handdator

Visa fullständig version : Vad låter ni era barn göra egentligen?


XXXL
2014-04-14, 18:49
Satt och googlade på jordnötssmör och hittade den här bilden

http://www.tacksomfan.se/wp-content/uploads/SMvgjut.jpg

Vad i helvete? Vem täcker sitt barn i jordnötssmör? Är det här gulligt? Föräldrar, nu får ni unisont förklara er!

Spettet
2014-04-14, 18:54
Kan ju vara så att barnet själv täckt sig med smöret.

PureWhey
2014-04-14, 18:57
Kan ju vara så att barnet själv täckt sig med smöret.

Bör vara så men man vet ju aldrig..

Skickat ifrån böjracket

Arf Pingvin
2014-04-14, 18:59
Det kan vara så att barnet kom åt jordnötssmöret själv och föräldrarna passade på att ta en bild när de upptäckt vad som hänt. Typ som när du ritade på väggarna som barn.

olle lindblad
2014-04-14, 19:00
Små barn är fullt kapabla att hitta på rätt mycket. Har sett liknande med choklad bland annat. Själv hällde jag som liten en hink målarfärg över mig.

Trouble
2014-04-14, 19:00
Ser iaf ut som ett väldigt äckligt barn

Spettet
2014-04-14, 19:01
Bör vara så men man vet ju aldrig..

Skickat ifrån böjracket

Finns visserligen folk till allt men inte slösar man en burk jordnötssmör på att smöra in ungen, kasst proteinupptag.

awesomooo
2014-04-14, 19:03
Ser iaf ut som ett väldigt äckligt barn

Hahahahaha

Barn är ju inget man önskar sig direkt om man säger så, speciellt inte när man ser denna bild.

bubbe
2014-04-14, 19:05
Vad alla mina (har fyra döttrar) barn har provat på är att, måla på väggen. Sista gången var i vårt nymålade sovrum tusch som var en massa klotter inkl skrivet 666. Alla har också gjort en självfrisering minst en gång. Tror det är sånt som barn bara måste genomföra....

XXXL
2014-04-14, 19:16
Måla på väggen är ju en sak, men det här tycker jag är något helt annat.

Loke
2014-04-14, 19:21
Det kan vara så att barnet kom åt jordnötssmöret själv och föräldrarna passade på att ta en bild när de upptäckt vad som hänt. Typ som när du ritade på väggarna som barn.

Men sluta hitta på ursäkter. Förklara er nu, varför gör ni sånt här? *grr27*

R Scarpa27
2014-04-14, 19:22
tycker dock...........!!!!!!!
föräldrar lägger ut för mycket bilder på sina barn .....
(och alla ska tycka åhhh va gulligt , å va fint)))))

larv....
tycler mest synd om barnen , som kommer bli nya generationens ungdomar allt kommer ju finnas på deras föräldras bloggar,twitter osv...
kan skapa mobbning & hat... inte barnets fel utan det blir föräldrarnas...

tacka gamla goda fotoalbum man bläddra irl i =)

visst till viss gräns kan man lägga upp bilder, men bara viss gräns...
sen bryr sig de flesta inte endå, så man kan lika väl ha ett familjealbum.

vvrab
2014-04-14, 19:38
Vi lever i en tid då det är mer troligt att föräldrarna (mamman) ligger bakom det för att få massor med Gilla på facebook/instagram än att ungen självmant gjort det. Spännande tider.

Sohlsken
2014-04-14, 19:38
Måla på väggen är ju en sak, men det här tycker jag är något helt annat.

Ja, detta går att tvätta bort mycket enklare.

Problemet är, i min mening, som R_Scarpa27 uttrycker att folk envisas med att lägga upp sina barn på nätet. De ber inte om lov, tänker inte på framtida konsekvenser och sedan så vill de ha något slags bekräftelse från omvärlden på att de har ett barn.

Grattis, du har ynglat av dig. NEXT.

Victorsnya
2014-04-14, 19:55
Känns som en massa gnäll från folk utan barn som vanligt

R Scarpa27
2014-04-14, 20:00
Känns som en massa gnäll från folk utan barn som vanligt

Varje år föds det ca. 130 miljoner barn - alltså 365 000 per dag, 14 800 per timme, 247 per minut och 4 per sekund.

verkligen unikt att föda.

drift
2014-04-14, 20:32
Jag undrar varför alla verkar ha så jävla mycket tuschpennor liggande då det är ett uppenbart problem? Eller diverse mat inom räckhåll för en person som uppenbarligen inte är kapabel till att ta hand om sig själv eller se konsekvensen av sitt eget agerande.

