handdator

Visa fullständig version : Veganmat för barn


Byggare Sultan
2014-04-15, 21:26
Godkväll.

Ligger här och slötittar på tv. Var något program på trean med en kock som lär en gubbe laga mat till sin familj. Hans fru är vegan och ger sin barn strikt vegan-kost. Spontant känner jag "vad i helvete?!" men när jag tänker efter så antar jag att det bara är mina egna fördomar. Antar att bara man har kunskapen med olika tillskott som krävs, osv, så funkar det att föda upp sin avkomma som veganer. Eller?

Har själv inga barn och om jag får några så kommer jag högst sannolikt ej göra dem till veganer, så frågan är enbart för att stilla min egen nyfikenhet.

Allt väl.

/Sultanen

Dewon
2014-04-15, 21:33
Varje förälder får uppfostra sitt barn med vilken kost det vill. Ser inte ner på det men.. eller ja lite gör jag kanske det, går väl inte att ändra på hur jag tycker om det och därför blir de så att jag ser negativt på det iallafall, inte så att jag skulle påpeka det dock.

Personligen skulle jag aldrig tvinga mitt barn att äta veganskt då jag aldrig kommer att bli veg, skulle barnet i äldre ålder börja vilja äta det skulle jag anpassa mig till barnet dock.

(Är endast tonåring och har inga barn, pratar utifrån vad jag skulle göra)

Beemel
2014-04-16, 09:18
Det är inga problem att leva på veganmat om man vet vad man håller på med. Det behövs inga "tillskott".

Största problemet är at väldigt många ideologiska veganer inte har någon som helst koll på kostlära och då kan det sluta rätt illa för ett växande barn.

Jag levde själv på vegan kost i nästan 8 år. Har bekanta som har barn som levt på vegankost (exklusive bröstmjölk då självklart) hela livet (den äldsta av dessa barn är 17 år idag och ingen av dem (4 barn i två familjer) har haft några som helst problem p.g.a. kosten. 2 av barnen är ganska aktiva (fotboll och hockey) de andra två är som folk är mest (gällande träning)

Pepz
2014-04-16, 09:26
barn bör i mina ögon äta en allsidig blandkost tills de har vuxit klart och kan ta egna beslut om varför man väljer att äta veganskt/vegetariskt/lchf/kolomatoptionanistiskt

Sverker
2014-04-16, 17:14
Ställer mycket stora krav på föräldrarna att ge rätt mat till barnen. Små barn har extrema krav på maten. Den måste vara komplett på alla sätt.




Sedan lär det bli problem i förskolan och skolan, när barnen möter traditionell mat.

R Scarpa27
2014-04-16, 19:03
hur gör mamman med nyfödda barn, köper sojamjölk? jag menar barnet kan ju inte få mammans bröstmjölk? *facepalm*

Sverker
2014-04-16, 19:34
Klart att barnet får bröstmjölk. Men mamman får betala ett högt pris.

R Scarpa27
2014-04-16, 19:38
Klart att barnet får bröstmjölk. Men mamman får betala ett högt pris.

klart & klart? finns säkert extrem fall där också i guess =/...

Philley
2014-04-16, 19:43
barn bör i mina ögon äta en allsidig blandkost tills de har vuxit klart och kan ta egna beslut om varför man väljer att äta veganskt/vegetariskt/lchf/kolomatoptionanistiskt

Är det inte bättre att låta barnen bestämma om de vill äta dödade djur när de är vuxna?

Dreas
2014-04-16, 19:48
Är det inte bättre att låta barnen bestämma om de vill äta dödade djur när de är vuxna?Så du vill forma dina barn att bli precis som du vill i tidig ålder?

Philley
2014-04-16, 22:01
Så du vill forma dina barn att bli precis som du vill i tidig ålder?

Givetvis vill jag att mina barn ska handla efter god sed och moral, men främst vara lyckliga. Om du blir lycklig av att forma dina barn till köttätare är det ditt val.

Aliaas
2014-04-16, 22:16
barn bör i mina ögon äta en allsidig blandkost tills de har vuxit klart och kan ta egna beslut om varför man väljer att äta veganskt/vegetariskt/lchf/kolomatoptionanistiskt

Är det inte bättre att låta barnen bestämma om de vill äta dödade djur när de är vuxna?

