handdator

Visa fullständig version : Vart är det bäst att lägga middagen innan eller efter passet för min del?


Mici
2014-04-14, 18:38
Jag kommer hem från jobbet vid 16 tiden och brukar då slänga i mig något mindre med snabb energi och sedan gå till gymmet nästan direkt. Efter gymmet äter jag en proteinshake och sedan middag.
Jag äter min lunch vid 11 tiden på jobbet och därefter ett litet mellanmål strax innan 14 som oftast består av en dubbel proteinshake.
Mitt problem är att det blir väldigt lång tid mellan min lunch och träningen och jag hade önskat kunna äta något större och mer energirikt mellan lunch och träningen för att ladda med lite mer energi. Dock har jag ont om tid så hinner bara en shake på min lilla rast efter lunch.

Det slog mig idag att jag kanske borde äta middagen när jag kommer hem och sedan gå till gymmet 1,5 timma efter det. Kan inte vänta längre än så för då blir det så sent och jag blir sjukt omotiverad ju mer jag väntar.

Hur hade ni gjort? För och nackdelar att äta middag innan passet? Tips på något snabbt och mer energirikt att äta som snabbt mellanmål på jobbet eller något att ladda med innan gympasset som ger lite mer men endå inte en hel middag. Kör mkt goodlife proteinbars..


Sedan undrar jag även en annan sak. Behöver någon typ av gainer/återhämtning och har köpt dextropur. Läste dosering på nätet och det rekommenderas ca 1g per/kg kroppsvikt. Jag väger 77 kg och det känns helt uppåt väggarna att slänga i sig runt en deciliter socker... Dessutom ligger paketet på 400g så det räcker inte många dagar. Några andra tips på återhämtning?

Dewon
2014-04-14, 18:44
Personlig preferens från min sida: kan inte träna efter ordentlig middag då jag skulle må illa och känna mig seg på gymmet.

Ditt mål efter träningen bör bestå av både kolhydrater och protein dels för att vända proteinsyntesen, påbörja återhämtningen och ge energi i form av glukos till ditt nästa pass. Kan du få in det efter en middag och träning så visst funkar väl de.

Kan du inte börja äta några mackor på eftermiddagen då? Lätt att ha med sig inplastat och där kan du ju få plats med relativt mycket utan att det blir som en hel middag.

Mici
2014-04-14, 18:55
Personlig preferens från min sida: kan inte träna efter ordentlig middag då jag skulle må illa och känna mig seg på gymmet.

Ditt mål efter träningen bör bestå av både kolhydrater och protein dels för att vända proteinsyntesen, påbörja återhämtningen och ge energi i form av glukos till ditt nästa pass. Kan du få in det efter en middag och träning så visst funkar väl de.

Kan du inte börja äta några mackor på eftermiddagen då? Lätt att ha med sig inplastat och där kan du ju få plats med relativt mycket utan att det blir som en hel middag.

Håller med tror jag presterar bättre utan middag än såpass tätt inpå middagen. Brukar bli helt seg om jag äter och tränar för nära inpå. Middagen efter gymmet brukar innehålla både kolhydrater och protein men kanske inte lika mycket kolhydrater som jag önskar och ibland dröjer middagen.
Därför blir det lite slarv med återhämtningen och jag behöver köra med något bättre där...

Dewon
2014-04-14, 19:03
Håller med tror jag presterar bättre utan middag än såpass tätt inpå middagen. Brukar bli helt seg om jag äter och tränar för nära inpå. Middagen efter gymmet brukar innehålla både kolhydrater och protein men kanske inte lika mycket kolhydrater som jag önskar och ibland dröjer middagen.
Därför blir det lite slarv med återhämtningen och jag behöver köra med något bättre där...

Allt inom 90min är opti, protein tas med fördel direkt men det är inte som att man har tränat i onödan om de inte tas direkt. Det förbättrade upptaget av glykogen från kolhydrater till musklerna har sin bästa effekt inom de första 90 minuterna. Proteinsyntesen är negativ tills du tillför protein, dock inget att noja extremt för, det är helt enkelt bara bättre ju snabbare det är, kring 20g protein behövs för att stimulera proteinsyntesen maximalt efter träning.

R Scarpa27
2014-04-14, 19:07
ditt matupplägg tycker jag generellt ser braut och genomtänkt som det är nu... så varför ändra?

kör det som du tycker känns bäst (endast du kan avgöra detta). men annars tycker jag det upplägg du har nu som sagt ser bra ut.