handdator

Visa fullständig version : Tillåtet att blanda olja med proteinshake?


retskrad
2014-04-13, 20:54
Är det OK att blanda in 0,5 dl olivolja och 0,5 dl rapsolja med 1 dl whey protein på kvällen om man inte hunnit äta tillräckligt många kalorier under dagen?

StarkaUlf
2014-04-13, 20:55
Ja.

tankoovich
2014-04-13, 20:56
Lär smaka helvete och drt Finns väl bättre o godare saker att fylla ut med men du dör inte av 1dl olja.

Tapatalk + Samsung skrev detta.

retskrad
2014-04-13, 20:56
Rätta om mig om jag har fel, men är 1 dl olja 900 kcal?

Latissimus Dorsi
2014-04-13, 20:56
Ingen kommer ju att förbjuda dig :D pröva

retskrad
2014-04-13, 20:57
Olivoljan smakde verkligen inte bra men rapsoljan hade ingen smak alls. Men fyfan vad mätt jag känner mig, magen känns tungt.

lillmesen
2014-04-13, 20:58
Rätta om mig om jag har fel, men är 1 dl olja 900 kcal?

ja typ :)

R Scarpa27
2014-04-13, 21:01
bara du ser till att få i dig till med dagintag av näring,& protein ,vitaminer,m inrealer ja du hajjar.......

skulle aldrig ersätta vanlig mat med 900 kcal olja,

qozmox
2014-04-14, 08:09
om du kommer fortsätta göra liknande saker, råder jag dig att skaffa grädde istället.

Pepz
2014-04-14, 08:32
nej det är inte tillåtet... det är mot lagen

Sohlsken
2014-04-14, 09:54
Först och främst - varför skulle det inte vara "tillåtet"? Den enda personen vars tillåtelse du behöver är din egen. Sedan skulle nog min mage tvärdö om jag hävde en deciliter olja på kvällen, men det är en annan sak.

Se över kosten i övrigt och se till att få i dig energin över dagen :)

Sniggel
2014-04-14, 10:53
Olivoljan smakde verkligen inte bra men rapsoljan hade ingen smak alls. Men fyfan vad mätt jag känner mig, magen känns tungt.

Köp "olivo de olia" med en 2a på fernandos smakskala om du vill slippa olivoljans skarpa smak.
Ja, jag har också kört whey + olja en gång i tiden :P
Kanske inte i de mängderna men.

Edit: Här har vi en annan med en "2a" i smak.

http://www.zeta.nu/produkter/olja/olivolja/zeta-olio-di-oliva-0-5-l

http://www.zeta.nu/produkter/olja/olivolja/~/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_VersionID=8eb25 f5e-8128-4359-863a-38a2a409d846&FileName=1153_Extra-Mild-50cl_WebImage.jpg

tankoovich
2014-04-14, 11:12
Köp en påse godis och försök planera bättre under dagen, betydligt godare att använda lite extra olja på maten än i prottedrinken!

Tapatalk + Samsung skrev detta.

mela
2014-04-14, 11:13
Det låter inte gott, alls. Jag hade hellre blandat vasslet med grädde och sedan ätit nötter och choklad för att komma upp i tillräcklig kcalmängd.

Sniggel
2014-04-14, 11:22
Märks att "ni" inte förstår sig på såna som "oss". :d

"Vi" ser ett större värde i det praktiska än de extra förberedelser som "det godare" ger.
Förberedelserna kanske ses som fjuttiga i era ögon men för "oss" skapar de mer "lidande" än smaken av olivolja gör :P

Sohlsken
2014-04-14, 11:28
Märks att "ni" inte förstår sig på såna som "oss". :d

"Vi" ser ett större värde i det praktiska än de extra förberedelser som "det godare" ger.
Förberedelserna kanske ses som fjuttiga i era ögon men för "oss" skapar de mer "lidande" än smaken av olivolja gör :P

Räknar du det som förberedelse att lägga ner (t.ex.) choklad eller nötter i korgen/vagnen istället för olivolja, eller är det mer tuggandet som blir liksom... jobbigt?
Jag försöker inte trolla, är ärligt talat nyfiken.

SirreASDF
2014-04-14, 13:15
Räknar du det som förberedelse att lägga ner (t.ex.) choklad eller nötter i korgen/vagnen istället för olivolja, eller är det mer tuggandet som blir liksom... jobbigt?
Jag försöker inte trolla, är ärligt talat nyfiken.

