handdator

Visa fullständig version : Hård träning, bra kost. Händer ingenting.Wtf!


Meswe
2014-04-14, 16:22
Hållt kosten supernoga senaste tiden, inte överskridit mina kcal(ligger på 2000) i huvudtaget. Allt som har med socket att göra är borta ur bilden. Inget godis, snacks, fika, chips etc. Träningen går även på högvarv. Det är Thaiboxning 1-2ggr i veckan och gymmet(styrketräning) 2-3ggr i veckan. Cardion kommer in under thaipasset samt styrkepasset på ca 20-30min före eller efter. Den bör bättras på om inte annat.

Valde att öka tempot lite föregående vecka och skötte den exemplariskt, men fortfarande ett noll resultat på vågen. Jag vet att jag har ca 7kg som inte ska va där. Min platå brukar komma vid 95kg, där jag brukar stanna och där jag brukar "va nöjd", nu står det still vid 102. Gjort det sedan februari.

Vad ska man göra? Kosten kan jag inte göra så mycket mera på. Mera cardio är väl det man kanske skulle tänka sig. Men det är ju faktiskt skittråkigt =) Men det är det enda jag kan tänka mig. Tanken är att gå ner i vikt men inte tappa muskelmassa, eller minimal muskelförlust. Anledningen till viktökningen är bla hård styrketräning och stor volym/muskelökning. Nu vill jag bli av med det "överflödiga".

Tips mottages tacksamt

vicarious
2014-04-14, 16:58
Vad är "senaste tiden"? 1 vecka, 2? En viktnedgång är sällan linjär. Hur ofta väger du dig? Varje dag vid samma tillfälle är att föredra. Få vägningar (1 gg per vecka t ex) ger dålig data för att hålla koll på viktnedgången.

Meswe
2014-04-14, 17:33
Vad är "senaste tiden"? 1 vecka, 2? En viktnedgång är sällan linjär. Hur ofta väger du dig? Varje dag vid samma tillfälle är att föredra. Få vägningar (1 gg per vecka t ex) ger dålig data för att hålla koll på viktnedgången.

Sedan jag la om kost o kalorier och följde dem strikt. Är inne på tredje veckan idag. Brukar ha lätt att droppa kilon när jag ger mig fan på det. Vägning mer eller mindre var eller varannan dag. Morgonvikt. Tränar jag för mycket styrka kanske eller för tungt? Även om jag nu senaste tiden gått på kcal underskott så har detta inte påverkat ngt negativt i gymmet. Utan tvärtom.

Vad jag menar är, även om det bara är tre veckor idag så borde något ha hänt.

Sniggel
2014-04-14, 23:12
Styrketräning kan inte motverka förlusten av fett om där är ett kaloriunderskott. Så nej det beror definitivt inte på att du tränar för mycket styrketräning.

Däremot kan det vara så att träningen går så bra att du lagt på dig lite muskler och glykogen och denna vävnad kan kosta mindre energi. Dvs att lägga på sig 1 kg fettfri vävnad kostar mindre energi än vad att förlora 1 kg fett ger energi.

Så man ska inte utesluta att du lagt på dig muskler och tappat fett. Isåfall går det skitbra. Har du tagit midjemått eller åtminstone kollat dig i spegeln?

Meswe
2014-04-15, 04:08
[QUOTE=Sniggel;6955802]Styrketräning kan inte motverka förlusten av fett om där är ett kaloriunderskott. Så nej det beror definitivt inte på att du tränar för mycket styrketräning.

Däremot kan det vara så att träningen går så bra att du lagt på dig lite muskler och glykogen och denna vävnad kan kosta mindre energi. Dvs att lägga på sig 1 kg fettfri vävnad kostar mindre energi än vad att förlora 1 kg fett ger energi.

