handdator

Visa fullständig version : Ska jag ändra min deff? (Bilder)


Jassja
2014-04-14, 10:11
Har deffat nu i 5 veckor och nått detta resultatet:

Vid start (några dagar efter start då jag faila med första bilden)

Framsida:
http://imgur.com/Nd1sqN7

Sida:
http://imgur.com/0FY7b2A

Idag

Framsida:
http://imgur.com/EM9vBSH

Sida:
http://imgur.com/ofsplTc

Går det bra för mig? Känns som jag står lite still men kanske har svårt att se min egen förändring.

Har inte vägt mig då jag inte har ngn våg (fail) men ville också gå mest på utseende och inte bry mig om vikten.

Träning:
4-5 dagar veckan styrka
Har sedan 2 veckor tillbaka kört 30 min cardio efter passet också

Matschema:

Frukost kl 9.00
2 dl fiberhavregryn - 260kcal , 12g protein, 43g kolhydrater, 5g fett
1 dl whey - 150kcal , 30g protein, 2g kolhydrater, 2 g fett

Lunch kl 12.00
Tonfisk i olja - 300kcal , 37g protein, 0g kolhydrater, 11 g fett

Mellanmål kl 15.00
Tonfisk i olja - 300kcal, 37g protein, 0g kolhydrater, 11g fett

Middag kl 18.00
3 st ägg á la 60g = 240kcal, 21g protein , 0 kolhydrater , 18g fett

Kvällsmat/efter träning kl 21.00
250g kvarg = 160kcal, 30g protein , 10g kolhydrater, 1g fett
1dl whey = 150kcal , 30gprotein, 2 g kolhydrater , 2 g fett

Läggdags kl 00.00
250g kvarg = 160kcal, 30g protein, 10g kolhydrater, 1g fett


TOTALT:
1750kcal
225g protein
67g kolhydrater
50g fett

Mina mått:
Längd 182 cm
Vikt 83kg (när jag senast vägde mig men det var innan deff ngn gång)
Ålder 21


Funderar om jag , kommande månad, skall skära ner ännu mer på kalorierna?
Men känns som jag redan äter lite för mina mått.

BLANK
2014-04-14, 11:06
Vf skulle du vilja deffa mer du är ju redan lean

Nibux
2014-04-14, 12:16
Jag håller med BLANK.

Håller själv på att deffa, med målet att ha synliga magrutor till 1 juni, har nog en ca 3-5 kg kvar att gå ner.

Mitt mål är att få fram rutorna som i dina första bilder, och därefter är jag nöjd med deffen.

Om jag var i ditt läge så hade jag lagt mig på energibalans och fokuserat på att bygga muskler med bibehållen fettmängd istället. Tänk på att fett i % minskar även om du bibehåller fett-mängden du har nu på kroppen, men ökar muskelmassan.

Jassja
2014-04-14, 12:24
Jag håller med BLANK.

Håller själv på att deffa, med målet att ha synliga magrutor till 1 juni, har nog en ca 3-5 kg kvar att gå ner.

Mitt mål är att få fram rutorna som i dina första bilder, och därefter är jag nöjd med deffen.

Om jag var i ditt läge så hade jag lagt mig på energibalans och fokuserat på att bygga muskler med bibehållen fettmängd istället. Tänk på att fett i % minskar även om du bibehåller fett-mängden du har nu på kroppen, men ökar muskelmassan.

Ingen ide att vara medelmåttig.

Vill komma närmare någon sån här form:

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/190016_427726633992796_407657359_n.jpg

Kommer ju inte nå det exakt för killen är ju ett proffs men iaf mot det hållet!

Bryggan
2014-04-14, 13:56
Alltså jag måste fråga lite om vikten iaf. På framifrån-bilden vid start så slappnar du av mer än på idag-bilden. Jag har svårt att se någon egentlig skillnad faktiskt, därför undrar jag över hur mycket i vikt du har skalat av på dessa 5 veckor.
Iofs så är idag-bilden framifrån suddig också...

Förövrigt så ser det väldigt bra ut!

