handdator

Visa fullständig version : Ökningar utöver det vanliga


simppa
2014-04-17, 21:12
hej,
Jag har en ytligt bekant som gjort sinnessjuka ökningar det senaste halvåret. Han har väl alltid varit stark och hyfsat stor men nu har det gått riktigt bra för honom. Efterhand som han ökat på gymmet har jag imponerats mer och mer, men så slog den äckliga tanken mig. Jag är ingen missgynnsam person men jag kan inte helt utesluta att något illegalt är inblandat här. Men samtidigt har jag väldigt svårt att tro att han av alla skulle bruka något olagligt. På sex månader har han ökat cirka 10 kg i kroppsvikt, en hel del fett men även mycket muskler. Hans bänkpress har ökat från ca 110 i bänkpress till 125. från 150 i knäböj till 190 och från 160-170 i marklyft till 230. Han är trots dessa bedrifter bara 17 år.

Träningen har varit väldigt seriös men det är ändå inga nybörjar gains då han tränat seriöst i tre års tid. Jag hoppas verkligen inte han dopar sig men jag blir ändå väldigt konfunderad då det är riktigt fina ökningar. Så min fråga till er är om detta är möjligt rent? Vad hade ni trott och gjort om någon bekant lyckats så pass bra?

tossefar
2014-04-17, 21:25
Helt klart möjliga ökningar.

Testarozza
2014-04-17, 21:37
Kan inte säga annat än att jag är avundsjuk. :( Hoppas han är ren för hans egen skull, vissa har grymma gener helt enkelt.

MikaelB
2014-04-17, 21:39
Den bänkpress-ökningen har jag själv gjort på någon månad bara så nej du behöver antagligen inte oroa dig. :)

Armed Dingo
2014-04-17, 21:40
Marken är ju craycray.

Rikard Jansson
2014-04-17, 21:44
Har en polare som har ökat från 90/95/120 till 125/112.5/145 på 3 månader på kaloribalans så om han skulle gå upp 10 kg och fortsätta i tre månader till känns ju inte en ökning i totalen på ~115 som din vän gjort vidare svår. Kräver ju dock väldigt bra och seriös träning och lite fallenhet för det.

AngoraIHS
2014-04-17, 21:47
Marken och böj kan förklaras av viktökning och teknikslipning. Jag ökade själv från 105 till 135 kg i marken bara på att träna lite teknik då och d¨å under kort tid och då finns det ändå rätt jävla mycket mer att hämta på teknikfronten.

Om han dopar sig så hoppas jag verkligen att han vet vad han gör, speciellt med tanke på att han är 17 bast.

koncept
2014-04-17, 21:53
Mycket bra ökningar men fullt möjliga. Om man är i den åldern med bra genetiska förutsättningar och sköter sin kost och vila rätt är det nog inte så ovanligt.

Lite teknikändringar i böjen gjorde att jag gick från att maxa på 120 kg till 140 på ca. 4 månader. Samtidigt gick mitt marklyft från en etta på 140 till en femma på 142. Kroppsvikten ökade inte mer än 3 kg under den perioden.

simppa
2014-04-17, 22:07
Tack för era lugnande kommentarer :)
Tänk dock på att han tränat seriöst i tre år så tekniken satt ganska fint från början. Men hoppas att ökningarna beror på viktuppgången. Han väger f.ö 100 kg

envisgryn
2014-04-17, 22:15
Om han dopar sig vet han garanterat INTE vad han gör

Langster
2014-04-17, 22:34
Om han tränat i tre år så var han ett barn när han började. Att han tränat seriöst innan han blev vuxen, vilket han nu börjar bli, hjälper honom säkert att göra dessa ökningar. Det är skillnad på att träna som barn och som vuxen.

Det är förstås inte omöjligt att han tar något ändå, men som någon annan skrev, i så fall har han ingen aning om vad han håller på med. De ökningarna borde komma på halva den tiden, högst, i så fall.

Kischen
2014-04-17, 23:39
Det där är vanliga siffror för folk i den åldern där jag tränar.

Dra era egna slutsatser.

Alfers
2014-04-18, 00:04
Det där är vanliga siffror för folk i den åldern där jag tränar.

Dra era egna slutsatser.

190 i böj och 230 i mark på 17 bast. Vart tränar du, förorten?

