handdator

Visa fullständig version : Google ChromeCast


pbiddy
2014-04-14, 21:20
Blev precis jäkligt sugen på att köpa en Google ChromeCast! Mest för att det är sjukt billigt och samtidigt verkar väldigt coolt.

Men! Jag har en smart-tv (Samsung 46XXXNÅNTING), behöver jag verkligen en ChromeCast då?

Någon som har båda och kan förklara ev. fördelar med att även köpa en? Eller bara påvisa lite egenskaper som gör att det helt klart är värt 350 kr.

Mången tack!

drkrupp
2014-04-14, 21:36
Jag har ingen smart-TV men HTPC och har ändå två Chrome casts. Tycker det är smidigt att slippa en mediaspelare och istället ha mediaspelaren+fjärrkontrollen i mobilen.

PixelMiner
2014-04-14, 21:41
Om du redan har en smart TV så är det kanske ett tveksamt köp.

Jag köpte en för att kolla på Youtube och på Netflix på TVn utan att behöva dra en HDMI kabel mellan dator och TV. Ganska smidigt att styra via Android telefonen. Funkar hyfsat bra, har varit tvungen att starta om den några gånger (vilket bara tar ca 30 sekunder) och en gång var jag tvungen att fabriksåterställa den då Netflix hängde den totalt.

Än så länge är ju tjänsterna för oss svenskar ganska begränsade. SVTPlay finns ju visserligen som beta via Google Chrome, men går inte att styra via Android ännu. Själv hoppas på någon bra streaming app så att man kan spela upp lokalt material ifrån datorn på något bra och enkelt sätt. Samt att NFL Game Pass kommer kommer Chromecast modell. Då kan jag helt kasta HDMI kabeln som tvingas fram vid de två tillfällena.

ducedo
2014-04-14, 21:50
Själv hoppas på någon bra streaming app så att man kan spela upp lokalt material ifrån datorn på något bra och enkelt sätt.

Så detta finns inte idag? Nu kör jag Universal Media Server på datorn och läget Media Server på TV:n men det kräver att MKV-filer encodas (?) under stream vilket ger märkbart sämre kvalité på både bild och ljud.

tp_88
2014-04-14, 21:51
Själv hoppas på någon bra streaming app så att man kan spela upp lokalt material ifrån datorn på något bra och enkelt sätt.
Finns ett antal appar, jag kör BubbleUPnP om det är format som inte stöds av CCn, annars direkt från Solidexplorer.

vvrab
2014-04-14, 21:52
ChromeCast får jag att spela upp lokalt material genom att dra filmen in i webbläsarfönstret, men då fungerar bara hårdkodade texter.

PixelMiner
2014-04-14, 22:26
Finns ett antal appar, jag kör BubbleUPnP om det är format som inte stöds av CCn, annars direkt från Solidexplorer.

Ok, det har uppenbarligen hänt en del sedan jag kollade sist. Det jag letat efter är en liten serverklient man lägger på datorn. Och sedan skall man kunna spela upp materialet ifrån Chromecasten genom att välja fil via telefonen.

Servern får gärna stödja realtids transcoding. Roligast vore ju om det gick att få till en server applikation som nyttjade VLC som streaming backend. Men det är antagligen för mycket att önska.

pk78
2014-04-14, 22:50
Allcast tillsammans med showbox är en bra combo. Allcast finns på play store och showbox får man googla. Klart värt 350kr för en cc om man installerar dessa. /Peter

hahavaffan
2014-04-15, 05:26
Ok, det har uppenbarligen hänt en del sedan jag kollade sist. Det jag letat efter är en liten serverklient man lägger på datorn. Och sedan skall man kunna spela upp materialet ifrån Chromecasten genom att välja fil via telefonen.

Servern får gärna stödja realtids transcoding. Roligast vore ju om det gick att få till en server applikation som nyttjade VLC som streaming backend. Men det är antagligen för mycket att önska.Plex gör väl i princip exakt detta, tror jag. Jag har bara hunnit köpa CCn, inte provat mediaspelarfunktionerna då jag har en HTPC. Men till kommande sovrums-TV blir det en Plex-lösning sen iaf.

kaer
2014-04-15, 08:37
Köpte min chromecast i helgen. Fruktansvärt nöjd.
I grund och botten för att streama till tv'n. Nu drog jag in plex med, vilket var otroligt enkelt. Plex använder jag för att streama lokalt material, på köpet får jag ju att allt kan spelas upp på alla andra devices i hushållet.
Chromes webläsarextension gör ju att man kan stream allt som finns i en viss flik, även om den inte har eget stöd för chromecast.

Dreas
2014-04-15, 08:51
Synology har ju också fixat stöd för deras senaste mjukvara. Så nu kan du tydligen via Synologyappen i mobilen skicka material ifrån NASet till Chromecast, har inte haft tid att testa och leka med det men verkar lovande!

Juxta
2014-04-15, 09:02
Jag rekommenderar denna till Kromkasten: https://chrome.google.com/webstore/detail/videostream-for-google-ch/cnciopoikihiagdjbjpnocolokfelagl

Riktigt smidig, med stöd för undertexter.

pbiddy
2014-04-16, 09:38
Tack för alla svar! Känns helt klart värt det!

Jag tar och köper mig en, 350 kr är ju inte hela världen :)

Arf Pingvin
2014-04-16, 09:55
Var köper man för 350? Hittar lokalt för 490:-.

Juxta
2014-04-16, 09:57
Var köper man för 350? Hittar lokalt för 490:-.

Är det i fysisk butik t.ex Media Markt kan du alltid be om prismatchning. Så gjorde jag. Den kostar normalt 499 där, fick den för 320.

Dreas
2014-04-16, 10:02
Var köper man för 350? Hittar lokalt för 490:-.Google enheter?

Arf Pingvin
2014-04-16, 10:11
Sär skrivning.

Hittar på Ebay för 360:- det är ok. Då behöver jag inte åka till MediaMarkt och tjata. Men 320 var bra pris.

Olegh
2014-04-16, 10:13
Sär skrivning.

Hittar på Ebay för 360:- det är ok. Då behöver jag inte åka till MediaMarkt och tjata. Men 320 var bra pris.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2081824

Juxta
2014-04-16, 10:15
Sär skrivning.

Hittar på Ebay för 360:- det är ok. Då behöver jag inte åka till MediaMarkt och tjata. Men 320 var bra pris.

310kr från Googles egen sida:
https://play.google.com/store/devices/details?id=chromecast

Dreas
2014-04-16, 10:17
Sär skrivning.

Hittar på Ebay för 360:- det är ok. Då behöver jag inte åka till MediaMarkt och tjata. Men 320 var bra pris.Nej, ingen särskrivning.

Dock heter det Google play enheter.

https://play.google.com/store/devices/details?id=chromecast

Arf Pingvin
2014-04-16, 10:33
Aha, versaliseringen lurade mig där.

Kabuto
2014-04-16, 11:44
Jag tror inte jag fick svar i pryl-tråden, vilka ljudformat klarar den att spela upp?