Lycka till

BLANK
2014-04-14, 16:06
Jag har en fråga. När jag spänner magen och böjer mig lite fram så syns mina magmuskler ungefär som på din första bild. Fast om jag inte spänner och står rakt så syns ingenting. Har jag fortfarande för mycket fett kring magen eller kan det vara så att jag måste träna mina magmuskler mer så att de framhävs.

Jassja
2014-04-14, 16:46
Alltså jag måste fråga lite om vikten iaf. På framifrån-bilden vid start så slappnar du av mer än på idag-bilden. Jag har svårt att se någon egentlig skillnad faktiskt, därför undrar jag över hur mycket i vikt du har skalat av på dessa 5 veckor.
Iofs så är idag-bilden framifrån suddig också...

Förövrigt så ser det väldigt bra ut!

Lycka till

Vet ju inte har ont vägt mig... Har 5 veckors slit gått till ingenting?

G_lund
2014-04-14, 17:11
1750kcal

Längd 182 cm
Vikt 83kg


Funderar om jag , kommande månad, skall skära ner ännu mer på kalorierna?


Låter väldigt lågt i mina öron.
Svårt att säga, men om du inte har en extreemt stillasittande vardag så riskerar du nog bara att tappa muskelmassa om du sänker ditt kcalintag ännu mer.

vicarious
2014-04-14, 17:22
Kan vara värt att prova några dagars refeed med mycket kolhydrater och lågt fett. Du kanske har fått låga leptinnivåer. Efter refeeden lägg dig på underskott igen, men inte så lågt som 1750 kcal. Sök lite så hittar du liknande trådar. Lyle McDonald har skrivit en del om leptin.

Vyckzy
2014-04-14, 18:23
Jag har en fråga. När jag spänner magen och böjer mig lite fram så syns mina magmuskler ungefär som på din första bild. Fast om jag inte spänner och står rakt så syns ingenting. Har jag fortfarande för mycket fett kring magen eller kan det vara så att jag måste träna mina magmuskler mer så att de framhävs.

För mycket fett

Jassja
2014-04-14, 19:29
Kan vara värt att prova några dagars refeed med mycket kolhydrater och lågt fett. Du kanske har fått låga leptinnivåer. Efter refeeden lägg dig på underskott igen, men inte så lågt som 1750 kcal. Sök lite så hittar du liknande trådar. Lyle McDonald har skrivit en del om leptin.

Jag ska ha en vecka vanlig mat nu och sen prova igen i 5 veckor. Efter det är jag klar oavsett, kommer inte kunna följa deff när jag har sommarlov och reser utan kommer hålla mig till bra mat allmänt men inte räkna kcal.

Att sälja kcal ännu mer Känns också konstigt. Visst har jag stillasittande vardag men gör ju gym 5 dar i veckan och cardio som sagt 2 veckor tillbaka.

Konstigt att jag förlorat så lite ändå?

BLANK
2014-04-14, 20:00
För mycket fett

Oj. Fast på övriga kroppen är jag ganska smal och har egentligen inte så mkt muskler så jag kanske inte borde deffa. Efter ett träningspass ser jag däremot pumpad och vältränad ut.

Jassja
2014-04-14, 20:28
Kan vara värt att prova några dagars refeed med mycket kolhydrater och lågt fett. Du kanske har fått låga leptinnivåer. Efter refeeden lägg dig på underskott igen, men inte så lågt som 1750 kcal. Sök lite så hittar du liknande trådar. Lyle McDonald har skrivit en del om leptin.

Känns tråkigt att jag kört på så hårt och med lite resultat. Har stillasittande vardag men försöker ju make up for it på gymmet.

Har vänner som legat på mindre underskott och haft bättre resultat men de har ungefär mina mått...

Vyckzy
2014-04-15, 18:09
Oj. Fast på övriga kroppen är jag ganska smal och har egentligen inte så mkt muskler så jag kanske inte borde deffa. Efter ett träningspass ser jag däremot pumpad och vältränad ut.