Säger inte ni precis samma sak här? eller är jag bara trött? :P

Hemi
2014-04-16, 23:30
Ställer mycket stora krav på föräldrarna att ge rätt mat till barnen. Små barn har extrema krav på maten. Den måste vara komplett på alla sätt.




Sedan lär det bli problem i förskolan och skolan, när barnen möter traditionell mat.

Exakt. Man kan inte som vuxen jämföra barnen med sig själv och dilla om habitus eller nåt när det gäller mat. Jag har själv lagt ned mycket av mjölkprodukter och kött i min kost men jag är sedan många år färdigutvecklad och gammal, jag gör vad jag vill med mig själv. Barn växer och utvecklas länge, en bra bit in i tonåren. Inte bara muskler och ben nej utan nervsystemet, hjärnan, allt.

Sniggel
2014-04-17, 01:03
klart & klart? finns säkert extrem fall där också i guess =/...

Om det är av miljöskäl och etiska skäl ser jag inte varför bröstmjölk inte skulle ges av en vegan?
Det är ju inga djur som blir utnyttjade för att mamman ammar.
Kan faktiskt inte se något resonemang till varför man inte skulle amma. Om det inte var någon anti-mjölkfanatiker. Såna finns ju också. Men det handlar oftast inte om veganism då och "de" brukar ofta mest ha något emot mjölk från skandinaviska kor med beta-laktalbumin. Människor har alfa-laktalbumin (rätta mig om jag har fel) så även hos dessa "extremister" borde bröstmjölk anses vara ok.

Hemi
2014-04-17, 02:06
Finns det verkligen veganer som undviker bröstmjölk också? Det måste väl i så fall röra sig om någonting religiöst, sektistiskt kanske. Det finns en massa fördelar med bröstmjölk och inte bara näringen utan själva amningen i sig. I många U-länder finns det problem eftersom kunskaper är så låga i vården även om utrustning och tillräckligt med läkare finns. Man får info från de gamla kolonial länderna England och Frankrike exempelvis som byggde upp deras länder och amning förespråkas överallt såklart, med info från exempelvis England. Men ibland sätts bebisar på en massa andra flaskdieter för okunnig personal inte vet inte hur de skall göra med diagnoser som i bland bara hittas på, samt att de gärna vill visa sig duktiga och tekniska och eller än mer, vill att föräldrar, alltså kunderna skall betala onödiga behandlingar så sjukhuset får in mer pengar. I nästan alla fall är amning bäst och det är lite sjukt att infon finns om det överallt i sjukhusen, BB, men sen sätter läkarna dem ändå på en massa techno-mat. Världen behöver mer naturlig amning som det är. Att inte amma och ven förespråka det på någon hemsida kanske, när det inte behövs göras så, är att ge U-länderna en björntjänst och det är ett större problem än vad många vet.
/Brev till någon amningsmotståndare, om de nu finns.

Klein
2014-04-17, 02:57
Finns det verkligen veganer som undviker bröstmjölk också? Det måste väl i så fall röra sig om någonting religiöst, sektistiskt kanske. Det finns en massa fördelar med bröstmjölk och inte bara näringen utan själva amningen i sig. I många U-länder finns det problem eftersom kunskaper är så låga i vården även om utrustning och tillräckligt med läkare finns. Man får info från de gamla kolonial länderna England och Frankrike exempelvis som byggde upp deras länder och amning förespråkas överallt såklart, med info från exempelvis England. Men ibland sätts bebisar på en massa andra flaskdieter för okunnig personal inte vet inte hur de skall göra med diagnoser som i bland bara hittas på, samt att de gärna vill visa sig duktiga och tekniska och eller än mer, vill att föräldrar, alltså kunderna skall betala onödiga behandlingar så sjukhuset får in mer pengar. I nästan alla fall är amning bäst och det är lite sjukt att infon finns om det överallt i sjukhusen, BB, men sen sätter läkarna dem ändå på en massa techno-mat. Världen behöver mer naturlig amning som det är. Att inte amma och ven förespråka det på någon hemsida kanske, när det inte behövs göras så, är att ge U-länderna en björntjänst och det är ett större problem än vad många vet.
/Brev till någon amningsmotståndare, om de nu finns.

Det görs duktigt med reklam för spädbarnsformula i u-världen och det är en stor stor marknad. Redan på sjukhuset kommer försäljare och ger gratisprover (tex i Kina). Det har till och med gått så långt i asien att många tror att kvinnorna där rent fysiologiskt inte kan amma.

