handdator

Visa fullständig version : 5x5 - Ett måste att inleda med låga vikter för optimala resultat?


SeriousMass
2014-04-16, 17:12
Stått fast vid en platå en längre tid (i de flesta övningarna) vilket har fått mig att fundera på 5x5-metoden. Min fråga är om ni ser det som ett måste att trappa ned med vikterna rejält i början för att på så vis få det att flyta på utan att fastna? Till slut tar det såklart stopp för alla men ni förstår vad jag menar?!

Ligger för tillfället i balans, kalorimässigt, och har då som mål att få tillbaka "styrkan" jag en gång hade utan att lägga på mig en avsevärd mängd fett.

nitz
2014-04-16, 17:40
Stått fast vid en platå en längre tid (i de flesta övningarna) vilket har fått mig att fundera på 5x5-metoden. Min fråga är om ni ser det som ett måste att trappa ned med vikterna rejält i början för att på så vis få det att flyta på utan att fastna? Till slut tar det såklart stopp för alla men ni förstår vad jag menar?!

Ligger för tillfället i balans, kalorimässigt, och har då som mål att få tillbaka "styrkan" jag en gång hade utan att lägga på mig en avsevärd mängd fett.

Pratar vi om att du skall följa StrongLifts programmet med de "viktrekommendationer" som finns från deras hemsida så har de ett excel dokument som räknar ut vikter baserat på ditt 1rm http://stronglifts.com/5x5/#Spreadsheets

Fuark
2014-04-16, 17:43
Det kan vara bra för att få in känsla för rörelserna och utförandet, så att du vet hur det ska vara även vid de högre vikterna. Utöver det så spelar det troligtvis inte jättestor roll

IvarLudvig
2014-04-16, 18:08
Kan du övningarna sen innan så behöver du inte det. Men min uppfattning av 5x5 är att det är mest till för att lära sig övningarna och snabbt öka i dem. När man når taket byter man program. Ska du inte titta på 531 istället? Det tycker jag är bättre för att spräcka platåer..

Alexton
2014-04-16, 22:05
Periodiserad 5x5 är rätt rejält bra -->

http://madcow.wackyhq.com/geocities/5x5_Program/Periodized_5x5.htm

Den linjära är inte helt fel heller, vilket är den som heter linear.

z_bumbi
2014-04-17, 07:54
Hur länge har du tränat och vad lyfter du i övningarna?

SeriousMass
2014-04-17, 12:50
Hur länge har du tränat och vad lyfter du i övningarna?

Tidigare:
bänk 115
böj 160
Tränat i snart 4år.

Inte kört bänkpress på två månader pga en axelskada. Vill inte påbörja stronglift-programmet utan hade mer tänk att inrikta mig i specifika övningar såsom hantelcurl, pushdowns och rodd samt marklyft. Alltid varit ruskigt svag i hantelcurl/pushdowns och har aldrig upplevt att jag fått till någon god progression i det området. Ryggen prioriteras däremot för att jag behöver stärka upp den efter en period med alldeles för mycket bröstträning.

Pass 1. Rygg/ben/rehab
Pass 2. Armar/mage/rehab
Pass 3. Vila

Förr när jag körde en snarlik variant av 5x5 blev det snabbt väldigt tungt och jag antar att vitsen med 5x5 är att man aldrig ska behöva gå till failure? Hur gör ni när det börjar ta emot? Ett alternativ borde väl vara att man kör ytterligare ett pass på samma vikt för att därefter öka?!

PureWhey
2014-04-17, 15:23
Hur länge har du tränat och vad lyfter du i övningarna?

Passar att fråga här, har grymt dålig koll på alla SL-program. När/om jag blir hel, vad skulle du rekommendera om man vill träna 4-5 ggr i veckan? Mina PR står i signaturen.

Skickat ifrån böjracket

z_bumbi
2014-04-17, 15:40
Tidigare:
bänk 115
böj 160
Tränat i snart 4år.

Inte kört bänkpress på två månader pga en axelskada. Vill inte påbörja stronglift-programmet utan hade mer tänk att inrikta mig i specifika övningar såsom hantelcurl, pushdowns och rodd samt marklyft. Alltid varit ruskigt svag i hantelcurl/pushdowns och har aldrig upplevt att jag fått till någon god progression i det området. Ryggen prioriteras däremot för att jag behöver stärka upp den efter en period med alldeles för mycket bröstträning.

Pass 1. Rygg/ben/rehab
Pass 2. Armar/mage/rehab
Pass 3. Vila

Förr när jag körde en snarlik variant av 5x5 blev det snabbt väldigt tungt och jag antar att vitsen med 5x5 är att man aldrig ska behöva gå till failure? Hur gör ni när det börjar ta emot? Ett alternativ borde väl vara att man kör ytterligare ett pass på samma vikt för att därefter öka?!

5x5 är bara ett set- och repsantal och det säger inget om hur man bör köra, jämför med 5x9, 7x11 etc som inte heller säger hur man ska köra.
Något konkret råd hur just du bör köra har jag däremot inte då jag inte har en aning om din träning sett ut tidigare och att du inte kommer att köra något som liknar ett etablerat program.