handdator

Visa fullständig version : När och hur borde lägga min deff?


Mici
2014-04-17, 19:34
För ca 7 månader sedan började jag gymma "på riktigt" för att få resultat med tyngre vikter och en mer kontrollerad kost och överskott på energi för att kunna växa. Har kört riktigt tunga vikter i ca 3-4 månader och har tidigare tränat och gymmat i 4 år, dock mer fram och tillbaka lättare än tidigare...

Min plan var att köra på över hela sommaren och sedan köra en deff från Augusti till första November då jag ska resa till solen i 6 månader och vill se mina resultat. :) Ska även cykla två cykellopp i Augusti så vill vara laddad och kommer behöva träna mer kondis såfort våren kommer.

Nu har jag lagt på mig en hel del extra kilon och har på 7 månader månader gått upp från 73kg till 78 kg och börjar bli lite för pluffsig enligt min smak (och kläder). Har nu funderat på om jag borde köra en deff endå snart fram till sommaren för att inte bli en tjockis och tappa motivationen helt. Men vill samtidigt få ut så mycket som möjligt av mitt gymmande fram tills November.

Kommer jag tappa mycket i muskelväg om jag kör en 3 månaders deff snart och fortsätter lyfta mitt bästa eller borde jag fortsätta äta och köra eller bara köra en kortare minideff? Vill helst inte vara helt utmattad och äta för lite kolhydrater till Cykelloppen heller då jag måste kunna prestera. Vad tycker ni verkar bäst?

Och en sista fråga, hur mycket kan jag ha gått upp i muskler av de 5 kg jag gått upp? Förstår att det är mycket svårt att säga men en gissning vad det kan handla om?

Tack för svar och tips!

vicarious
2014-04-18, 07:41
Kör en kort men aggressiv minideff tycker jag. 4-6 veckor eller nåt sånt. Alternativt så kör du på energibalans fram till i höst.

Mici
2014-04-18, 11:25
Kör en kort men aggressiv minideff tycker jag. 4-6 veckor eller nåt sånt. Alternativt så kör du på energibalans fram till i höst.



Ska jag ligga på att större underskott för att göra minifeffen mer aggressiv eller menar du bara en kortare deff?

Är inte så hemma på energibalans men är det verkligen möjligt att få bra resultat då? Om man ligger på plus minus noll?

Kanske en minideff är bättre för mig då.

Tack för tipsen!

vicarious
2014-04-18, 12:00
Ska jag ligga på att större underskott för att göra minifeffen mer aggressiv

Ja precis.


Är inte så hemma på energibalans men är det verkligen möjligt att få bra resultat då? Om man ligger på plus minus noll?

Ja men det kommer gå lite långsammare, sen är det inte alltid så lätt att träffa rätt på sin energibalans.

z_bumbi
2014-04-18, 14:22
På 3-4 månader hinner du inte lägga på dig så mycket mer muskelmassa och med den minimala viktuppgången du har gjort så tror jag det är helt bortkastat att börja deffa redan nu. Jojobantning är aldrig bra.
Om du tycker du har gått upp tillräcklig så lägg dig istället på balans och satsa på att fortsätta träna seriös under tiden. Då får du 3-4 månader på dig att fortsätta lägga på dig muskler samt bli starkare och med lite tur så har du då i alla fall lagt på dig något som du kommer att behålla även efter en deff.

Mici
2014-04-18, 15:49
På 3-4 månader hinner du inte lägga på dig så mycket mer muskelmassa och med den minimala viktuppgången du har gjort så tror jag det är helt bortkastat att börja deffa redan nu. Jojobantning är aldrig bra.
Om du tycker du har gått upp tillräcklig så lägg dig istället på balans och satsa på att fortsätta träna seriös under tiden. Då får du 3-4 månader på dig att fortsätta lägga på dig muskler samt bli starkare och med lite tur så har du då i alla fall lagt på dig något som du kommer att behålla även efter en deff.

Jag tror att det blir svårt för mig att ligga på balans. Mitt problem är motivationen, deffar jag så blir jag motiverad eftersom jag ser resultat. Att ligga på balans och veta att det ev bara kommer hända lite tror jag inte kommer bli lika lätt och motiverande.
Just nu händer det väldigt mycket på gymmet och jag ökar mycket på något varje vecka, vilket jag heller inte vill bromsa med en deff egentligen.

Varför tror du inte jag kommer kunna lägga på mig så mycket mer muskelmassa under de resterande 3-4 månaderna? De 3-4 jag redan kört hårt på ser jag goda resultat. Jag har fortfarande nästan 7 månader kvar tills resan. :)

z_bumbi
2014-04-19, 14:43
Jag menade att du inte hunnit lägga på dig så mycket på de 3-4 månaderna du redan har tränat under viktuppgången, speciellt inte eftersom du bara gått upp några få kilon.

På 3-4 månader kan du med ett vettigt program öka rejält i styrka men räcker det inte som motivation så gör det som du redan verkar ha bestämt dig för.