handdator

Visa fullständig version : Partiell bänk, hur gör man ?


Ado2000
2014-04-17, 10:27
För ett par veckor sen så började jag köra partiella knäböj i form av lockouts. Började göra detta då jag tänkte att det skulle hjälpa mig i min strävan i att öka mina vanliga knäböj. Kan säga att det experimentet finner jag som väldigt lyckat då jag lyckats öka något i knäböjen å vikten har blivit mycket lättare å hantera.

Nu tänker jag att jag vill göra samma sak för bänken fast kommer inte på något vettigt sätt att göra det på. Den enda övningen som jag kommer på är kloss bänk men då jag inte tränar på ett styrkelyftar gym så blir detta väldigt otympligt å genomföra. Är det någon som vet något bra å säkert sätt man kan göra partiella bänkar utan å riskera döden å vilka övningar det skulle vara isf ?

lillmesen
2014-04-17, 10:31
Du kan ökra i ett powerrack? eller i en smith med säkerthetspinnarna inställda på ett bra vis

partiella hantelpressar?

dluddeckens
2014-04-17, 10:32
Har du ett safety rack? Där du kanske vanligtvis kör böj. Sätt en bänk där och kör ned till "säkerhetspinnarna", sätt dem så du bara kan sänka stången ~halvvägs.

ATJL
2014-04-17, 10:33
Floor press, pin- pressar (om du har powerrack), ta en foamroller eller liknande och placera under tröjan så den hålls fast på bröstkorgen som kloss. Det är de jag spontant kommer på...

Mvh

Gnistan
2014-04-17, 11:38
För ett par veckor sen så började jag köra partiella knäböj i form av lockouts. Började göra detta då jag tänkte att det skulle hjälpa mig i min strävan i att öka mina vanliga knäböj. Kan säga att det experimentet finner jag som väldigt lyckat då jag lyckats öka något i knäböjen å vikten har blivit mycket lättare å hantera.

Nu tänker jag att jag vill göra samma sak för bänken fast kommer inte på något vettigt sätt att göra det på. Den enda övningen som jag kommer på är kloss bänk men då jag inte tränar på ett styrkelyftar gym så blir detta väldigt otympligt å genomföra. Är det någon som vet något bra å säkert sätt man kan göra partiella bänkar utan å riskera döden å vilka övningar det skulle vara isf ?

Har aldrig kört partiella pressar och jag kanske är lite för gammal och hör till äldre skolan som tycker hela pressar är bäst?
Men du kan ju pröva byggarstilen där du kör som vanligt på bänken men du sträcker inte ut armarna på slutet och därmed skall man enligt detta få spänning hela tiden. Huruvida det funkar bra eller dåligt har jag ingen aning om dock. Vi som körde och tävlade på handikappsidan på 70-80 talet höll aldrig på med detta vad jag kunde se när andra körde. Däremot mycket explosiva bänkar på lätta vikter.

z_bumbi
2014-04-17, 12:21
Har du inget powerrack eller liknande och inte hittar något på gymmet som kan funka som ersättning så är det bara att ta med sig en kloss av någon typ, en bit regel, några telefonkataloger etc i träningsväskan. Du bör ha pass så sen är det bara att be någon hålla i klossen samtidigt som den passar typ så här

hSn--ZBcdbQ

klossen behöver inte på något sätt vara lika lång som på filmen men principen är den samma.

Alternativt så pular du in klossen under tröjan så att den ligger rätt och blir passad på vanligt sätt.

Ado2000
2014-04-17, 22:22
Har aldrig kört partiella pressar och jag kanske är lite för gammal och hör till äldre skolan som tycker hela pressar är bäst?
Men du kan ju pröva byggarstilen där du kör som vanligt på bänken men du sträcker inte ut armarna på slutet och därmed skall man enligt detta få spänning hela tiden. Huruvida det funkar bra eller dåligt har jag ingen aning om dock. Vi som körde och tävlade på handikappsidan på 70-80 talet höll aldrig på med detta vad jag kunde se när andra körde. Däremot mycket explosiva bänkar på lätta vikter.


Inte jag heller men som jag nämnt tidigare så funkade det rätt bra på mina böj så jag tänkte just testa å se om det kommer ha samma effekt på min bänk det åter står å se :). Saken är just med partiella lyft om jag tar knäböjen som exempel är att man anpassar kroppen till en viss grad å hantera tyngre vikt än man annars hade klarat av(vet inte hur begripligt detta blev men lyckas inte formulera mig bättre för tillfället).

Jag som bara klarar av 145 i böjen för tillfället hade lite problem med å hantera den vikten då jag rackade av den för några veckor så å kunde vingla till lite ibland. Men efter att ha börjat köra Böj lockouts så har den vikten inte varit några problem alls å hålla det är den största märkbara skillnaden.


Tack för alla svar känner mig så dum efteråt som inte kom på att jag kunde göra allt det ni nämnt. Å det finns power rack så att man kan anpassa det så att man inte behöver lyfta hela vägen ner.

Alfers
2014-04-18, 00:06
Lägg vattenflaskan under tröjan.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

koncept
2014-04-18, 00:47
Lägg vattenflaskan under tröjan.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

+1

Körde med det i höstas, funkade bra.
Blev mycket självsäkrare med tyngre vikter men den svagaste delen av lyftet för många (botten) tränades ju inte. Tror det är väldigt viktigt att fortsätta med bänk eller böj med fullt ROM och kanske pausvariant om du ska köra partiella.

spoon
2014-04-18, 01:10
Tränar du på ett vanligt gym så brukar dom ha ett skydd som man kan använda i knäböj. Använd det i bänken så har du en smidig kloss. Alternativt vattenflaskan under tröjan.