Så man ska inte utesluta att du lagt på dig muskler och tappat fett. Isåfall går det skitbra. Har du tagit midjemått eller åtminstone kollat dig i spegeln?[/QUOTE

Har lite lättare att knäppa jobbkläder än innan så jo liten minskning på midja är det nog. Så jo de skulle kunna vara så, misstänker även att kreatinet gör sitt med. Ingen överkonsument, med det har tagits till pwoer innan passen.

Fortsätter räkna mina macros så får vi se kommande vecka. Börjat lägga in maten på lifesum, ska kika hur det underlättar. Just nu försöker jag hålla mina 2100kcal på 50 / 30 / 20. Är fördelningen dum eller bör det fungera?

Sniggel
2014-04-15, 09:57
Om du märkt skillnader på kläderna så lutar det nog åt det jag tror. Jag skulle vilja säga "keep doing what you are doing". Det vore synd om du sabbar ett "perfekt upplägg" för att du initialt inte går ner i vikt eftersom en ökning av fri fettmassa maskerar förlust av fettmassa.
Av den anledningen bör du nog inte heller mixtra med makronutrienterna.

Förr eller senare kommer du börja tappa vikt också ifall du nu inte fortsätter öka i fettfri massa i "samma tempo" som du tappar fett (jag antar att det är det som har hänt hittills). Men oavsett så har du ju då tappat fett hela tiden så allting går ju bra oavsett vad vågen visar. Ta även en titt i spegeln då och då (egentligen skulle du tagit bilder vid start) och lägg märke till hur plaggen sitter.

nippman
2014-04-16, 07:59
tänk också på att föra in ev. matfetter etc i matloggen (det glömmer man lätt och kan därmed missa 100-300kcal)

Meswe
2014-04-21, 08:03
Lite reflektioner efter påskhelgens träning.

Märkbart är att styrkan har kommit tillbaka. Från att "endast" ligga med 24kg hantlarna vid tex bröstövningar, så kommer 28-30kg vikterna succesivt upp lika lätt nu. Även marklyften ligger reps på 120kg. Detsamma gäller de flesta övningarna. Inbillar mig att jag byggt upp lite muskler då jag blivit märkbart starkare i många övningar. Tidigare när jag pendlat mig upp och ner i viktklasser så har jag ju legat på dessa kilon i styrketräningen innan så det är ju inget konstigt.

Men.. fortfarande står vikten still. Skulle ju enkelt kunna svettas ner dessa kilon via konditionsträning, men vill inte tappa den lilla muskelmassan man väl har fått upp. Svårt att göra både och jag vet.. men men

Maten i sig en vanlig dag kan se ut så här:

2 Ägg
200g kvarg

Proteindryck (whey)

kött/fågel/fisk
Sallad
Kalorisnål/fri dressing
liten del Bulgur/Couscous alt. lite ris/potatis om det finns

Proteinbar (tex questbar) el. kvarg

kött/fågel/fisk
Sallad
Kalorisnål/fri dressing
liten del Bulgur/Couscous alt. lite ris/potatis om det finns

Sen kanske man klämmer in en frukt här och där. Tycker trots allt att jag sköter kosten någorlunda.

Bluzze
2014-04-21, 08:31
tycker ditt kaloriinnehåll på 2000 är ganska lite, mest så du itne får i dig för lite ;) Du väger trots allt 102 kg, men ja om det inte händer mer så testa få i dig lite till.

Jag själv är 181 lång, vägde 92.5kg på invägning och står efter 3 veckor på 87.1 senast i morse. Jag äter ca 2300-2600 per dag, dock ENDAST 100gr kollisar per dag för att vara säker att de bränns upp. Detta fungerar SKITBRA för min kropp.

Ajemän
2014-04-21, 10:46
tycker ditt kaloriinnehåll på 2000 är ganska lite, mest så du itne får i dig för lite ;) Du väger trots allt 102 kg, men ja om det inte händer mer så testa få i dig lite till.

Jag själv är 181 lång, vägde 92.5kg på invägning och står efter 3 veckor på 87.1 senast i morse. Jag äter ca 2300-2600 per dag, dock ENDAST 100gr kollisar per dag för att vara säker att de bränns upp. Detta fungerar SKITBRA för min kropp.