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

PixelMiner
2014-05-17, 18:25
Jag tror inte jag fick svar i pryl-tråden, vilka ljudformat klarar den att spela upp?


Audio decoding:

HE-AAC
LC-AAC
CELT/Opus
MP3
Vorbis


Källa: http://developers.google.com/cast/docs/media
Där hittar du även vilka bild-, video-, undertext-, och streamingformat som stöds.

ducedo
2014-08-16, 18:49
Så, ni som haft Chromecast ett tag, har ni hittat några smidiga/roliga användningsområden? Föll för frestelsen idag och planerar huvudsakligen att använda den till att spela videor utan att behöva koppla in datorn men det vore kul att få lite fler tips.

awesomooo
2014-08-16, 19:20
Nu har jag fått min att fungera med den buffrar säkert var 20-sekund när man kör via Netflix eller Viaplay. Om jag skickar från Google Chrome på datorn så fryser bara bilden, massa strul för min del.

Dreas
2014-08-16, 19:29
Så, ni som haft Chromecast ett tag, har ni hittat några smidiga/roliga användningsområden? Föll för frestelsen idag och planerar huvudsakligen att använda den till att spela videor utan att behöva koppla in datorn men det vore kul att få lite fler tips.Använder knappt den, men när GOT börjar igen så skickar jag serien via webbläsaren till den.

Dreas
2014-08-16, 19:30
Nu har jag fått min att fungera med den buffrar säkert var 20-sekund när man kör via Netflix eller Viaplay. Om jag skickar från Google Chrome på datorn så fryser bara bilden, massa strul för min del.Suger ditt wifi?

awesomooo
2014-08-16, 19:32
Suger ditt wifi?

Är just där jag måste justera men orkar inte längre, använder en AppleTv nu istället som fungerar bättre för min del. Chromecasten pallar väl bara med 2,4ghz.

Arf Pingvin
2014-08-16, 20:55
Det är en GOTcast. Använder den väl igen nästa år.

ducedo
2014-08-16, 21:01
Tydligen var det stängt i butiken så köpet skjuts upp till morgondagen.

Jag planerar att plugga in den i min receiver för att streama lokalt lagrad film, musik (ej Spotify) och livematcher från obskyra sajter. Har dock sett någon varna för att prestandan på datorn kan påverka (Macbook Air 2011) och att man måste köra fullskärm på datorn för att få fullskärm på TV:n. Stämmer detta eller vore det ett bra köp för mina behov?

R Scarpa27
2014-08-16, 21:13
Tydligen var det stängt i butiken så köpet skjuts upp till morgondagen.

Jag planerar att plugga in den i min receiver för att streama lokalt lagrad film, musik (ej Spotify) och livematcher från obskyra sajter. Har dock sett någon varna för att prestandan på datorn kan påverka (Macbook Air 2011) och att man måste köra fullskärm på datorn för att få fullskärm på TV:n. Stämmer detta eller vore det ett bra köp för mina behov?

dra hdmi ist =)

Dreas
2014-08-17, 07:53
Tydligen var det stängt i butiken så köpet skjuts upp till morgondagen.

Jag planerar att plugga in den i min receiver för att streama lokalt lagrad film, musik (ej Spotify) och livematcher från obskyra sajter. Har dock sett någon varna för att prestandan på datorn kan påverka (Macbook Air 2011) och att man måste köra fullskärm på datorn för att få fullskärm på TV:n. Stämmer detta eller vore det ett bra köp för mina behov?

Det stämmer med fullskärm :)

Vakten
2014-08-17, 08:40
Fungerar utmärkt för mig om jag använder YouTube appen som är ChromeCast anpassad. Då blir surfplattan en avancerad fjärrkontroll och klippet som jag beställer spelas upp på TV'n utan problem. Man slipper tangentbord och mus vilket är fallet om man kopplar en PC till TV'n. Enbart den här funktionen är värd priset för en ChromeCast.

Däremot så hackar bilden om jag speglar surfplattans skärm till TV'n för att titta på tv program som arkiverats i TV5play, SVTplay. Både surfplattan (NEXUS) och router är max ett år gamla så det borde inte bero på kapacitetsproblem i dom. Eller måste jag vänta tills det finns TV5Play och SVTPlay anpassade appar.

Dreas
2014-08-17, 09:02
Fungerar utmärkt för mig om jag använder YouTube appen som är ChromeCast anpassad. Då blir surfplattan en avancerad fjärrkontroll och klippet som jag beställer spelas upp på TV'n utan problem. Man slipper tangentbord och mus vilket är fallet om man kopplar en PC till TV'n. Enbart den här funktionen är värd priset för en ChromeCast.

Däremot så hackar bilden om jag speglar surfplattans skärm till TV'n för att titta på tv program som arkiverats i TV5play, SVTplay. Både surfplattan (NEXUS) och router är max ett år gamla så det borde inte bero på kapacitetsproblem i dom. Eller måste jag vänta tills det finns TV5Play och SVTPlay anpassade appar.Ålder på grejorna säger inte lika mycket som vad den stödjer för frekvensband. Och hur långt du har till den.

Vakten
2014-08-17, 09:15
Ålder på grejorna säger inte lika mycket som vad den stödjer för frekvensband. Och hur långt du har till den.

Jag hittar inte manualen till routern men två frekvensband syns i surfplattan:
NETGEAR21 och NETGEAR21-5G. Jag har anslutit surfplattan till NETAGEAR21. Jag provar att byta till NETGEAR21-5G, kanske det bandet har bättre kapacitet.

Dreas
2014-08-17, 09:41
Jag hittar inte manualen till routern men två frekvensband syns i surfplattan:
NETGEAR21 och NETGEAR21-5G. Jag har anslutit surfplattan till NETAGEAR21. Jag provar att byta till NETGEAR21-5G, kanske det bandet har bättre kapacitet.Det har det. CChromecasen klarar kanske inte mer än 2.4. Kommer inte ihåg :)

ducedo
2014-08-18, 19:26
dra hdmi ist =)

Problemet med sladdar är att det ska kopplas in och att laptopen blir stationär.

Köpte en igår vid lunch och körde den sedan konstant under hela eftermiddagen. Testade först att dra in en film i webbläsaren som några rekommenderat men det gav inget bra resultat så jag gick över till appen Videostream (http://www.getvideostream.com/) (gratis) som fungerar riktigt bra. Har hittills testat två filmer och jag ser inget märkbart lagg eller kvalitetsförlust.

Försökte mig även på att se fotboll (livesport) på någon obskyr sajt som saknar inbyggt stöd för Chromecast men tyvärr gav funktionen 'Cast this tab' noterbart lagg - inte extremt men noterbart. Positivt är att när man sänder fönstret och klickar på fullskärm så täcks enbart det öppnade fönstret (webbläsaren) och inte hela skärmen vilket jag befarade. Däremot så går det ej att minimera fönstret eftersom det börjar lagga kraftigt, gissningsvis för att det ges mindre resurser eller något liknande.

