handdator

Visa fullständig version : Fasta telenätet stänger ner, var köpa pensionärstelefon?


G_lund
2014-04-16, 12:03
Hej!

Fasta nätet stängs ner för en gammal tant jag känner och jag har fått ansvaret att köpa mobiltelefon till henne.

Jag har kollat runt här och var men hittar inte något efter mina kriterier.

-Ska fungera med simkort.
-Helst se ut som en vanlig stationär telefon.
-Stora, tydliga knappar.

Extra plus om sms och annat onödigt inte finns.


Doro har bra grejer men deras stationära telefoner verkar bara använda sig av fasta telenätet.

Någon som har tips?

Mental
2014-04-16, 12:18
Hej!

Fasta nätet stängs ner för en gammal tant jag känner och jag har fått ansvaret att köpa mobiltelefon till henne.

Jag har kollat runt här och var men hittar inte något efter mina kriterier.

-Ska fungera med simkort.
-Helst se ut som en vanlig stationär telefon.
-Stora, tydliga knappar.

Extra plus om sms och annat onödigt inte finns.


Doro har bra grejer men deras stationära telefoner verkar bara använda sig av fasta telenätet.

Någon som har tips?

Telia brukar erbjuda de som får fasta nätet nedstängt någon sorts basstation som är mobilansluten, sedan fortsätter de använda sina vanliga telefoner fast trafiken går över mobilnätet.


"I korthet innebär denna nya lösning att det kommer ut en tekniker som sätter upp en adapter med en extra stark antenn som riktas mot närmaste mobilmast. Till adaptern kopplas sedan den vanliga fasta telefonen. Sen kan du lugnt ringa vidare som vanligt. Abonnemanget är detsamma och såväl tekniker som ny utrustning står Telia för.

– Den enda märkbara skillnaden för användaren är att de alltid måste slå ett riktnummer när de ringer, vilket helt enkelt beror på att tekniken bygger på mobil kommunikation, säger Björn Berg"

http://blogg.telia.se/smartarevardag/2013/09/23/fasta-natet/

Mental
2014-04-16, 12:20
Dvs tanten behöver inte byta abbonemang eller utrustning. Bara att köra på som vanligt.

G_lund
2014-04-16, 12:41
Ah! Tack för den länken Mental! :)

Behöver hon ringa någon tro, eller får hon hem något brev med tidpunkt för installationen?

Mental
2014-04-16, 12:44
Ah! Tack för den länken Mental! :)

Behöver hon ringa någon tro, eller får hon hem något brev med tidpunkt för installationen?

Jag har absolut ingen aning hur det är nu, men för några år sedan så kontaktade telia personen i samband med att beslut om basstationens nedläggning och förklarade vad som skulle ske. Men ett kort samtal till telias kundtjänst för fast telefoni borde besvara frågan.

G_lund
2014-04-16, 21:34
Okej. Tack så mycket :)

Angel
2014-04-16, 21:46
Annars gör ju Doro pensionärstelefoner.

Red Apple
2014-04-16, 21:49
Annars gör ju Doro pensionärstelefoner.

...

Doro har bra grejer men deras stationära telefoner verkar bara använda sig av fasta telenätet.

Alexton
2014-04-16, 23:13
Doro gör iofs mobiler också med extra stora knappar / display. Min mormor har två stycken, ifall hon tappar den ena.

G_lund
2014-04-17, 08:23
Annars gör ju Doro pensionärstelefoner.

Doro gör iofs mobiler också med extra stora knappar / display. Min mormor har två stycken, ifall hon tappar den ena.

Detta var alternativ två. :)

Nu verkar det ju som hon kommer kunna ha kvar sin vanliga telefon vilket är helt perfekt.

Omställningen som kommer med att behöva slå riktnummer kommer göra henne tillräckligt orolig.

Lellan
2014-04-17, 08:33
Detta var alternativ två. :)

Nu verkar det ju som hon kommer kunna ha kvar sin vanliga telefon vilket är helt perfekt.

Omställningen som kommer med att behöva slå riktnummer kommer göra henne tillräckligt orolig.

Arbetsterapeuter etc rekommenderar alltid Doro men deras mobiler har ju sms funktioner m fl förvirrande saker så jag tror ärligt talat att de inte förstår hur stor omställningen bara att lägga till riktnummer o att ha kontaktlista avviker o förvirrar, för att inte tala om sms o att de ska laddas etc.

Men Doromobilerna är helt enkelt de minst avvikande, men de avviker från en gammal lur, går inte att komma ifrån.

hampfuz
2014-04-17, 08:54
Det finns ju bordstelefoner som fungerar på mobinätet också, typ http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefoner/huawei-f616-3g-bordstelefon-p95300 så visst går det att ha "fast-telefoni-upplevelsen" utan fast nät.

r3mpuh
2014-04-17, 09:52
Det finns ju bordstelefoner som fungerar på mobinätet också, typ http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefoner/huawei-f616-3g-bordstelefon-p95300 så visst går det att ha "fast-telefoni-upplevelsen" utan fast nät.

För små knappar. =/