövningar då? Alla övningar tar ju till viss del redan på bröstryggen.

Skulle lägga in viktade chins.

arthax
2014-04-18, 15:08
Japp, roddar behövs om du ska kunna bänka problemfritt.

Kan du utveckla det?

lillmesen
2014-04-18, 18:48
Klart det behövs, i vilken av övningarna bänk böj och mark arbetar tex lats och trapz dynamiskt?

Det var ju en tråd uppe för några veckor sedan där det diskuterades om marklyft var tillräckligt för att bygga en "bra" rygg

Sheogorath
2014-04-18, 19:20
Tvingas man välja mellan mark och rodd så väljer man rodd.

Ungkarlsliv
2014-04-19, 10:59
Beror ju på om man bara vill bygga eller om du t.ex. träna för styrkelyft?

Visst det är viktigt med en stark rygg oavsett, men det finns individer såsom Mike Tuchscherer som knappt kör direkta ryggövningar utan fokuserar på variationer av huvudlyften.
Jag har köpt program av honom och ibland ingår det ett par set Pendley rodd, det är väl typ allt.

Just nu kör jag helkropp 6 ggr i veckan med marklyftsvariationer i varje pass och då kör jag pendley rodd som en variation utöver det tillkommer det kanske lite pull-aparts eller facepulls mest i prehab syfte för axlarna. Utöver det gör jag ingen mer direkt ryggträning och jag skulle säga att ryggen är min mest utvecklade muskelgrupp muskulärt och styrkemässigt ändå.

Marklyft med ryckgrepp for the win.

Loke
2014-04-19, 11:03
Kan du utveckla det?

Jag är inte så jättebra på anatomi, så jag borde kanske bara nöja mig med att säga "alla jag känner som bänkar bra är också bra på chins och/eller roddar".

Bänk handlar väldigt mycket om att stabilisera axelleden via skulderbladet. Det finns flera saker som kan göra att detta inte funkar, men en typisk grej är att det råder obalans mellan olika delar av trapezius. Marklyft gör den obalansen bara värre. När man snackar ryggträning för bänkpress så duger alltså inte marklyft alls. Jag tror överlag att man vill få skulderbladet att röra på sig så mycket som möjligt om man brukar bänka mycket, och det gör man inte med marklyft. Dips, chins, armhävningar, etc...

Commando1980
2014-04-19, 11:18
Om man bygger sin träning på knäböj, frontböj, sl-bänk och en del marklyft (möjligen även militärpress), hur mycket om ens något, behövs roddövningar då? Alla övningar tar ju till viss del redan på bröstryggen.

Behövs för vad?

exevision
2014-04-19, 11:29
Behövs för vad?

För att få styrka och bra hållning i mark, bänk och böj. Det behövs ju en stark bröstrygg för det.

Grushög
2014-04-19, 11:47
Jag personligen tycker absolut att du behöver rodden för att utvecklas i bänkpress. Har ingen vetenskaplig förklaring, endast egen erfarenhet.

Blev starkare i bänkpress allteftersom jag blev starkare i pendeley rodd.

major Pectoralis
2014-04-19, 18:44
Är man intresserad av stabilitet, symmetri och funktion kring axel- och skulderblad kör man rodd... och gärna militärpress också.