För musik finns det flera alternativ men jag har främst testat Grooveshark och Rdio där du är förpassad till deras webbtjänster. Dessa fungerar bra men det är lite frustrerande att du måste ändra volym med fjärrkontrollen då jag är van vid att sänka när jag skriver eller när en låt sticker ut och är lite väl högljudd.

YouTube fungerar klockrent men jag förväntade mig inget annat.

Överlag så är jag väldigt nöjd med köpet. Det märks ganska fort att utbudet av saker man kan göra är begränsat men bara det att man kan spela upp lokalt sparade TV-serier utan att förlora kvalité eller koppla in sladdar gör att den är värt sitt pris. Därutöver är det otroligt smidigt att kunna bläddra och starta YouTube-klipp och Viaplay direkt från datorn utan att behöva navigera runt i SmartTV eller starta Xbox.

drkrupp
2014-08-18, 20:00
Chromecast ihop med Plex är otroligt smidigt. Och för att casta en flik i webbläsaren - testa en kraftigare dator så flyter det på.

Akerhage
2014-08-30, 06:02
Köpte mig en sony bravia smartTV begagnat igår till sovrummet för att streama film trådlöst samt kolla viaplay. Besviken att inse att inget fungerade. Så ska köpa en 20m nätverkssladd för att lösa streaming. Men vad är smidigt för att få viaplay? Är det chromecast då som gäller? Suger att just sony inte har den appen inbyggd i sina smartTV.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

PureWhey
2014-09-02, 23:44
Netflix och Chromecast funkar underbart. Finns det något smidigt sätt att streama t.ex. HBO ifrån paddan? Att streama en flik på datorn funkar ju, men jobbigt att behöva gå till datorn efter varje avsnitt..

tp_88
2014-09-02, 23:53
Netflix och Chromecast funkar underbart. Finns det något smidigt sätt att streama t.ex. HBO ifrån paddan? Att streama en flik på datorn funkar ju, men jobbigt att behöva gå till datorn efter varje avsnitt..
Använder inte HBO men har för mig att Amerikanska appen haft CC-stöd i evigheter, men att Nordic aldrig fixat det. Numera kan man ju spegla skärmen om du har en enhet som stöds, borde funka med HBO också.

EDIT: Du kanske kör iPad kom jag på.

PureWhey
2014-09-02, 23:54
Använder inte HBO men har för mig att Amerikanska appen haft CC-stöd i evigheter, men att Nordic aldrig fixat det. Numera kan man ju spegla skärmen om du har en enhet som stöds, borde funka med HBO också. Vill minnas att det utöver Nexus-plattorna bara är någon Samsung-platta som har stöd för det för tillfället dock.

Mjo... HBO Nordic's hemsida är rejält kass dessutom imho. Tråkigt att dem inte fixar det. Har en iPad tyvärr.

Akerhage
2014-09-03, 05:59
Viaplay och Chromecast gick riktigt uselt, har dock ändrat kanal nu på WiFi och märkt att det blivit bättre efter det. Får dock bara 20mbit/s över WiFi på ett 100/100 så antagligen är det min router som spökar.

agazza
2014-09-03, 06:20
Jag tycker ingen smart-tv riktigt lever upp till namnet idag, jag hade köpt en chromecast eller en fullfjädrad android hdmi sticka eller box

Tex MINIX NEO X8-H

http://www.minix.com.hk/Products/MINIX-NEO-X8-H.html


blev faktiskt sugen själv nu när jag upptäckte x8 ersatt x7

Donner
2014-12-25, 18:30
Fick en chromecast i julklapp och har lite problem. Har en extern hårddisk inkopplad till en dator här hemma. Chromecasten sitter i tvn och har plex appen till min iphone. Det jag vill göra är att hitta innehållet på hårddisken via telefonen och sedan spela upp det till chromecasten i tvn. Måste man ha plex pass för denna enkla funktion?

Allt är uppkopplat på samma wifi.

Snubben
2014-12-25, 20:05
Jag hörde ett rykte om att det skall komma en ny version på chromecasten, någon som vet något mer om detta?

drkrupp
2014-12-26, 00:13
Fick en chromecast i julklapp och har lite problem. Har en extern hårddisk inkopplad till en dator här hemma. Chromecasten sitter i tvn och har plex appen till min iphone. Det jag vill göra är att hitta innehållet på hårddisken via telefonen och sedan spela upp det till chromecasten i tvn. Måste man ha plex pass för denna enkla funktion?

Allt är uppkopplat på samma wifi.

Om du har satt din Plex media server på att scanna den hårddisken så kommer innehållet upp i appen.

Beelz
2014-12-26, 00:25
Köpte en chromecast men åkte tillbaka med den samma dag... Köpte sen den senaste apple tvn och den piskar chromecasten med hästlängder :)

agazza
2014-12-26, 09:41
Min minix x8 plus piskar äpple tvn med hästlängder. Ifall Vi nu ska jämföra två mer likartade produkter

sent from my one+

Dreas
2014-12-26, 10:04
Köpte en chromecast men åkte tillbaka med den samma dag... Köpte sen den senaste apple tvn och den piskar chromecasten med hästlängder :)Det beror ju på vad man ska använda den till.

Vad använder du den till?

Såg att Magine TV kommit, fungerar bra! Nu saknar jag bara HBO Nordic.

Dreas
2014-12-26, 10:05
Fick en chromecast i julklapp och har lite problem. Har en extern hårddisk inkopplad till en dator här hemma. Chromecasten sitter i tvn och har plex appen till min iphone. Det jag vill göra är att hitta innehållet på hårddisken via telefonen och sedan spela upp det till chromecasten i tvn. Måste man ha plex pass för denna enkla funktion?

Allt är uppkopplat på samma wifi.Ja, du behöver Plex pass såvitt jag vet.

olwe
2014-12-26, 10:06
Hur vass padda (android) behöver man för att få media att strömma fint via chromecast?

Dreas
2014-12-26, 10:14
Hur vass padda (android) behöver man för att få media att strömma fint via chromecast?Sköts inte det primärt av Chromecasten? Fick för mig det. Om det stämmer så inte vass alls :-)

PureWhey
2014-12-26, 10:17
Helt otroligt att hbo nordic inte fixat det.

Olegh
2014-12-26, 10:18
Ja, du behöver Plex pass såvitt jag vet.

Är inte plexpass deras prenumerationstjänst? Det enda jag har betalat för att få det där att funka är typ 15kr för plex-appen på Google play.

Olegh
2014-12-26, 10:24
Hur vass padda (android) behöver man för att få media att strömma fint via chromecast?

Det beror på vad det är för media. Är det typ youtube-klipp så krävs nästan ingenting, chromecasten gör hela jobbet. Ska du spela upp videofiler som ligger på din dator så kan det istället ställa krav på just datorn. Innan filmen kan strömmas till chromecasten måste den ev. kodas om till ett format som chromecasten fixar, sk. transcoding. Vi märkte igår att mammas dator här hemma gick på knäna just pga transcodingen.

