handdator

Visa fullständig version : Har jag blivit lurad? Vad göra..?


Skön
2014-04-13, 18:51
Till att börja med så kan jag säga att jag är riktigt dum...väldigt korkad.

Det ringde en dam från Nix eller åtminstone påstod hon det. Hon lät väldigt trolig, konstigt vore det kanske annars. Hur som så gick jag med i Nix, skulle kosta 299 och var en engångskostnad.
Riktigt korkad som jag var den dagen så sa jag mitt kortnummer och cvc-kod. Det skulle dras 299 kr automatiskt...

Nu 2 veckor senare har inga pengar dragits. Läste nyss på hemsidan att det verkar vara något lurt. Bör jag spärra mitt kort eller vad kan jag göra i första hand?!

Sheogorath
2014-04-13, 18:53
Till att börja med så kan jag säga att jag är riktigt dum...väldigt korkad.

Det ringde en dam från Nix eller åtminstone påstod hon det. Hon lät väldigt trolig, konstigt vore det kanske annars. Hur som så gick jag med i Nix, skulle kosta 299 och var en engångskostnad.
Riktigt korkad som jag var den dagen så sa jag mitt kortnummer och cvc-kod. Det skulle dras 299 kr automatiskt...

Nu 2 veckor senare har inga pengar dragits. Läste nyss på hemsidan att det verkar vara något lurt. Bör jag spärra mitt kort eller vad kan jag göra i första hand?!

Ja. Spärra kortet för allt i världen. Du har haft tur att inga pengar dragits.

PixelMiner
2014-04-13, 18:54
Till att börja med så kan jag säga att jag är riktigt dum...väldigt korkad.

Det ringde en dam från Nix eller åtminstone påstod hon det. Hon lät väldigt trolig, konstigt vore det kanske annars. Hur som så gick jag med i Nix, skulle kosta 299 och var en engångskostnad.
Riktigt korkad som jag var den dagen så sa jag mitt kortnummer och cvc-kod. Det skulle dras 299 kr automatiskt...

Nu 2 veckor senare har inga pengar dragits. Läste nyss på hemsidan att det verkar vara något lurt. Bör jag spärra mitt kort eller vad kan jag göra i första hand?!

Lämnat ut kortnummer och cvc-kod till skum dam = Spärra kortet fort som fan!

mela
2014-04-13, 18:54
Nix kostar väl inget? Jag hade spärrat kortet genast!

Jockefoten
2014-04-13, 18:56
Nix är en gratistjänst.

Sohlsken
2014-04-13, 18:59
Spärra, spärra, spärra!!!

Skön
2014-04-13, 19:06
Jag vet verkligen inte vad tusan jag tänkte på. Man har ju hört så många som blivit lurade. Verkar skumt att inget dragits. Men ska absolut spärra på direkten!!
Tack för era svar!
/Korkad

Pzorz
2014-04-13, 19:10
Fy helvete vilken ångest jag får av att bara läsa det här.

R Scarpa27
2014-04-13, 19:56
läs p å nix hemsida........ de varnar ju för detta bedrägeri... här har du länk... läs!!!!
http://nixtelefon.org/2014/03/konsumentvarning-om-betaltjanst-for-reklamsparr/



Konsumentvarning om betaltjänst för reklamspärr

Föreningen NIX-Telefon varnar för verksamheten Nix Spärrservice som mot betalning och uppgivande av kreditkortsnummer, säger sig erbjuda tjänsten att ordna spärr mot telefonförsäljning för privata telefonabonnemang. Föreningen NIX-Telefon vill med största möjliga tydlighet klargöra att varken Nix Spärrservice eller den föregivna betaltjänsten drivs eller sanktioneras av Föreningen NIX-Telefon.

Skön
2014-04-13, 20:05
läs p å nix hemsida........ de varnar ju för detta bedrägeri... här har du länk... läs!!!!
http://nixtelefon.org/2014/03/konsumentvarning-om-betaltjanst-for-reklamsparr/



Konsumentvarning om betaltjänst för reklamspärr

Föreningen NIX-Telefon varnar för verksamheten Nix Spärrservice som mot betalning och uppgivande av kreditkortsnummer, säger sig erbjuda tjänsten att ordna spärr mot telefonförsäljning för privata telefonabonnemang. Föreningen NIX-Telefon vill med största möjliga tydlighet klargöra att varken Nix Spärrservice eller den föregivna betaltjänsten drivs eller sanktioneras av Föreningen NIX-Telefon.

Yes, tack jag såg det. Problemet är att jag är egen företagare också och som jag uppfattat det så kan det bli en kostnad då. Däremot vill jag minnas att hon som ringde inte sa att det gällde för företag typ.

Och som om det inte vore nog med elände så kollade jag samtalslistorna efter numret som ringt och skulle trycka på info och då försvann det ur listan.

Man kan inte få tillbaka det?!

Madame
2014-04-13, 20:08
Yes, tack jag såg det. Problemet är att jag är egen företagare också och som jag uppfattat det så kan det bli en kostnad då.