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Paperbasket
2014-04-18, 00:58
Det där är vanliga siffror för folk i den åldern där jag tränar.

Dra era egna slutsatser.

Lul, va fan tränar du?

Linjedomarn
2014-04-18, 08:42
190 i böj och 230 i mark på 17 bast. Vart tränar du, förorten?

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Vi vet ju ej hur tung han är eller hur djup böjen är.

Helt klart imponerande vikter men det behöver inte vara något fuffens där inte.

Kischen
2014-04-18, 08:48
Det där är vanliga siffror för folk i den åldern där jag tränar.

Dra era egna slutsatser.

Flex hagsätra. Jag överdrev lite men det är väldigt många där som inte bara äter mamma scans köttbullar. Dom kanske kör ursobol vad vet jag.

*popcorn*

Gnistan
2014-04-18, 11:41
hej,
Jag har en ytligt bekant som gjort sinnessjuka ökningar det senaste halvåret. Han har väl alltid varit stark och hyfsat stor men nu har det gått riktigt bra för honom. Efterhand som han ökat på gymmet har jag imponerats mer och mer, men så slog den äckliga tanken mig. Jag är ingen missgynnsam person men jag kan inte helt utesluta att något illegalt är inblandat här. Men samtidigt har jag väldigt svårt att tro att han av alla skulle bruka något olagligt. På sex månader har han ökat cirka 10 kg i kroppsvikt, en hel del fett men även mycket muskler. Hans bänkpress har ökat från ca 110 i bänkpress till 125. från 150 i knäböj till 190 och från 160-170 i marklyft till 230. Han är trots dessa bedrifter bara 17 år.

Träningen har varit väldigt seriös men det är ändå inga nybörjar gains då han tränat seriöst i tre års tid. Jag hoppas verkligen inte han dopar sig men jag blir ändå väldigt konfunderad då det är riktigt fina ökningar. Så min fråga till er är om detta är möjligt rent? Vad hade ni trott och gjort om någon bekant lyckats så pass bra?

Hej!
Visst. gener, talang spelar ju in, men också att han inte är helt otränad från början. Men det betyder inte att han kommer öka på samma vis hela tiden.
När jag började träna riktigt seriöst en gång på stenåldern då jag var ca 20 år så ökade jag mycket snabbt i början. Vägde 76 kg och rasade ner till 62 kg under min första tid. Började tävla på handikappsidan ganska tidigt då jag började träna, då tränaren på gymmet såg att jag ökade bra och frågade om jag ville deltaga i ett KM. Slutade helt att träna 92-92 efter en del skador och turbulens i mitt liv. Tog upp träningen och började på gymmet på jobbet i oktober och då kunde jag väl göra en 70 kg i bänk. 6 månader efter gjorde jag en strikt på 110 senast jag testade. Men nu känner jag att det börjar plana ut. Förvisso brukar jag sällan köra på tunga vikter utan tränar på lättare och vet inte vad jag gör i bänk just nu om jag testade, men ingen större ökning kan jag tro. Jag har säkert hjälp av att jag tidigare tränat och tävlat och gjort betydligt mer i bänk en gång i tiden. Men tycker det är segare nu med träning. När man är ung går det bättre och fortare att utvecklas.
Önskar både dig och din starka vän lycka till.

lillmesen
2014-04-18, 11:57
normala gainz för en 17årig grabb som kanske dessutom har bättrat på tekniken avseevärt. Jag gick från 150 i mark till 180 på 2veckor bara genom att bättra min teknik när jag var 23år :)

Gnistan
2014-04-18, 12:54
hej,
Jag har en ytligt bekant som gjort sinnessjuka ökningar det senaste halvåret. Han har väl alltid varit stark och hyfsat stor men nu har det gått riktigt bra för honom. Efterhand som han ökat på gymmet har jag imponerats mer och mer, men så slog den äckliga tanken mig. Jag är ingen missgynnsam person men jag kan inte helt utesluta att något illegalt är inblandat här. Men samtidigt har jag väldigt svårt att tro att han av alla skulle bruka något olagligt. På sex månader har han ökat cirka 10 kg i kroppsvikt, en hel del fett men även mycket muskler. Hans bänkpress har ökat från ca 110 i bänkpress till 125. från 150 i knäböj till 190 och från 160-170 i marklyft till 230. Han är trots dessa bedrifter bara 17 år.