Dreas
2014-12-26, 10:32
Helt otroligt att hbo nordic inte fixat det.
Ja, det ska ju enligt Google vara enkelt fixat om man har en fungerande androidapp.
Är inte plexpass deras prenumerationstjänst? Det enda jag har betalat för att få det där att funka är typ 15kr för plexiglas appen på Google plan.Kommer bara ihåg att något kostade, har för mig att det var typ 120kr för livstidsprenumeration. Kan ha ändrats eller så missade jagnågot för klänge sedan.

Akerhage
2014-12-26, 10:57
Min egna erfarenhet av Chromecast är att den suger. Filmer castade laggade som ett helvete. Man fick trixa med wifi-kanaler för att minska lagget, men det försvann inte. Viaplay laggade med. På jobbet används den för att "casta hela skärmen" till en TV från datorn då. Tappar anslutning kanske 4-6 gånger varje dag. Totalt värdelös enligt mig.

ducedo
2014-12-26, 11:00
Min egna erfarenhet av Chromecast är att den suger. Filmer castade laggade som ett helvete. Man fick trixa med wifi-kanaler för att minska lagget, men det försvann inte. Viaplay laggade med. På jobbet används den för att "casta hela skärmen" till en TV från datorn då. Tappar anslutning kanske 4-6 gånger varje dag. Totalt värdelös enligt mig.

Har själv kört den flera gånger i veckan sedan i somras utan några problem alls oavsett om det varit Viaplay (livesport ibland undantaget), TV-serier eller film. Använder du en dator för att skicka film till den? Om så är fallet - vilken mjukvara? Inte så att du har problem med nätverket om du tappar kontakten?

Akerhage
2014-12-26, 11:05
Kan ju vara routern i sig som varit dålig hemma, men på jobbet har vi en Asus-router av god kvalitet, så bör fungera där med. Mjukvara? Jag körde plex från datorn och viaplay från mobilen. Kanske beror på hur många grannar man har med som stör wifi-kanalerna, du kanske har bättre förutsättningar. Jag bytte till en MiniX NEO X8-H sen ändå och kör nu trådat istället, förlitar mig än så länge hellre på det.

PureWhey
2014-12-26, 11:12
Min funkar utan problem, dock kör jag HDMI oftare nu för att jag har datorn hyfsat nära...

olwe
2014-12-26, 11:22
Det beror på vad det är för media. Är det typ youtube-klipp så krävs nästan ingenting, chromecasten gör hela jobbet. Ska du spela upp videofiler som ligger på din dator så kan det istället ställa krav på just datorn. Innan filmen kan strömmas till chromecasten måste den ev. kodas om till ett format som chromecasten fixar, sk. transcoding. Vi märkte igår att mammas dator här hemma gick på knäna just pga transcodingen.

Bra info. Att detta går att göra från just surfplatta är viktigt för mig så det vore trevligt om någon kom med erfarenheter från det.

Snubben
2014-12-26, 11:48
Bra info. Att detta går att göra från just surfplatta är viktigt för mig så det vore trevligt om någon kom med erfarenheter från det.

Jag har kört surfplatta (numera endast dator med videocast), en Samsung tablet 10.1. Youtube, svtplay och film har fungerat. Däremot vid film så slukas batteri utan dess like..

Donner
2014-12-26, 12:25
Det löste sig utan plexpass. Installerade om appen på telefonen så fungerade det klockrent. Dö skumt. Nu är jag hur nöjd som helst :)

Olegh
2015-09-15, 21:31
Ni som kör Plex med Chromecast, vilken bitrate klarar ni av utan att det börjar krångla? Eller mer allmänt, vad har ni konstaterat för "dos and don'ts"? Vad är den begränsande faktorn liksom?

Jag har försökt felsöka min setup och utesluta möjligheten att datorn storknar under transcodingen och är 99% på att så inte är fallet iaf, nästa steg är att hooka upp den till en mer portabel skärm än teven och testa olika avstånd och positioner relativt routern.

Börjar överväga att skaffa nåt med lite mer oomph (och bättre/mer felsökbar wifi) att ha som uppspelare vid teven. Med en riktig dator kan man ju, om nöden kräver, dra en kabel också. Blir alltid lika less när det börjar hacka mitt i en film..

hahavaffan
2015-09-16, 07:38
Film ska inte hacka!

Köp en RaspPi2, och kör in OpenElec med Kodi, så slipper du transcoda och sån skit. Den tar TP-kabel om du har möjligheten, annars finns bra Wifi-USB-donglar.

agazza
2015-09-16, 07:44
Eller en Minix neo z64w

http://www.geekbuying.com/item/MINIX-NEO-Z64W-Windows-TV-Box-Mini-PC-Intel-Z3735F-64-BIT-Windows-8-1-Quad-Core-2G-RAM-32G-ROM-XBMC-KODI-Bluetooth-Black-340937.html

http://i61.tinypic.com/mk7ifn.jpg

Dreas
2015-09-16, 08:16
Eller en Minix neo z64w

http://www.geekbuying.com/item/MINIX-NEO-Z64W-Windows-TV-Box-Mini-PC-Intel-Z3735F-64-BIT-Windows-8-1-Quad-Core-2G-RAM-32G-ROM-XBMC-KODI-Bluetooth-Black-340937.html

http://i61.tinypic.com/mk7ifn.jpgMer än dubbelt så dyr som en Rasp(inkl. allt som behövs). + risk för tull.

agazza
2015-09-16, 09:07
Mer än dubbelt så dyr som en Rasp(inkl. allt som behövs). + risk för tull.

Mer än dubbelt så potent också med mindre mek.

Men jag har en androidbox själv som jag är relativt missnöjd med, inget kan slå en htpc

Rizza
2015-09-16, 09:29
Ni som kör Plex med Chromecast, vilken bitrate klarar ni av utan att det börjar krångla? Eller mer allmänt, vad har ni konstaterat för "dos and don'ts"? Vad är den begränsande faktorn liksom?

Jag har försökt felsöka min setup och utesluta möjligheten att datorn storknar under transcodingen och är 99% på att så inte är fallet iaf, nästa steg är att hooka upp den till en mer portabel skärm än teven och testa olika avstånd och positioner relativt routern.

Börjar överväga att skaffa nåt med lite mer oomph (och bättre/mer felsökbar wifi) att ha som uppspelare vid teven. Med en riktig dator kan man ju, om nöden kräver, dra en kabel också. Blir alltid lika less när det börjar hacka mitt i en film..
Kör plex server på datorn och streamar från mobil till chromecasten via plexappen. Använder högsta bitraten, tror den står som Local om jag kommer ihåg rätt? Aldrig varit några problem

kaer
2015-09-16, 09:39
Eller en Minix neo z64w

32Gb internal storage? Missförstår jag syftet med den här? Det är ju väldigt lite så är tanken att man kopierar media dit när man ska se det, inte att man har all sin media där?