Så du tycker killen som inte kan tappa vikt ska äta mer?

Bluzze
2014-04-21, 14:09
Så du tycker killen som inte kan tappa vikt ska äta mer?

Helt beror på ifall han äter för lite kan det bli katabolt, att kroppen har kvar det han behöver hela tiden, då stannar han på sin vikt för att kroppen inte vill ha för lite energi ;)

Linusgrabben
2014-04-21, 14:20
Helt beror på ifall han äter för lite kan det bli katabolt, att kroppen har kvar det han behöver hela tiden, då stannar han på sin vikt för att kroppen inte vill ha för lite energi ;)

Sluta hitta på

Bluzze
2014-04-21, 14:53
Sluta hitta på

Du får tro vad du vill, men det händer många att man tex övertränar och äter för lite så det blir katabolt, det har hänt mig själv för ett par år sen när jag inte var särskilt erfaren av det alls

Sniggel
2014-04-21, 15:10
Om man blir katabol så tappar man ju i vikt. Är det anabol eller antikatabol du tänker på?

Linusgrabben
2014-04-21, 17:00
Du får tro vad du vill
Det är du som tror och hittar på

Meswe
2014-04-21, 21:21
Förstår vad ni menar, men efter träning så får jag trots allt i mig mat. I första hand en proteinshake direkt efter och så fort man kommit hem så äts det riktig mat. Exemplevis idag direkt efter träning så blev det en 300gram köttstek av nöt från gårdagens grill, samt en vitkålssallad. Hade ju säkert kunna äta det dubbla men måste ju hålla ner lite ;)

Träningen (tyngre/medelmåttig styrketräning) är ju en katabol (nedbrytande) fas. Sedan är väl det direkta matintaget efteråt den anabola (uppbyggande) fasen? Däremot om jag bara tränar men aldrig äter så kommer jag väl att försätta kroppen i ett rent katabolt läge där jag till slut "förbränner" muskler.

Eller har jag tolkat detta fel?

Tycker trots allt att jag äter OK. Håller mig som sagt mellan 2100-2300 kcal. Försöker ligga på ett högre proteinintag och ett lite lägre kolhydratintag.

Jag kör på tillsvidare. Börjat måtta lite med måttband nu, händer inget på vågen kanske något händer rund midjan? =)

EnergiÖverskott
2014-04-22, 05:46
Du får tro vad du vill, men det händer många att man tex övertränar och äter för lite så det blir katabolt, det har hänt mig själv för ett par år sen när jag inte var särskilt erfaren av det alls

Du har helt fel och det är fakta.

Tänk nu efter lite: Jag var som anorektiker 187 lång och låg i koma på 36 kilo i mina tonår. Hade din teori stämt så hade jag stannat av att gå ner i vikt i takt med att jag drog ner på maten och ökade aktiviteten. På samma sätt hade inte svält varit några problem i Afrika eftersom att kroppen hade "hållt kvar vid vad den har" som du uttrycker det.

Testa på din bil med. Istället för att tanka när tanken ropar tom så bara fortsätt kör. Bilen kommer ju att hålla kvar vid bensinen eftersom att den börjar gå in i "svältmode"?

Det är bara en misstolkning som tyvärr har fått många att få det hela om bakfoten.

King Grub
2014-04-22, 07:28
http://suppversity.blogspot.se/2013/07/do-chronic-energy-deficits-make.html

EnergiÖverskott
2014-04-22, 07:47
Nu har jag inte möjlighet att läsa men, det krävs väl rätt jävla rejält underätande för att man ska hamna i det så klassiska "svältmode"?


Skickat från optinojjans kungliga rike.

genevaruiz
2014-04-27, 07:15
when we do light exercise than what type of diet should be taken..

www.besttestosteroneboosters.co (http://besttestosteroneboosters.co/)