handdator

Visa fullständig version : Smärta i axeln vid överstötar [Tyngdlyftning]


Pöjken
2014-04-17, 03:40
Kön: Man

Ålder: 14

Längd och vikt: ~176-177cm, 57kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning? Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont? Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet.

Svar: Det gör ont i den vänstra axeln. Inte helt säker på var jag skulle sätta smärtan på men jag antar att den känns mer djup än ytlig. Jag känner inte att det gör ont när jag trycker på axeln. Den kom successivt, började smått men smärtan blev intensivare och intensivare. Smärtan är rätt skarp. Smärtan uppkommer endast vid en viss aktivitet, i detta fall i övningen överstötar. Känns inte bättre efter träning, men inte direkt sämre vad jag kan märka iaf, den ligger på ungefär likadan smärtnivå hela tiden.

Det gör som sagt ont när jag kör överstötar, en övning i tyngdlyftning där man efter att ha gjort en frontböj ska förflytta stången från bröstet till raka armar, samtidigt ska man ställa sig hastigt i en s.k split-position. Är förklaringen luddig så kan ni söka på "överstöt" på YouTube. Det smärtar i axeln precis när jag påbörjar att dra upp stången mot raka armar. Jag har haft ont i cirka 1-2 månader.

Det är ingen skillnad på om jag sitter, står eller ligger ner, då det är rätt svårt att ligga ner i en överstöt, hehe. Svårt att säga smärtvariation under dagen då jag inte känner av smärtan i mitt vardagliga liv utan det sker endast i överstötar.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Svar: Tränar tyngdlyftning tre gånger i veckan - mån, ons och fre. Smärtan uppstod för ett par veckor sedan, runt 7-8 veckor sedan, men att jag ökat i vikt är någonting som hör till, det gör man alltid. Har inte gjort någon ändring i mina övningar.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Svar: Nej, däremot har jag provat Voltaren gel och har använt den 2 gånger per dag sedan måndags. Var på gymmet och lyfte idag och undvek överstötar, men ska prova överstötar på fredag igen och se om gelen har gjort någon skillnad. Kan pilla i mig en alvedon en timme innan träning också. Återkommer då.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Svar: Har inte gjort något av ovanstående.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:

Svar: Inga.

Övrigt: För att sammanfatta allt så är det i överstötarna i tyngdlyftning jag får ont i min vänstra axel när jag börjar lyfta stången till raka armar.

(Texten kan vara lite luddig men klockan är 5 på natten men jag få detta gjort)

Tacksam för alla svar!