Dreas
2015-09-16, 10:18
Mer än dubbelt så potent också med mindre mek.

Men jag har en androidbox själv som jag är relativt missnöjd med, inget kan slå en htpcFast ska man bara se på film över nätverket så behövs inte potentialen.

Nördfaktorn är gissningsvis hög på båda men mer nischad med en Pi.

32Gb internal storage? Missförstår jag syftet med den här? Det är ju väldigt lite så är tanken att man kopierar media dit när man ska se det, inte att man har all sin media där?Du har ett NAS. Eller en extern hårddisk kopplad.

Olegh
2015-09-16, 21:30
Har fortsatt testa idag och blir inte särskilt mycket klokare tyvärr. Inga entydiga resultat. Det som dock verkar funka och som nog får bli en ny lösning är att låta surfplattan (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2870783) jobba som htpc. Använder den så jäkla lite ändå, så en annan plan var att låta den jobba som musikspelare i köket.

Ska jag köpa nåt nytt blir det fasen inget halvklent som man (eventuellt) behöver mecka med och tweaka med för att få att funka ok, det ska bara funka med allt man kastar på den.

Dreas
2015-09-16, 21:41
Har fortsatt testa idag och blir inte särskilt mycket klokare tyvärr. Inga entydiga resultat. Det som dock verkar funka och som nog får bli en ny lösning är att låta surfplattan (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2870783) jobba som htpc. Använder den så jäkla lite ändå, så en annan plan var att låta den jobba som musikspelare i köket.

Ska jag köpa nåt nytt blir det fasen inget halvklent som man (eventuellt) behöver mecka med och tweaka med för att få att funka ok, det ska bara funka med allt man kastar på den.En 2 Pi fixar allt och är svårslagen i pris. Fortsätt förslagsvis i smarta hem-tråden.

Olegh
2015-09-17, 05:37
Å ena sidan så låter det intressant, å andra sidan är det enligt egen erfarenhet smartare att välja något som minimerar risken för problem till följd av sbs.

Dreas
2015-09-17, 06:47
Å ena sidan så låter det intressant, å andra sidan är det enligt egen erfarenhet smartare att välja något som minimerar risken för problem till följd av sbs.True, jag har ingen själv så vet inte hur svårt det är. Vad jag förstått är det relativt enkelt. Men jag jobbar väl iofs med såndär data också.

kaer
2015-09-17, 07:57
On topic så är jag rätt nöjd med min chrome, särskilt för vad den kostar, men den funkar ju inte helt perfekt heller.
När man slår på tv och dator tar det för lång tid innan chromecasten är tillgänglig.
Ibland hackar det, aldrig en hel film utan den kan hacka till i några sekunder och så gör den det till och från i några minuter, för att sen spela bra resten av filmen.
Men sån't där får ju blodtrycket att gå upp och man kutar upp ifrån soffan och börjar greja med datorn.

Dreas
2015-09-17, 08:11
För att tillföra tråden något så tycker jag att Chromecasten är riktigt bra till det jag använder den till. HBO Nordic.

Holmeros
2015-09-17, 09:34
Jag använder Chromecast i sovrummet för Plex samt Netflix. Funkar löjligt bra, har inga planer alls på att skaffa något annat. Enkel att använda också, vilket gör tjejen nöjd.

Olegh
2015-09-17, 15:14
http://www.sweclockers.com/nyhet/21091-google-lanserar-ny-chromecast-i-oktober

Om inte den nya ökar markant i pris så blir det definitivt ett köp.

kaer
2015-09-17, 15:21
http://www.sweclockers.com/nyhet/21091-google-lanserar-ny-chromecast-i-oktober

Om inte den nya ökar markant i pris så blir det definitivt ett köp.

Såg precis samma sak, undrar vad det kommer vara för förbättringar. Håller den samma pris så räcker det ju med väldigt små grejer för att man ska köpa en till.

ducedo
2015-09-17, 16:23
Utvecklare från Google hävdade tidigare på Reddit att användarna inte kommer märka någon större skillnad mellan modellerna så jag gissar på att det främst handlar om en prestandauppdatering.

Trodde inte att det skulle vara en stor sak men ett år senare så saknar jag verkligen möjligheten att friktionsfritt kunna spela upp videor från min NAS. Nya Apple TV kan ju bli intressant med deras inbyggda App Store som bl.a. kommer stödja Plex och spegling från Viasat TV To Go.

agazza
2015-09-17, 16:34
http://www.sweclockers.com/nyhet/21091-google-lanserar-ny-chromecast-i-oktober

Om inte den nya ökar markant i pris så blir det definitivt ett köp.
Jag hade gärna betalat tre gånger priset ifall det är lite ös i den, fortfarande bara 900kr

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

The Swedish Oak
2015-09-17, 16:40
När man slår på tv och dator tar det för lång tid innan chromecasten är tillgänglig.

Du kör med ström till Chromecast från TVns USB då antar jag? Kör själv med ström från nätuttat så är den alltid på/standby och behöver ingen tid för att "bli tillgänglig". Kan ju va värt om du stör dig på det.

Olegh
2015-09-29, 18:42
Nu finns den nya att köpa i Google store, jag lyckas dock inte lägga en beställning -.-

"Ett fel uppstod när köpet bearbetades. Försök igen senare"

tp_88
2015-09-29, 19:02
Nu finns den nya att köpa i Google store, jag lyckas dock inte lägga en beställning -.-

"Ett fel uppstod när köpet bearbetades. Försök igen senare"
Testade nu, funkade utmärkt för mig.

Olegh
2015-09-29, 20:10
Löste det, hade inget giltigt betalkort inlagt i Google Play.

Elefantmannen
2015-09-29, 20:24
Löste det, hade inget giltigt betalkort inlagt i Google Play.

Vad skiljer nya/gamla?

Olegh
2015-09-29, 20:34
Det enda de skriver i klartext vad gäller specs är att det trådlösa nätverkskortet stödjer 5GHz bandet också (om du har en AC-router). Själva antennkonstruktionen ska vara förbättrad, men det är lite luddigare. Det är möjligt att den kommer funka bättre även om man har en router som jobbar på 2.4GHz (N).

Övriga hårdvara är nog samma eller väldigt lik eftersom priset fortfarande är kvar på en låg och fin nivå.

Elefantmannen
2015-09-29, 20:41
Det enda de skriver i klartext vad gäller specs är att det trådlösa nätverkskortet stödjer 5GHz bandet också (om du har en AC-router). Själva antennkonstruktionen ska vara förbättrad, men det är lite luddigare. Det är möjligt att den kommer funka bättre även om man har en router som jobbar på 2.4GHz (N).

Övriga hårdvara är nog samma eller väldigt lik eftersom priset fortfarande är kvar på en låg och fin nivå.

Ok, ingen anledning att uppgradera för min del. Släppte de nya lurar också på play?

