handdator

Visa fullständig version : Ingen sexlust under deff


Frasier Crane
2014-04-15, 12:04
Under deff har jag absolut ingen sexlust. Tänker i princip aldrig på det.

Hade jag ingen tjej så vore det inga problem utan snarare fördelaktigt haha, men nu har jag (dessvärre) det och hon blir givetvis sur när man aldrig har lust.

Är detta vanligt eller? Hur gör man i sådana fall för tackla problemet (utan att äta mer mat)? Är det brist på något (vitaminer etc., fan vet jag) som kan vara ursprunget? ^^

Det är alltid så här för mig när jag deffar!

Bryggan
2014-04-15, 12:10
Låga testonivåer, så mer fett ftw!

martikainen
2014-04-15, 12:13
Hur stort underskott ligger du på och vilken fettprocent? Dessa problem märker jag endast av i slutskedet av en tävlingsdiet när fettprocenten är under 8% och underskottet rätt rejält.

Lågt testo låter inte helt fel, vore intressant att se en formbild faktiskt!

Diomedea exulans
2014-04-15, 12:14
Det är vanligt för mig.

J3T69
2014-04-15, 12:30
Under deff har jag absolut ingen sexlust. Tänker i princip aldrig på det.

Hade jag ingen tjej så vore det inga problem utan snarare fördelaktigt haha, men nu har jag (dessvärre) det och hon blir givetvis sur när man aldrig har lust.

Är detta vanligt eller? Hur gör man i sådana fall för tackla problemet (utan att äta mer mat)? Är det brist på något (vitaminer etc., fan vet jag) som kan vara ursprunget? ^^

Det är alltid så här för mig när jag deffar!

samma för mig...aldrig sugen heller

Sheogorath
2014-04-15, 12:35
Det är att dra lite stora växlar och säga "lågt testo" och än mer tro sig veta att det räcker med att äta mer fett för att det ska bli bra.

Att tappa sexlusten är en naturlig reaktion på underskott och måste inte speglas i låga testonivåer.

Funktionen är att inte sätta barn till världen i ett svälttillstånd. Sexlusten sjunker tills omständigheterna ser ljusare ut för barnet. Finns det inte mat till föräldrarna (vilket kroppen tolkar "deff" som) är förutsättningarna dåliga för en liten knodd.

cAase
2014-04-15, 12:53
Jag känner samma sak, absolut ingen sexlust what so ever. Men jag ser det som normalt under diet.

Bryggan
2014-04-15, 13:05
Mitt uttalande är total broscience men jag håller fast vid det till jag blir motbevisad.

Minskad sexdrift borde bero på lägre halter testo i vilket fall. Sedan om det beror på för lite fett i maten eller att det blir så "naturligt" vid en längre tids energirestriktion återstår att bevisa.

Bryggan
2014-04-15, 13:16
Jag känner samma sak, absolut ingen sexlust what so ever. Men jag ser det som normalt under diet.Hmm, vad är "naturligt"? Det är lite som de religiösa uttrycken "god" och "ond", i min värld finns inget "naturligt" eller "onaturligt" utan bara orsak och verkan!

cAase
2014-04-15, 13:22
Hmm, vad är "naturligt"? Det är lite som de religiösa uttrycken "god" och "ond", i min värld finns inget "naturligt" eller "onaturligt" utan bara orsak och verkan!

Naturligt som i att det jämt händer under kaloriunderskott, iallafall för mig. Har kört högfett-dieter och även lågfett-dieter, sexlusten påverkas identiskt i bägge fall.

Bryggan
2014-04-15, 13:28
Japp förstår det cAase...samma här faktiskt. Frågan är dock varför. Löser vi det så har vi ju vårt på det torra sen om man säger så hehe.

vicarious
2014-04-15, 15:33
Det är vanligt. Använd sökfunktionen, du är inte ensam.

Ungkarlsliv
2014-04-15, 15:47
För mig hade det varit ett tecken på att något horribelt händer med min kropp och jag hade omedelbart bums ändrat min diet. Men jag har heller aldrig varit nere på tävlingslika fett %, så vet ej vad som händer där nere i träsket. Ligger du på 10+ bf % och har allvarliga sådana symptom så hade jag i ren panik injicerat diverse flytande preparat rätt in i penisroten (eller sökt vård).

