handdator

Visa fullständig version : Finns det en lägsta gräns för underskott i deff?


Sohlsken
2014-04-16, 17:30
Som det står i titeln, finns det en lägsta gräns för underskott? Kan man deffa på -250kcal, rent teoretiskt sett? Är det någon här som gör det? Saktar fettförbränningen ner om man äter "för mycket" kolhydrater?

Jag är allmänt nyfiken.

Tack på förhand.

Fuark
2014-04-16, 17:31
Du kan rent teoretiskt sett deffa på 1kcal underskott, men kan bli svårt att ligga så exakt

King Grub
2014-04-16, 17:59
Fettförbränningen minskar av kolhydrat, men kolhydrat lagras i stället inte in som kroppsfett, vilket fett gör.

Sohlsken
2014-04-16, 18:08
Haha 1kcal skulle vara ganska svårt att se resultat på också :)

Fettförbränningen minskar av kolhydrat, men kolhydrat lagras i stället inte in som kroppsfett, vilket fett gör.

Okej, med andra ord... skulle jag kunna deffa relativt effektivt även på ett lågt underskott som, säg, 250kcal om jag håller mig till precis basbehovet för fettintag? Typ?

Jeml
2014-04-16, 18:11
Haha 1kcal skulle vara ganska svårt att se resultat på också :)



Okej, med andra ord... skulle jag kunna deffa relativt effektivt även på ett lågt underskott som, säg, 250kcal om jag håller mig till precis basbehovet för fettintag? Typ?

vad har fettintaget med saken att göra?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fuark
2014-04-16, 18:11
Okej, med andra ord... skulle jag kunna deffa relativt effektivt även på ett lågt underskott som, säg, 250kcal om jag håller mig till precis basbehovet för fettintag? Typ?

Det räcker med att du ligger på 250kcal i underskott. Ration av fett/kolhydrater spelar mindre roll, kroppen sköter förhållandet av vad som förbrukas finfint på egen hand

Sohlsken
2014-04-16, 18:15
vad har fettintaget med saken att göra?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

... ingenting? Tänkte att det kanske lagras mer fett om man äter mer kolhydrater?

Kan säga att jag är rätt sliten, så det kändes logiskt.

Det räcker med att du ligger på 250kcal i underskott. Ration av fett/kolhydrater spelar mindre roll, kroppen sköter förhållandet av vad som förbrukas finfint på egen hand

Okej, schysst. Kanske börjar med det i så fall.

Sheogorath
2014-04-16, 18:37
Man ligger på underskott vissa delar av dagen och har ett överskott andra delar av dagen. Det är snittet över en längre mätperiod som är intressant. Hade du haft det här klart för dig hade du inte ställt din fråga.

Skapar du ett underskott på 250 kcal per dag I SNITT ÖVER EN VECKA är det det underskottet som påverkar din vikt över EN VECKAS tid. Du kan ha haft olika underskott de olika dagarna och haft underskotts- och överskottsperioder vid olika tillfällen under veckan.

Sohlsken
2014-04-16, 19:23
Jo, det har jag klart för mig, men som jag skrev är jag väldigt sliten och ville ha det bekräftat.
Tack för svaret :)