handdator

Visa fullständig version : Mikael Persbrandt 5 månader fängelse [AB]


ceejay
2014-04-15, 11:43
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18724028.ab


Mikael Persbrandt, 50, åtalades misstänkt för att ha köpt kokain.

Han nekade till brott.

Idag kom domen: fem månaders fängelse.

Bildspel: Klicka för att starta
Visa alla bilder

Elva personer åtalades vid Stockholms tingsrätt i januari i år misstänkta för delaktighet i en stor knarkhärva. Åklagaren hävdade att han kunde binda Mikael Persbrandt till härvan genom avlyssnade samtal. Persbrandt ska, enligt åtalet, i maj förra året ha köpt 12 gram kokain av en annan åtalad man.

Skådespelaren nekade till brott.

– Han har inte beställt eller mottagit några droger, sa Persbrandts advokat Per Liljekvist tidigare till Aftonbladet.

Om vad som skulle kunna ha hänt sa han:

– Om det visar sig att det gjorts en beställning så är det en annan person som nyttjat hans mobil. Mikael kom hem från en filminspelning och hade fest. Hans mobil ligger alltid framme och han lånar gärna ut den.
Hemliga avlyssningar

Under rättegången som hölls i början av mars sa skådespelaren att han inte visste varför hans nummer var inlagt hos de misstänkta knarkleverantörerna. Han upprepade flera gånger att han varken ringt eller sms:at till knarkförsäljarna.

Åklagaren hävdade att Persbrandt köpt narkotikan av en liga som är åtalad i samma mål för att ha smugglat in 64 kilo amfetamin och två kilo kokain från Nederländerna.

Åklagarens bevisning mot skådespelaren bestod av avlyssnade samtal mellan de huvudmisstänkta och telefontrafik från skådespelarens telefon och den misstänkte leverantören.
Åklagaren: Rimligt straff

I dag klockan 11 meddelades domen i Stockholms tingsrätt: Persbrandt fälls för narkotikabrott. Påföljden blir fängelse i fem månader.

Åklagare Lars Ågren säger:

– Jag har inte läst domen än. Jag har bara sett att han fått fem månaders fängelse, så som vi yrkade.

– Domstolen har kommit till samma slutsats som vi gjorde. Fem månaders fängelse är rimlig påföljd med hänsyn till brottet, säger Ågren.

Aftonbladet har sökt Persbrandts advokat Per Liljekvist.


Jag tycker att det är helt sjukt att man kan få 5 månader fängelse även om han nu köpt några gram koks.
Dock så lär det ju bli en överklagan.

Udd3n
2014-04-15, 11:46
Men folk som går runt och rånar/misshandlar får en tillsägelse eller typ "nyktra till" i fyllecellen..

130kg finsk sisu
2014-04-15, 11:46
Är det villkorlig dom är det helt OK för "första gången". Måste han sitta 5 månader är det sjukt även i en högermans ögon.

Snubben
2014-04-15, 11:47
Jag är mer "är det någon som bryr sig"?

Han har köpt knark, det är ej tillåtet. Case closed.

Pudzianovski
2014-04-15, 11:49
jag är mer "är det någon som bryr sig"?

Han har köpt knark, det är ej tillåtet. Case closed.

+1

Juxta
2014-04-15, 11:49
Jag är mer "är det någon som bryr sig"?

Han har köpt knark, det är ej tillåtet. Case closed.

Jag plussar denna. "Jaha" är min reaktion. Känns om man springer ABs ärenden här.

ceejay
2014-04-15, 11:50
Iofs, kunde lika gärna länkat detta i narkotikatråden.

BlötSnö
2014-04-15, 11:54
Jag ville framförallt framföra min uppskattning över att du tog dig tid att saxa artikeln från början så man slapp be om det.
För övrigt: Jag tänker mest på vad som händer för en person som är etablerad internationell skådespelare när en sådan här sak händer. Kommer han nu permanent att nekas inresetillstånd till t.ex. staterna m.fl. så är det ju ett ganska redigt steg bakåt i karriären. Det är väl iallafall det som generellt händer gemene man om man har en tyngre dom i bagaget.

Raschmus
2014-04-15, 11:57
Trams alltihopa. 5 månader för att han gillar att parta..

Snubben
2014-04-15, 11:57
Iofs, kunde lika gärna länkat detta i narkotikatråden.