Nordenator
2015-09-29, 21:11
Såg idag att den nya finns i vårat system för 390 kr, så den dyker nog förhoppningsvis upp snart i butiker. Speciellt med tanke på att vi har typ 90 kvar av den gamla och inga fler på gång.

Olegh
2015-10-05, 17:00
Nya inpluggad och igång! Båda mina två testscener ur Birdman och Kingsman som inte fungerade tillfredsställande med gammel-chromecasten funkar till 100% nu.

tp_88
2015-10-05, 17:39
Nya inpluggad och igång! Båda mina två testscener ur Birdman och Kingsman som inte fungerade tillfredsställande med gammel-chromecasten funkar till 100% nu.
Gött! Jag väntar fortfarande på min från Google... Borde ha väntat ett par dagar och beställt från Sverige istället, men trodde det skulle dröja längre innan den dök upp hos andra återförsäljare här.

agazza
2015-10-05, 19:32
Gött! Jag väntar fortfarande på min från Google... Borde ha väntat ett par dagar och beställt från Sverige istället, men trodde det skulle dröja längre innan den dök upp hos andra återförsäljare här.

Jag köpte min från webhallen förra veckan och den fanns på lager så jag förväntar mig att den dyker upp imorgon eller onsdag :D

tp_88
2015-10-05, 19:34
Jag köpte min från webhallen förra veckan och den fanns på lager så jag förväntar mig att den dyker upp imorgon eller onsdag :D
Min skickades från Google i onsdags... *gah!*

Nu är det väl inte hela världen iofs. Det funkade förresten alldeles utmärkt att köra CCn direkt i hembioförstärkaren märkte jag, trevlig lösning.

agazza
2015-10-05, 20:22
Min skickades från Google i onsdags... *gah!*

Nu är det väl inte hela världen iofs. Det funkade förresten alldeles utmärkt att köra CCn direkt i hembioförstärkaren märkte jag, trevlig lösning.

Jag försökte det med min gamla CC men får det inte att fungera, jag köpte en beep istället från thisisbeep.

Jag beställde nya CC för att jag råkade bricka min Minix X-8H när jag skulle ändra lite saker, den har varit värdelös sen dag ett, men jag fick ordning på den när jag kortslöt eMMC chippet

Så nu kör den enbart Kodi mot FTP och cachelagrar mot ett usb minne istället för sin egen RAM.

Nu känns den som den borde gjort för ett halvår sen.

Jag funderar på att byta ut allt sen ändå mot en Steam machine med Dualboot W10/steamOS. Det här känns alltid som halvlösningar ändå när man ska hålla på jävlas med bitrate, cache, blablabla

Det ska vara kablat nätverk och ordentligt med hårdvara

Olegh
2015-10-05, 20:38
Har kört med min i receivern ett bra tag nu, matar den med ström från en usb-kontakt på förstärkaren också så CC:n inte är på för jämnan. När jag väl har knäppt på förstärkaren så tar det kanske en halvminut innan allt är bootat och klart, men efter det så räcker det med att börja casta så startar receivern tv:n. Känns som den klart bästa (enda?) lösningen också för att låta surroundljudet komma till sin rätt.

Har ju inte precis hårdtestat CC2:an än, men jag har goda förhoppningar om att det kan bli en fullgod permanent lösning. Typ tills jag skaffar en 75" 4K OLED tv ;)

tp_88
2015-10-05, 21:28
Jag försökte det med min gamla CC men får det inte att fungera, jag köpte en beep istället från thisisbeep.

Jag beställde nya CC för att jag råkade bricka min Minix X-8H när jag skulle ändra lite saker, den har varit värdelös sen dag ett, men jag fick ordning på den när jag kortslöt eMMC chippet

Så nu kör den enbart Kodi mot FTP och cachelagrar mot ett usb minne istället för sin egen RAM.

Nu känns den som den borde gjort för ett halvår sen.

Jag funderar på att byta ut allt sen ändå mot en Steam machine med Dualboot W10/steamOS. Det här känns alltid som halvlösningar ändå när man ska hålla på jävlas med bitrate, cache, blablabla

Det ska vara kablat nätverk och ordentligt med hårdvara

Trist, jag bara flyttade min konfigurerade CC 1a från TVn till receivern och det fortsatte funka precis som vanligt.

En riktig HTPC med Windows är naturligtvis alltid det bästa, jag använder CCn i en setup där det är fullständigt overkill dock och där funkar den bra. Den nya förhoppningsvis ännu bättre. Nya Spotify-funktionaliteten är riktigt trevlig för många också misstänker jag.

De här rackarna misstänker jag är ganska trevliga HTPCs: :)

http://media2.s-nbcnews.com/j/newscms/2015_36/1200516/fbbff84e35a96cbeac511070d206200e_original_df9e8c9c df91b81f5e703276d43d9c9b.nbcnews-ux-2880-1000.jpg
https://www.kickstarter.com/projects/1953508775/wood-kubb-the-wooden-miniature-french-computer/description

Har kört med min i receivern ett bra tag nu, matar den med ström från en usb-kontakt på förstärkaren också så CC:n inte är på för jämnan. När jag väl har knäppt på förstärkaren så tar det kanske en halvminut innan allt är bootat och klart, men efter det så räcker det med att börja casta så startar receivern tv:n. Känns som den klart bästa (enda?) lösningen också för att låta surroundljudet komma till sin rätt.

Har ju inte precis hårdtestat CC2:an än, men jag har goda förhoppningar om att det kan bli en fullgod permanent lösning. Typ tills jag skaffar en 75" 4K OLED tv ;)
Ja, precis så kör jag också nu. Innan jag stoppade i den i receivern så körde jag ett Tellstick-uttug till CCn så att den inte behövde stå på hela tiden. Det här är onekligen en mycket smidigare lösning.

Låter bra! Dina initiala upplevelser verkar delas av Swedroid som också lyckas spela upp avsevärt mycket mer krävande klipp än med 1an i samma setup. De kunde köra 25mbit med samma flyt på 2an som 10mbit med 1an, samt ungefär halverade buffringstider.

ducedo
2015-11-17, 17:41
http://www.androidcentral.com/sites/androidcentral.com/files/styles/larger_wm_brw/public/article_images/2015/11/asus-chromebit-14.jpg?itok=QzbBhv8J

Verkar som att Google och Asus har börjat sälja Chromebit nu för $85:

For that money you're getting a tiny stick that contains a full computer, with a Rockchip ARM processor, 2GB of RAM, 16GB of storage, 802.11ac Wifi, Bluetooth 4.0 and even a USB port. Chromebit offers a complete Chrome OS experience, meaning you'll be able to do everything you can do otherwise on a Chromebook or a Chromebox for that matter.

androidcentral har testat den (http://www.androidcentral.com/asus-chromebit-review):

For all but the simplest of users the Chromebit just isn't a good choice considering you can buy a more powerful and versatile Chromebox for not much more money, or a Chromebook for a student or child who needs a portable device. At the same time the Chromebit isn't a great entertainment device to plug into your TV if all you want it for is streaming media — there are dedicated devices that can handle it better.

timoat
2016-12-23, 12:24
försöker koppla in farsans chromecast men den vill inte acceptera wifi lösenordet, trots att det är rätt. är det fler än jag som upplevt detta? så fort jag försöker koppla upp via datorn så dör datorns uppkoppling till nätet, trots att inga andra prylar tappar kontakten med trådlösa.