Alla människor har magmuskler sen ligger det ett lager med fett över får man bort fettet så kommer de visa sig

Sen är det upp till var och en deff/bulk/balans
Generellt så har killar mest fett runt magen medans tjejer har det runt rumpa och lår

showfreak
2014-04-15, 19:54
Ändra kosten! Tycker folk i tråden har varit lite väl hårda. Det ser ut som du fått en helt okej utveckling. Eftersom du redan innan din deff låg på ganska lågt bodyfat så tar det längre tid. Du måste lära känna din kropp och förbrukningen. Äta vanligt och ligga på normalt kcal intag en vecka känns meningslöst.Du måste få i dig grönsaker och kolhydrater från bra källor.

Öka förbränningen i form av intervaller, cardio eller PW på morgonen innan frukost. När tränar du på dagen? Ett tips är att äta 40 minuter innan träning.


Själv kör jag liknande frukost, men använder 1dl havregryn 1dl choklad kasein samt med linfröolja(rik på omega 3).
Lunch ris, kyckling samt brocolli
Middag ris, kyckling samt brocolli
Efter träning ofta shake/tonfisk
Kvällen Kasein.

Sen äter jag alltid något extra nästan var dag. Har även varit ute och refeedat på lördagarna. Tyvärr ofta med alkohol samt andra onödigheter. Men ligger även då lågt. Ha en refeed dag att se fram emot, kanske var 12e dag.

Min deff har gått väldigt bra så långt och jag har ökat i stryka. Du måste lära känna din kropp. Mår du bra, mår din kropp bra. Ta kontakt med folk som har erfarenhet av deff som har samma typ av livsstil.

Ozziking
2014-04-15, 19:58
tycker du äter ganska lite för att träna 4-5ggr i veckan + cardio?

och så lite kolhydrater? :3

Jassja
2014-04-15, 22:21
tycker du äter ganska lite för att träna 4-5ggr i veckan + cardio?

och så lite kolhydrater? :3

Ja jag menar det.. Borde ju gått ner i vikt rätt så bra. Kalorier in kalorier ut borde ju gälla till viss del kan jag tycka

Ozziking
2014-04-15, 22:46
Mhm. Kanske ätit för lite? Jag skulle ökat kolhydraterna en del. Testa lägg dig på 2000 kcal genom ökning av carbs.

På din längd, vikt och aktivitetsnivå så borde du bränna mer.

Jag är också väldigt stillasittande ( tyvärr, ändras inom kort ). Tränar 4 ggr/ vecka, ingen cardio. Äter ~3k kcal /dag och går knappt upp.




Skickas från min iPhone via Tapatalk

nippman
2014-04-16, 07:50
Fast Ozziking det där är väldigt personligt. jag tränar styrka 3ggr/vecka och cardio 2 samt cykling ca 6-10km varje dag, min balans är på 2400-2600. 175 lång 80kg

Ozziking
2014-04-16, 08:24
Fast Ozziking det där är väldigt personligt. jag tränar styrka 3ggr/vecka och cardio 2 samt cykling ca 6-10km varje dag, min balans är på 2400-2600. 175 lång 80kg


Absolut, han måste ju testa sig fram. Men kan man inte " sluta" gå ned i vikt om man ligger på för stort underskott?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jeml
2014-04-16, 08:28
Absolut, han måste ju testa sig fram. Men kan man inte " sluta" gå ned i vikt om man ligger på för stort underskott?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

nej. då ligger man inte på underskott.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nippman
2014-04-16, 09:01
nej så funkar det inte.

edit: såg att jeml redan hade svarat, mitt svar var menat mot ozziking :)

Animalisk
2014-04-16, 09:19
Jag ser ingen skillnad alls på före/efter på din torso, sen finner jag det konstigt att en person som deffat 5 veckor inte har vägt sig under deffen? Minituös kaloriräkning samt vågen trodde jag var bästa kompisarna för en vältränad person under dess deff?

För övrigt tycker jag du har en snygg lite biffig kropp, men något måste ju gått fel under deffen när skillnaden är så liten på före och efter.

Jassja
2014-04-16, 21:56
Jag ser ingen skillnad alls på före/efter på din torso, sen finner jag det konstigt att en person som deffat 5 veckor inte har vägt sig under deffen? Minituös kaloriräkning samt vågen trodde jag var bästa kompisarna för en vältränad person under dess deff?

