handdator

Visa fullständig version : Kände att något gick sönder - fästet?


Automag
2014-04-16, 17:16
Hej!
Jag har känt mig stel och har varit lite öm mellan ena bröstmuskeln och axeln i tre-fyra veckor, och därför endast kört lätta pressar i maskin. Igår bestämde jag mig för att prova att köra bänkpress på lite tyngre vikter, vilket gick bra till en början. Men mitt i ett lyft hörde jag ett trasande (!?) ljud från bröstmuskeln, tänk er något i stil med tyg som rivs sönder. Det gjorde inte ondare än att jag kunde lägga tillbaka stången på racket. Skulle gradera smärtan till en 3:a på en skala till tio.
Körde ett par ticepsövningar och gick hem.
Idag känns det inget om jag sitter stilla. Gör jag en "flyesrörelse" stramar och ömmar det från området.
Vad kan ha hänt och vad hade ni gjort i mitt ställe?

mattilainen
2014-04-16, 17:20
kanske är en ruptur eller muskelfästet som skadats? Jag skulle gått till vc eller sjukgymnast, eller eventuellt vilat och se hur det känns om någon dag.

Fuark
2014-04-16, 17:27
Har du något blåmärke vid området? och/eller någon svullnad?

Automag
2014-04-16, 18:36
Inget blåmärke och ingen svullnad vad jag kan se. På vårdcentralen ordinerar de väl förmodligen vila, antar att det inte är så mycket man kan göra åt ett skadad muskelfäste eller en ruptur?

Sheogorath
2014-04-16, 18:53
Låter som en liten muskelbristning (d.v.s. muskelruptur) i bröstmuskeln. Svårt att säga på rak arm om det sitter i just fästet, i övergången mellan fäste och muskel eller i själva muskeln. Det får en undersökning visa och det är inte alltid jätterelevant för behandlingen (man kan vara). Låt en sjukgymnast kika på det. Kontakta din vårdcentral och hör om de har sjukgymnaster som gör bedömningar av muskuloskeletala besvär och börja där i så fall.

joelaxelsson
2014-04-17, 09:59
låter som en liten muskelbristning (d.v.s. Muskelruptur) i bröstmuskeln. Svårt att säga på rak arm om det sitter i just fästet, i övergången mellan fäste och muskel eller i själva muskeln. Det får en undersökning visa och det är inte alltid jätterelevant för behandlingen (man kan vara). Låt en sjukgymnast kika på det. Kontakta din vårdcentral och hör om de har sjukgymnaster som gör bedömningar av muskuloskeletala besvär och börja där i så fall.

+1

Automag
2014-04-18, 14:37
Tack för svaren! Nu, några dagar senare, känner jag fortfarande lite smärta i vissa övningar, men väljer att avvakta, skippa pressövningarna ett tag och se vad som händer. Mest för att jag tror att en sjukgymnast ändå bara skulle ordinera vila. För hur behandlas en muskelbristning?

Sheogorath
2014-04-18, 15:19
Tack för svaren! Nu, några dagar senare, känner jag fortfarande lite smärta i vissa övningar, men väljer att avvakta, skippa pressövningarna ett tag och se vad som händer. Mest för att jag tror att en sjukgymnast ändå bara skulle ordinera vila. För hur behandlas en muskelbristning?

Fråga dig istället varför du skulle veta om en muskelbristning behandlas eller inte.

Ja. De behandlas. Hur man tränar runt dem är en del av behandlingen. Vilan är en del av behandlingen. Excentrisk träning, NSAID, tvära friktioner är en del av behandlingen. Osv.

Automag
2014-04-19, 13:28
Jag vet absolut ingenting om hur en muskelbristning behandlas, det är därför jag frågar. Nu vet jag lite mer. Ska undersöka om det finns någon på min vårdcentral som verkar ha koll.

Latissimus Dorsi
2014-04-19, 13:50
Hände mig med ena trapsen en gång. Skulle dra ett kronlyft, kände att något var fel men drog klart. Så hör jag att det låter som om någon river en trasa i två delar och känner en skarp smärta. Hade ont i några dagar, och hade lätt för att "riva upp" såret i någon vecka. Inte gjort sig påmint sen dess.


Vårdcentral ska du absolut inte gå till, de har noll koll.

Sheogorath
2014-04-19, 14:03
Hände mig med ena trapsen en gång. Skulle dra ett kronlyft, kände att något var fel men drog klart. Så hör jag att det låter som om någon river en trasa i två delar och känner en skarp smärta. Hade ont i några dagar, och hade lätt för att "riva upp" såret i någon vecka. Inte gjort sig påmint sen dess.


Vårdcentral ska du absolut inte gå till, de har noll koll.

Där ser man. Jag som tycker jag har ganska bra koll.

Wormzie
2014-04-19, 14:11
Där ser man. Jag som tycker jag har ganska bra koll.

tji fick du ;)

LD: gick du till läkare eller sjukgymnast?

joelaxelsson
2014-04-19, 16:13
Vårdcentral ska du absolut inte gå till, de har noll koll.

Ett, i min mening, mycket dåligt råd och därtill stötande uttalande.