Shqypnia
2016-12-23, 12:29
Är det någon idé att ha Chromecast om man har en Smart tv?

timoat
2016-12-23, 12:52
Är det någon idé att ha Chromecast om man har en Smart tv?

jag har ingen aning, är det inte? finns det redan inbyggt eller?

timoat
2016-12-23, 14:03
ok, fick det att fungera med ljud och allt. installerade via telefonen. Helt plötsligt mitt i uppspelningen blir det tyst och så säger två "audio format not supported" vafan, bestämde den sig för det bara sådär? förbannade teknolog som aldrig bara kan funka.

Snubben
2016-12-23, 17:21
Är det någon idé att ha Chromecast om man har en Smart tv?

Jag föredrar chromecasten framför tv's egna saker.

Jag ahr en samsung som ahr .. 2-3 år på nacken och den duger inte när det kommer till castingmöjligheter. Dåligt gränssnitt, segt, stödje rknappt några format etc.

Chromecasten är i kontakten, när jag väljer att casta till den så går tvn igång, kopplar ihop med surroundljudet direkt och det är bara att köra, för mig är det avsevärt smidigare.

martikainen
2016-12-23, 22:04
Fick min CC gen2 häromdagen och stötte på ett väldigt ovanligt problem, jag får inte ändra volymen när jag castar via PLEX, testade skärmdubblering av min androidtelefon och då verkade ljudet gå att ändra.

Ska testa en factory reset av den någon dag och se om det är något som buggat bara. Men förutom det är jag förbaskat nöjd! Slog på senaste turtlesfilmen i 1080p och den flöt på utan några problem.

xan
2017-12-26, 00:34
Mest bang for the buck om man ej har en smart-TV? Under 500 kr för chromecasten vore fint.

agazza
2017-12-26, 07:56
Mest bang for the buck om man ej har en smart-TV? Under 500 kr för chromecasten vore fint.En begagnad laptop av någon skum typ på blocket. Och en airmouse.

Annars en minix

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

xan
2017-12-26, 13:48
Jag vill alltså kunna titta på HBO, Netflix osv på min TV utan att behöva koppla in dator med HDMI. Både chromecast och minix duger till det?

Dreas
2017-12-26, 15:55
Jag vill alltså kunna titta på HBO, Netflix osv på min TV utan att behöva koppla in dator med HDMI. Både chromecast och minix duger till det?Jupp!

agazza
2017-12-26, 21:34
Jag vill alltså kunna titta på HBO, Netflix osv på min TV utan att behöva koppla in dator med HDMI. Både chromecast och minix duger till det?Har du en android-telefon köp en Chromecast
Har du Apple iphone köp en Apple tv

Vill du ha möjlighet att spela upp film med mer info i strömmen, typ blueray eller liknande måste du ha något med mer kräm.

Jag tycker att en laptop är bäst som man slår på att gå även med släkt skärm och Wake on USB, sen köper man en airmouse och stoppar datorn bakom TVn.
Dom får plats bakom ett normalt väggfäste.
För typ 2k kan man få en bärbar med ett 840 kort. Med mer budget så ersätter dom ganska lätt en konsol.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Acer aspire/Steelseries apex 350m tagnentbord http://www.blocket.se/vi/76817864.htm


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Dåren
2018-11-14, 10:20
Jag köpte en Chromecast (1st gen) av en arbetskamrat på jobbet och det vill inte fungera. Min teve (som är ~10 år gammal eller så) upptäcker den och Googles logga syns på skärmen. Men när jag ska synkronisera mobilen (iPhone SE) och dongeln via Google Home-appen kan appen inte upptäcka dongeln. Trots att jag håller dem alldeles intill varandra medan appen söker.

Jag har testat hålla in den lilla knappen för att återställa Chromecasten och den får en ny pinkod varje gång jag gör det.

Någon som haft detta problem och vet hur man åtgärdar det? Min kollega misstänker att det har att göra med att den är konfigurerad till att fungera med hans setup hemma.

Dåren
2018-11-14, 11:30
Jag köpte en Chromecast (1st gen) av en arbetskamrat på jobbet och det vill inte fungera. Min teve (som är ~10 år gammal eller så) upptäcker den och Googles logga syns på skärmen. Men när jag ska synkronisera mobilen (iPhone SE) och dongeln via Google Home-appen kan appen inte upptäcka dongeln. Trots att jag håller dem alldeles intill varandra medan appen söker.

Jag har testat hålla in den lilla knappen för att återställa Chromecasten och den får en ny pinkod varje gång jag gör det.

Någon som haft detta problem och vet hur man åtgärdar det? Min kollega misstänker att det har att göra med att den är konfigurerad till att fungera med hans setup hemma.

Fixat!

Dreas
2018-11-14, 11:46
Fixat!Berätta gärna hur.

Dåren
2018-11-14, 12:49
Jag förstod inte att dongeln delade ut ett trådlöst nätverk man skulle hitta och ansluta till via sin telefon. :)

Snobbe
2018-11-14, 12:53
Jag skulle vilja skapa ett alarm som drar igång musik på min chromecast. Dvs vakna till musik från min chromecast.
Är det någon som gjort liknande? Helst skulle jag vilja att det är en dator som drar igång det, men antar att mobiltelefon fungerar också.

r3mpuh
2018-11-14, 13:22
Folk som äger en Chromecast borde arkebuseras.
Varenda dag frågar telefonen om jag vill fortsätta spela upp YouTube/Spotify på(aka ansluta till) grannens Chromecast. 👺

Baldr
2018-11-14, 14:36
Jag skulle vilja skapa ett alarm som drar igång musik på min chromecast. Dvs vakna till musik från min chromecast.
Är det någon som gjort liknande? Helst skulle jag vilja att det är en dator som drar igång det, men antar att mobiltelefon fungerar också.

Tror att du kan köra Tasker kombinerat med AutoCast på Android.

Alternativt fixa ett macro på datorn som startas med Task Scheduler.

Akerhage
2018-11-14, 15:11
Lite snålt att sälja en så gammal Chromecast till en kollega. Om jag köpt en pryl för 400kr för 4 år sedan hade jag inte sålt den vidare utan gett bort den. :)
Jag testade Gen 1 av CC när den kom, fungerade riktigt uselt för mig där hemma. Har inte vågat testa någon mer sen dess tyvärr.

Phjanton
2018-11-14, 15:23
Lite snålt att sälja en så gammal Chromecast till en kollega. Om jag köpt en pryl för 400kr för 4 år sedan hade jag inte sålt den vidare utan gett bort den. :)
Jag testade Gen 1 av CC när den kom, fungerade riktigt uselt för mig där hemma. Har inte vågat testa någon mer sen dess tyvärr.