Prova att städa ibland, samt se till att inte placera mat på golvet så lär dessa problem upphöra fortare än fan.

drift
2014-04-14, 20:44
Ibland misstänker man nästan att folk vill underlätta för sina barn att hamna i diverse prikära situationer bara för att få visa upp detta elände på diverse tvivelaktiga sidor.

Diomedea exulans
2014-04-14, 20:52
Bilden visar var jordnötssmör kommer ifrån. Den växer på huden på spädbarn med en viss ovanlig genuppsättning. Det är så här det ser ut innan man samlar ihop smöret och lägger det i burken.

R Scarpa27
2014-04-14, 20:53
Ibland misstänker man nästan att folk vill underlätta för sina barn att hamna i diverse prikära situationer bara för att få visa upp detta elände på diverse tvivelaktiga sidor.

det tror jag med faktist.

awesomooo
2014-04-14, 20:55
Såklart, det är ju gulligt och sött med barn som dumma grejer. Som tur är har jag ingen på min facebook som ens fått barn än så lär inte se några liknande bilder på ett bra tag.

Sohlsken
2014-04-14, 20:57
Har hört människa ska smaka som kyckling, och jordnötssås går väldigt bra ihop med kyckling. Ungen ger helt klart sina föräldrar en fingervisning om vad den vill äta, eller så marinerar den sig själv.

Diomedea exulans
2014-04-14, 20:58
Såklart, det är ju gulligt och sött med barn som dumma grejer. Som tur är har jag ingen på min facebook som ens fått barn än så lär inte se några liknande bilder på ett bra tag.

Är du inte vän med dina föräldrar på Facebook?

eternallord
2014-04-14, 20:59
tycker dock...........!!!!!!!
föräldrar lägger ut för mycket bilder på sina barn .....
(och alla ska tycka åhhh va gulligt , å va fint)))))

larv....
tycler mest synd om barnen , som kommer bli nya generationens ungdomar allt kommer ju finnas på deras föräldras bloggar,twitter osv...
kan skapa mobbning & hat... inte barnets fel utan det blir föräldrarnas...

tacka gamla goda fotoalbum man bläddra irl i =)

visst till viss gräns kan man lägga upp bilder, men bara viss gräns...
sen bryr sig de flesta inte endå, så man kan lika väl ha ett familjealbum.
Instämmer.

mangemani
2014-04-14, 21:00
precis det han vill, fast kontrollerat och tids begränsat.
han har så gott som bara 1 intresse och det är spel.
skulle han få sin vilja igenom så skulle han sitta och spela 24/7, men han får så lov(trotts att det svider) ta på sig kläderna och gå ut för att hitta på något eller pyssla med något annat inomhus efter 4 timmars spelande.
både hon och jag har varit riktiga spel fantaster förut, hon satt och lirade wow så fort hon kom hem från jobbet och på lediga stunder och jag likaså men mycket mer(jag är väl iofs en riktig spel fantast än idag, men i mindre skala), vi vill inte att han ska bli som vi var.

R Scarpa27
2014-04-14, 21:04
jag tkr man ser barn på communitys varje dag föräldrar som lägger upp bilder på när barnen klabbar med maten eller sover brukar vara vanligast & något som bara deras ungar gör bäst.......
jag kan förstå att man är stolt förälder, men stolta personer runtomkring tycker det inte är något speciellt alls, alla barn klabbar, och sover i guess?

XXXL
2014-04-14, 21:10
Det är väl klart att de finns bilder på mig med när jag har lite ketchup i mungipan men hela huvudet inkletat i jordnötssmör? Vad är poängen.

Diomedea exulans
2014-04-14, 21:12
Det är väl klart att de finns bilder på mig med när jag har lite ketchup i mungipan men hela huvudet inkletat i jordnötssmör? Vad är poängen.

Det är ju roligare med hela huvudet inkletat än bara en mungipa.

Lellan
2014-04-14, 21:25
Ungen kan ha haft assistans. Jag kletade in en kompis med en HEL burk vicks. En annan blev insmord i honung.. :em:

Personligen tycker jag det var synd att mina föräldrar inte fotade mig i ngn prekär situation, fanns inget att välja på till studentskylten.. *gah!*

Däremot kommer jag inte smörja in barn i ngt sådär i vuxen ålder, än mindre lägga ut det. Vad som hänt på bilden vet vi ju, men hoppas det helt enkelt var en jäkligt dryg unge som testat gränserna, o blev utan pb & jelly en månad.

vvrab
2014-04-14, 21:49
Dryg skulle jag inte kalla en 1.5åring med mini-händer som lyckas skruva upp locket till en burk skippy, vilka är ökända för att bli klibbiga och klistriga. Driftig kanske är rätt ord.