Missförstå mig inte, jag kanske framstod som lite fjantig mot din trådstart - det var inte vad jag ämnade med mitt inlägg. Det jag reagerar på är att tidningarna blåser upp det som "värsta" saken. Löpsedlar och skit.. Det känns fel, inte bara för det är typ krig i ukraina men en individ har köpt knark, han åkte fast och blev dömd. Finner folk ute i stugorna detta så himla "oOoOoOoOOOo har ni hört, vet ni va vet ni va jo nu ska ni få höra, peeeersbrandt ni vet".. Det är mer det jag blir knas mot. Han gjorde något olagligt och åkte dit, måste man blåsa upp det som något som är större än t.ex. krisen i Ukraina? Där min bitterhet ligger :)

WHITEFOLKS
2014-04-15, 12:01
Man kan se det som att det tar fram vissa delar av problematiken med nuvarande narkotikapolitik i fokus. Är det rimligt att en (typ) annars välskött medborgare med god inkomst ska sitta i fängelse i 5mån för narkotikabruk? Vem vinner på det?

timoat
2014-04-15, 12:08
Det skulle kunna vara kört, Nigella Lawson blev ju nyligen nekad att komma in i usa pga hennes kolasniffnignar. Men alla filmer spelas ju inte in i USA ändå.

Men 5 månader... det är mycket. Brukar det inte vara så att man kommer ut ganska snabbt ändå, om man sköter sig och går drogrehabilitering eller liknande?

Sen kan man läsa lite här med, från expressen:


Förre rikskriminalchefen Tommy Lindström, 69, har varit med och fått många stora knarkbrottslingar fällda.
Men Mikael Persbrandt bör frias, hävdar han.
– Jag kan inte förstå att man sätter Persbrandt i fängelse för eget bruk av narkotika – det är rent ut sagt löjligt, säger Tommy Lindström till Expressen.
Mejla
Tommy Lindström med 35 års erfarenhet av juridiskt arbete och som har lett många av landets stora polisiära arbeten, är numera egenföretagare i juridikbranschen och gör – på uppdrag – egna utredningar av misstänkta brott.
"Inget brott"
Han har följt "fallet Persbrandt" mycket noga och nu, när domen i Stockholms tingsrätt har fallit, säger Tommy Lindström:
– Jag tycker inte att det brott som Mikael Persbrandt har dömts till överhuvud taget ska finnas. Jag minns när lagen skrevs, redan då var det diskussioner om ordet "bruka". Det ordet gillar jag inte i sammanhanget. Jag tycker inte att man ska straffas för eget bruk.
– En annan sak är – enligt min mening – den svaga bevisningen mot Persbrandt. Så vitt jag förstår är det bara med hjälp av telefonavlyssning som åklagaren bygger sin bevisning mot Persbrandt på. Om Persbrandt har ringt och beställt narkotika – är det straffbart? Svaret är nej. Vem som helst kan ju ringa och beställa narkotika, och om du inte får det levererat så är det inget brott, säger Tommy Lindström.
Överklagas
Den före detta rikskriminalchefen säger sig veta varför Persbrandt dömdes.
– Det är hans tidigare brottshistoria som gör att domstolen inte trott på honom. I det här fallet har åklagaren använt Persbrandt för att knyta ihop säcken och få fast de verkliga narkotikabrottslingarna, säger han.
Under tisdagen lämnar Persbrandts advokat Per Liljekvist in en överklagan till Svea hovrätt, meddalar Liljekvist i ett sms till Expressen.
– Det blir mer juridik i hovrätten. Där är det viktigt att Mikael Persbrandt har en hängiven advokat som han kan diskutera de juridiska detaljerna med, säger Tommy Lindström.

filmjölk
2014-04-15, 12:25
Han har ju även åkt dit ungefär 30ggr tidigare för knarkaffärer, rattfylla, misshandel och hot. Han har även som medelålders haft ihop det med en 16åring och älskar att hänga med kriminella. Han är en riktig douchebag.

Tycker att det är skitbra att han äntligen trycks dit, även om det kanske tekniskt är fel att döma till fängelse för just den senaste grejen.

supercharge
2014-04-15, 12:26
Han lär inte sitta en enda dag. Det här är Sverige, Persbrandt kommer få gå hemma med fotboja ett par månader.