Haha, skrattade högt här på jobbet! (Så där så folk vänder sig om och kollar). Jag har inget bra svar då jag själv inte sitter i den situationen, men sättet du la upp det på blev ju aningen komiskt! Självklart är det jobbigare att tugga något itll proteinshaken än att bara dra i lite olja i den och dricka.

Själv skulle jag aldrig göra det dock, jag knarkar wasa kanelknäcke istället till mina shakes.. Det är så jäkla gott!

Sheogorath
2014-04-14, 13:31
Jag drack 0,5 dl olja en gång. En gång.

vicarious
2014-04-14, 14:15
nej det är inte tillåtet... det är mot lagen

:laugh:

Fet mjölk och grädde måste vara godare :D Dricka olja kan ge otrevliga toabesök.

Ozziking
2014-04-14, 14:43
Gör som Jeml brukar göra och som jag ska göra inom det snaraste:

käka en påse gifflar :) = 1080 kcal typ

~150g kolhydrat
~40-45g fett?
~30g protein

Jeml
2014-04-14, 14:55
Gör som Jeml brukar göra och som jag ska göra inom det snaraste:

käka en påse gifflar :) = 1080 kcal typ

~150g kolhydrat
~40-45g fett?
~30g protein

jag brukar inte käka en påse gifflar :)

men jag brukade äta bullar innan jag deffade.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ozziking
2014-04-14, 14:57
jag brukar inte käka en påse gifflar :)

men jag brukade äta bullar innan jag deffade.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Oops, sorry! my bad :smash::em:

G_lund
2014-04-14, 14:57
ttC7KbE_uDo

Ozziking
2014-04-14, 15:00
ew

Snubben
2014-04-14, 15:59
ttC7KbE_uDo

Dat grisbulk!

cero
2014-04-14, 16:15
Risken är att 1 dl olja utöver din vanliga kost ger för mycket fleromättat fett, så jag avråder från det. En halv dl räcker väl? Sedan kan du lägga till mer mjölk eller annat för att få i dig mer energi.

AngoraIHS
2014-04-14, 16:47
Rapsolja smakar ju ingenting, däremot att det är så tjockt segt och rumstempurerat gör att jag tycker att det är rätt äckligt att dricka som det är. Skulle hellre dricka det ensamt än att hälla i en shake eftersom att det gör shaken tjock som fan och smaken är ju knappast den bästa på proteinpulver.

Sheogorath
2014-04-14, 18:54
Rapsolja smakar ju ingenting, däremot att det är så tjockt segt och rumstempurerat gör att jag tycker att det är rätt äckligt att dricka som det är. Skulle hellre dricka det ensamt än att hälla i en shake eftersom att det gör shaken tjock som fan och smaken är ju knappast den bästa på proteinpulver.

Smak eller inte blir jag kraftigt illamående, och det länge, av 0,5 dl rapsolja rakt upp och ner. En matsked i kaseinshaken på kvällen blir det ofta men t.o.m. det kan kännas lite obehagligt men går över på bara någon minut.

Sniggel
2014-04-14, 22:23
Räknar du det som förberedelse att lägga ner (t.ex.) choklad eller nötter i korgen/vagnen istället för olivolja, eller är det mer tuggandet som blir liksom... jobbigt?
Jag försöker inte trolla, är ärligt talat nyfiken.

I det fallet så blir det 2 saker som ska konsumeras. 1 shake + tilltugg. Med olja blir det enbart 1 shake. Vilket definitivt kan ha sina praktiska tillämpningar.

Nu hade jag personligen inte gjort det valet idag. Men jag förstår tjusningen, givet rätt omständigheter, där det praktiska förenklar vardagen så pass att man liksom kommer in i ett "flow" och slipper t ex packa ner småförpackningar med choklad och nötter som sen måste diskas etc...

Gober
2014-04-14, 22:30
Jag förstår verkligen inte detta.

Sniggel
2014-04-14, 23:07
Känns som jag kanske drar lite för stora slutsatser om retsklad nu men jag har iaf talat för varför jag kan se tjusningen i att hälla i olja i en shaker.