Träningen har varit väldigt seriös men det är ändå inga nybörjar gains då han tränat seriöst i tre års tid. Jag hoppas verkligen inte han dopar sig men jag blir ändå väldigt konfunderad då det är riktigt fina ökningar. Så min fråga till er är om detta är möjligt rent? Vad hade ni trott och gjort om någon bekant lyckats så pass bra?

En annan sak jag kan lägga till är att man är olika när det gäller att få ut ett max då man t.ex skall lyfta tyngt. Många har mer kapacitet än de får ut på grund av olika orsaker. En vanlig grej som jag tror att många missar på är att de tänker för mycket på vad som ligger på stången. Om man börjar tänka att det är tungt så brukar det inte gå så bra. Men det kan vara nog så svårt att bara lägga sig på en bänk och BARA ta i för kung och fosterland. Vissa har den förmågan och andra inte. Man kan träna upp denna sak en hel del tror jag om den inte finns naturligt. Men det finns även ett dilemma för folk som inte har samma gräns som andra när det gäller att ta ut sig max. Jag t.ex kunde då man var yngre ta i så att det knakade och i bland gick man sönder med. Nu då man är äldre har jag nog lärt mig att hålla igen mer.

Testarozza
2014-04-18, 13:04
Normala gains säger ni? Det är sällan jag ser folk (vuxna/ungdomar) träna på vikter över: 180 mark, 150 böj och 110 bänk och då kör jag på ett styrkelyfts/tyngdlyftningsgym.

exor
2014-04-18, 13:50
Jag ser då inga ungomar som kör på dom vikterna. Så normala ökningar skulle jag knappast säga att det är.

z_bumbi
2014-04-18, 14:03
Normala gains säger ni? Det är sällan jag ser folk (vuxna/ungdomar) träna på vikter över: 180 mark, 150 böj och 110 bänk och då kör jag på ett styrkelyfts/tyngdlyftningsgym.

Ser du inte de vikterna på en atletklubb något så när regelbundet så tränar du antingen på helt andra tider än de aktiva eller så har de inte så stor verksamhet.

I ursprungsfrågan måste man veta utförande och kroppsvikt för att säga om det är speciellt eller om det bara är någon som bestämt sig för att bli starkare.

Automag
2014-04-18, 14:32
Simppa skriver att killen väger 100 kilo, ifall någon missade det.
Jag har för övrigt aldrig sett någon marka 230 eller böja 190 kilo på mitt nuvarande gym. Har tränat där i cirka fyra år.

Gnistan
2014-04-18, 14:55
Jag ser då inga ungomar som kör på dom vikterna. Så normala ökningar skulle jag knappast säga att det är.

Hej exor
Jag håller med dig. Jag har inte sett så många av den så kallade naturligt starka kalibern under mina alla år som tränande och tävlande.
Men att de inte dyker upp på de finare gymmen kan ha sin orsak med. När jag tävlade på stenåldern var de som tränade och tävlade i styrkelyft, tyngdlyftning oftast nere på de ställen som var standard för dessa personer. Jag tränade oftast i gymmässigt torftiga lokaler som inte hade massa finare varianter av aparater och som man inte tyckte man behövde. Personligen hade jag på den tiden även svårt med att träna på finare varianter av gym då det kunde vara lite si och så med stilen på de som tränade där kände man (särskilt som handikappad). Ett exempel: Fick en gång då jag var ung erbjudande att provträna på ett gym. Gick dit och en dag var det 2 killar där som var dubbelt så stora som jag. De tittade lite snett på mig då jag frågade om jag fick hoppa in och köra med dem. Vi värmde upp och då vi passerat en viss vikt som jag ej mins vad det var, undrade de om lilla jag inte skulle köra någon annanstans då de nu skulle upp på TYNGRE vikter. Till saken hör att det kunde se segt ut på lättare vikter jag värmde på ibland. En av dem la på100 och gjorde väl en ostrikt med rumplyft och hela balleten. Den andra 110 har jag för mig som han fick hjälp med att få upp. Jag lastade på 125 och gjorde ett antal reps varvid de båda försvann.

z_bumbi
2014-04-18, 15:03
Simppa skriver att killen väger 100 kilo, ifall någon missade det.