F Ultra
2014-04-14, 21:53
Dryg skulle jag inte kalla en 1.5åring med mini-händer som lyckas skruva upp locket till en burk skippy, vilka är ökända för att bli klibbiga och klistriga. Driftig kanske är rätt ord.

Greppstyrka om inte annat!

Sniggel
2014-04-14, 22:15
ja, detta går att tvätta bort mycket enklare.

Problemet är, i min mening, som r_scarpa27 uttrycker att folk envisas med att lägga upp sina barn på nätet. De ber inte om lov, tänker inte på framtida konsekvenser och sedan så vill de ha något slags bekräftelse från omvärlden på att de har ett barn.

Grattis, du har ynglat av dig. next.

+1

Minns inte folk att det "var nog så pinsamt" när fotoalbumet togs fram när man hade besök av någon eller två.
Grattis. Nu kan man skämma ut sina barn inför hela världen för all framtid. Tänker verkligen folk inte på det?
Det är en sak om man skämmer ut sig själv när man är dum nog att kunna skapa sig ett facebook-konto. Men det här har barnen ingen egen makt över.

Olegh
2014-04-14, 22:28
Jag håller med om att det är ett jäkla skyltande med allt och ständigt bekräftelsesökande, men samtidigt så förstår jag inte riktigt vari den konkreta skadan ligger.

Ta bilden i TS första post som exempel. Om någon ska skämmas så är det föräldrarna som hade dålig uppsikt över sin unge. Barnet har under inga omständigheter någonting att skämmas för.

Diomedea exulans
2014-04-14, 22:31
Vem fan skäms för nåt man gjorde i den åldern ändå?

Sniggel
2014-04-14, 22:40
Vem fan skäms för nåt man gjorde i den åldern ändå?

Beror ju på hur gammal man är när man ser bilden. Säg att personen på bilden om 4 år får se att han postats flitigt på nätet. Just för att bilden var så kul. Ja vem vet hur han reagerar. Det kanske påverkar honom för resten av livet. Ja jag är seriös med det påståendet.

Olegh
2014-04-14, 22:51
Beror ju på hur gammal man är när man ser bilden. Säg att personen på bilden om 4 år får se att han postats flitigt på nätet. Just för att bilden var så kul. Ja vem vet hur han reagerar. Det kanske påverkar honom för resten av livet. Ja jag är seriös med det påståendet.

Det där tycker jag är lite på samma nivå som att man skulle bli våldsam av att spela våldsamma datorspel. Det finns kanske en minimal risk, men då är det x antal osannolika förutsättningar som måste infrias innan det "går snett". Dessutom kan man utan att behöva använda särskilt avancerad fantasi, tänka sig att om nu ens genetik och omgivning gör att man har en förhöjd risk att utveckla någon slags psykisk störning eller åkomma, så kan detta triggas på en mängd olika sätt. Man är liksom inte säker hur man än gör.

Någonting som grundas i vår exempelbild kan en icke-ofördelaktigt funtad person enkelt slå ifrån sig.

Sniggel
2014-04-14, 23:03
Tycker det är väldigt vanligt att individer färgas av händelser i sin ungdom där de råkar ut för "något pinsamt" som de tar "hårdare än förväntat" och som för alltid kommer att påverka deras inställning till det ena o det andra i livet. Varför, som förälder, utsätta sina barn för fler risker än de som redan kommer att uppstå längs med vägen till vuxenlivet?
I det här fallet, om individen far illa av bilden i framtiden (ex: klasskompis hittar bilden och ungen blir retad för den), är det ju dessutom "föräldrarna som har svikit ungen". Kan ni inte se hur det kan påverka när folk som står en extremt nära upplevs vara individer som inte går att lita på?

Olegh
2014-04-14, 23:13
Alla upplevelser formar en, så visst. På samma sätt så lär man sig att hantera motgångar genom att utsättas för problem och svårigheter. Att som förälder försöka hitta balansen mellan att agera mänsklig sköld och låta barnet få mer av den oredigerade versionen av verkligheten är sannolikt den svåraste avvägningen av alla.