Hemi
2014-04-17, 03:38
Ja det med. England och Frankrike mfl gör mycket, inte för att jag lägger in några värderingar i kolonialtiden här men de har ändå fortfarande en hel del med länderna att göra och de styr upp en del saker men saken är att speciellt i dag så tittar man på I-länderna och med hur skall man säga, inte bästa självförtroendet tror att allt är bäst och rätt där. Inte allt och alltid såklart men när dessa stora pulver och dryckfabrikat gör reklam tror man att så gör de rika för alla i Europa är rika och de gör så eftersom de kan göra så och man vill göra likadant. Inte för att jag ser ned på någon men ett I land är ett I land flr att det är det hela vägen inte bara för att det harmer pengar. Ett U land är ett U land av alla skäl, inte bara att de har mindre pengar och är fattiga. Kunskaper, en människas möjligheter till bra spädbarnsålder och utveckling r också I eller U land. Man tittar mycket på internet men har inte kunskapen och ibland vill inte av egna ideologiska skäl rensa i infon utan kan ta en hemsida som känns bra, säger någonting och bara för att det står där så tar man det för rätt. Allt för ofta är det skräpinfo. Inget konstigt i det förresten, det händer bara här på kolo också.

Hemi
2014-04-17, 03:49
En annan sak,
Dress codes och religious values och andra egen-elitisktiska påhitt och "vett",
Det är hur vanligt som helst, jag har sett det flera gånger själv, att kvinnor inte skall amma offentligt, det vet vi, mao, att folk inte skall se, skymtan ana en annan kvinnas bröst är en viktigare sak än att bebisen får mat. Men också inte få amma i samma rum, hus eller att hemhjälp och barnvakter vägrar ge pumpad modersmjölk i flaska till bebisar eftersom mjölken kommer från ett riktigt bröst. Det är som att alla tvingas tänka på bröst, brööööööööst!!!! Inte anständigt! Då ger man juice i stället.

shut teh face
2014-04-17, 06:32
Ser inga problem med det, föräldrarna bestämmer vad för mat som gäller i hemmet.

Men det måste vara föräldrar som tar ansvar för att barnen får i sig det de behöver, annars kan det likställs med misshandel. Har massa exempel från min ungdom på barn som ätit alla möjliga olika dieter hemma, och vart sluta det? Ketchup och pasta varje dag, dessa ungar har duktigt med brister som de har fått kämpa för att få ordning på senare i livet, och eventuellt permanenta skador, vem vet?

Jag kan se hos oss iaf, om jag skulle ta bort mjölkprodukter, kött eller något liknande från min dotter så hade det varit en utmaning att få henne att äta andra saker istället, om man ser till ex B12, kalcium och diverse andra vitaminer/mineraler. Inte omöjligt, men hade fått kämpa in det.. :) Och hur man ser på den nivå av koll/uppfostran som föräldrar i dagens samhälle har på sina barn så ser jag att risken är överhängande att man väljer den enkla vägen, "ja du får pasta och ketchup idag med".

Dreas
2014-04-17, 06:42
Givetvis vill jag att mina barn ska handla efter god sed och moral, men främst vara lyckliga. Om du blir lycklig av att forma dina barn till köttätare är det ditt val.Jag skulle bli lycklig av att veta att jag inte medvetet har försvårat mitt barns liv. Allt som går blir i regel en försvåring när det gäller skola, kompisar osv. Då tänker jag primärt på matbiten.

Ser inga problem med det, föräldrarna bestämmer vad för mat som gäller i hemmet.

Men det måste vara föräldrar som tar ansvar för att barnen får i sig det de behöver, annars kan det likställs med misshandel. Har massa exempel från min ungdom på barn som ätit alla möjliga olika dieter hemma, och vart sluta det? Ketchup och pasta varje dag, dessa ungar har duktigt med brister som de har fått kämpa för att få ordning på senare i livet, och eventuellt permanenta skador, vem vet?

Jag kan se hos oss iaf, om jag skulle ta bort mjölkprodukter, kött eller något liknande från min dotter så hade det varit en utmaning att få henne att äta andra saker istället, om man ser till ex B12, kalcium och diverse andra vitaminer/mineraler. Inte omöjligt, men hade fått kämpa in det.. :) Och hur man ser på den nivå av koll/uppfostran som föräldrar i dagens samhälle har på sina barn så ser jag att risken är överhängande att man väljer den enkla vägen, "ja du får pasta och ketchup idag med".Och vid kompisar ska dom i vissa/värsta fall bli utan mat för något du prackat på dom? :)

Annars håller jag med dig!