Är den eventuella kostnade verkligen ett problem i sammanhanget?

Spärra för bövelen!

Skön
2014-04-13, 20:11
Är den eventuella kostnade verkligen ett problem i sammanhanget?

Spärra för bövelen!

Nej då. Det är spärrat. Inget ont bör väl kunna hända framöver?

R Scarpa27
2014-04-13, 20:48
Nej då. Det är spärrat. Inget ont bör väl kunna hända framöver?

ditt kort är ju spärrat skapa ett nytt =) därav inte samma kort nr osv =P

chidde
2014-04-14, 02:12
Nej då. Det är spärrat. Inget ont bör väl kunna hända framöver?

ditt kort är ju spärrat skapa ett nytt =) därav inte samma kort nr osv =P

Tyvarr funkar det inte riktigt sa, har bedragarna en gang haft tillgang till ditt kortnummer OCH cvc sa kan de ocksa ta reda pa detaljerna pa ditt nya kort

Genom att ringa bankens automatiska kundtjanst och uppge den informationen du angav kan de fa tillgang till kanslig information som adress etc, som de i sin tur kan andra till vilken adress som helst. Sen ber de bara banken skicka ut nytt kort med pinkod och vips sa har de ett extra expense card pa din bekostnad

Bedragarna ar av en annan kaliber nufortiden, de tar inte pengar direkt nar du har bedragits, de ser till sa att de kan ta pengar fran dig nar de vill, och nar du minst anar det

Vilken tomte som helst fattar ju att folk kommer sparra sitt kort direkt efter de tror sig ha blivit bedragna, sa darfor avvaktar dem litegrann innan de slar till:(

hahavaffan
2014-04-14, 05:34
Genom att ringa bankens automatiska kundtjanst och uppge den informationen du angav kan de fa tillgang till kanslig information som adress etc, som de i sin tur kan andra till vilken adress som helst. Sen ber de bara banken skicka ut nytt kort med pinkod och vips sa har de ett extra expense card pa din bekostnadDet låter ju som ett enormt jävla systemfel, om det stämmer. Gäller kanske endast Swedbank lol

CalleP
2014-04-14, 05:36
Är inte nix något man ska ringa själv för att spärra telefonförsäljare?
Jag hade spärrat och hoppas inte att pengar försvinner, lycka till!

Snubben
2014-04-14, 06:23
Tyvarr funkar det inte riktigt sa, har bedragarna en gang haft tillgang till ditt kortnummer OCH cvc sa kan de ocksa ta reda pa detaljerna pa ditt nya kort

Genom att ringa bankens automatiska kundtjanst och uppge den informationen du angav kan de fa tillgang till kanslig information som adress etc, som de i sin tur kan andra till vilken adress som helst. Sen ber de bara banken skicka ut nytt kort med pinkod och vips sa har de ett extra expense card pa din bekostnad

Bedragarna ar av en annan kaliber nufortiden, de tar inte pengar direkt nar du har bedragits, de ser till sa att de kan ta pengar fran dig nar de vill, och nar du minst anar det

Vilken tomte som helst fattar ju att folk kommer sparra sitt kort direkt efter de tror sig ha blivit bedragna, sa darfor avvaktar dem litegrann innan de slar till:(

What? Det där har jag aldrig stött på under min tid i bankvärlden. Vilken/-a banker har detta system?

Skön
2014-04-14, 08:18
Nu blir jag lite orolig. Borde ju finnas någon säkerhet. Jag menar jag kunde ju lika gärna glömt mitt kort eller att någon stulit det. Få fram min adress skulle inte vara några större problem då jag uppgav mitt namn. Känns inte allt för säkert men det är väl priset jag får betala för att jag var så jävla korkad.
Jag har pratat med min bank och enligt dem ska det vara lugnt men vette fan. Kortet är spärrat.

Stoltz
2014-04-14, 08:24
Nu när kortet är spärrat är nästa steg att prata med din bank om möjligheter att komma åt de nya uppgifterna via dina gamla, t.ex. så som chidde sade. Har aldrig hört något liknande, men om det ens finns en risk så skulle jag sitta på telefonen med min bank nu. Så marsch!

Skön
2014-04-14, 08:26
Nu när kortet är spärrat är nästa steg att prata med din bank om möjligheter att komma åt de nya uppgifterna via dina gamla, t.ex. så som chidde sade. Har aldrig hört något liknande, men om det ens finns en risk så skulle jag sitta på telefonen med min bank nu. Så marsch!

Absolut. Precis min tanke.

Pun
2014-04-14, 08:36
Tyvarr funkar det inte riktigt sa, har bedragarna en gang haft tillgang till ditt kortnummer OCH cvc sa kan de ocksa ta reda pa detaljerna pa ditt nya kort

Genom att ringa bankens automatiska kundtjanst och uppge den informationen du angav kan de fa tillgang till kanslig information som adress etc, som de i sin tur kan andra till vilken adress som helst. Sen ber de bara banken skicka ut nytt kort med pinkod och vips sa har de ett extra expense card pa din bekostnad

Bedragarna ar av en annan kaliber nufortiden, de tar inte pengar direkt nar du har bedragits, de ser till sa att de kan ta pengar fran dig nar de vill, och nar du minst anar det

Vilken tomte som helst fattar ju att folk kommer sparra sitt kort direkt efter de tror sig ha blivit bedragna, sa darfor avvaktar dem litegrann innan de slar till:(

Vad är du för tomte? Kan inte folk som inte har koll låta bli att svara eller sprida falsk information?