Persbrandt figurerade även i en annan historia på Gotland för ett tag sedan, utredningen finns ute på nätet. Det är verkligen humor att läsa förhören från grannar och andra vittnen om en dag i Persbrandts liv. Den mannen är verkligen ett enda stort skämt till rikspucko.

Men vad ska man vänta sig av någon som är polare med Thorsten Flinck. Personligen tycker jag mest synd om hans fru, och särskilt barnen. Jag menar kul att ha en labil, omogen och våldsam pundare i form av Micke Persbrandt som farsa.

filmjölk
2014-04-15, 12:33
Han lär inte sitta en enda dag. Det här är Sverige, Persbrandt kommer få gå hemma med fotboja ett par månader.

Persbrandt figurerade även i en annan historia på Gotland för ett tag sedan, utredningen finns ute på nätet. Det är verkligen humor att läsa förhören från grannar och andra vittnen om en dag i Persbrandts liv. Den mannen är verkligen ett enda stort skämt till rikspucko.

Var inte det någon försök till mordbrandshistoria på en hemmafest där Persbrandt hade vart hög som ett hus, naken på underkroppen och ylat till klagande grannar om att han var en alfahane?

timoat
2014-04-15, 12:34
Var inte det någon försök till mordbrandshistoria på en hemmafest där Persbrandt hade vart hög som ett hus, naken på underkroppen och ylat till klagande grannar om att han var en alfahane?

Låter precis som vad 12 g räcker till!

eternallord
2014-04-15, 12:35
Persbrandt har alltid slagit mig som lite av ett rövhål, men givetvis borde det inte vara fängelsedomar att tala om för att ha köpt lite kokain.

filmjölk
2014-04-15, 12:39
12g. är knappast "lite" det kan man bli hög på en sisådär 50-60ggr.

Diomedea exulans
2014-04-15, 12:42
Bara han hinner spela in tredje Hobbit-filmen...

leo1
2014-04-15, 12:48
Han lär inte sitta en enda dag. Det här är Sverige, Persbrandt kommer få gå hemma med fotboja ett par månader.

Persbrandt figurerade även i en annan historia på Gotland för ett tag sedan, utredningen finns ute på nätet. Det är verkligen humor att läsa förhören från grannar och andra vittnen om en dag i Persbrandts liv. Den mannen är verkligen ett enda stort skämt till rikspucko.

Men vad ska man vänta sig av någon som är polare med Thorsten Flinck. Personligen tycker jag mest synd om hans fru, och särskilt barnen. Jag menar kul att ha en labil, omogen och våldsam pundare i form av Micke Persbrandt som farsa.


Fotboja var det första som slog mig också. Om han inte blivit dömd för massa annat skit förr så lär det bli fotboja.

timoat
2014-04-15, 13:27
12g. är knappast "lite" det kan man bli hög på en sisådär 50-60ggr.

Som jag fattade det brukade han köpa in för användning på privata fester, enligt de dealarna som avlyssnats. Och 12 g är en hel del, ja, men 50-60 är att ta i. Snarare 12 "utgångar" och sen verkar han vara en van brukare så han behöver nog mer än gemene man som partyknarkar.

tp_88
2014-04-15, 13:31
Patetiskt.

timoat
2014-04-15, 13:36
Fotboja var det första som slog mig också. Om han inte blivit dömd för massa annat skit förr så lär det bli fotboja.

men det har han, och det verkade vara just därför det inte blev fotboja denna gång. men han lär ju överklaga och han lär frias helt.

filmjölk
2014-04-15, 13:39
Som jag fattade det brukade han köpa in för användning på privata fester, enligt de dealarna som avlyssnats. Och 12 g är en hel del, ja, men 50-60 är att ta i. Snarare 12 "utgångar" och sen verkar han vara en van brukare så han behöver nog mer än gemene man som partyknarkar.

12 utgångar, ja då är man en bra bit förbi stadiet partyknarkare :)

zeusden1
2014-04-15, 13:44
Korspostar hejvilt
http://img.tapatalk.com/d/14/04/15/6e3ehepa.jpg

Evankhell
2014-04-15, 13:50
Trams alltihopa. 5 månader för att han gillar att parta..

Håller med.

Exdiaq
2014-04-15, 13:51
5 månaders fängelse för att ha skadat sig själv.

När blir det tal om att bura in LCHF'are, bulimiker och snabbmatsfantaser?