För övrigt tycker jag du har en snygg lite biffig kropp, men något måste ju gått fel under deffen när skillnaden är så liten på före och efter.

Vågen spelar ju mindre roll ifall det ser likadant ut egentligen?

Har 1 vecka nu då jag äter "vanligt" men sen e det 5 veckor deff igen. Vill ha en justering på ngt då så att jag får de resultat jag vill ha... Kommer inte bli mega rippad på 5 veckor men bättre resultat än de senaste 5 veckorna hoppas jag på...

Jassja
2014-04-23, 08:25
Ingen som vet lösningen på mitt problem? Hur ska jag ändra schemat?

nippman
2014-04-23, 08:36
Allvarligt talat så kan du ju faktiskt med fördel börja väga dig varje dag för att sedan dividera den totala vikten med 7 och därmed få fram din viktutveckling över veckan sett.
och om du nu har en refeed, säg varje söndag, då skiter du i att ha med måndagens (ev tisdagens) vikt när du gör din uträkning för att slippa att snitt-vikten skjuts upp i taket pga av reefeden.

när du gjort detta så är det sedan faktiskt inte svårare än att reglera kcal-intaget beroende på vad vågen säger... oavsätt om inte vikten är allt så är det faktiskt ett stabilt kvitto på att man går åt rätt / fel håll

jag tycker dina macros ser bra ut, så kan inte tänka mig att det är något fel i kosten, utan snarare att du inte har riktigt koll på hur deffen går iom att du inte väger dig.

Edit: du skulle kunna lägga till 45g kolhydrater och ta bort 45g protein, om vi utgår från att du nu väger 85kg(du väger säkert 80-82) så borde det nog ändå räcka med 170g Protein. detta kommer förmodligen inte resultera i att du blir rippad snabbare, men kanske underlättar lite i det långa loppet om du får äta lite mer kolisar, men vad vet jag!

Stor Hård Ådrig
2014-04-23, 17:35
Till er som säger att han ser lean ut håller jag inte riktigt med. Man ser ju magrutorna väl, på grund av gener, men annars tycker jag det ser ut att vara kring 15% BF.

Låter lite konstigt att du inte går ner mer på 1750 kcal, låter nästan som en felräkning har ägt rum, eller så har du bara väldigt otursam metabolism.

Jassja
2014-04-24, 22:36
Till er som säger att han ser lean ut håller jag inte riktigt med. Man ser ju magrutorna väl, på grund av gener, men annars tycker jag det ser ut att vara kring 15% BF.

Låter lite konstigt att du inte går ner mer på 1750 kcal, låter nästan som en felräkning har ägt rum, eller så har du bara väldigt otursam metabolism.

Räknat om och om igen... Funderar att gå ner till ungefär 1550 kcal för att se om de blir ngn skillnad men känns så himla konstigt när vännerna i samma vikt och längd ligger på 2300kcal och går stabilt nedåt (och dem är redan mer lean än mig de flesta).

nippman
2014-04-25, 11:18
ta det lugnt en vecka, äta mycket kolisar, ladda om, sen köttar du på igen o kollar om det händer något :)

mela
2014-04-26, 05:58
Alla människor har magmuskler sen ligger det ett lager med fett över får man bort fettet så kommer de visa sig

Alla har magmuskler ja, alla har dock inte genetiken för att få ett sixpack.



OnT:
Ditt BEE ligger på typ 2000kcal om dagen. Det är bara för att kroppen ska fungera. Sedan träning på det. Du hamnar på 2400 ungefär under en stillasittande dag och ännu högre under träningsdagar.

Du BORDE gå ner i vikt på ditt kostschema, trots att du säkert ligger på ett underskott på -1000kcal på träningsdagar.

Däremot ligger du väldigt högt på protein och lågt på kolhydrater. Enligt deffguiden som grub skrivit så borde du ligger på 0,8-1,2g kolhydrat per kg. Så kanske lägg dig på 1g/kg?