Notera att jag inte försöker säga att jag tycker att man bör lägga ut dylika bilder, utan bara det att i ett "normalfall" borde det inte vara någon stor grej heller.

Manta
2014-04-15, 03:20
Klart den här typen av bilder skulle kunna vara jobbiga för en 12-14 åring ifall alla skolkamrater och alla snygga tjejer/killar får se den. Visst, det kanske inte är en så "stor" grej för gamlingar i den här tråden som glömt hur påfrestande högstadiet kan vara för ungdomar med taskigt självförtroende. Sedan bör man inte underskatta hur otroligt kreativa ungdomar kan vara med sina elakheter. I dagens meme-kultur kan den här bilden säkerligen bli startskottet som leder till betydligt mer omfattande mobbning. Det behöver givetvis inte hända, men ser man det som orimligt eller ens högst osannolikt är man aningen naiv.

Med tanke på dessa anledningar, och att ungen inte tjänar något på att den här typen av bilder läggs ut, utan att det endast sker pga föräldrarnas bekräftelsebehov, finns det faktiskt inga ursäkter för beteendet.

Victorsnya
2014-04-15, 06:40
Varje år föds det ca. 130 miljoner barn - alltså 365 000 per dag, 14 800 per timme, 247 per minut och 4 per sekund.

verkligen unikt att föda.

Trollar du eller är du ett riksmongo?

tntballe
2014-04-15, 07:57
Dölj allt som skett, det som inte syns har inte hänt? Jag tror att ett större problem är att folk får det till att vara något udda och därmed ökar eventuell skam.

SKRIVET AV: En hjärntvättad filur med snevriden PK-bild.

kaer
2014-04-15, 08:32
Sällan skådad moralpanik på kolo.

Zorgus
2014-04-15, 08:41
Satt och googlade på jordnötssmör och hittade den här bilden

Vad i helvete? Vem täcker sitt barn i jordnötssmör? Är det här gulligt? Föräldrar, nu får ni unisont förklara er!

Om jag får gissa tror jag inte att den skyldige är en förälder utan det är ett syskon som gett "assistans" här :)

Sniggel
2014-04-15, 11:11
Dölj allt som skett, det som inte syns har inte hänt? Jag tror att ett större problem är att folk får det till att vara något udda och därmed ökar eventuell skam.

SKRIVET AV: En hjärntvättad filur med snevriden PK-bild.

När blev "att inte visa för hela världen" att "dölja"?

Är väl jag som inte förstår mig på instagramsamhället.

PowPow
2014-04-15, 11:24
Om jag får gissa tror jag inte att den skyldige är en förälder utan det är ett syskon som gett "assistans" här :)

Can confirm. Har syskon.

tntballe
2014-04-15, 12:14
När blev "att inte visa för hela världen" att "dölja"?

Är väl jag som inte förstår mig på instagramsamhället.

Tanken är väl att visa för vänner, sen att andra kan se, är inte samma som att visa för dom.
Är enligt mig inte värre än att andra hör eller ser vad man håller på med på stan. Och som på stan så finns det detaljer man kan vara tyst om, dock så är detta långt från en sådan sak.

SKRIVET AV: En hjärntvättad filur med snevriden PK-bild.

Diomedea exulans
2014-04-15, 12:29
Tycker det är väldigt vanligt att individer färgas av händelser i sin ungdom där de råkar ut för "något pinsamt" som de tar "hårdare än förväntat" och som för alltid kommer att påverka deras inställning till det ena o det andra i livet. Varför, som förälder, utsätta sina barn för fler risker än de som redan kommer att uppstå längs med vägen till vuxenlivet?
I det här fallet, om individen far illa av bilden i framtiden (ex: klasskompis hittar bilden och ungen blir retad för den), är det ju dessutom "föräldrarna som har svikit ungen". Kan ni inte se hur det kan påverka när folk som står en extremt nära upplevs vara individer som inte går att lita på?

Tror du har en poäng. Jag kan på rak arm komma på två väldigt pinsamma händelser som jag utsattes för när jag var väldigt liten men som påverkade mig negativt under väldigt långt tid.

Överlag ska man nog passa sig för att driva med folk.

Dock tycker jag inte att bilden i den här tråden är speciellt pinsam.

Juxta
2014-04-15, 13:24
Denna tråd alltså..
Någon sa något bra i början av tråden. Att den sammanfattas av folk utan barn(aka jag vet allt utan att faktiskt ha erfarit det). *rolleyes*