Juxta
2014-04-15, 14:00
5 månaders fängelse för att ha skadat sig själv.

När blir det tal om att bura in LCHF'are, bulimiker och snabbmatsfantaser?

Är grädde olagligt att inneha?

WHITEFOLKS
2014-04-15, 14:04
Är grädde olagligt att inneha?

Vad jag har läst finns inget innehav bevisat.

Juxta
2014-04-15, 14:08
Vad jag har läst finns inget innehav bevisat.

Dock så finns det bevis på att han köpt en olaglig substans via telefon, eller hur? Jag ställer då om frågan, är det olagligt att handla grädde?

WHITEFOLKS
2014-04-15, 14:11
Dock så finns det bevis på att han köpt en olaglig substans via telefon, eller hur? Jag ställer då om frågan, är det olagligt att handla grädde?

Beställt eller liknande kanske men jag tror inte det är brottsligt. Det är väl köp/innehav som är olagligt.

Ungkarlsliv
2014-04-15, 14:11
12 utgångar, ja då är man en bra bit förbi stadiet partyknarkare :)

Pfft, 12g är ju bara ena näsborren en trivial torsdagskväll om man heter Persbrandt.

Juxta
2014-04-15, 14:18
Beställt eller liknande kanske men jag tror inte det är brottsligt. Det är väl köp/innehav som är olagligt.

Såklart du kan torska på att beställa olagliga saker. Det är ju inte så att du gjort dig skyldig till ett brott så fort du får det i handen och inte innan. Vad tror du händer om du beställer piller från Thailand(Jag har ett verkligt exempel på detta)?

timoat
2014-04-15, 14:26
12 utgångar, ja då är man en bra bit förbi stadiet partyknarkare :)

Ja, även ett gram per kväll är ju ganska mycket. (Inte om man heter Rick James, som sade sig använda upp emot 30 g om dagen när han var i studion...låter bra)

WHITEFOLKS
2014-04-15, 14:32
Såklart du kan torska på att beställa olagliga saker. Det är ju inte så att du gjort dig skyldig till ett brott så fort du får det i handen och inte innan. Vad tror du händer om du beställer piller från Thailand(Jag har ett verkligt exempel på detta)?

Du har såklart rätt, problemet blir väl mest att bevisa vem som beställt. Och oavsett är inget innehav (grädde eller annat) bevisat :D

timoat
2014-04-15, 14:40
Du har såklart rätt, problemet blir väl mest att bevisa vem som beställt. Och oavsett är inget innehav (grädde eller annat) bevisat :D

Så vitt jag förstår är det bara med hjälp av telefonavlyssning som åklagaren bygger sin bevisning mot Persbrandt på. Om Persbrandt har ringt och beställt narkotika – är det straffbart? Svaret är nej. Vem som helst kan ju ringa och beställa narkotika, och om du inte får det levererat så är det inget brott, säger Tommy Lindström.

och det är ju svårt att bevisa att Persbrant faktiskt tagit emot beställningen. Det kom ju inte via posten, och tom då kan man ju blåneka och säga att nån annan beställt i ditt namn. Sen är det ju inte helt omöjligt att nån tagit ens lur och beställt lite knirk på en fest, om man låtit den ligga framme. nu tror jag inte en sek på att det INTE var MP som beställt, men det är inte ett omöjligt scenario.

Juxta
2014-04-15, 14:43
Du har såklart rätt, problemet blir väl mest att bevisa vem som beställt. Och oavsett är inget innehav (grädde eller annat) bevisat :D

Hehe ja, nu verkar dom ju ha telefonsamtal inspelade och Persbrandts röst är nog lätt att känna igen(och imitera för den delen) så där ligger han illa till. Men så är det ju om man handlar av kända knarklangare, man tar ju alltid den risken. Förmodligen kanske han tycker att han är sån alfahanne att han inte behöver koda sina ord utan frågar rakt ut om langaren har några gram att sälja. ;)

Macroman
2014-04-15, 15:01
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18724028.ab



Jag tycker att det är helt sjukt att man kan få 5 månader fängelse även om han nu köpt några gram koks.
Dock så lär det ju bli en överklagan.

Är det villkorlig dom är det helt OK för "första gången". Måste han sitta 5 månader är det sjukt även i en högermans ögon.