Fördelar:
* Fler kalorier
* Innehåller näring som man tror sig behöva
* Inget behov av extra behållare! (tar mindre plats, mindre att hålla reda på, mindre risk för att glömma bort prylar, mindre disk -> avsevärd minskad daglig stress -> njutning som trumfar smaken av någon ruta choklad o lite nötter)

mela
2014-04-14, 23:14
Blir väl inte extra disk av en chokladkaka? Snarare mindre än med en shake full av fett.

Men ja, jag har då inga problem att få i mig nog med kcal :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Sniggel
2014-04-15, 09:46
Ja om man tänkt äta hela chokladkakan kan det nog gå an. Inser nu att kaloriinnehållet är ungefär detsamma. I såna fall har jag nog inga invändningar om fokuset är på kalorier enbart.
Jag skulle dock kunna komma på andra anledningar som skulle ändrat min åsikt till att välja oljan igen. T ex kalorier per krona (budget), ute efter att komplettera kosten med vissa fettsyror eller t ex att man kör en ketogen diet.
Det beror helt enkelt på och olja i shake kan framstå som ett logiskt alternativ givet rätt förutsättningar. :P

Klein
2014-04-15, 10:30
Om man bortser från äcklig smak och illamående så kvarstår ändå problemet att det är direkt ohälsosamt att konsumera skiten.

Beemel
2014-04-15, 10:50
Om man bortser från äcklig smak och illamående så kvarstår ändå problemet att det är direkt ohälsosamt att konsumera skiten.

Av nyfikenhet, vad är det som gör det "direkt" ohälsosamt?

Sheogorath
2014-04-15, 11:03
Om man bortser från äcklig smak och illamående så kvarstår ändå problemet att det är direkt ohälsosamt att konsumera skiten.

I de mängderna i en sittning, förmodligen. Men för att förbättra dagens fettsammansättning om man har lite koll på hur man ligger och hur man bör ligga så kan ju rapsolja vara kanon.

Andrew_1982
2014-04-15, 20:31
Godis choklad är ju socker vilket inte är bra. Rapsolja har jag börjat med istället för tillsatt socker. Jättegott i drinken. Tycker faktiskt den blir godare (kör med mjölk).

Armed Dingo
2014-04-15, 20:40
Är det OK att blanda in 0,5 dl olivolja och 0,5 dl rapsolja med 1 dl whey protein på kvällen om man inte hunnit äta tillräckligt många kalorier under dagen?
Du kunde ätit en halv färdiglagad kladdkaka men valde att dricka olja?

Vyckzy
2014-04-15, 21:00
Du kunde ätit en halv färdiglagad kladdkaka men valde att dricka olja?

Friskt folk saknas på ena sidan av den här debatten. Kladdkaka före olja alla dar i veckan!

Klein
2014-04-16, 03:17
I de mängderna i en sittning, förmodligen. Men för att förbättra dagens fettsammansättning om man har lite koll på hur man ligger och hur man bör ligga så kan ju rapsolja vara kanon.

Vad hände med hel minimalt processad mat som näringskälla? Kan man förbättra kostens sammansättning med rapsolja så måste den ju per definition redan bestå av alldeles för mycket raffinerad mat.

Sheogorath
2014-04-16, 05:50
Vad hände med hel minimalt processad mat som näringskälla? Kan man förbättra kostens sammansättning med rapsolja så måste den ju per definition redan bestå av alldeles för mycket raffinerad mat.

Va? Blandar du ihop mig med någon annan nu?

kebookebbe
2014-04-16, 06:04
Visst funkar rapsolja... Du kommer dock komma ihåg det sen när du dietar. "Vrf käka jag inte ngt gott istället?"

Sheogorath
2014-04-16, 06:11
Visst funkar rapsolja... Du kommer dock komma ihåg det sen när du dietar. "Vrf käka jag inte ngt gott istället?"

Äsch, man kan dra ner en matsked rapsolja i shaken även under deff. Ibland är det helt enkelt mest opti. Och det är under deff det gäller. ;)

Theet
2014-04-16, 08:37
Haha, jag använder inte ens stekfett för att kunna få i mig mer mat, nej tack!

Iofs så ligger jag på ca 1900 kcal nu sista veckorna på deff så utrymmet finns verkligen inte. Pratet om choklad istället för olja är självklart för mig om valet fanns..

Armed Dingo
2014-04-16, 08:46
Om det handlar om mängden av en matsked så äter jag hellre en avokado med citron, salt och peppar. Yum.