Philley
2014-04-17, 08:33
Jag skulle bli lycklig av att veta att jag inte medvetet har försvårat mitt barns liv. Allt som går blir i regel en försvåring när det gäller skola, kompisar osv. Då tänker jag primärt på matbiten.

Det är absolut inga problem att tillhandahålla veganmat i skolan, det enda skulle vara om någon översittare till köttätare börjar retas för det. Och det är självfallet inte mitt eller mitt barns fel utan översittarens. Ett problem jag gärna tagit hand om om det uppstod.

De gånger jag blivit bjuden på middag hos kompisar har det nästan uteslutande varit hos invandrare. De verkar dessutom mer benägna att servera vegetariskt. Sen är det inget problem för någon att avstå.

Det är mycket föräldrar gör som försvårar för deras barn. Ge dem en fin mobil; de blir rånade. Ge dem dyra kläder; de blir kallade snobbar. Om man tycker att en annorlunda kosthållning som inte medverkar till misshandel och lidande för djur försvårar lite i ens barns värld får man väl välja vad som väger tyngst.

Sverker
2014-04-17, 15:56
Jag är övertygad att barn vill vara normaliserade. Göra och vara som andra. Äta vegan hemma och äta det som de andra barnen äter i förskolan och skolan.

shut teh face
2014-04-18, 06:20
Jag skulle bli lycklig av att veta att jag inte medvetet har försvårat mitt barns liv. Allt som går blir i regel en försvåring när det gäller skola, kompisar osv. Då tänker jag primärt på matbiten.

Och vid kompisar ska dom i vissa/värsta fall bli utan mat för något du prackat på dom? :)

Annars håller jag med dig!
Jag skrev det inte men jag menar att föräldrarna bestämmer vad som äts/finns i hemmet. Jag tycker det är lite larvigt att bestämma vad barnen äter någon annanstans.

Jag menar... äta vegetariskt hemma? Fine, varför? Föräldrarna vill ha det så.
Vad har föräldrar för anledning att styra och ställa vad barnen ska äta hemma hos någon annan av ideologiska skäl?

Det vi utesluter hemma är gluten, för vi mår alla bättre i kistan av det, men jag tror inte på totalförbud så därför får barnen äta det på dagis och hos andra, och jag äter det också på resturang ibland, och likaså tjejen, men vi vill inte ha det hemma. Simple as that. :)

xan
2017-08-14, 13:48
Bumpar denna för fler svar.

Mina framtida barn kommer helt klart få en blandkost med animalier från dag 1. Att vara 100% säker på att barnet får en optimal utveckling fysiologiskt är för mig en miljon gånger viktigare än att andra djur får leva. Näst bästa alternativ vore en vegansk kost där man intar mycket av det vegetabiliska protein som är fullvärdigt (endast soja?) och sedan är extremt noga med att varje övrig måltid kompletteras fullständigt (baljväxter + spannmål t ex). Sämsta alternativ vore att äta en vegansk blandkost där man inte alls behöver tänka så mycket på vilka aminosyror man ev kan få för lite av eftersom att kroppen sköter det. Allt detta är vad min samlade kunskap + magkänsla säger mig.

Sedan finns det praktiska problemet för veganer att det oftast blir undermålig mat i skola, på resturanger, hos vänner osv.

Finns ju uppenbarligen vetenskap som pekar på att veganer är lika hälsosamma eller t om mer hälosamma än köttätare, men hur säkra kan vi vara på att detta även gäller småbarn? Finns det någon hardcorevegan här som vågar utföra lite praktiska studier på sitt barn för vetenskapens skull?

Mats J
2017-08-14, 14:00
Ser absolut inge fel I det, självklart kräver det viss kunskap som förälder men tror att har du viss koll är en vegan kost mycket mycket bättre än den skit de flesta stoppar I sina barn. I alla fall där jag bor är snabbmat, hel-halv fabrikat, godsaker och total avsaknad av frukt och grönt det som barn lever på. Att tro att en kost blir bra eller bättre bara för att du tillför animaliska produkter är ju korkat.

Optimalt är ju att de får vanlig skolmat och vegan hemma för att slippa känna sig utanför etc. På samma sätt som att jag har noll socker och skitmat hemma men hos kompisar och I sociala samanhang är det fritt fram.