Han har ju gjort massor med saker genom åren så det är nog inte bara de senaste bravaderna som ger 5 månader. Han körde ju bil totalt dyngrak på Sveavägen för några år sen bl.a.

Macroman
2014-04-15, 15:04
Han har ju även åkt dit ungefär 30ggr tidigare för knarkaffärer, rattfylla, misshandel och hot. Han har även som medelålders haft ihop det med en 16åring och älskar att hänga med kriminella. Han är en riktig douchebag.

Tycker att det är skitbra att han äntligen trycks dit, även om det kanske tekniskt är fel att döma till fängelse för just den senaste grejen.

Håller med. Straffet är ett sorts ackumulerat straff för allt skit han gjort genom åren.

Macroman
2014-04-15, 15:07
Han lär inte sitta en enda dag. Det här är Sverige, Persbrandt kommer få gå hemma med fotboja ett par månader.

Persbrandt figurerade även i en annan historia på Gotland för ett tag sedan, utredningen finns ute på nätet. Det är verkligen humor att läsa förhören från grannar och andra vittnen om en dag i Persbrandts liv. Den mannen är verkligen ett enda stort skämt till rikspucko.

Men vad ska man vänta sig av någon som är polare med Thorsten Flinck. Personligen tycker jag mest synd om hans fru, och särskilt barnen. Jag menar kul att ha en labil, omogen och våldsam pundare i form av Micke Persbrandt som farsa.

Den förundersökningen var verkligen magisk att läsa. Helt otroligt vilken idiot han är. Iofs ganska underhållande att tänka på att han är ihop med ûberfeministen Sanna Lundell...

timoat
2014-04-15, 15:30
Den förundersökningen var verkligen magisk att läsa. Helt otroligt vilken idiot han är. Iofs ganska underhållande att tänka på att han är ihop med ûberfeministen Sanna Lundell...

Links?

Menigar
2014-04-15, 15:38
KrVe6zUcFfM

I övrigt, jaha?

Macroman
2014-04-15, 16:12
Links?


Hittade den i Flashbacktråden om honom ska kolla om länken till förundersökningen fortfarande funkar när jag kommer hem.

Macroman
2014-04-15, 16:19
Citat från "LoveRavel" på Flashback i Persbrandttråden. Från förundersökningen om mordbranden på Gotland där han enbart var vittne och inte misstänkt för ngt brott.

https://www.flashback.org/sp44943050


Här är själva FUPen:

http://pdfcast.org/pdf/f-runders-kningsprotokoll-b729-13


"Som andra påpekat, efter att ha läst igenom fup:en framstår verkligen Persbrandt som ett riktigt praktsvin.

Här är några delikata Persbrandtscitat som jag vaskat fram från de olika förhören med grannar och de inblandade:

"Blygdläppar ska man spika upp" (sagt till grannar som hade kommit in på gården)

"Jag är Micke P, jag är från Jakan, jag är en alfahanne din lilla *****, du ska dö"

"Din lilla ***** tjafsa inte med mig"

"Din hora"

"Nu ska jag våldta dig din *****" Efter att han hade lyft upp henne. (Enligt L**a)

"Snutjävlar kom och ta mig nu kan jag jävlas så mycket jag vill för jag är ren" "Sen får jag väl ändå pissa i en evighet" (Vrålandets efter att en polisbil kört förbi, enligt grannar)

"Håll käften din jävla *****" (Skriker detta flera gånger till L**a enligt granne)

"Du ser ut som en förnuftig jävel vågar du komma ner hit och vara förnuftig din *****" (Till grannen ovanför lägenheten som brann. Ga**iel sa då åt honom att vara tyst och inte bete sig som ett arsle mot grannarna)

"Det här är inte som kola men gott ändå" och "Ska det vara så jävla svårt att få tag i några linor här på Gotland, men att jag är ju ren nu" ( Efter att ha kommit ut naken och stått och ätit rädisor på uteplatsen, enligt grannar)

"Ditt kvinnodjur, kom hit och visa att du är en kvinna" (Till L**a på telefon)


Persbrandt ska dessutom ha:

Tryckt upp L**a mot ringmuren och velat känna på hennes ***** (Flera vittnen)

Skrikit på L**a och tryckt upp henne mot stenmuren som finns på innergården där branden senare skulle ske. (enligt granne)