BobaFett
2014-04-15, 15:54
Prova att ha ett lägre kaloriundeskott och prova en större mängd fett. 100g fett eller nåt sånt per dag. Mycket fleromättade och mättade fettsyror bidrar till ökat testo. Kompensera genom att dra ner på kolhydrater, håll proteinintaget högt.

Det är fullt möjligt att få i sig allt man behöver på ett lägre kaloriunderskott om man ser till att äta bra mat. D.v.s. slösa inte dina kalorier på proteindrinkar etc. Mycket grönsaker av varierad sort, nötter, fisk, kyckling, kött etc.

Sheogorath
2014-04-15, 17:14
Vid depression kan sexlusten försvinna. Testot kan vara opåverkat vid depression. Jag säger helt enkelt att det finns andra mekanismer än sänkt testo som kan påverka sexlusten. Det är en sannolik hypotes men så vitt jag vet är det bara en hypotes. Och att det skulle kunna gå att motverka med högre andel fett i kosten: i'm jävligt tveksam. Menmen.

King Grub
2014-04-15, 19:36
Låg energitillgänglighet.

Sheogorath
2014-04-15, 19:45
Låg energitillgänglighet.

This.

Vunnis
2014-04-15, 20:03
Jag ser inte varför det är orimligt att underskottet i sig för att man blir mindre sugen på att föröka sig. :confused:

Sheogorath
2014-04-15, 20:09
Jag ser inte varför det är orimligt att underskottet i sig för att man blir mindre sugen på att föröka sig. :confused:

Den minskade sexlusten går givetvis via någon fysiologisk mekanism. Mycket av vårt beteende är hormonellt så det är ju inte helt osökt att tänka "energiunderskott -> lägre testo -> mindre sexulust", men vad man kanske glömmer då är att det finns fler mekanismer bakom minskad sexlust än sänkt testo. Så fram till att man visat att kroniskt energiunderskott ger minskad sexlust via minskat testo kanske man inte ska vara så snabb med hemmasnickrade kurer av typen "ät mer fett". Inte för att det kommer skada, men man kanske valt sina makros av en god anledning och förbättrar då inte "mer fett" själva grundproblemet är "mer fett" en dålig korrigering att göra.

ddavid
2014-04-15, 20:39
Jag tror på en mix mellan naturlig reaktion pga energiunderskott, lägre testonivåer pga lågt fettintag samt stressen av att tänka på kalorier och makrofördelning hit och dit. Sen ökar nog stressen en hel del med vetenskapen om en otillfredsställd flickvän hehe :D En del verkar också må allmänt sämre under diet, alltså psykiskt. Och något sådant kan naturligtvis tänkas påverka lusten också.

Bryggan
2014-04-15, 20:42
@Frasier Crane: Kontentan är alltså att ingen vet säkert varför minskad sexlust kan vara ett symptom vid energirestriktion. Anser du att du har väldigt stora problem som att tex dit förhållande knakar i fogarna pga den minskade sexlusten så är mitt tips till dig att antingen lägga om kosten till mer fett men ändå restriktion och ser om det hjälper. Kingen länkade något om att fiskolja var bra för testosteronproduktionen.
Hjälper inte det så är mitt tips till dig att öka ditt energiintag till det din sexlust och därmed ditt förhållande är i balans.

Lycka till.

F Ultra
2014-04-15, 22:41
Kan det inte vara så enkelt att kroppen helt enkelt tvingas prioritera bort funktioner för att dra ner på förbrukningen och håller man på att "svälta ihjäl" så lär ju inte reproduktion vara en prioritet direkt.

Antar att detta nämligen mestadels drabbar er som har ganska lågt bf% ?

wilhelmblomgren
2014-04-15, 22:43
Tänk på alla brudar du kan få efter deffen, då höjs nog din sexlust ;)

Sheogorath
2014-04-16, 05:41
Kan det inte vara så enkelt att kroppen helt enkelt tvingas prioritera bort funktioner för att dra ner på förbrukningen och håller man på att "svälta ihjäl" så lär ju inte reproduktion vara en prioritet direkt.

Antar att detta nämligen mestadels drabbar er som har ganska lågt bf% ?

Det är redan klargjort. Frågan nu är via vilken mekanism det går. Det finns säkert studier gjorda men ingen har orkat leta. :D