Det inlägget missade jag och nej då är det inga direkt underliga vikter.

bigtraps
2014-04-18, 16:24
Ökar han 70 kg till i mark till jul så kanske det är nåt lurt

lillmesen
2014-04-18, 18:49
Normala gains säger ni? Det är sällan jag ser folk (vuxna/ungdomar) träna på vikter över: 180 mark, 150 böj och 110 bänk och då kör jag på ett styrkelyfts/tyngdlyftningsgym.

Simppa skriver att killen väger 100 kilo, ifall någon missade det.
Jag har för övrigt aldrig sett någon marka 230 eller böja 190 kilo på mitt nuvarande gym. Har tränat där i cirka fyra år.

byt gym

Philley
2014-04-18, 19:03
Hej exor
Jag håller med dig. Jag har inte sett så många av den så kallade naturligt starka kalibern under mina alla år som tränande och tävlande.
Men att de inte dyker upp på de finare gymmen kan ha sin orsak med. När jag tävlade på stenåldern var de som tränade och tävlade i styrkelyft, tyngdlyftning oftast nere på de ställen som var standard för dessa personer. Jag tränade oftast i gymmässigt torftiga lokaler som inte hade massa finare varianter av aparater och som man inte tyckte man behövde. Personligen hade jag på den tiden även svårt med att träna på finare varianter av gym då det kunde vara lite si och så med stilen på de som tränade där kände man (särskilt som handikappad). Ett exempel: Fick en gång då jag var ung erbjudande att provträna på ett gym. Gick dit och en dag var det 2 killar där som var dubbelt så stora som jag. De tittade lite snett på mig då jag frågade om jag fick hoppa in och köra med dem. Vi värmde upp och då vi passerat en viss vikt som jag ej mins vad det var, undrade de om lilla jag inte skulle köra någon annanstans då de nu skulle upp på TYNGRE vikter. Till saken hör att det kunde se segt ut på lättare vikter jag värmde på ibland. En av dem la på100 och gjorde väl en ostrikt med rumplyft och hela balleten. Den andra 110 har jag för mig som han fick hjälp med att få upp. Jag lastade på 125 och gjorde ett antal reps varvid de båda försvann.

Man blir bara så glad när man läser sådana här historier :) Hur tuffa grabbar med lite väl hybris snabbt försvinner när de inte håller måttet. Speciellt när de försöker förminska andra.

Tobbey
2014-04-18, 19:55
Vad är normala ökningar då? Säg att man tränat 1,5-2 år på gym från iprincip noll, aldrig satt en fot på ett gym förut. Spelar det överhuvudtaget någon roll om man deffar under första halvåret eller bulkar?

spoon
2014-04-19, 00:57
Vad är normala ökningar då? Säg att man tränat 1,5-2 år på gym från iprincip noll, aldrig satt en fot på ett gym förut. Spelar det överhuvudtaget någon roll om man deffar under första halvåret eller bulkar?

Svårt att säga. Det skiljer sig väldigt mycket mellan folk. Men ska jag gissa så är väl 150-100-200 bra jobbat på två år. För en normalviktig svensk.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Gnistan
2014-04-19, 11:17
Man blir bara så glad när man läser sådana här historier :) Hur tuffa grabbar med lite väl hybris snabbt försvinner när de inte håller måttet. Speciellt när de försöker förminska andra.

Hej. Ja jag personligen hade/har inga problem att köra med andra oavsett på vilken nivå de ligger. Att dessa jeppar var ungefär dubbelt så stora som mig och om dom nu hade varit dubbelt så starka har ju dessutom inget med hur man skall uppföra sig att göra. Har under min aktiva tävlingstid på handikappsidan kör med och i samma lokaler som många kända styrkelyftare, tyngdlyftare och många av dem betydligt större än de där grabbarna. Ingen av dem som jag kan komma ihåg var annat än justa mot mig och tvärt om var de mycket trevliga att ha att göra med.

Automag
2014-04-19, 13:43
byt gym

Gärna, tyvärr bor man ju där man bor. Tror inte att ortens andra gym är särskilt mycket mer inspirerande. Här är magnesium något fälgarna till hustruns Porsche är gjorda av.
Å andra sidan tränade jag på Sats Odenplan vid ett par tillfällen för några veckor sedan. Ett gym som, om jag förstår det rätt, har rykte om sig att vara lite hardcore. Men jag såg minsann ingen som gjorde tunga marklyft eller knäböj.