Ska ha "slagit hårt med ena handen mot henne bröst i hjärttrakten. Hon föll bakåt in i lägenheten och föll omkull på golvet i lägenheten. Hon landade på rumpan/ryggen så att hon slog sig och fick blåmärken" (Enligt L**a)

Legat naken på en soffa på på altanen medans en ung kvinna satt naken över honom. De hade förmodligen sex (Enligt grannar som satt bredvid altanen. Den unga kvinnan är också förhörd i fup:en, Ju**t, en 25 år yngre konstnärswannabe på Gotland)

Efter denna händelse kom Persbrandt ut på gården, helt naken, och hälsade på grannarna och sa att den ena såg vältränad ut. Gick iväg och återkom sedan med en sopsäck över könsorganet.


Ganska märkligt att den gode Persbrandt kan komma undan med sitt svinaktiga beteende. Han har ju knappast förlorat något rent socialt eller relationsmässigt. Detta är ju knappast första gången han visar upp ett sådant här beteende heller. "

Macroman
2014-04-15, 16:25
Han kan ju ha fått villkorligt tidigare menade jag.

timoat
2014-04-15, 16:46
Damn, låter som en rolig prick.

Sebbe_H
2014-04-15, 17:11
12 utgångar, ja då är man en bra bit förbi stadiet partyknarkare :)

1gram per utgång är ganska normalt. Skulle snarare säga att det är 6 utgångar för en van "partyknarkare" som han är.

Tricce
2014-04-15, 17:50
Vad menas med utgång?

Sebbe_H
2014-04-15, 17:51
Vad menas med utgång?

Festkväll/krogkväll

filmjölk
2014-04-15, 21:21
1gram per utgång är ganska normalt. Skulle snarare säga att det är 6 utgångar för en van "partyknarkare" som han är.

Jag tvivlar inte på dig att det är "normalt", men det är stört att konsumera så 1gram utspritt (förhoppningsvis på minst 4 intag) på en helkväll...bombad en sisådär 5-6 timmar lågt räknat på en kväll? Inte för att det finns ett sunt sätt att bruka kokain, men vadfan är det med folk? Addera en "obligatorisk" alkoholfylla på det och undrar hur mycket stryk hjärnan får.

Olegh
2014-04-15, 21:34
Hur mycket väger en rejäl lina?

4623
2014-04-15, 21:36
200mg är en ganska saftig. Skulle säga att 100-150mg är standard.

Edit: beror givetvis på kvalitet. Överlag är den ganska dålig i Sverige.

Sebbe_H
2014-04-15, 21:47
Jag tvivlar inte på dig att det är "normalt", men det är stört att konsumera så 1gram utspritt (förhoppningsvis på minst 4 intag) på en helkväll...bombad en sisådär 5-6 timmar lågt räknat på en kväll? Inte för att det finns ett sunt sätt att bruka kokain, men vadfan är det med folk? Addera en "obligatorisk" alkoholfylla på det och undrar hur mycket stryk hjärnan får.

Normalt var helt klart fel ordval, för det är det definitivt inte. Det är en vågskål precis som allting annat, fördelar mot nackdelar.

Och mer OnT, olagligt dessutom, Persbrandt ska ha det han förtjänar. Hade vart trevligt om rättssystemet en gång fungerade, och att man inte får några frikort för att man är kändis.

Scorpionida
2014-04-15, 22:04
Citat från "LoveRavel" på Flashback i Persbrandttråden. Från förundersökningen om mordbranden på Gotland där han enbart var vittne och inte misstänkt för ngt brott.

https://www.flashback.org/sp44943050

Text text text Persbant svinar, svär, bökar, gökar, svinar och svär lite till text text text[/B]

Haha, han låter ju som ett real life troll:D

Macroman
2014-04-16, 07:56
Haha, han låter ju som ett real life troll:D

Ungefär så ja... :)

supercharge
2014-04-16, 08:24
Den förundersökningen var verkligen magisk att läsa. Helt otroligt vilken idiot han är. Iofs ganska underhållande att tänka på att han är ihop med ûberfeministen Sanna Lundell...

Ja, det är onekligen komiskt med extremfeministen Sanna å ena sidan, och gorillan Persbrandt å den andra - som vid sidan av att vara notoriskt otrogen och knarka, mest tycks driva runt halvnaken och vråla, eller oprovocerat mucka bråk. Det är så nära man kommer Marlon Brandos gestaltning av Stanley Kowalski - själva urtypen för praktsvinet och machomannen.