Varför häller ni i er rent fett? Om ni gör det för att intala er att ni lever i ett post-apokalyptiskt wasteland och olja och proteinpulver är allt ni kommer över så stödjer jag ert beslut men i alla andra fall känns ni helt.. väck?

Beemel
2014-04-16, 09:09
Då jag i min "vanliga kost" får i mig ganska lågt med fett så tycker jag att lite olja i min proteinpudding är klockrent.

Olivolja med citronsmak och chokladkasein (använder gourmet pro) och lite mjölk ger en riktigt god chokladpudding som jag faktiskt ser fram mot att äta.
25g olja
50g kasein
100g mjölk

Riktigt smaskens!

Sheogorath
2014-04-16, 09:10
Om det handlar om mängden av en matsked så äter jag hellre en avokado med citron, salt och peppar. Yum.

Varför häller ni i er rent fett? Om ni gör det för att intala er att ni lever i ett post-apokalyptiskt wasteland och olja och proteinpulver är allt ni kommer över så stödjer jag ert beslut men i alla andra fall känns ni helt.. väck?

Enkelhet. Om jag någon dag behöver komplettera upp andelen omega-3 och jag har många gram upp till fett-budgeten och det blir för mycket (och ekonomiskt oförsvart) med omega-3-kapslar. Då supplementerar jag kosten med lite rapsolja. Vid slutet av dagen när jag vet hur många gram som behövs för att nå mina 80 gram fett eller vad det nu är för mål jag har.

lillmesen
2014-04-16, 10:08
Då jag i min "vanliga kost" får i mig ganska lågt med fett så tycker jag att lite olja i min proteinpudding är klockrent.

Olivolja med citronsmak och chokladkasein (använder gourmet pro) och lite mjölk ger en riktigt god chokladpudding som jag faktiskt ser fram mot att äta.
25g olja
50g kasein
100g mjölk

Riktigt smaskens!

det där toppen!!! :) tack

hur går själva "tillagningen" till?

Sniggel
2014-04-16, 11:35
Godis choklad är ju socker vilket inte är bra. Rapsolja har jag börjat med istället för tillsatt socker. Jättegott i drinken. Tycker faktiskt den blir godare (kör med mjölk).

Varför är socker inte (aldrig) bra?
Rapsolja är inte per automatik bättre om det är det du antyder. Rent socker kan vara ett nyttigare alternativ givet rätt situation.

Sheogorath
2014-04-16, 12:18
Varför är socker inte (aldrig) bra?
Rapsolja är inte per automatik bättre om det är det du antyder. Rent socker kan vara ett nyttigare alternativ givet rätt situation.

Va?! Gäller inte ett alternativ för alla, under alla omständigheter?!

:D

Jeml
2014-04-16, 12:25
Godis choklad är ju socker vilket inte är bra. Rapsolja har jag börjat med istället för tillsatt socker. Jättegott i drinken. Tycker faktiskt den blir godare (kör med mjölk).

godis och glass är ju grymt.

fan vad dum man är ifall man dricker olja istället om syftet är att fylla upp energibehovet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-04-16, 12:35
godis och glass är ju grymt.

fan vad dum man är ifall man dricker olja istället om syftet är att fylla upp energibehovet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

på en diet med överskott är det inte så himla bra att få i sig för mycket fruktos dock.

Jeml
2014-04-16, 12:37
på en diet med överskott är det inte så himla bra att få i sig för mycket fruktos dock.

nej jag vet inte vad ni snackar för mängder, men ett par hundra kalorier om dagen (200-500) från snacks lär inte va nån fara.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

broman
2014-04-16, 12:39
på en diet med överskott är det inte så himla bra att få i sig för mycket fruktos dock.

Varför skulle det vara sämre på överskott än underskott? Är ju lättare att få i sig alla nutrienter på överskott fastän man äter massa godis än om man gör det på underskott.

lillmesen
2014-04-16, 12:48
nej jag vet inte vad ni snackar för mängder, men ett par hundra kalorier om dagen (200-500) från snacks lär inte va nån fara.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

500kcal kalorier från sackaros ger 125g kolhydrater varav hälften är fruktos = 62.5g vilket är ganska mycket.

http://tranastyrka.se/fruktos-i-kosten-hur-mycket-ar-for-mycket/

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130309

Jeml
2014-04-16, 12:55
500kcal kalorier från sackaros ger 125g kolhydrater varav hälften är fruktos = 62.5g vilket är ganska mycket.

http://tranastyrka.se/fruktos-i-kosten-hur-mycket-ar-for-mycket/

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130309

då äter du ju rent socker...