Nyaste generationen tycker jag fungerar utmärkt, bättre än första.

Inte haft problem en enda gång.

Dreas
2018-11-14, 15:43
Lite snålt att sälja en så gammal Chromecast till en kollega. Om jag köpt en pryl för 400kr för 4 år sedan hade jag inte sålt den vidare utan gett bort den. :)
Jag testade Gen 1 av CC när den kom, fungerade riktigt uselt för mig där hemma. Har inte vågat testa någon mer sen dess tyvärr.Kört gen 1 sen den släpptes. Hade länge ingen användning för den men efter HBO släppte stöd för den så blev det riktigt bra!

Snubben
2018-11-14, 23:34
Folk som äger en Chromecast borde arkebuseras.
Varenda dag frågar telefonen om jag vill fortsätta spela upp YouTube/Spotify på(aka ansluta till) grannens Chromecast. 👺

Varför gör du inte det? Nån gång råkade jag dra igång lite sexiga ljud på en som jag hittade. Den försvann efter ett tag.

r3mpuh
2018-11-15, 00:07
Varför gör du inte det? Nån gång råkade jag dra igång lite sexiga ljud på en som jag hittade. Den försvann efter ett tag. Efter man klickar på anslut så begärs det att man skall skriva in någon sifferkombination som visas på Chromecast skärmen(allegedly)... 🙄

http://www.bilddump.se/bilder/20181114235919-51.15.20.62.jpg

Snobbe
2018-11-15, 11:09
Bra smak på streamen iaf!

Dåren
2018-11-15, 21:42
Lite snålt att sälja en så gammal Chromecast till en kollega. Om jag köpt en pryl för 400kr för 4 år sedan hade jag inte sålt den vidare utan gett bort den. :)
Jag testade Gen 1 av CC när den kom, fungerade riktigt uselt för mig där hemma. Har inte vågat testa någon mer sen dess tyvärr.

Han är riktigt snål, faktiskt! :D 250 gav jag honom för den.

Dreas
2018-11-15, 22:00
Han är riktigt snål, faktiskt! :D 250 gav jag honom för den.Wtf? En ny kostade ju inte mer än 199kr ny på slutet....

Dåren
2018-11-15, 22:21
Då blev jag väl snuvad då. Egentligen begärde han 200 men jag stack åt honom 250 för jag var på gott humör och hade det på mig.

Snubben
2018-11-15, 22:38
Efter man klickar på anslut så begärs det att man skall skriva in någon sifferkombination som visas på Chromecast skärmen(allegedly)... 🙄

http://www.bilddump.se/bilder/20181114235919-51.15.20.62.jpg

Nooooooo. Kolla om han har någon bluetooth-högtalare eller så igång.

Akerhage
2018-11-16, 06:35
Han är riktigt snål, faktiskt! :D 250 gav jag honom för den.Fy faaan! Nästan så jag blir förbannad här! :)

Snobbe
2018-11-16, 11:55
Varför köpa en gen1 för 250 när de finns gen3 för 400?
Och ja väldigt snålt av honom.

Dreas
2018-11-16, 12:21
Varför köpa en gen1 för 250 när de finns gen3 för 400?
Och ja väldigt snålt av honom.Nästan dubbla priset ändå och man kanske mest vill testa. Gen 1 är bra så det räcker IMO.

Baldr
2018-11-20, 11:30
Ska nu gå att synka ljudet i olika enheter men stödet verkar fungera sådär:

https://venturebeat.com/2018/11/19/google-chromecast-can-now-sync-music-with-home-speakers/

vicarious
2019-10-14, 18:22
Hur bra/snabb anslutning (wifi) krävs för att streama film och tv i duglig kvalité över Chromecast från mobilen? En kompis som har ~8Mbit/s ADSL (med kabel) funderar på att köpa en. Kräver inte HD-video typ 20Mbit/s?

svenbanan
2019-10-14, 19:20
Hur bra/snabb anslutning (wifi) krävs för att streama film och tv i duglig kvalité över Chromecast från mobilen? En kompis som har ~8Mbit/s ADSL (med kabel) funderar på att köpa en. Kräver inte HD-video typ 20Mbit/s?

Den hastigheten du pratar om 8mbps och 200mbps har inget med hastigheten på det trådlösa (wifi) att göra. De hastigheterna har att göra med hur snabb anslutning till internet de har. Det är inte en begränsning i själva routern, utan i abonnemanget.

Ifall du är inloggad på ditt lokala nät så kommer du kunna föra över data såpass snabbt som routern klarar. Den begränsningen beror då alltså snarare på hurpass långt från routern dina enheter står. Men den kan nästan garanterat föra över data snabbare än 20mbps i alla fall. Men ifall den står dåligt placerad eller om trafiken krockar med andra trådlösa nät i närheten så kan det ju kanske gå långsammare. Eller om du för över en massa annan data samtidigt.

Om filmen du ska titta på finns nånstans på internet så är såklart hastigheten på bredbandet det som kommer begränsa, och då låter 8mbps lite långsamt. Men den begränsningen har då som sagt inget med det trådlösa och chromecast att göra.

Men om du har laddat hem den så den ligger på nån dator på ditt lokala nät så är inte detta ett problem.

vicarious
2019-10-14, 19:30
Den hastigheten du pratar om 8mbps och 200mbps har inget med hastigheten på det trådlösa (wifi) att göra. De hastigheterna har att göra med hur snabb anslutning till internet de har. Det är inte en begränsning i själva routern, utan i abonnemanget.

Ifall du är inloggad på ditt lokala nät så kommer du kunna föra över data såpass snabbt som routern klarar. Den begränsningen beror då alltså snarare på hurpass långt från routern dina enheter står. Men den kan nästan garanterat föra över data snabbare än 20mbps i alla fall. Men ifall den står dåligt placerad eller om trafiken krockar med andra trådlösa nät i närheten så kan det ju kanske gå långsammare. Eller om du för över en massa annan data samtidigt.

Om filmen du ska titta på finns nånstans på internet så är såklart hastigheten på bredbandet det som kommer begränsa, och då låter 8mbps lite långsamt. Men den begränsningen har då som sagt inget med det trådlösa och chromecast att göra.

Men om du har laddat hem den så den ligger på nån dator på ditt lokala nät så är inte detta ett problem.

Jag förstår hur du tänker men det kommer nog uteslutande handla om streaming direkt via netflix eller hbo eller liknande tjänster via en mobiltelefon.

svenbanan
2019-10-14, 19:44
Jag förstår hur du tänker men det kommer nog uteslutande handla om streaming direkt via netflix eller hbo eller liknande tjänster via en mobiltelefon.

Då lär begränsningen alltså ligga i internetanslutningen snarare än nåt som har med ditt wifi att göra. Ifall du kan titta på den strömmade videon på mobilen där hemma så borde det också funka att kolla strömmat från mobilen till tv via chromecast.