Det är knappast några genusneutrala experiment, eller likafördelning av hushållssysslorna i det Persbrandtska hemmet, så mycket kan man nog konstatera. Personligen tycker jag mest synd om henne. I synnerhet med tanke på de rykten som finns om att herr Persbrandt inte bara utövar boxning på bortaplan - vilket iofs bara är rykten (men det vore ju knappast förvånande med tanke på hans agerande mot kvinnan på Gotland och hans övriga våldsbravader).

Det visar ju dock vilka hycklare många feminister är. Sanna är ju långt ifrån den första feminist som dras till den här typen av extrema svin av absolut mest primitiva sort.

Armed Dingo
2014-04-16, 08:58
"Jag är Micke P, jag är från Jakan, jag är en alfahanne din lilla *****, du ska dö"
Hahahha det här måste ju vara påhittat

Macroman
2014-04-16, 09:05
Hahahha det här måste ju vara påhittat

Jag tror att varianter på det uttalandet förekommer vid flera olika tillfällen och situationer i FUPen. *screwy*

Klein
2014-04-16, 09:15
Frågan är ju hur detta påverkar hans deltagande i the Hobbit del 3. Iofs ingen stor roll.

PowPow
2014-04-16, 09:22
Damn, låter som en rolig prick.

Eller som WHITEFOLKS hade uttryckt det: "en annars välskött medborgare". :d

Armed Dingo
2014-04-16, 09:43
Frågan är ju hur detta påverkar hans deltagande i the Hobbit del 3. Iofs ingen stor roll.
Jag läste precis din blogg med skräckblandad förtjusning. Färsk, rå grishjärna? Det hade jag då inte klarat av på långa vägar.

Får man fråga när din obsession för rått kött började yttra sig? Var det redan i ung ålder eller kom det senare?

ARMSTARK
2014-04-16, 10:08
Han har ju även åkt dit ungefär 30ggr tidigare för knarkaffärer, rattfylla, misshandel och hot. Han har även som medelålders haft ihop det med en 16åring och älskar att hänga med kriminella. Han är en riktig douchebag.

Tycker att det är skitbra att han äntligen trycks dit, även om det kanske tekniskt är fel att döma till fängelse för just den senaste grejen.

Precis, han är sveriges Lindsey Lohan, tror att de står över lagen och kan göra som de vill bara för att de är kändisar.

timoat
2014-04-16, 11:58
lockan 11.00 i går föll domen mot Mikael Persbrandt.
Skådespelaren fälls för narkotikabrott med påföljden fem månader i fängelse.
Enligt åtalet ska skådespelaren i maj förra året ha köpt 12 gram kokain av en annan åtalad man i målet.
Bevisningen mot skådespelaren bestod av avlyssnade samtal mellan de huvudmisstänkta i härvan - samt telefontrafik mellan Mikael Persbrandt och den misstänkte langaren.
”Det var just Mikael Persbrandt och ingen annan som använde hans telefon vid kontakterna med försäljningstelefonen”, slår tingsrätten fast.
Bara ett par timmar efter att domen föll överklagade skådespelaren beslutet.
”Persbrandt delar icke tingsrättens bedömning i sak. Tingsrätten har gjort en felaktig värdering av utredningen som förebringats i målet”, skriver hans advokat Per Liljekvist i ett sms till Aftonbladet.
Fängelse på öppen anstalt
Under rättegången sa Mikael Persbrandt att han inte visste varför hans nummer var inlagt hos de misstänkta knarkleverantörerna.
Nu väntar en andra prövning i hovrätten.
Enligt den tidigare chefsåklagaren Sven-Erik Alhem kommer hovrätten troligen att följa tingsrättens dom - om inte Mikael Persbrandt kan presentera ny avgörande bevisning.
– Advokaten kommer att leta med ljus och lykta efter ny bevisning för han vet att det är kört i hovrätten annars. Om inte bevisningen ändras väsentligt så tror jag på en fastställelse av domen, säger Sven-Erik Alhem.
Han betonar att Mikael Persbrandt är en fri man fram till att domen vinner laga kraft - vilket sker fyra veckor efter att hovrätten kommit med sin dom.
Om hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten måste Mikael Persbrandt inställa sig på den anstalt som Kriminalvårdens placeringsenhet beslutar om.
– Det finns möjlighet att verkställa straff under sex månader med fotboja. Men det förutsätter att man är helt ren sedan tidigare, säger Sven-Erik Alhem.
Kan bli fri efter 100 dagar
Mikael Persbrandt förekommer under elva avsnitt i kriminalregistret. Utöver trafikförseelser är han dömd för två ringa narkotikabrott 2011 som ledde till dagsböter på 15 900 kronor respektive 13 500 kronor.
Om också hovrätten dömer Mikael Persbrandt till fängelse kommer skådespelaren enligt Sven-Erik Alhem placeras på en öppen anstalt någonstans i Sverige.
Skulle Mikael Persbrandt ha ”starka skäl”, som rör till exempel jobb, kan han enligt Kriminalvården ansöka om uppskov för som längst ett år.
– Man brukar ta hänsyn till önskemål om tidpunkten för verkställigheten från Kriminalvårdens sida. Vad gäller Persbrandt kan han ju ha intresse av att förlägga verkställigheten till tidpunkter som stör hans inspelningar så lite som möjligt, säger Sven-Erik Alhem.
Enligt praxis blir personer dömda till fängelsestraff över en månad villkorligt frigivna efter att två tredjedelar av fängelsestraffet är avtjänat. Om hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten skulle det innebära cirka 100 dagar på anstalt för Mikael Persbrandt