100g kexchoklad ger 480kcal och 59g kolhydrat=29,5g fruktos.

10% av mitt energibehov innebär att jag kan käka ~80g fruktos per dag. men sen är det ju inte bara godis som innehåller fruktos utan finns ju i vanliga livsmedel också. som mjölk t.ex?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sheogorath
2014-04-16, 13:01
då äter du ju rent socker...

100g kexchoklad ger 480kcal och 59g kolhydrat=29,5g fruktos.

10% av mitt energibehov innebär att jag kan käka ~80g fruktos per dag. men sen är det ju inte bara godis som innehåller fruktos utan finns ju i vanliga livsmedel också. som mjölk t.ex?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Man pratar om 10% av energinbehovet från tillsatt socker, inte från fruktos. Från fruktos blir det 5% mao. Och det är en generell folkhälsorekommendation, inget du kan applicera på dig själv rakt av bara "så där".

Allt är beroende av omständigheter. Det har jag med flera skrivit massor om på forumet. Allt ifrån 0 gram fruktos till 150 gram fruktos kan vara okej beroende på omständigheterna (siffrorna dragna ur arslet, men du fattar).

Med det sagt är det mycket mindre fruktos i kexchoklad eftersom alla kolhydraterna inte är sackaros. En hel del är ren stärkelse från kexet.

Jeml
2014-04-16, 13:06
det står dock i texten att det är 10% av energiintaget från fruktos.

nej jag vet, räknade bara på att allt var socker för enkelhetens skull.

hur ska man veta vilken mängd som är "ok" för en själv då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-04-16, 13:12
då äter du ju rent socker...

100g kexchoklad ger 480kcal och 59g kolhydrat=29,5g fruktos.

10% av mitt energibehov innebär att jag kan käka ~80g fruktos per dag. men sen är det ju inte bara godis som innehåller fruktos utan finns ju i vanliga livsmedel också. som mjölk t.ex?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag tog exemplet med rent sackaros bara för att göra ett argument.

Mjölk innehåller noll frutkos; laktos består av glukos och galaktos

lillmesen
2014-04-16, 13:14
hur ska man veta vilken mängd som är "ok" för en själv då?



Kontrollera din leverfunktion regelbudnet hos läkare? Jag vet inte, bäst att hålla det till ett minimum iaf tycker jag

Jeml
2014-04-16, 13:14
Jag tog exemplet med rent sackaros bara för att göra ett argument.

Mjölk innehåller noll frutkos; laktos består av glukos och galaktos

jo förstår det, men står det inte "sockerarter" på mjölken? är det laktos som räknas till det? eller minns jag fel :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sheogorath
2014-04-16, 13:19
det står dock i texten att det är 10% av energiintaget från fruktos.

nej jag vet, räknade bara på att allt var socker för enkelhetens skull.

hur ska man veta vilken mängd som är "ok" för en själv då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tja. Om du redan tagit upp leverns förmåga till glykogensyntes till fullo med en massa kolhydrat kommer all fruktos du äter att bilda fett. Om levern inte har något att jobba med är förmågan till omsättning från fruktos till glykogen god.

En generell regel som jag håller mig till är att jag antingen intar väldigt små mängder fruktos tillsammans med annan kolhydrat (säg ketchup på pastan eller lingonsylt på gröten) ELLER äter fruktosen isolerat under omständigheter när jag räknar med att levern inte syntetiserar glykogen från föregående måltid - i effekt före, under och efter träning, eller som isolerat mellanmål när det gått lång tid mellan målen.

Om det inte är någon alldeles särskild omständighet äter jag inte fruktos (alltså sackaros) som "efterätt" eftersom det fysiologiskt skulle vara det sämsta tillfället. Man har redan ätit - förmodligen kolhydrat och levern har redan påbörjat glykogensyntesen - det är sannolikt att förmågan att omsätta fruktos till glykogen är kraftigt försämrad under de här omständigheterna.