Han skriver också "Fettintaget är inte heller att underskatta. Drar du ner på fettintaget sjunker din fettförbränning och dina hormonnivåer, och du riskerar att minska upptaget av de fettlösliga vitaminerna. Dessutom har fettet fördelen att det ger ett långsammare upptag av maten du ätit och förlänger proteinets aminosyreutsöndring, vilket är en fördel inte minst inför nattens långa fasta. Det är dock en fördel om större delen av ditt fettintag består av omättade fetter istället för mättade, vilka lättare lagras som kroppsfett och sänker insulinkänsligheten, medan de omättade förbättrar den."

h051n
2014-04-28, 11:27
Jag ser en liten skillnad i viktnedgång.

Äter du sallad? Ät mycket broccoli och annat grönt.

Jassja
2014-04-28, 12:36
Jag ser en liten skillnad i viktnedgång.

Äter du sallad? Ät mycket broccoli och annat grönt.

Haft 1 vecka vanligt ätande och är nu igång med ett uppdaterat schema som skall köras i ungefär 5 veckor framåt. Inte jätte lång tid men hoppas på iaf något bättre resultat än tidigare.

Just nu ser det ut såhär:

1 dl havregröt
2 ägg

300g tillagad kycklingfile
300g brocolli

(detta uppdelat på 2 måltider)

Efter träning: 1 dl whey + 40g cashewnötter

Kvarg 500g

Nu skriver jag från minne så är inte helt säker på macros men detta landar på ungefär:

1600kcal
215g protein
55g kolhydrater
50g fett


Lågt energiinnehåll som fan men eftersom förra schemat låg på 1800kcal och jag knappt såg ngn skillnad så har jag förmodligen sämst metabolism eller rör mig för lite så drog ner det lite till.

Är stillasittande på jobbet , kör dock 5 dar i veckan styrka och 30 min cardio.

Kommer jag inte förlora fett nu så har jag väl övernaturliga "survival" förmågor..

h051n
2014-04-28, 13:52
Kommer jag inte förlora fett nu så har jag väl övernaturliga "survival" förmågor..


Haha nä, gäller att hitta något som fungerar.

Hur tränar du? Jag hade testat köra mindre vila mellan varje set och mer reps så att hjärtat har en relativt hög puls under hela träningen.

(Dock är det nog bäst att köra tungt och få reps när man ska deffa och inte köra lika mycket volym som vid vanligt muskelbyggande)

Cardio är nog inte så jätte bra "muskel mässigt" att köra direkt efter styrketräningen men det är väl inte hela världen.

Testa köra 5-10 minuters uppvärmning på ex crosstrainer sedan 10 minuters intervallträning genom att köra 20 sekunder snabbt och ge allt vad du har på crosstrainern sedan lungt i 40 sekunder, (sammanlagt 1 min per "runda")

Sedan köra lungt 5-10 minuter, sedan klart.

Lite mer sallad hade nog inte skadat hehe.

Jassja
2014-04-28, 14:18
Haha nä, gäller att hitta något som fungerar.

Hur tränar du? Jag hade testat köra mindre vila mellan varje set och mer reps så att hjärtat har en relativt hög puls under hela träningen.

(Dock är det nog bäst att köra tungt och få reps när man ska deffa och inte köra lika mycket volym som vid vanligt muskelbyggande)

Cardio är nog inte så jätte bra "muskel mässigt" att köra direkt efter styrketräningen men det är väl inte hela världen.

Testa köra 5-10 minuters uppvärmning på ex crosstrainer sedan 10 minuters intervallträning genom att köra 20 sekunder snabbt och ge allt vad du har på crosstrainern sedan lungt i 40 sekunder, (sammanlagt 1 min per "runda")

Sedan köra lungt 5-10 minuter, sedan klart.

Lite mer sallad hade nog inte skadat hehe.

Sallad kan jag nog fixa, är dock dyrt som fan :P

Jo men har läst att efter passet så har man ju tömt glykogen depåerna typ så att lågintensiv cardio ska bränna fett bra?

h051n
2014-04-28, 14:38
Sallad kan jag nog fixa, är dock dyrt som fan :P

Jo men har läst att efter passet så har man ju tömt glykogen depåerna typ så att lågintensiv cardio ska bränna fett bra?


Jo det är säkert bra om man bara vill förbränna fettet men inte lika bra om man även vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt under en deff.