Jag vet inte vad du lever i för u-land där detta är möjligt men i Sverige finns absolut inte den möjligheten.

Teddy9
2014-04-14, 08:41
Jag har både Nordea och SEB och ingen av dem ger ut någon info utan personlig inloggning (vilket man inte kan lyckas med med bara CVC och kortnummer).

Skön
2014-04-14, 08:49
Så med andra ord så kan jag vara lugn om bedragarna endast har följande:

Mitt namn, min adress, mitt personnummer, gamla kortnummer med cvc-kod?!

Det jag fick göra igår var att bekräfta att det var jag genom att berätta vilken adress jag bor på samt att mata in å bekräfta med min dosa. Nu hade jag ju dosan. Det är väl ett måste?
Jag ska givetvis ringa igen men sitter inte lägligt till för att prata samt att jag inte har någon dosa.

Pun
2014-04-14, 08:55
Så med andra ord så kan jag vara lugn om bedragarna endast har följande:

Mitt namn, min adress, mitt personnummer, gamla kortnummer med cvc-kod?!

Det jag fick göra igår var att bekräfta att det var jag genom att berätta vilken adress jag bor på samt att mata in å bekräfta med min dosa. Nu hade jag ju dosan. Det är väl ett måste?
Jag ska givetvis ringa igen men sitter inte lägligt till för att prata samt att jag inte har någon dosa.

Du behöver inte oroa dig. Har själv arbetat med just detta och inte ens som banktjänsteman har man tillgång att ändra uppgifter hur som helst eller söka upp gamla spärrade kort.

Bryggan
2014-04-14, 09:06
Jag vann!! E-mailadresser drogs automatiskt i ett onlinelotteri i Holland och min e-mail vann 6.500.000 Euro...I'm rich bitch!!

Sug på den losers!
8bdeizHM9OU

Skön
2014-04-14, 09:14
Du behöver inte oroa dig. Har själv arbetat med just detta och inte ens som banktjänsteman har man tillgång att ändra uppgifter hur som helst eller söka upp gamla spärrade kort.

Tack! Får hoppas du inte extraknäcker som bedragare och lurar mig igen:). Nerå då kan jag vara lugn då. Knepig situation bara. De kanske inte fick ut några pengar helt enkelt. Jag har ju inte så mycket på det kontot/kortet.

Skön
2014-04-14, 09:16
Jag vann!! E-mailadresser drogs automatiskt i ett onlinelotteri i Holland och min e-mail vann 6.500.000 Euro...I'm rich bitch!!

Sug på den losers!
8bdeizHM9OU

Jag gick med i något liknande för två veckor sen. Har inte vunnit en krona än. Grattis:)

Evankhell
2014-04-14, 10:23
Fy helvete vilken ångest jag får av att bara läsa det här.

Haha samma här, fick ångest direkt :Virro


Och kan säga att jag hade ALDRIG lämnat ut alla mina uppgifter till nån random..

Red Apple
2014-04-14, 15:06
Jag gick med i något liknande för två veckor sen. Har inte vunnit en krona än. Grattis:)

Ser inte videon eftersom jag sitter på telefonen, men jag hoppas den utgör en kontext som gör det uppenbart att du skämtar?

WHITEFOLKS
2014-04-14, 15:07
Ser inte videon eftersom jag sitter på telefonen, men jag hoppas den utgör en kontext som gör det uppenbart att du skämtar?

Die Antwoord - Rich Bitch. The plot thickens :D

Skön
2014-04-14, 15:41
Ser inte videon eftersom jag sitter på telefonen, men jag hoppas den utgör en kontext som gör det uppenbart att du skämtar?

Jadå klart jag skämtar;)

Skön
2014-05-07, 16:15
Som tur var så blev aldrig några pengar dragna. Däremot kom det för en tid sen hem en faktura. Fakturan är svår att säga om den är äkta men den kom i ett vanligt brev med frimärke vilket jag tyckte var suspekt. Jag googlade företaget som är registrerat och har en hemsida och det står inget speciellt. Jag är själv egen företagare så det talar för att det kanske var i form av det jag spärrade telefonförsäljare. Det framgår inte på fakturan och kan inte minnas att hon nämnde att det skulle röra sig om mitt företag.

Jag ångrar såklart att jag gick med i det här från början. Jag har såklart ingen lust att betala 299 kr och jag vet inte ens om detta är en seriös sida. Kan jag kolla det på något sätt? Ingen firma frågar väl om kortnummer? Har jag någon ångerrätt?

Sarco
2014-05-07, 17:08
Bestrid fakturan och se vad de gör.