100 dagar alltså. Öppen anstalt, förutsatt att han inte blir friad. Vilket han lär bli.

En öppen anstalt har ofta inga rymningshinder som murar, kameror eller alarm. I stället markeras anstaltens yttre gräns ofta med en skylt. Några galler finns inte heller för fönstren. De intagna kan röra sig fritt inom anstaltsområdet under större delen av dagen.
På många av anstalterna lagar de intagna helt eller delvis sin mat själva. Förfarandet kallas "självförvaltning" och är enligt Kriminalvården en del i träningen i att komma tillbaka till samhället.
Intagna är skyldiga att delta i någon form av sysselsättning. På anstalterna erbjuds möjlighet till studier, olika typer av behandlingsprogram, samt arbete i form av till exempel verkstads- eller monteringsarbeten, snickeri, städning, tvätt, kökshandräckning eller jord- och skogsbruk. För detta får de intagna ersättning. Oavsett typ av sysselsättning får de intagna 13 kronor i timmen.
På fritiden kan de intagna sysselsätta sig med spel, motion och idrott. Många anstalter har också egna bibliotek, filmvisningar och kurser i matlagning, musik och frisksport. Klockan 22.00 låses de intagna in på sina rum.
De flesta bostadsrummen på anstalt är 8,4 kvadratmeter stora och har oftast egen toalett. De intagna får ofta ha med sig en egen laptop men har inte tillgång till internet.
Källa: Kriminalvården

Låter ju skittrevligt. Jag vet vad jag ska göra när jag blir pank.

stevebc
2014-04-16, 18:11
Frågan är ju hur detta påverkar hans deltagande i the Hobbit del 3. Iofs ingen stor roll.Om man jämför haussen i Sverige när vi fick reda på att han blev castad jämfört med hur mycket han har synts hittills så undrar jag om dom ens kommer märka att han inte är där.

forslund
2014-04-16, 18:30
Frågan är ju hur detta påverkar hans deltagande i the Hobbit del 3. Iofs ingen stor roll.

Filmerna är redan inspelade.

agazza
2014-04-16, 18:52
Precis, han är sveriges Lindsey Lohan, tror att de står över lagen och kan göra som de vill bara för att de är kändisar.

Ifall jag någonsin står öga mot öga med honom ska detta definitivt yttras:d

supercharge
2014-04-16, 19:02
Låter ju skittrevligt. Jag vet vad jag ska göra när jag blir pank.

Ja, verkligen. Om man är uteliggare så är det ju perfekt. Varmt, skönt, egen säng, gratis mat, du får pengar för att slö-studera någonting du tycker är spännande. Och för uteliggaren blir ju 13 kr timmen ändå någon hundring om dagen, så det tar ju inte så våldsamt lång tid innan man kan köpa dator, TV-spel och annat.

Det är ju rena lyxen för någon som annars skulle ligga i sitt eget piss i någon trappuppgång.