Jeml
2014-04-16, 13:20
hur lång tid dröjer det efter en måltid tills levern är "redo" igen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sheogorath
2014-04-16, 13:33
hur lång tid dröjer det efter en måltid tills levern är "redo" igen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag räknar fyra timmar eller så. Man får ju känna efter och göra en skattning. Känner man sig fullproppad har kroppen sannolikt att jobba med, känner man sig urlakad och tom är man säkert mer än redo. Och det är ju helt beroende på vad du ätit. Har du bara käkat fett och protein är ju kolhydratomsättningen från måltiden minimal.

Jeml
2014-04-16, 13:34
okej men 4h då räknar du med att den är tom? säg att den rymmer 100g kolhydrater, finns det utrymme för 50g efter 2h då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-04-16, 14:06
jo förstår det, men står det inte "sockerarter" på mjölken? är det laktos som räknas till det? eller minns jag fel :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ja laktos är en sockerart, som består av 1del glukos och 1del galaktos

sackaros (tex vanligt strösöcker) är en sockerart som består av 1del glukos och 1del fruktos

Högstadiekunskaper :)

Jeml
2014-04-16, 14:08
Högstadiekunskaper :)

hahah tack :)

att sackaros bestod av 50/50 fruktos/glukos visste jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-04-16, 14:12
hahah tack :)

att sackaros bestod av 50/50 fruktos/glukos visste jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Som Sheo skrev så är det viktigare att hålla nere på fruktosen under "bulk" (högkolhydratskost) än på deff (eller lågkolhydratskost)

Jeml
2014-04-16, 14:14
Som Sheo skrev så är det viktigare att hålla nere på fruktosen under "bulk" (högkolhydratskost) än på deff (eller lågkolhydratskost)

jo jag vet. hur mycket innehåller vanlig mat? typ pasta/ris havregryn osv. är det i princip 0g eller? kommer det bara från frukt och tillsatt socker i stort sätt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-04-16, 14:25
jo jag vet. hur mycket innehåller vanlig mat? typ pasta/ris havregryn osv. är det i princip 0g eller? kommer det bara från frukt och tillsatt socker i stort sätt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Du kan kolla det på livsmedelsverkets näringssök

Men ja, pasta, ris och havregryn är i princip 100% stärkelse vilket är 100% glukos

Maltodextrin och dextropur (druvsocker) är även dessa rent glukos, finns de som bakar och sötar med dextro istället för strösocker, se denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171595

100g banan (typ en, utan skal) innehåller ca 22gram kolhydrater varav 6.4g är sackaros dvs 3.2g är fruktos

Denna artikel är rätt bra
http://nfblogg.blogspot.se/2009/05/fruktos-gor-dig-fet-inte-frukt.html

Man behöver alltså äta J Ä T T E M Y C K E T frukt för att ens hamna i riskzonen för högkonsumption av fruktos. Dito med juice.

Saker som innehåller tillsatt socker (står det socker på innehållsförteckning avser man sackaros) dvs fruktyoughurt, läsk, glass, kakor, bakverk, godis.. ja då kan det lätt rinna i väg

Jeml
2014-04-16, 14:56
okej tack för infon lillmes :)

jag tror inte jag behöver oroa mig, äter ofta ett par hundra kalorier från sötsaker (ca 300/dag kanske). men sällan rena kolhydrater utan snarare från glass, bullar, choklad osv.. godis (ren kolhydrat) ibland.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-04-16, 15:01
okej tack för infon lillmes :)

jag tror inte jag behöver oroa mig, äter ofta ett par hundra kalorier från sötsaker (ca 300/dag kanske). men sällan rena kolhydrater utan snarare från glass, bullar, choklad osv.. godis (ren kolhydrat).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

är väl mest svenssons som behöver oroa sig med fruktyoughurt, flingor, sötat bröd, fikabröd, juice och så lite frukt på det samt det obligatoriska sambomyset ;)

ralphbradford
2014-04-28, 08:25
i dont know about calories but it will taste really bad,

increase testosterone naturally (http://besttestosteroneboosters.co/)

sotala
2014-04-28, 08:35
Är det OK att blanda in 0,5 dl olivolja och 0,5 dl rapsolja med 1 dl whey protein på kvällen om man inte hunnit äta tillräckligt många kalorier under dagen?
Det är absolut inte gott men ja, det kan du ") särskilt olivolja rent är ju katastrof vidrigt!

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Tjockiz
2014-04-28, 15:07
Svar: nej. Detta förbjöds iom dryckesblandarregleringen inom eu 2005.