Gnistan
2014-04-19, 14:56
Gärna, tyvärr bor man ju där man bor. Tror inte att ortens andra gym är särskilt mycket mer inspirerande. Här är magnesium något fälgarna till hustruns Porsche är gjorda av.
Å andra sidan tränade jag på Sats Odenplan vid ett par tillfällen för några veckor sedan. Ett gym som, om jag förstår det rätt, har rykte om sig att vara lite hardcore. Men jag såg minsann ingen som gjorde tunga marklyft eller knäböj.
De tyngsta och grymmaste böjar och mark jag sett någon träna på var då jag och annan vän på handikappsidan tränade i grottan i stan på 80 talet. Lasse Noren som böjde 400 och drog 405 som mest på tävling och Conny Nilsson som också var enorm i ben böj och mark. Lasse Noren var en talang redan som ung junior och hade kunnat bli duktig tyngdlyftare också.

Här ett klipp från en annan träning
http://www.youtube.com/watch?v=pBp7JleCWHU

lillmesen
2014-04-19, 16:08
Gärna, tyvärr bor man ju där man bor. Tror inte att ortens andra gym är särskilt mycket mer inspirerande. Här är magnesium något fälgarna till hustruns Porsche är gjorda av.
Å andra sidan tränade jag på Sats Odenplan vid ett par tillfällen för några veckor sedan. Ett gym som, om jag förstår det rätt, har rykte om sig att vara lite hardcore. Men jag såg minsann ingen som gjorde tunga marklyft eller knäböj.

Dra till närmaste atletklubb som utövar styrkelyft och tyngdlyftning så är böj 200kg+ och mark 250kg+ vardagsmat

Agitator
2014-04-19, 19:44
Gärna, tyvärr bor man ju där man bor. Tror inte att ortens andra gym är särskilt mycket mer inspirerande. Här är magnesium något fälgarna till hustruns Porsche är gjorda av.
Å andra sidan tränade jag på Sats Odenplan vid ett par tillfällen för några veckor sedan. Ett gym som, om jag förstår det rätt, har rykte om sig att vara lite hardcore. Men jag såg minsann ingen som gjorde tunga marklyft eller knäböj.

Om du menar hardcore som i, sminka sig och fixa frisyren och köra tricepskickbacks TUNGT! så ja, riktigt hardcore!

Agitator
2014-04-19, 20:19
Till trådstartaren simppa.

Den här tråden är relativt färsk. Läs den och dra dina egna slutsatser.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203879

simppa
2014-04-21, 19:10
Tack för alla upplysningar! Bra att veta att det går att uppnå ren. Bara för att hålla er lite uppdaterade kan jag säga att han nyligen tog 200 kg i atg böj och 135 kg i paus bänk. Helt grymt bra jobbat, man önskar man hade zeus gener ;)

filmjölk
2014-04-21, 20:00
Är man normallång och väger 100kg utan att vara fet på tre års träning, ja då rackarns misstänker iaf. jag doping.

AngoraIHS
2014-04-21, 20:41
Om det här är din polare så kan jag säga säkert att han dopat sig


http://i.imgur.com/zpKTeFW.jpg

Gnistan
2014-04-21, 20:46
Tack för alla upplysningar! Bra att veta att det går att uppnå ren. Bara för att hålla er lite uppdaterade kan jag säga att han nyligen tog 200 kg i atg böj och 135 kg i paus bänk. Helt grymt bra jobbat, man önskar man hade zeus gener ;)

Ja att han är så ung och redan så stark är ju mycket ovanligt om han nu är ren. Finns ju förvisso en del i historien som varit otroligt naturstarka. Min bror jobbade en gång med två bröder som var kända kraftkarlar. De kunde lasta 150 liters oljefat och lyfte dem upp på lastbilen utan vidare och de är svåra att få grepp på. En före detta tränare till mig som även var en hygglig styrkelyftare berättade om en arbetskamrat kallad stora Janne och som var med honom på gymmet en gång. Han gick fram till en stång lastad med 130 kg, greppade med omvänt grepp, lyfte upp den på raka armar med bicepscurl så att säga: "Är det så här man gör", frågade han. Min tränare bara skakade på huvudet och trodde inte sina ögon. Dessvärre brukar dessa naturstarka oftast bli helt paj o kroppen då de blir äldre.